[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:38

ophouden, deken gaat nu niet meer af tot in de winter .
als het frisser is en veel regen dan leg ik er een regendeken met hals op :j

Nyaleti

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:19

Deken oplaten! De vliegjes blijven aanwezig.
Denk dat het vanavond ellende wordt als het weer zo blijft.. bewolkt en wat benauwd :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 11:51

Hier nog dekenloos en tot nu toe ook niet geschuurd gelukkig. Krijg er morgen een nieuw paard bij en schaar die liever zonder dekens in, als er dan wel word gehapt of geruized kunnen ze elkaar in ieder geval niet bij de dekens grijpen.

Als alles goed gaat morgen komt de deken weer te voorschijn en begint de ellende weer. -O- Vind het altijd zo'n gedoe dat ik het nieuwe paard er op het uitgezocht zodat de kans op eczeem zo klein mogelijk is _O-

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:04

ik gooi morgenochtend een 0 grams regendeken over de eczeemdeken. morgennacht is het weer flink koud.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:26

Serenity350 schreef:
darkadia schreef:
Hier inderdaad ook jaarrond paddock met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Soms doen we wat op erf of met rondje wandelen wat grasjes eten. Dat gaat goed.
Hooi of voordroog maakt hier geen verschil.

kan hij prima zonder zijn deken los in de bak, en staat dan rustig. Rond de avond wordt hij onrustig als deken af is, en staat hij te stampen, bijt aan zijn benen en tussen zijn achterbenen rondom de koker. Heel sneu.
Sinds gisteren heeft hij ook vliegen beenbeschermers, en daarmee stond hij direct rustiger.

Hier exact hetzelfde tijdens de schemering. En ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van vliegen beenbeschermers. Dus ben er wel nieuwgierig naar geworden.

Ik zie op de foto dat ze alleen de onderbenen bedekken, heb je dan niet dat de vliegjes net zo hard op de bovenbenen afgaan?

Gek genoeg lijkt hij alleen op z’n onderbenen last te hebben. Waardoor geen idee. Van boet heb je ook beenbescherming die het hele been doet en aan je deken vast gaat. Maar dan heb je wel ook de boett deken nodig ;)

Betreft het koudere weer. Deken gaat hier niet af, maar vanaf maandag gaat de regendeken er overheen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:04

Zijn er hier mensen met (goede) ervaringen met equisooth?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:30

Hoe heten die beenbeschermers? Zowel die als jij hebt als die van boet. Krijg met Google niet zo snel iets gevonden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:53

casperzazoe schreef:
Hoe heten die beenbeschermers? Zowel die als jij hebt als die van boet. Krijg met Google niet zo snel iets gevonden

Ik heb arma (van shires). Is oa bij ej en agradi verkrijgbaar.
Je hebt ze ook van Rambo (maar daar zit een plastic strip in die niet fijn schijnt te zijn) of van busse.

Die andere kwam ik bij toeval toen tegen, maar zie ik nu ook even niet meer helaas.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:33

ellepel schreef:
ik geef normaal gesproken subli dieetmix.
bij een eczemer zou ik kiezen voor graanvrij voer :j

ik gaf er trouwens maar een beetje van hoor.
meer om de vitaminekorrel mee te mengen, en dat is pavo vital

Mijn Gelders krijgt ook Subli dieetmix in combi met Fibra en vitalbix. Gaat prima!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:28

Bloemmeke schreef:
ik gooi morgenochtend een 0 grams regendeken over de eczeemdeken. morgennacht is het weer flink koud.

Dat doe ik ook inderdaad. Misschien wel een dikkere omdat ze nog maar net geschoren is.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:06

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:45

Ik heb er ook naar zitten kijken, maar volgens mij niet. Het is echt een vliegenstofje. Maar op dagen als vandaag is het natuurlijk wel een goede middenweg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:54

Ik denk het ook niet anders had het er wel bij gestaan en was ie een heel stuk duurder. Misschien voor een lichte eczemer of idd voor overdag.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, excuus als mijn vraag met antwoord er al tussen staat, wijs me er vooral op als het zo is :j

Mijn haf heeft ontzettende jeuk aan haar buik, niet haar volledige buik maar vooral aan de 'lijn' die onder haar buik loopt. Van navel naar voren en een stukje naar achter bij haar uier.

Nu heb ik gelezen dat zomereczeem plaatselijk op de buik kan voorkomen. Ze heeft ook nergens anders jeuk, behalve aan haar buik. Die schuurt ze dan ook open.

Ze heeft op het moment een vliegendeken op met buikflap maar die flap bedekt lang niet genoeg het hele jeukgedeelte.

Heeft iemand tips hoe ik haar het beste van de jeuk kan beschermen?
Het is sneu, ze gaat frequent liggen om haar buik te jeuken :(:)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:09

SayaJones schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, excuus als mijn vraag met antwoord er al tussen staat, wijs me er vooral op als het zo is :j

Mijn haf heeft ontzettende jeuk aan haar buik, niet haar volledige buik maar vooral aan de 'lijn' die onder haar buik loopt. Van navel naar voren en een stukje naar achter bij haar uier.

Nu heb ik gelezen dat zomereczeem plaatselijk op de buik kan voorkomen. Ze heeft ook nergens anders jeuk, behalve aan haar buik. Die schuurt ze dan ook open.

Ze heeft op het moment een vliegendeken op met buikflap maar die flap bedekt lang niet genoeg het hele jeukgedeelte.

Heeft iemand tips hoe ik haar het beste van de jeuk kan beschermen?
Het is sneu, ze gaat frequent liggen om haar buik te jeuken :(:)

De mijne heeft ook inderdaad op de buik zo'n typische jeukplek(lijn). De vliegendeken die ik nu heb heeft een buikflap die echt heel goed de buik bedekt, dus ik hoop daar deze zomer wel verbetering door te zien. De delen die nog wel onbedekt zijn smeer ik dagelijks in met een dikke klodder sudo-creme.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:29

Hier merk ik ook veel jeuk rondom de koker. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met zo’n speciale beschermflap daarvoor, waardoor ze wel nog kunnen plassen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:07

Saya, Als ik het goed zeg kan jeuk op de buik ook door (teveel) suikers komen. En een andere deken zoeken. deze op marktplaats en eentje halen met een grote buikflap zoals die van Shires, horsewear, EJ of een pyjama.

Darkadia, misschien daar smeren met Sweet Itch of Derfen ofiets? Ik weet niet of zulke flappen bestaan.

Edit: oh wacht, na googlen zie ik er eentje bij Atorka. Wat een onhandig ding :+ maar beter dan jeuk. Zoiets kun je wel elke dag gaan uitspoelen.
Mijn andere pony plast over de flap van z'n vliegendeken en daar komen juist weer vliegen op af en het wordt hard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:32

Ja smeren tegen de jeuk doen we al inderdaad. Maar ik zag ook die beschermers en was benieuwd of iemand die al in de praktijk heeft gebruikt. Kan me voorstellen dat je die idd dagelijks moet uitspoelen sowieso...

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:45

Ik gebruik uierbeschermer van snuggy. Kun je aan je eigen deken vast maken. Je krijgt strook klittenband meegeleverd dat je op je eigen deken kunt naaien. Werkt voor ons perfect. Heel Handig en beschermt hier goed tegen vliegjes en jeuk.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:44

@Casperzazoe, ze krijgt weinig tot geen brok/krachtvoer en haar hooi wordt op het moment geweekt vanwege hoesten dus geloof dat de suikers dan ook heel laag zijn, toch?

Een uierbeschermer, nog nooit van gehoord maar klinkt wel als iets wat goed zou helpen!
Ben in ieder geval al naar een eczeemdeken aan het kijken aangezien die al een grotere buikflap hebben. Dan haal ik de hals er wel af aangezien ze daar totaal geen last heeft..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:49

En gewoon de buikflap van een pyjamadeken geen idee? Zodat je die over je eigen deken kunt doen, dan hoef je geen hele deken te kopen en te slopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:52

buikjeuk zie ik wel erg vaak bij paarden die echt niet tegen suikers uit voer kunnen.
meestal begint dat pas als ze op gras staan toch?
misschien kun je ook glucobalance er bij geven?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:03

Ik ben echt volledig nieuw in zulke erge jeukproblemen :(:)
Ze staan nog niet op het gras en we hebben ook geen nieuwe snedes hooi nog.

Glucobalance ga ik eens naar kijken! En een pyjamabuikflap ook :D

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:31

Mijn pony heeft ook vooral last van haar buik, ook al voordat ze op het gras gaat, nu ipv een Rambo een boett deken gekocht die haar buik beter beschermd en dat werkt gelukkig!
Maar het blijft een lastige puzzel helaas.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:35

Hier staan ze überhaupt niet meer op het gras sinds okt 2018, maar is het hele probleem ontstaan na meerdere kuren prednisolon en ventipulmin in 2016.
Inmiddels weet ik vrijwel zeker dat dat de oorzaak is, en het systeem overbelast is geweest. Nu alleen de vraag: hoe krijg ik dit zo stabiel mogelijk. Daarmee ben ik nog aan het puzzelen. Hij schuurt zich niet open gelukkig, en deken en beschermers helpen tegen ergste kriebels, maar toch blijf ik zoeken naar wat voor hem evt nog meer helpt.

Ben op dit moment dit boek aan het lezen, waar ik nog wat info uit hoop te halen. Afbeelding