[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:43

Bij mijn ventje is de wond open gelaten en maar wel hengsting aan de ader/zaadleider, dinges waar de bal vanaf is gesneden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 07:53

Bij [***] ook zo :j

Libralietje bij [***] heeft het allemaal wat langer geduurd door een wond die niet dicht wilde gaan, maar na 1,5 week peneciline prikken is dat gelukkig goedgekomen :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 06:49

Is het normaal dat mijn ruin (bij de dierenarts onder narcose gecastreerd) nog een merrie dekt? En ja, met alles eruit en goed gemikt..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:27

westernjo schreef:
Is het normaal dat mijn ruin (bij de dierenarts onder narcose gecastreerd) nog een merrie dekt? En ja, met alles eruit en goed gemikt..

Ik heb mijn ruin ook weleens op een merrie zien spingen. Toen ik hem riep ging ie er snel vanaf en ik heb het daarna ook nooit meer gezien..

Mijn 2 hengstjes worden vandaag gecastreerd,ik ben zelf beetje zenuwachtig maar ja, het zal wel goed gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:52

nou de afspraak is gemaakt!
paardje gaat er 18 april aan geloven, ik heb toch gekozen voor de kliniek.....geeft mij een iets beter gevoel...

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:23

Vanmiddag zijn mijn hengsten gecastreerd vond het echt heftig, het is op de stal gebeurd en King werd vastgezet en kreeg eerst een rustgevend middel en toen werd hij onder zeil gespoten maar het touw brak en hij viel echt heel naar neer.........ik had de tranen in de ogen staan.
En met Nero ging alles goed zoals de dierenarts zei volgens het boekje :D
King heeft wel een hoofdwond en een kleine beenwond aan overgehouden maar nu staan ze allebeide heerlijk te eten op stal, morgen lekker op de wei en hopen dat alles goed geneest.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:25

ow ben je lekker klaar mee zeg :oo
foutje van de DA dat King zo neerviel?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:46

Hij kon er ook niets aan doen het touw brak gewoon door heel apart en de da stond er ook helemaal versteld van hij voelde zich ook heel rot, toen moesten we dus King ook nog verleggen en dat doe je niet zomaar even 1,2,3 8-)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:19

dat is minder,maar fijn te horen dat ze nu heerlijk hooi staan te knabbelen.
ik laat ze straks allebei op de wei castreren,maar ze moeten nog ff maandje wachten,zodat het gras wat langer is,kunnen ze er meteen blijven staan.
jullie alvast heel veel sterkte met jullie "ruintjes"

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:29

Met die van mij is alles goed gegaan, de eerste was wat moeilijker te verdoven dan de tweede. Gelukkig was ik daar niet bij, wel bij de 2e en toen hij wakker werd wilde hij direct opstaan, dat was welzielig. We moesten hem naar de grond drukken maar ja dat gaat moeilijk met zo'n sterk paard.
Na een half uurtje ging het weer helemaal goed en stonden ze weer op stal. Vandaag in de wei, ik ga er zo heen. Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:39

Hier gaat het minder goed..
Gisteren moesten we hem naar de kliniek brengen, maar toen ik op stal kwam stond hij erg suf op de wei met groene slijmen uit z'n mond en neus. Hij maakte rare kokhalzende geluiden en probeerde te hoesten, kreeg duidelijk niet genoeg lucht. Meteen een DA gebeld die een slokdarmobstructie vaststelde. Injectie met buscopan erin en zo naar de kliniek vertrokken. Daar hebben ze de slokdarm via een sonde uitgespoeld, duurde ruim een half uur voor ze erdoor waren. Daarna werd nog een endoscopie gedaan om te zien of er letsels waren binnenin, wat gelukkig niet zo was, dus de castratie vandaag kon gewoon doorgaan.
Helaas kreeg ik daarnet een telefoontje van de kliniek dat ze toch niet hadden geopereerd, hij gaf nog steeds een suffe indruk en maakte nog slijmen aan .. Morgen moeten we hem weer ophalen en naar huis brengen, om dan zondagavond terug naar de kliniek te gaan voor de daadwerkelijke castratie.. Pfff, weer een hele hoop zorgen & planning erbij, bah!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:30

oef wat naar JulieDR en nu maar hopen dat zondag alles goed gaat.......men wat kun je toch een zorg hebben he?

Met Nero gaat het goed het is net of hij er niets onder heeft geleden, zijn wond ziet er mooi droog uit, maar King daar en tegen maak ik me wel zorgen, hij is down en loom en staat constant achter in de wei.
Hij reageert wel als ik hem roep maar komt niet naar me toe, heb zijn wond bekeken en die is nog rauwig en soms komt er een druppel vocht/bloed uit, hij loopt ook niet echt rad maar hij eet verder heel goed en weet Nero nog weg te jagen bij zijn voerbak.
Ik heb de da gebeld en ik moest in de gaten houden of hij goed at, maar dat doet ie en morgen kwam hij sowieso langs.
Heb vanmiddag hun gekoeld met de waterslang en vannacht blijven ze buiten het zou wat kouder worden en misschien voelt dat goed aan en veel beweging schijnt goed te wezen.

Ik hoop dat hij morgen beter te pas is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:23

Vanmiddag is mijn mini-Shet van 14 maanden gecastreerd, gewoon liggend in een box. Hij was snel onder zeil en toen was het zoeken naar z'n mini-balletjes. De DA had alles netjes uitgestald, maar kwam als snel tot de conclusie dat de tang het niet ging worden. Uiteindelijk heeft hij de boel vastgezet met een grote pincet en afgebonden met zelfoplosbaar hechtdraad en hierna doorgeknipt. De balletjes waren niet veel groter dan een flinke soepbal.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:34

isaja schreef:
oef wat naar JulieDR en nu maar hopen dat zondag alles goed gaat.......men wat kun je toch een zorg hebben he?

Met Nero gaat het goed het is net of hij er niets onder heeft geleden, zijn wond ziet er mooi droog uit, maar King daar en tegen maak ik me wel zorgen, hij is down en loom en staat constant achter in de wei.
Hij reageert wel als ik hem roep maar komt niet naar me toe, heb zijn wond bekeken en die is nog rauwig en soms komt er een druppel vocht/bloed uit, hij loopt ook niet echt rad maar hij eet verder heel goed en weet Nero nog weg te jagen bij zijn voerbak.
Ik heb de da gebeld en ik moest in de gaten houden of hij goed at, maar dat doet ie en morgen kwam hij sowieso langs.
Heb vanmiddag hun gekoeld met de waterslang en vannacht blijven ze buiten het zou wat kouder worden en misschien voelt dat goed aan en veel beweging schijnt goed te wezen.

Ik hoop dat hij morgen beter te pas is.

hoi
ik heb die van mij ook zins een paard dagen dag en nacht buiten laten staan en direct na een nacht was de zwelling minder wel bleef ie nog wat loom ma dat is nu na een paar dagen al veel minder, toen trok de zwelling na beneden naar zijn koker leek goed te zijn dacht ik ma na 2 dagen werd het bij de koker dikker toen de DA gebeld en die zij dat dit goed was kon nog een paar dagen duren voor het minder werd, zolang ze goed willen blijven eten was het goed zij de DA.
misschien heb je wat aan mijn ervaring.
gr lie

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:07

Het stelt me wel gerust bedankt Libralietje

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:54

Isaja, hopelijk komt het snel weer in orde!

Mijn paardjes blijken nergens last van de hebben, waren alweer aan het spelen en aan het steigeren tegen elkaar.. gekke dieren.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:17

isaja schreef:
Het stelt me wel gerust bedankt Libralietje

graag gedaan.
heb net nog ff weer gekeken bij de mijne en de zwelling wordt minder en de wond begint nu langzaam te genezen..

aaronyve: das mooi om te horen gelukkig maar he..

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:25

Da is vandaag geweest en King had iets verhoging hij heeft wat antibioticaspuiten achtergelaten.
Nero doet het helemaal goed, allebei hadden wat last van zwellingen maar zag er verder goed uit vond hij.
Op zich was King vandaag goed te pas hij was alweer samen een beetje aan het stoeien met Nero dus ik maak me nu nog minder zorgen :D

Hoe reageren jullie ex-hengstjes op het koelen met de waterslang?? Hier is het echt drama :(

Fijn AaronYve dat jouw mannetjes het goed doen

En Libralietje wanneer is bij jouw hengst de castratie gedaan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:41

Nog 4 dagen :=

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:12

isaja schreef:
Da is vandaag geweest en King had iets verhoging hij heeft wat antibioticaspuiten achtergelaten.
Nero doet het helemaal goed, allebei hadden wat last van zwellingen maar zag er verder goed uit vond hij.
Op zich was King vandaag goed te pas hij was alweer samen een beetje aan het stoeien met Nero dus ik maak me nu nog minder zorgen :D

Hoe reageren jullie ex-hengstjes op het koelen met de waterslang?? Hier is het echt drama :(

Fijn AaronYve dat jouw mannetjes het goed doen

En Libralietje wanneer is bij jouw hengst de castratie gedaan?

hey die van mij is vorige week dinsdag gedaan heb hem vandaag net een week weer thuis staan.
van de DA hoefde ik niet te spoelen zolang er niks aan de hand is moet je er ook niet aan gaan zitten, de zwelling was vannochtend nog minder gelukkig gaat het nu dus de betere kant op..

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:15

<3 ik hoor vanallerlei verhalen over vroeg castreren(d.w.z. direct nadat de balletjes zijn ingedaald) maar ik weet niet of dat een goed idee is, weten jullie of het goed is voor mijn beessie??(2 mndn)
Want als dat niet veel kwaad kan, waarom niet??
En wat zijn de risico's??
srry ik had geen zin om alle berichtjes te lezen :9k

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:19

ik denk dat 2 maanden erg vroeg is,hier castreren ze liever na 10 maanden oud.
die van mij had ook al balletjes bij zijn geboorte,maar gaat volgende maand pas met mijn 2-jarige mee! (dan is hij 11 maanden oud)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:38

Liekekeira schreef:
<3 ik hoor vanallerlei verhalen over vroeg castreren(d.w.z. direct nadat de balletjes zijn ingedaald) maar ik weet niet of dat een goed idee is, weten jullie of het goed is voor mijn beessie??(2 mndn)
Want als dat niet veel kwaad kan, waarom niet??
En wat zijn de risico's??
srry ik had geen zin om alle berichtjes te lezen :9k

2 mnd oud?

nee lekker wachten tot ie een maand of 10 is minstens....
ik vind zoiezo met een jaar castreren niet mijn ding maar dat is persoonlijk.....
ik heb het liever tussen de 2 en 3 jaar, moet het uiteraard wel kunnen natuurlijk

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:58

dat lijkt mij ook wel erg vroeg ja, ze heb nu in deze tijd denk ik wel redenen om het pas na een maand of 10 te doen ofzelfs nog liever later, zolang het nog geen problemen levert lekker laten lopen zo denk ik. sommige paarden kunnen er ook trauma's aan over houden en bijv. krampetrekker worden, zou dat op zo'n jonge leeftijd misschien niet eerder zo zijn?? weet ik ook niet hoor vraag het me nu zo in een keer af..

met mijn gecastreede hengst gaat het super zwelling is nu helemaal weg en de wond heelt al mooi.
hij bokt stijgert en galopeert al weer lekker.
kan weer gerust slapen :D..

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:12

Oke, dankjewel voor de info :D
ik vroeg me ook al af, 10 maanden, dus december castereren :?
Zijn daar ook risico's bij, want als je het redelijk vroeg laat castereren(7 mndn) dan is het september, dan is het nog net geen winter maar ook minder warm dan bv. in juli.
En als je na 1 of 2 jaar laat doen, dan zitten er ook meer hengstenstreken in?? of valt dat wel mee??
en als je het eerder dan 1 jaar laat doen groeit het dan niet beter dicht dan als mijn hengstje bv 7 mndn is??
alvast bedankt!! :D Ik blijf het even volgen ;)

xlieke en (_) keira&midnight