Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:18

3 hoogdrachtige merries?! :oo Wat vreselijk allemaal...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:28

In welke regio's is het dit keer weer opgetreden. Ik blijf het eng vinden. Interessant stuk!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:29

dan denk je met een lange winter dat het insecten en bacterieen kapot heeft gemaakt
niks dus... het stikt van de muggen en wespen... en dus ook nog steeds van een slopende bacterie

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:32

Nee toch, dan denk je het is lente, dus het is vast weg. En dan nog... ;(

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:42

Echt vreselijk deze ziekte, sterkte aan iedereen die een paard heeft verloren..
Ik vroeg me af wat er nu eigelijk word aangeraden: Bijvoeren, binnenhouden, op een kaal stuk zetten?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:47

Ik heb net gebeld met mijn dierenarts en hij zal mij terugbellen. Ik wil graag advies van hem over hoe ik nu met de paarden om moet gaan. Binnen, buiten en dan bijvoeren. Snachts staan ze sowieso binnen. Overdag buiten met hooi en als ze dan op hebben dan knabbelen ze wat aan het hooi.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie even weten.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:34

tjady schreef:
Ik heb net gebeld met mijn dierenarts en hij zal mij terugbellen. Ik wil graag advies van hem over hoe ik nu met de paarden om moet gaan. Binnen, buiten en dan bijvoeren. Snachts staan ze sowieso binnen. Overdag buiten met hooi en als ze dan op hebben dan knabbelen ze wat aan het hooi.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie even weten.

toen mijn paard doodging afgelopen herfst aan AM,.adviseerde de da mij om de de rest van de paarden zo kaal mogelijk te laten staan(wat het land betreft dan)
ze staan nu dus ook nog steeds uit voorzorg op het korte stuk

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:05

Dierenarts heeft geadviseerd om de paarden binnen te houden, met deze lente-uitbraak van AM.
Dus ze krijgen huisarrest. Helaas is niet anders.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:30

Da's balen ja, maar in jouw geval kan ik me voorstellen dat je dat advies ook opvolgt, zoiets wil je geen tweede keer meemaken. Wat me wel opviel: in het najaar was het echt vooral jullie regio die er mee te maken kreeg, bij ons, en zuidelijker waren er geen of nauwelijks gevallen.

Wat ik nu hoor is in Gld en die andere vier in het zuiden van het land geloof ik. Is dus toch min of meer regiogebonden, denk ik dan. Had jouw d.a. ook nu weer van gevallen in noord Nederland gehoord?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:57

clostridium sordellii komt overal in ons milieu voor.
het zorgt ook voor sterfte bij schapen, runderen en zelfs een enkele keer bij de mens (mn bij pasgeborenen). Clostridium komt ook veel in ziekenhuizen voor.

Het zou kunnen zijn dat de bacterie binnendringt bij beschadiging/wonden, en bij pasgeboren veulens via de navelstreng of wond. (net als met tetanus), meestal is er een onderliggende oorzaak waarom een dier hieraan doodgaat, want het zijn gewoon bewoners van darmkanaal. Bij verstoring in darmkanaal, kan de bacterie explosief gaan groeien waardoor wel problemen kunnen komen (explosieve groei (daardoor uitstoot toxines) kan komen door bepaalde antibiotica, afname weerstand, door een ziekte).

In Frankrijk zijn regio's waar je je hond beslist niet los mag hebben in de weides. Ontlasting kan voor besmetting zorgen. (Clostridium zit in faeces), overal staan die waarschuwingsbordjes.

Ik vraag mij af of dit ook door Clostridium komt. Vee krijgt dan spontaan abortus.

De bacterie is niet nieuw, deze is al jaren in ons milieu aanwezig (grond & water). Door onderzoek en registratie lijkt het misschien dat er nu meer gevallen zijn. Ik vraag mij sterk af of dat zo is. Ik denk dat er voorheen gewoon minder over bekend was.

Het is natuurlijk vreselijk als dit je paard treft, maar bedenk je wel dat overal risico's zijn en ziektes op de loer liggen.
De vrijheid van een dier mag hierdoor niet ingenomen worden, vind ik. Een dier kan ook ziek worden van stress.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 29-04-10 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:05

ik zou het niet kunnen,mijn paard 24 uur binnen.
ookal heb ik net mijn meisje aan deze ziekte verloren,een volgend dier gaat gewoon weer de weide op.
(alleen niet dezelfde.)
zij werd bijgevoerd overigens,met goed ruwvoer én wat brokjes en pavo vital...weide was ook,naar mijn idee,niets mis mee verder.
Mijn DA houdt het echt op "pech'".

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:19

mysa schreef:
Da's balen ja, maar in jouw geval kan ik me voorstellen dat je dat advies ook opvolgt, zoiets wil je geen tweede keer meemaken. Wat me wel opviel: in het najaar was het echt vooral jullie regio die er mee te maken kreeg, bij ons, en zuidelijker waren er geen of nauwelijks gevallen.

Wat ik nu hoor is in Gld en die andere vier in het zuiden van het land geloof ik. Is dus toch min of meer regiogebonden, denk ik dan. Had jouw d.a. ook nu weer van gevallen in noord Nederland gehoord?

Hij was op de hoogte van de lente-uitbraak en drukte mij echt op het hart ze binnen te houden zolang de oorzaak niet bekend is. Dit is echter wel tijdelijk. Ik laat ze dan om de beurt in de paddock tot het gevaar weer geweken is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:02

Net nog even beraadslaagd met m'n persoonlijk adviseur (grapje, iemand hier die zich bijzonder in a.m. verdiept heeft), en wij zijn samen tot de conclusie gekomen dat de clostridiumtheorie nog verre van zekerheid biedt.

Vorig najaar werd er ook al over gepubliceerd, maar toen kwamen er niet veel reacties vanuit de wetenschappelijke hoek, en de paar reacties die er wel kwamen waren nogal sceptisch. Wat nu bekend gemaakt wordt, berust voorzover wij na kunnen gaan, op hetzelfde onderzoek van vorig jaar, is alleen 'in vorm' gegoten. Het betrof een onderzoek dat te kleinschalig was om daar vergaande conclusies aan te verbinden, dus ik weet 't niet: het is niet uit te sluiten dat het de clostridium is, maar het is ook nog verre van zeker.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:32

Tjady, je hebt het overigens over lente-uitbraak :?
Ik kom uit dezelfde regio en hoor er echter helemaal niets over.

Hoeveel gevallen zijn er nu bekend dan in Friesland?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:12

@ Vlinder:

ik denk niet dat de clostridium variant die AM veroorzaakt (even er vanuitgaande dat het zo is, en daar een theorie aan breiend) via wondjes binnen komt, want hoe is dan te verklaren dat de hele groep op een perceel het tegelijk of vlak na elkaar krijgt.

ik vrees idd ook dat dit een in een vorm gegoten versie is van hetgeen ze vorig jaar al dachten, de C Sorellii.

ben het helemaal met je eens dat gevaar overal is, en dat het niet ten koste zou moeten gaan van de vrijheid van het paard;
je kan ze niet overal tegen beschermen, er kan zoveel gebeuren, en misschien was AM er altijd al wel,
al zou het m.i. best iets met het warmer wordende klimaat te maken kunnen hebben dat het nu misschien toch meer voorkomt.
maar vooral inderdaad de bredere media, je hoort en leest nu alles wat overal gebeurd, en dat alles verzameld in 1 topic lijkt al snel heel veel.
normaal wist je allen wat er in je eigen regio gebeurde.

het gekke is dat ik zelf een tijdje gedacht heb aan 'iets in het grondwater', maar met de huidige droogte lijkt me dat uitgesloten.
ook paddestoelen/schimmels blijven voor mij hoog op het lijstje van verdachten staan, maar ook daarover is moeilijk duidelijkheid te krijgen.
ik snap eigenlijk nog steeds niet dat er niet véél meer veldonderzoek wordt gedaan, waarom kammen ze getroffen percelen niet uit, op wat er groeit, wat er in de grond zit, wat er in het gras zit enz...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:38

lente-uitbraak in Europa. De gevallen die in nederland zijn raadt ik aan zich aan te melden bij het AMAG voor registratie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:34

Ik snap in het Clostridium-verhaal niet dat een anaerobe bacterie 'buiten' kan overleven.
Verder was het vorige week natuurlijk 's nachts weer behoorlijk koud en overdag zonnig/warm. En dát is altijd de trigger al geweest.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:56

Marigold:
Precies, ze onderzoeken nu alleen nog de paarden, logisch want die moeten iets binnen hebben gekregen wat de boosdoener is.
Maar het zou ook zeker verheldering geven als ze een verdacht grasland gaan uitkammen.

De explosieve groei van clostridium kan ook een symptoom zijn, maar dat er een andere veroorzaker is (wat ze helaas nog niet hebben gevonden). Of misschien zelf een combinatie.
Het maag-darmkanaal kan natuurlijk wel helemaal van slag raken door overgang arm gras of hooi naar fructaanrijk gras.
De herfstperiode heeft daarmee niet direct verband.

Door verse bemesting kan er ziekte op je land komen is mij verteld, boeren hebben liever geen koeienmest van andere koeien, of kiezen voor kunstmest. Wij bemesten wel vaak met mest van andere dieren op ons paardenland.

En dan niet te vergeten de resistentie van bacteriën waar nu zoveel over wordt gesproken. Wordt door AB sterkere stammen gekweekt die meer schade aan kunnen richten?
In kip bv zijn resistente bacteriën aangetroffen, klein gedeelte daarvan gaat door koken of braden niet eens dood. Sommige mensen kunnen daar bacteriën van oplopen en hun leven bij hun dragen waarvan ze erg ziek kunnen worden (ESBL).

Clostridium kan overigens volgens mij overleven, omdat je ook altijd grondwater blijft houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:27

Maar dan moet je grondwater wel erg dicht aan de oppervlakte komen om opgenomen te worden door een grazend dier. Ik kan me niet indenken dat het gras dat besmette water opneemt en dat het dan direkt opgenomen kan worden door een grazend dier.
Overigens zit het grondwater in zandrijke gebieden behoorlijk diep. Hier op een meter of 7.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:36

Clostridium zit zelfs in stof (echt overal) dus kan ook in dauw zitten. Het is een anaerobe bacterie, dus voelt zich erg prettig in lichaam. Zolang de bacteriën in de darm in balans zijn is dit geen probleem. Maar door verzwakking of verstoring bv in voeding (denk aan fructaan) kan dit wel. In de lente heb je veel dauw op gras door de koude nachten, ook daar kan Clostriudium inzitten of tot groei komen.
Maar ik heb ook gedacht hoor, in de herfst is waterpeil erg hoog en kunnen stoffen uit de bodem naar boven komen. Dat lijkt mij nu vrijwel uitgesloten.

Vroeger gingen er ook paarden dood, van overgang stal naar weide (ook plots spierbevangen of koliek). Nu worden er veel sneller bloedonderzoeken gedaan, waardoor de combinatie maakt dat het AM betreft. Bovendien worden er nu ook veel meer paarden gehouden in NL (er zijn ook meer NLérs). De kansen op deze zeldzame ziektes worden dan ook groter.

AM is al ontdekt sinds 1939. Misschien staat het zelfs wel in relatie met inenten (dan verzwak je ook de weerstand). In voorjaar worden paarden vaak in groepen ingeënt of ontwormt. Er zijn ook enkele stalpaarden die overleden zijn aan AM.

Het zijn allemaal speculaties he, maar ik zou er niet vreemd van opkijken.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 30-04-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:47

maar dan nog,niet elk dier krijgt het.
dus er moet dan toch ook "iets"in de aanleg van een dier zitten?
de weigenoten van mijn merrie mankeren,gelukkig,helemaal niets namelijk....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:21

Weet iemand wat in nederland nu precies de risico-regio's zijn, of is er een website waar dit goed bijgehouden wordt?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:39

Anoniem schreef:
maar dan nog,niet elk dier krijgt het.
dus er moet dan toch ook "iets"in de aanleg van een dier zitten?
de weidenoten van mijn merrie mankeren,gelukkig,helemaal niets namelijk....

Dat klopt, niet ieder dier krijgt het, maar normaal gesproken krijgt het dier ook niet last van Clostridium. Het ene dier is nu eenmaal zwakker (veulens bijv. hebben nog niet optimale weerstand) dan andere en sommige dieren hebben ook een onderliggende ziekte wat je misschien niet weet. Bv een stofwisselingsziekte.

Maar het blijft gissen natuurlijk totdat ze er achter zijn wat de veroorzaker daadwerkelijk is. Dan pas weet je ook hoe je het evt kunt voorkomen (of missch is het domweg niet te voorkomen).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:43

DubbelDun schreef:
Maar dan moet je grondwater wel erg dicht aan de oppervlakte komen om opgenomen te worden door een grazend dier. Ik kan me niet indenken dat het gras dat besmette water opneemt en dat het dan direkt opgenomen kan worden door een grazend dier.
Overigens zit het grondwater in zandrijke gebieden behoorlijk diep. Hier op een meter of 7.

maar dikwijls wordt grondwater toch opgepompt en als drinkwater gebruikt? Mss kan het in die richting ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:33

Idd oppompen en als drinkwater is dan ook een optie. Dat doe ik dus ook niet, vandaar dat ik er niet aan dacht.