Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:55

De standaard formule is het gewicht van het paard keer 0,002 dus peter: 250 keer 0.002= 0,5 >>> is een half pilletje.
Als je tenminste de pilletjes hebt die 1mg pergolide bevatten natuurlijk! Maar dat denk ik haast wel want dat is de meest gebruikte.

Wat fijn dat Petertje weer Peter is! Het gaat de goede kant in in ons topic. Kort haar is ook belangrijk, verharen komt vanzelf wel weer; zeker als de dagen langer worden en er meer licht is.

Ben benieuwd hoe het met alle nieuwkomers gaat die hier advies hebben gevraagd of ze inmiddels al op pergolide of iets anders hebben kunnen overschakelen.
Van Sharon/Friski weet ik dat ze inmiddels op pergolide is over gegaan omdat zij bij ons op stal staat. Haar pony is nog wel behoorlijk hoefbevangen geweest en ook tijdje op de kliniek gestaan en toen is er overgegaan op pergolide ipv provarium breeding omdat ze toch al zoveel medicijnen kreeg en het eten toen niet zo bar goed ging. Het gaat langzamerhand weer een beetje de goede kant op gelukkig.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:39

Wat fijn dat het goed gaat met de meeste paarden hier in het topic! Heerlijk zo'n loopstal Fargo.. Met Evita ging het helaas niet samen met haar buurman, omdat ze het voer voor haar neus weg laat eten en ook vanwege de rantsoenverschillen.

Hier ook een nieuwtje en ik hoop dat ik er goed aan doe... Evita gaat in april verhuizen van Schipluiden (ZH) naar Santpoort (NH), ongeveer 50 km verderop. Ik ga namelijk samenwonen met mijn vriend in Santpoort (hij heeft daar al een vaste baan) en Evita hier achterlaten is ook geen optie. Ze gaat daar wel naar een hele mooie stal waar ze in een "bejaarden"groepje komt dat ook in de winter overdag het land op mag! En we zitten vlakbij de Kennemerduinen, dus wat uitrijmogelijkheden betreft gaan we er zeker op vooruit :) Gelukkig gaat het momenteel heel erg goed met Evita en ik denk dat ze de verhuizing nu wel kan hebben, maar het blijft toch spannend hoe ze zal reageren. We staan nu al 6 jaar op dezelfde stal, dus het wordt een hele omschakeling (ook voor mij, aangezien ik het hier altijd heel erg naar mijn zin heb gehad).

Eviet is overigens nog steeds heel hard aan het verharen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:57

Willy heeft wel even een paar dagen een terugslag gehad en nu ze ook binnen blijven even ivm Ari is het ook wel even iets intensiever voor ze. Willy is degene die eigenlijk bij de deur staat om de paddock in te gaan om half 12 (echt een gewoontedier). En hij vindt het kennelijk leuk buiten. Dat is wel mooi.
Hij verdedigt zijn eten goed nu in zijn eigen hoekje.
En gisteravond is ie zonder hulp zelf tussen de anderen gaan staan om zijn avondbakje op te eten en hij had het voor het eerst zo'n beetje helemaal op tegelijk met de anderen. Dat gaat dus zeker de goede kant op.

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:49

Ireen spannend voor jullie alle 2 die verhuizing ook voor jou als mens is het wennen om te gaan samenwonen maar ook voor Evita is het spannend een nieuwe stek.
Ben benieuwd hoe ze het vind misschien even extra dingen geven voor de weerstand ofzo? of tegen de stress iets.
Maar het rijden is daar idd erg mooi.

Obelix20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:20

Hoi Allemaal,

Het is al weer even geleden maar hier ben ik nog een keertje.
Dit keer alleen met heel erg goed nieuws voor mij en mijn pony.
Een tijdje geleden kwam ik met mijn pony bij de dierenats omdat mijn pony tijdens het rijden steeds struikelde en 2 keer op de grond gevallen is. Toen de dierenarts haar zag zij hij al meteen dat ze er echt slecht uitzag want ze had helemaal geen vet of spieren mee dit komt omdat ze 2 jaar stil heeft gestaan. hij zij toen ook meteen dat hij er eigenlijk heel erg zeker van was dat mijn pony cushing had en dat ik haar maar lekker moest verzorgen en van haar oude dag moest laten genieten want ze zou toch nog maar 3 tot 4 jaar leven, ik mocht niks mee met haar doen.
We hebben toen niet verder onderzoek laten doen omdat hij er zo zeker van was dat het cushing was en hij was er ook zo zeker van dat ze flinke slijtage in haar benen zou hebben omdat ze zo slecht liep daarvoor hoefde hij geen foto te maken zij hij en ook waren we toen natuurlijk erg geschrokken en wisten het allemaal niet zo goed meer dus lieten we het er maar bij zitten.
We hebben het toen laten rusten dus en ben hier toen met jullie over komen praten en heb echt zoveel steun gehad van jullie, nogmaals bedankt daarvoor.
Ik kon helaas niet aan het idee wennen dat ze van het ene op het andere moment zo ziek was en niks meer mocht dat we vandaag een andere paardenarts naar haar hebben laten kijken.
Nou komt het goede nieuws hij praatte niet eens over cushing waarscijnlijk gewoon slappe spieren omdat ze 2 jaar stil heeft gestaan en ik ben nogal wat zwaarder geworden dus deze combinatie bij elkaar zorgt ervoor dat ze telkens struikelt met rijden.
Ze heeft nu vadaag een vitaminespuit gehad en nog een andere spuit waardoor ze sneller spieren ontwikkelt en ze heeft voor 3 weken vitamine medicatie mee gekregen en extra voer dat ze er nu eventjes bij moet hebben.
En over 6 weken komt de arts weer kijken hoe het met haar gaat.
Ze hebben trouwens ook nog naar haar tanden gekeken en die waren echt super goed nog en ze liep echt super voor haar leeftijd en zelfs op de foto`s van haar voorbenen was niks te zien ze zagen er echt super goed uit.
Ik ben echt zo super blij en wil jullie nogmaals bedanken dat jullie me toen zo oppepte en tips gaven hoe het nu verder moest.
Maar ben nu echt zo blij dat het weer allemaal goed gaat komen in ieder geval zo als het er nu uit ziet wel, we moeten natuurlijk wel nog even afwachten of alles aan gaat slaan enzo en orgen krijgen we nog de bloeduitslagen van de lever en de nieren maar het ziet er allemaal heel gunstig uit.

Dus nogmaals bedankt allemaal en een hele dikke knuffel van ons allebei en heel veel sucses met jullie paardjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:41

Fijn Obelix dat het ook met jouw paardje de goede kant op gaat. Het onderzoek naar de nieren etc is dat ivm eventuele cushing of is dat gewoon om de algemene conditie te bepalen van je paardje? Wordt er nog wel gekeken of het toch cushing is of is dat al uitgesloten?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:02

Rumay, hoe gaat het nu met de bulten?
Moeilijk idd of je de DA moet laten komen, heeft ze er zelf veel last van? (zal wel niet als je eraan mag zitten ;) ).

Sylvia, fijn dat je DA positiever tegenover de Pergolide staat nu :j . En natuurlijk dat Dana vooruit gaat! Die tandproblemen zijn denk ik ook niet zo 1-2-3 op te lossen.

Ik kan niet zeggen dat het voor Ivanka zwaarder is als ze moet verharen, maar zij komt gewoon moeilijk in de rui. Ik sta er echt van te kijken dat ze nu al haren loslaat! Over het algemeen is voor Ivanka de gehele winterperiode het zwaarste, als ze een dip heeft, dan is die meestal in de winter.

Fargo, ik weet ook nog steeds niet hoe het komt dat ze nu wel weer goed loopt. Vorige week is mijn smid geweest omdat haar ijzer er linksvoor af lag (waar ze ook onregelmatig op liep). Hij heeft heel de voet afgezocht op zweren, maar kon niks vinden. Maar toen is haar ijzer er weer onder gegaan en sindsdien loopt ze veel beter. Dus wie weet heeft het ijzer er ook wel niet goed onder gelegen, of zat er iets tussen het ijzer en de hoef wat knelde, ik weet het niet. Ik ben iig blij dat ze weer goed loopt :D.

Wat leuk dat je kudde het zo fijn vind in de loopstal! Zo te horen hebben ze lekker de ruimte om hun eigen gang te kunnen gaan +:)+ !

Lappie_Lap, wat fijn dat het met Petertje goed gaat!!

Idd, veel positieve verhalen de laatste tijd! :)

Ireen, dat is spannend idd, zowel jouw verhuizing als die van Eviet! Zal vast wennen zijn voor jullie allebei, ergens 6 jaar staan is idd lang :j .

Obelix, fijn dat het de goede kant op gaat!

Hier nadert de grote dag dat Aidan bijna weer terug naar huis komt :):) . Ben benieuwd hoe mijn dames erop reageren. Bluebell zal wel weer gelijk verliefd zijn (net als toen hij bijna 2 jaar geleden uit de opfok terug kwam) en Ivanka zal wel weer even laten zien dat het wel háár wei en háár stal en dat ik háár baas ben :D.
Mooi he, die dieren :+: .

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:19

Rustig hier! Teken dat alles goed gaat bij iedereen? ;)

Aidan is afgelopen zondag dus weer naar huis gekomen, het is net alsof hij niet weg is geweest. Zo fijn om m'n mini-kudde weer compleet te hebben! En nog een plaatje van Vanks:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:36

Bij ons gaat het in ieder geval goed. Gisteren hadden we les en de paarden mochten 'savonds nog even met de deuren los en dus in de paddock spelen. Willy er even tussenuitgeplukt en kwartiertje gelongeerd. Hij zit goed rond in zijn spieren, is niet te mager en wilde lekker lopen. Zijn gezicht ziet er ook goed uit qua kleur en korte haren, zijn ogen zijn schoon, rustig en helder. Fijn dat ie het in de nieuwe opstelling goed kan redden. Dat was toch de bedoeling, maar is altijd even afwachten of dat ook lukt!

Fijn dat Aidan er weer is. Ziet er gezellig uit zo samen en rustig. Ivanka ziet er ook goed uit qua bespiering en body language.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:58

Rava haar bulten zijn helemaal verdwenen gelukkig. :D

Wat wel grappig is ze is in december en januari enorm aan het verharen geweest alleen niet de haren die onder de deken uitsteken dus hals en buik en stukje bil is nog lang in het haar, en wat helemaal raar is dat op de hals de haren een soort van wit zijn, toen ik haar vorig jaar had geschoren bleek er onder al dat haar ook wit tevoorschijn te komen en nu dus weer een beetje, in het voorjaar heeft ze ook altijd in haar manenkam witte haren die richting de zomer weer verdwijnen.
Nou heb ik 1 nachtmerrie dalijk wordt ze schimmel!! :n

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:04

O jee Rumay :D. Haha.. Zou wat zijn als ze nu opeens schimmel zou worden :P .
Fijn dat haar bulten weer zijn verdwenen, nu hopen dat ze niet terugkomen ;) !

Fargo, is idd altijd maar afwachten hoe ze omgaan met de verandering. Zo te horen pakt Willy het allemaal goed op! +:)+

Ivanka ziet er idd goed uit, ze is wel wat te zwaar, maar nu ik haar weer een beetje aan het werk kan zetten, zal dat vast ook wel weer zo weg zijn :) .
In het begin was het hier even niet zo rustig, maar Aidan doet net alsof hij nooit weg is geweest, dus dan doet de rest ook snel weer normaal ;) . Ivanka eet nu alleen weer wat minder, maar dat had ik ook al wel verwacht. Is altijd als er iets veranderd in haar omgeving. Zal over een paar dagen wel beter gaan.
Vanmiddag was de DA nog hier voor Aidan, zij vond ook dat Ivanka er goed uit zag. Stuk opgeknapt :j .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:33

Evita kreeg vorig jaar in het voorjaar ook allemaal van die witte dikke haren door haar vacht heen; http://www.xs4all.nl/~waardjes/cushing/P1020350.jpg Ik dacht echt dat ze stekelharig zou worden!
Die haren zijn met de rui weer verdwenen en dit jaar is er geen wit haartje te bekennen +:)+ Ze verhaart goed en begint al mooi in een dun vachtje te komen.

Ivanka ziet er ook goed uit!
Ik kan me nog wel herinneren dat Aidin net geboren was, wat is ie groot geworden!! Hij lijkt op zijn moeder!

Obelix20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:30

Hoi Fargo,

Het bloedonderzoek wat ze bij Obelix gedaan hebben was om de algemene conditie te bepalen.
De dierenarts zij dat paarden van rond de 20 soms een ziekte kunnen hebben aan hun lever of nieren en vandaar dat hij voor de zekerheid een bloedonderzoek heeft gedaan.
Er wordt helemaal niet meer over cushing gesproken en wij hadden tegen deze dierenarts niet gezegd dat we al bij 2 andere dierenartsen waren geweest die dachten dat Obelix cushing had dus naar cushing word verder niet meer gekeken.

Uit het bloedonderzoek was gekomen dat Obelix uitdrogingsverschijnselen vertoonde.
Maar hij heeft gezegd dat met de therapie die we nu ingesteld hebben dat dit waarschijnlijk weer goed komt.
Over 6 weken komt hij en dan zal hij dit nog een keer testen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:25

Obelix20 niet zo mooi die uitdrogings verschijnselen maar waardoor?? Kan het opnieuw gebeuren en jkan je het voorkomen?

Vandaag met Rava buitenrit en mevrouw was niet erg voorwaarts ik zie het meeatal direct wat voor rit het wordt bij de eerste 10 stappen buiten het hek en vraag me wel eens af hoe komt het dat ze geen puf heeft?
Vrijdag een kort buitenritje gemaakt met stukje draf en verder stap, is dat de oorzaak of is de suikerbalans in haar lijf niet goed?
Soms zou ik dat wel eens willen weten waar het aan ligt dat ze wel of geen puf heeft. En op de terugweg had ze wel puf voor een stukje draf maar was maar klein stukje terwijl ze soms het hele stuk wil draven.
Vandaag express andere route gekozen om het spannend te houden.

Vandaag ook wat serieuzer aan de gang met haar zoon Rumay en ik weet het niet maar het is precies zijn moeder incl. bekken trekken hoop niet dat hij alles van zijn moedere heeft geerfd want dan gaan we nog wat krijgen :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:14

Rumay, cushing paarden voelen zich ook echt de ene dag beter en fitter dan de andere. Als ze nu aan het verharen is bijvoorbeeld kan dat veel energie vragen, dus extra hulp bij de weerstand wil dan nog wel eens helpen. Bij Willy kijken we ook altijd naar de conditie van de dag, pakt ie het lekker op dan doen we meer, heeft ie al geen trek in stap dan is galop die dag tijdens het longeren onnodig, maar een drafje proberen we wel bijvoorbeeld. En vergeet niet dat het vandaag en gisteren ineens een stuk warmer is, dat werkt ook best door, ook whizard deed het vandaag rustiger aan. Als het ineens 5 graden warmer is, is dat zeker met zo'n lange pak haren best extra warm denk ik.

Obelix20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:33

Hoi Rumay,

We weten nog niet waardoor het komt dat het bloed van Obelix uitdrogingsverschijnselen aangeeft.
Maar ze heeft nu extra voer gekregen en voor 3 weken vitaminemedicijnen mee gekregen. En toen we 2 weken geleden daar waren heeft ze nog een vitaminespuit gekregen en nog eentje waardoor ze eerder spieren gaat ontwikkelen.
En nu had de dierenarts gezegd dat met de ingestelde therapie dat extra voer dus en die vitaminemedicijnen het wel goed zou komen en die uitdrogingsverschijnselen wel zouden verdwijnen. Tenminste dat denkt hij. Over 6 weken komt hij weer en dan wordt er opnieuw bloed geprikt. En aan de hand van wat daar uitkomt is het even afwachten wat er eventueel verder nog moet gebeuren of dat het goesd is.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:52

Mmmm veearts kan nu voor paar weken geen pergolide bestellen via groothandel voor dierengeneesmiddelen. Dus moeten we het bij de apotheek halen. Ipv EUR 35 EUR 68 per doosje. Das balen! We kunnen nu weer 6 weken vooruit, hopelijk kunnen we dan weer goedkoper bestellen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:54

Sylvia80 schreef:
Mmmm veearts kan nu voor paar weken geen pergolide bestellen via groothandel voor dierengeneesmiddelen. Dus moeten we het bij de apotheek halen. Ipv EUR 35 EUR 68 per doosje. Das balen! We kunnen nu weer 6 weken vooruit, hopelijk kunnen we dan weer goedkoper bestellen!

Wat raar! Bij ons had de apotheek een ander merk pergolide en dat was toen goedkoper dan bij onze dierenarts het was. Dit is wel een beetje vreemd hoor!!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:12

Ja hier heeft het inderdaad ook met het merk te maken...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:00

Obelix20 ik hoop voor je dat het werkt de medicijnen en dat de uitdrogings verschijnselen snel weg zijn. Zag je het zelf ook aan je paard op de eoa manier dat er uitdrogings verschijnselen

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:35

Hier krijgen we pergolide van Sandoz ... 120 stuks voor 132 euro nogwat op recept v/d DA bij de apotheek weg.

Is dat wat een normaal bedrag?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:50

Ik betaal bij mijn veearts 28 euro voor een doosje van 30 pillen, van het merk Permax volgensmij. Ze sturen ze ook nog eens gewoon op naar mijn adres! Denk dat ik ze als ik verhuist ben ook gewoon daar blijf bestellen. Wel erg duur hoor als je er 68 euro voor moet betalen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:57

Lappie_Lap schreef:
Hier krijgen we pergolide van Sandoz ... 120 stuks voor 132 euro nogwat op recept v/d DA bij de apotheek weg.

Is dat wat een normaal bedrag?

Ja Lappie dat is een heel gewoon bedrag. Ireen is het goedkoopste uit volgens mij, die heeft een nog iets betere deal. Maar dit is wel ongeveer de prijs die ook bij de apotheek wordt gerekend over het algemeen en ook bij onze veearts.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:03

Ik denk het wel LappieLap, is dus €1.10 per tablet. Ik heb weer een nieuwe voorraad van de DA gehad en zag opeens op de sticker een bedrag staan waaruit blijkt dat het €1.16 per 1mg kost. Ik betaal altijd €1.50 per tablet. Toch eens even navragen bij de DA, vind dat toch best wat schelen op jaarbasis.

Rumay, voordat ik Ivanka haar zomerstop gaf afgelopen jaar was ze ook zo futloos. Niet vooruit te branden met buitenritjes, terwijl ze dat normaal juist zo graag deed. Nu ik minder met haar doe gaat dat allemaal een stuk beter, moet niet meer teveel van haar vragen, want dat merk ik gelijk aan haar.

Van de week is de TA weer geweest hier. Ivanka bleek te lange voortanden te hebben, waardoor haar kiezen niet meer op elkaar konden. Dus alles is weer netjes bijgevijld en nu kan ze er weer een jaartje tegenaan, verder was haar tandvlees en alles wel goed, dus viel me alles mee :) .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:13

Fijn dat alles goed is met haar gebit :) Evita is pas ook gedaan door een (erg goede) paardentandarts, maar kwijlen tijdens het werk, ook zonder bit, doet ze nog steeds.. toch apart!

Gisteravond heb ik gelest met Evita!!! erg leuk, we hebben een lesje rechtrichten (via de academische rijkunst/marijke de jong) gedaan aan de hand. Dus alleen onbelast stappen, en toch keihard werken.. een ideale manier om haar fit en los in haar lijf te houden! Degene die les kwam geven heeft zelf ook een shet met cushing en werkt ook nog steeds op deze manier met de pony, dus Evita mag lekker aan de slag!