[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:47

Waarom een shet op een hele pil zetten Khalid? Wat is daar de achterliggende gedachte van?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:16

Fortuna22 schreef:
Mag ik ook jullie advies?
Mijn paard staat nu 4 maanden op de medicatie en hij krijgt 1 pil per dag. Ik merk er niet veel verschil van eerlijk gezegd. Alleen dat hij misschien wat slomer is dan anders. Wat zouden jullie doen? Dosis verlagen of eerst testen?

Testen.
Dosis verlagen tijdens de SR is niet verstandig.

Dizzy

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:07

AaronYve, zo voer ik inderdaad nu ook. Hahaha, hand eronder;-)
Maar verdunnen en met appelmoes geven zou ook iets zijn.

Mooie Fjord!
Met deze dazen durf ik hem niet zo goed helemaal te scheren, Nu heeft hij een jachtmodel gekregen.

De mijne staat nu twee dagen op 1/4e en dat gaat (behalve sloom zijn) wel goed, hij hinnikt en is aanwezig. Blijft dat slome of trekt t na een poos weg?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:38

Goedemorgen allemaal!

Ik heb me hier al eerder een aantal keer gemeld en ben trouwe meelezer. Mijn merrie krijgt sinds april 2015 1/2 pil Prascend en doet het erg goed!

Helaas staat ze sinds maandag erg spierbevangen. Ze staat op rust in stal met uitloopje, met pijnstillers. Ze krijgt hooi en een vitaminekorrel.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring spierbevangen en PPID?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:32

khalid schreef:
Toch vind ik het sneu voor mijn shet ( die nu dan op 1 hele pil is gegaan ) dat ze er zo somber bij staat. Ze eet verder nog wel heel goed en verder merk je niets aan haar. Maar wanneer stop je dan... Zo droevig laten staan totdat ze stopt met eten ofzo? en dan laten inslapen? Ben al lang blij dat ze geen rotstraal heeft ( kenmerk ook vaak bij cushing ) en verder geen pijn heeft ( zover ik weet en merk aan haar ) Tja... ze is 30 jaar. Het blijft moeilijk.

Een hele pil voor een shet zonder te testen klinkt mij als best wel veel.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:33

stukken beter als ze geschoren zijn he. Die van mij heeft ook zo'n lange vacht, ik scheer ze 2x in 't voorjaar zodra 't beter weer word en in de zomer nog een keer. ( morgen ga ik ze weer scheren ) Want met het weer als vandaag staat ze gewoon bezweet zonder dat ze wat doet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:38

Jalenka_Kiya schreef:
Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring spierbevangen en PPID?

Ja helaas.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:59

Vervelend dat jouw paard daar ook last van had. Kun je er iets meer over vertellen; is hij er van hersteld of is het een terugkerend probleem? En rij je nu nog met je Fjord?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:12

Spierbevangen zorg altijd voor blijvende schade dat niet meer herstelt en dit is ook niet na te kijken in hoeverre de schade is. Die van mij is de loop der jaren diverse malen spierbevangen geweest en er ook heel gevoelig voor.

Met spierbevangen geld eigenlijk hetzelfde als met hoefbevangenheid is niet te herstellen, maar wel onder controle te krijgen.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:20

Die van mij is vorig jaar spierbevangen geweest. Dit was mede met de oogontsteking die ze had en de depressieve uitstraling die ze had, de reden om haar te testen op PPID. Helaas dus positief.

Nog wat anders: ik heb een zwart bonte tinkermerrie die dus nu ruim een half jaar op 1 tablet per dag staat. Voordat ik op vakantie ging was ze mooi zwart wit en na dat ik teruggekomen ben van vakantie viel meteen haar vacht op. Ze heeft nu op de flanken en op haar liezen die typische bruingele vacht. ..het wordt ook alweer lang.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:45

Dat de vacht weer flink groeit is natuurlijk wel normaal, we zitten al weer 6 1/2 week na de langste dag.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:46

Ik heb net vandaag de prasend ook weer verhoogd van een halve naar 3/4. De vacht begon idd de gelige gloed te krijgen. En ze had dr hele achterkant onder geplast maar of dat van de ppid komt weet ik niet. Ik heb dr niet zien plassen en ze heeft nu ook stress van een wiedemaat waar het niet mee klikt. Maar hij staat nu apart en moet weg dus hoop dat t daarmee ook opgelost is.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:12

Maar jullie verhogen dan de prascend met een kwart ofzo van wege de SR? Ik heb niet het idee dat ze verder weer in een dipje komt of iets dergelijks.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:59

Is het op dit moment mogelijk om je paard gratis te laten (her) testen op PPID?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:03

Wisselen jullie af met de dosering?
Ik heb nu drie dagen 1/4e gegeven, maar hij wordt er zo sloom van.....dus weer terug op 1/8e.
Steeds wisselen van dosering lijkt me niet zo goed. Wat is jullie mening? Wat doen jullie?

Ik hoorde van een vriendin dat testen nu gratis is.....

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:19

Ja de test is nu vaak gratis (je betaald dan alleen het bezoek van de dierenarts) - maar informeer vooraf bij je dierenarts. En hertesten heeft pas zin na een paar weken stabiel op de medicatie. Dizzy: ik zou echt even in dat ECIR forum duiken er staan honderden ervaringsverhalen. Heel veel paarden hebben in het begin bijwerkingen. En bel je dierenarts even voor overleg.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:33

CarolineCF schreef:
Ja de test is nu vaak gratis (je betaald dan alleen het bezoek van de dierenarts) - maar informeer vooraf bij je dierenarts. En hertesten heeft pas zin na een paar weken stabiel op de medicatie. Dizzy: ik zou echt even in dat ECIR forum duiken er staan honderden ervaringsverhalen. Heel veel paarden hebben in het begin bijwerkingen. En bel je dierenarts even voor overleg.

Ja dacht ook dat het gratis was, maar toen ik vanmorgen de DA belde wist hij nergens van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:34

Het lijkt mij nog ietwat te vroeg voor de gratis testen: die worden meestal in de SR periode gegeven, van augustus t/m oktober.

Edit ontdek nu pas dat het al augustus is :o

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:28

Ik wissel niet met de dosering.
Vorig jaar (gratis) getest weer in SR periode en de waarde was goed, paard zit goed in zijn vel en staat nog op gras
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 08-08-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:35

ohjajoh6 schreef:
Het lijkt mij nog ietwat te vroeg voor de gratis testen: die worden meestal in de SR periode gegeven, van augustus t/m oktober.

Edit ontdek nu pas dat het al augustus is :o

Net gebeld met Boehringer Ingelheim en de gratis testen zijn dit jaar september-oktober.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:16

Marcella en FlappieR, bedankt voor jullie antwoorden met betrekking tot spierbevangenheid. Gelukkig lijkt ze al iets beter, ze staat nog op stal met uitloop en op pijnstillers maar ze begint al meer te bewegen en oogt vrolijker.

Marcella was jouw paard al gevoelig voor de diagnose ppid of heb je het idee dat het toen erger is geworden?

Ik had me in mei nog even gemeld jk het topic omdat ik toen na een jaar op Prascend had getest, maar waarde was niet gedaald. Omdat ze klinisch zo verbeterd was dosering niet aangepast. Ik twijfel nu of ik dat alsnog moet doen.

Daarbij komt dat er maandag een flinke hartsruis is gehoord. Aantal jaar geleden bij lunchtweginfectie ook lichte ruis maat bij latere controles niet meer hoorbaar.

DA nam hart nu wel erg serieus en na overleg met internist denkt ze dat haar spieren misschien te weinig zuurstof hebben gehad, in combinatie met ppid tot bevangenheid geleid. Maar ze zei dat het een complex geval was.

Wel aangeraden om hart verder te laten onderzoeken ivm mogelijke belasting vast stellen.

Eerst maar eens opknappen maar ik was er nogal van slag van allemaal. Ik was nog heel actief met mijn merrie en ze ging ontzettend goed, maar voelde me van de week echt rot tegenover haar. Gelukkig staat ze er al een stuk beter bij.

Sorry voor het lange verhaal en dat ik me ineens weer meld, maar ik moest het even kwijt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:24

Die van mij was al gevoelig voor de diagnose. Ik weet nu beter waar ik op moet letten en speel hier nu beter op in. Dus of het erger is geworden....zou het niet weten.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:07

Ik heb me aangemeld bij het ECIR forum CarolineCF, ben benieuwd.
Dus bij jullie paarden gingen de bijwerkingen gewoon weg? Hoe lang duurde dat?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:27

Duurde voor mijn gevoel erg lang - 3, 4 weken voordat het beter ging met de bijwerkingen. Met name dat sippe was erg naar. Het duurde vervolgens wel een maand of 3 a 4 voordat ik het gevoel had - nu heb ik Lexje terug. Overigens loop ik me nu weer zorgen te maken. Hij is zo raar springerig / schrikkerig - loopt zelfs als ik naast hem loop tegen me te pruttelen (heb je wel gezien dat daar tijgers zitten pffffffffff) en we hebben het over een Haflinger van signatuur politiepaard.

Of hormonen zijn weer uit balans, of die tumor drukt waar hij niet moet drukken en hij krijgt last van zijn zicht of zo ..

Overigens een bijwerking die is gebleven is dat hij buikpijn krijgt van de medicatie. Hij vertrouwd dan ook voer niet meer wat je hem binnen een uur na die pil geeft. Daarom zet ik hem daarna nu maar op de wei (met graaskorf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:36

SR is weer in aantocht mensen, wellicht is het toch wel verstandig om iets te verhogen in deze periode. Tijdelijk want in november/december kun je weer terug naar oude dosis.