[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:43

Mijn paard heeft geen zware zomereczeem en staat met eczeemdeken en daarnaast speciale brok, oud hooi en op zand. Verder krijgt ze niets. Maar toch blijft ze jeuk houden, vooral op haat buik. Ookn schuurt ze in de winter haar staart. Zou het misschien iets anders kunnen zijn?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:20

atreyuevita schreef:
Mijn paard heeft geen zware zomereczeem en staat met eczeemdeken en daarnaast speciale brok, oud hooi en op zand. Verder krijgt ze niets. Maar toch blijft ze jeuk houden, vooral op haat buik. Ookn schuurt ze in de winter haar staart. Zou het misschien iets anders kunnen zijn?

Welke speciale brok gebruik je?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:40

speciaal gemixt soor Roosen. Met 9% ewit en verder geen toegevoegde suikers etc. Alleen granen ofzo... uhm weet het niet uit mijn hoofs maar ze maken het voor de andalusier stoeterij hier en het is speciaal gemaakt ter voorkoming van jeuk en hoefbevangenheid en zonder veel dikmakers, allemaal "gevaren" bij Andalusiers. Ik haal het bij hen want mijn paard komt daar vandaan.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:41

sorry voor het snelle typen...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:59

Ik weet niet precies meer waar, maar ik las laatst juist dat granen ook kunnen zorgen voor jeuk.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:38

IwanLuver schreef:
@ Franka- Vosje
Als ik het goed begrijp is granen slecht + suikers (dat wist ik nl al) maar ik geef die van mij het hele zomer granenmix van Subli en verder geen bix en kuil. Maar met die granenmix ben ik dus "verkeerd" bezig??

Granen voeren is volgens mij niet per definitie verkeerd bezig zijn hoor…

Alleen als je wilt dat je paard zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgt, omdat hij er last van heeft, dan kun je beter geen granen geven.

Ik voerde zelf vorig jaar zomer en winter de Subli Semit mix,bestaat ook uit bijna alleen maar granen, dat was speciaal bedoeld voor paarden met zomereczeem, ideetje van Novelcure (jou ook wel bekend volgens mij Knipoog ).
Dus ik braaf dat spul voeren.

Later (met dank aan bokt) kwam ik erachter dat granen dus veel koolhydraten bevatten. Boos!
En dat het voor paarden met eczeem meestal niet goed is om veel suikers binnen te krijgen.
Ik voer het hem nu dus niet meer.

Het voordeel van granen is wel weer dat het zuiver is. In paardenbrok kunnen allerlei ‘toevoegingen’ zitten die je niet wilt, en die je ook niet kunt zien.
Die worden vaak gebruikt om die mooie brokjes te krijgen, je moet toch iets gebruiken om ze aan elkaar te laten plakken…(vetten, soms zelfs dierlijke!, melasse, anti-bederf middelen)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:07

mag ik vragen wat jij momenteel dan voert, Franka_Vosje?

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:01

paarden met zomerexceem gaan schuren zodra ze gestoken zijn door het colicoïde mug, maar te veel aan eitwitten en andere stoffen wat in het voer zit kunnen de symptomen wel verergeren maar dat is niet de oorzaak dat paarden beginnen met schuren, paarden beginnen te schuren als ze gestoken zijn door colicoïde mug.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:56

Kiara schreef:
mag ik vragen wat jij momenteel dan voert, Franka_Vosje?

2 keer per dag een handje Le Brick van de paardendrogist (=luzerne) gemengd met wat kruiden (brandnetel, zeewier en natuurmix, alles van de paardendrogist) en een handje Happy Hoof.
Dat is voer dat speciaal voor hoefbevangen paarden is, vergelijkbaar met Dodson and Horrel, Safe and Sound.
Happy Hoof is helaas niet in Nederland verkrijgbaar, ik kan meeliften op de bestelling van een mede bokker, die het uit Duitsland laat komen Haha!
Zowel Happy Hoof als Safe and Sound bevatten extreem weinig koolhydraten.

Ik geef heel weinig, ze hebben per dag 10 uur weidegang en 1,5 a 2 plakken hooi, dus bijvoeren is eigenlijk niet nodig. Alleen die kruiden dus met een inimini luzerne.

Verder heb ik een zak Pavo Nature's Best gekocht, dat is ook relatief suikerarm (al is het nog veel vergeleken met die bovengenoemde) maar het is denk ik best een goed alternatief dat makkelijk verkrijgbaar is.
Er zit Spelt in, een ouderwets graan, van de granen zit daar relatief weinig suiker in.
Er zit ook luzerne in en een beetje gedroogde wortel. (en ze vinden het een partij lekker!! Tong uitsteken )

Daar krijgen ze nu nog bijna niets van, dat ga ik van de winter wat meer van geven. Vooral aan Marron die geen zomereczeem heeft. Captain krijgt vooral Happy Hoof dan.

Nature's Best: Suikergehalte 2%, Zetmeelgehalte 32%
Happy Hoof: Suikergehalte 4%, Zetmeelgehalte 5%
Subli Semit: Zetmeelgehalte 43%

Zoek de verschillen.... Scheve mond

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:59

atreyuevita schreef:

Ik denk dat dit wat anders is ja. Want waarom zou ze in de winter met haar staart schuren? Misschien de moeite waard om eens te laten onderzoeken door je DA of er schurft/mijten/luizen/aarsmaden een rol spelen? Of, voor die jeuk aan haar buik, een allergie voor het een of ander?
Lijkt niet echt op de 'klassieke' zomereczeem volgens mij...maar ja ik ben ook maar een leek hoor.
Ik zou het laten uitzoeken iig.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:04

Kiara schreef:
Ik weet niet precies meer waar, maar ik las laatst juist dat granen ook kunnen zorgen voor jeuk.

Zouden paarden ook coeliakie kunnen hebben net als ik, haha, dan mag je geen gluten wat een eiwit is in granen zoals tarwe, gerst e.d. (Het zit trouwens niet in haver.)
Ik kreeg 2 jaar geleden in de zomer ook voor het eerst exceem in mijn knieholte en naar aanleiding van nog een klacht bleek dat ik geen gluten kan verdragen, dus het lijkt er wel op. (exceem is na een glutenvrij dieet ook verdwenen)

Maar onze Dribbel krijgt geen brok, granen, muesli of wat dan ook. Alleen heeeeel kort gras en een heel klein beetje hooi (van de eerste snee dit jaar zonder mest)

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:17

Majoor schreef:
paarden met zomerexceem gaan schuren zodra ze gestoken zijn door het colicoïde mug, maar te veel aan eitwitten en andere stoffen wat in het voer zit kunnen de symptomen wel verergeren maar dat is niet de oorzaak dat paarden beginnen met schuren, paarden beginnen te schuren als ze gestoken zijn door colicoïde mug.

Zo ver waren we volgensmij al wel, als je even een pagina teruggaat in dit topic Knipoog

Bevat normale slobber (kant en klaar, uit een pak) eigenlijk veel suiker/zetmeel/eiwit? Ik vind het namelijk wel handig om Donnies kruiden etc. door te mengen, dan kan hij het niet 'uitsorteren' Clown

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:53

atreyuevita schreef:

Schuurt ze de hele winter door?

De pony van Annemijn blijft ook tot januari doorschuren, volgens mij is dat puur de gewoonte om te schuren
(ik sta met mijn 2 paarden bij Annemijn en lees hier ook regelmatig mee. Zodat ik een beetje mee kan denken Knipoog )

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:43

ja ik denk ook dat het deels een gewoonte is maar het is zo raar dat haar buik blijft jeuken met eczeemdeken op....

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:17

Franka_Vosje schreef:
Nature's Best: Suikergehalte 2%, Zetmeelgehalte 32%
Happy Hoof: Suikergehalte 4%, Zetmeelgehalte 5%
Subli Semit: Zetmeelgehalte 43%

Zoek de verschillen.... Scheve mond

Zo goed had onze professor/ vriend LT het dus ook niet met onze paarden voor........... Boos!
Ik ben trouwens benieuwd of hij nu nog paarden in behandeling heeft.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:38

Wat is dat Happy Hoof voor voer? Ik ben een weekje weggeweest en heb nog niet bijgelezen, dus misschien heb ik iets gemist daarover.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:24

Speciaal voor jou nog even: Knipoog

Franka_Vosje schreef:
...en een handje Happy Hoof.
Dat is voer dat speciaal voor hoefbevangen paarden is, vergelijkbaar met Dodson and Horrel, Safe and Sound.
Happy Hoof is helaas niet in Nederland verkrijgbaar, ik kan meeliften op de bestelling van een mede bokker, die het uit Duitsland laat komen Haha!
Zowel Happy Hoof als Safe and Sound bevatten extreem weinig koolhydraten.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:35

Annemijn schreef:
Bevat normale slobber (kant en klaar, uit een pak) eigenlijk veel suiker/zetmeel/eiwit? Ik vind het namelijk wel handig om Donnies kruiden etc. door te mengen, dan kan hij het niet 'uitsorteren' Clown

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:07

Je wilt graag antwoord... Haha!

Ik weet het niet Annemijn, dat hangt van je merk slobber af. Heb je de verpakking nog dan kun je het daarop zien. Je heb iig nu een indicatie wat de percentages kunnen zijn.

Misschien dat iemand anders het weet?

Als je denkt dat er teveel inzit en je wilt wat anders proberen heb ik misschien nog een tip voor je:
Als je kruiden wilt mengen met iets anders, dan kun je het wat beter mengen door het te roeren en er een scheutje appelazijn doorheen te doen. (niet meer dan 50 ml per dag)
Dat vinden de meeste paarden heel lekker, ze kunnen de kruiden er echt niet meer uitsorteren en er zit natuurlijk ook wel suiker in appelazijn, maar dat zijn geen overmatige hoeveelheden.

Bovendien zijn het natuurlijke suikers en appelazijn wordt wel van beweerd dat het heel goed is voor de darmflora...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:10

IwanLuver schreef:
Zo goed had onze professor/ vriend LT het dus ook niet met onze paarden voor........... Boos!
Ik ben trouwens benieuwd of hij nu nog paarden in behandeling heeft.

Heb nog eens op z'n site gekeken Clown
Niet veel activiteit en nieuws daar...het laaste 'hoera' bericht (nou ja eigenlijk meer een soort steunbetuiging) is van 13 juli...lekker actueel...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:38

En hoe duur is dat Happy Hoof dan? Jammer dat dat niet in NL verkrijgbaar is!

Ik voer nu ook Nature's best, flink wat duurder tegenover die basisbrok die ze normaal kreeg, maar ach.. we hebben het ervoor over Lachen.

Ik heb vanmiddag foto's van Ivanka gemaakt, zomereczeemverhaal gaat goed hier OK dan! !

Ivanka krijgt van mij 25 druppels Cullico en 25 druppels Drainage Compositum van mij. Daarnaast smeer ik met AVS14 haar manen en staart voor de zekerheid en onder haar buik op verdachte plekjes met een vette Tea Tree Creme. Ik zag vandaag wel dat ze een klein plekje weer op haar buik heeft open geschuurd, maar dat gaan we nu dus weer intensief behandelen met die creme Lachen. Het gaat goed!

Haar manen liggen er wel voor de helft af, maar ze schuurt alleen de haren eraf tot ze nog een millimeter lang zijn, dan stopt ze met schuren.

Manen. Je ziet nog wel een paar plukken hangen, maar vanaf daar begint ze te schuren tot haar schoft. Aan de andere kant heeft ze nog wel manen hangen.
Afbeelding
Hier kun je het ook wel goed zien, dat ze nog wel een gedeelte manen heeft:
Afbeelding
Geprobeerd om het van de bovenkant af te fotograferen, wat niet echt lukte, maar zo een beetje een beeld hoe het er van de bovenkant uit ziet:
Afbeelding
Staart!
Afbeelding

Onder haar buik geen foto's kunnen maken, omdat ze nogal onrustig met haar benen was door die irritante vliegen. Ik ben erg zuinig met mijn camera, dus maar geen risico genomen Haha!.

Maar ziet er goed uit he? En dat zonder Boett! Ik ben blij Lachen!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:09

Ziet er goed uit idd! Zeker zonder deken.

Happy Hoof kost inclusief transportkosten 20 euri voor 20 kilo. Wel duur dus.
Maar ik heb het er dik voor over. (dat poedersuiker geld gaat toch wel op Boos! )

Als we meer dan 15 zakken bestellen gaan de transportkosten eraf, dat is 10 euro per zending.
Ze zit nu volgens mij op ongeveer 10 zakken, daar komen die van mij nog bij (ik haal de 5 denk ik niet) maar als er nog mensen zijn in Zuid-West Drente die mee willen doen dan wil zij daar ook wel voor bestellen volgens mij.
Ze heeft ook mij zelf benaderd Lovers (lief he)

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:09

@ Franka_vosje : Dat mengen met appalazijn heb ik ook geprobeerd, alleen krijgt mijn meneer brandnetel, en dat is zo veel (qua stukjes) dat het alle appelazijn (+Omega olie) opzuigt, en dat donnie nog steeds de helft van die natte schilfertjes brandnetel op de grond laat vallen Clown Bovendien vind ie appelazijn níet te pruimen Tong uitsteken
Thnx voor je reactie trouwens Knipoog

Ik heb gekeken op internet (wij hebben van die voertonnen, dus het pak ligt nu ergens bij de papierrecycling? Clown ) , en racinghorsefeed.nl/slobber zegt:
Voedingswaarde
VREp 9,9 %
Zetmeel 28,9 % <--
Suikers 3,8 % <--

Zetmeel vind ik vrij veel, suiker is meestal 6 % dacht ik..

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:01

Mwaah, vind ik wel meevallen die gehaltes...minder dan Nature's Best dus wat dat betreft.. Vork

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:45

Ik hoor toch ook best wel van goede ervaringen van Hippolytvoer bij zomereczemers en paarden met andere stofwisselingsproblemen. Ik heb er zelf ook hele goede resultaten mee behaald.
Bep. voeders zitten ook heel laag in suikers en zetmeel.
Als je vlak bij de Duitse grens zit is het makkelijk even op te halen. In Duitsland zijn veel verkooppunten.

Probleem is alleen dat het in Nederland lang niet overal verkrijgbaar is.
Zijn er hier bokkers die toevallig weten of het ook ergens in NoordHolland verkrijgbaar is?