Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:16

R12312, fijn dat het nieuwe beslaan zo goed uitpakt! Hoe wilden ze je dan laten longeren eigenlijk? Ik ben daar ook benieuwd naar, bij mij werd aangeraden te longeren met een gogue, maar ik gebruik die eigenlijk niet. Heel af en toe een chambon, vaker de dubbele longeerlijn en zo af en toe een soort van touwtjes die je aan de longeersingel vastmaakt, maar dit is van leer en dik nylon touw, in Duitsland te koop bij o.a. Kraemer. Dan gebruik ik er wel een elastische ( of eigenlijk twee aan elkaar geknoopt) bij achter de achterhand langs om die wat meer erbij te houden.

Hier gaat het redelijk, met rijden heb ik zelf even een dip, morgen stapt mijn instructrice er weer op om te zien hoe het bij haar gaat. Dinsdag heeft ze ook eerst gereden en toen ik weer, bij haar ging het wel beter dan bij mij. De laatste maanden reed zij twee keer per week, niet altijd de hele drie kwartier, vaak reed ik het laatste tijdje daarvan. En dan reed ik zelf nog twee keer in de week. Maar de laatste drie weken heeft ze alleen op dinsdag er op gereden, misschien is dat toch te weinig voor Elvee. Verder staat Elvee sinds dinsdag weer in een groepje, de schimmel is nu goed onder controle. Maar ze was alleen niet meer te houden in de paddock, alleen maar racen en dat is natuurlijk ook niks. Het is voor haar nog even wennen natuurlijk, maar ze is in het algemeen wel weer rustiger in de paddock en kan dus weer een stuk langer buiten staan. Ze ziet er prima uit, glimt tegen je op, zit goed in haar vel verder, staakt momenteel helemaal niet.

R12312

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:47

De wijze van longeren is moeilijk uit te leggen. Veel mensen doen het met hetzelfde instrument, echter vergeten activiteit of vinden het paard actief genoeg waarbij ik dat niet vind. Het trainen van de buikspieren is het allerbelangrijkst.

Met heel lang en laag train je geen buikspieren, paard gaat alleen maar over het voorbeen lopen en gaat juist op de kop lopen ipv in balans.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:51

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Dat trainen van de buikspieren is inderdaad heel belangrijk!

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:39

Mag ik hier ook mee kletsen?

Ik heb de laatste 5 pagina's gelezen om een beetje te weten waar het over gaat, maar heb vast een hoop gemist daarvoor.

Ik heb een 3jarige onbeleerde ruin waarbij KS is geconstateerd. Achter het zadel, richting zijn kruis zitten 2 wervels op elkaar/deels naast elkaar daardoor.
Inmiddels is hij ingespoten en heeft hij meso therapie gehad.
Ik ben nu ruim een week aan het longeren. Helaas gaat dit niet lekker. Veel staken omdat hij niet wil galopperen. Met respect en geduld krijg ik hem redelijk aan het lopen, maar alleen op z'n eigen manier. Buiging en stelling kan ik niet van hem vragen. Hij loopt continue met weggedrukte rug, hoofd erg hoog, onderhals erop en het liefst heel hard en lang, dus van het achterbeen af.
Ontspannen doet hij niet, heeft hij (buiten de periode dat hij op pijnstillers stond) ook überhaupt nog nooit gedaan in draf en galop. Stap ontspant hij wel deels.
Eigenlijk moet ik hem bij gaan zetten en longeren met zadel, vanwege het staken doe ik dat niet en wil vandaag of morgen eerst m'n DA bellen voor overleg.

Bij de behandeling is mij al verteld dat in zijn geval opereren een optie zou zijn. Ze halen dan de stukken uitsteeksels weg die tegen elkaar komen.
Ik heb al begrepen dat je daarna moet rekenen op 4 wkn boxrust, 2 maanden opbouwen, 3 maanden heel licht werk (in zijn geval longeren aangezien hij onbeleerd is) en dan mag je weer 'alles'. Dan zou hij dus beleerd kunnen worden.
Ik heb zelf geen goed gevoel over een operatie, qua risico's en omdat ik mij afvraag hoe groot de kans is dat dit echt een oplossing is.

Dan is het ook nog zo dat ik mijn vorige paard aan KS in heb laten slapen. 3,5jaar ben ik bezig geweest, behandelingen, anders leren rijden, trainingen, elke 3mnd zadel controle etc etc. Heel Nederland ben ik met hem door geweest. Hij had uiteindelijk zelfs in rust pijn, wat ik eigenlijk niet wist tot ik hem op pijnstillers zette. Toen was het genoeg geweest en heb ik afscheid genomen. Ik had er alles naar dan ook alles aan gedaan om hem 'beter' te krijgen en in leven te houden.

Heel eerlijk, de hel die ik doorgemaakt heb toen wil ik niet meer. Ik wil ver gaan, maar niet ten kostte van mezelf. Na de vorige heb ik een jaar geen paard gehad, ik was helemaal op/leeg. Had geen plezier meer in het rijden

Daarna kocht ik mijn huidige paard als jaarling, express jong vanwege blessures en omdat ik het plezier eerst terug wilde krijgen. Ik heb helemaal op de foto gezet, want na 2 paarden in laten slapen binnen 2 jaar wilde ik er 'zeker' van zijn dat deze niets mankeerde.. Maar goed...

Ik ben heel benieuwd of jullie ervaringen hebben met zo'n operatie. Of er juist niet voor gekozen hebben en waarom.
Ik wil namelijk wel beslissingen nemen op basis van genoeg informatie.
Foto van zijn rug heb ik eventueel per pb voor de geïnteresseerden.

Sorry voor het lange verhaal trouwens :o

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:55

Wat een verhaal.. Voor zover ik gelezen heb zijn de resultaten op langere termijn niet heel gunstig en grijs. Ik zou een hoop klinieken afbellen wat hun ervaring is.

Als het paard nu al zoveel staakt weet ik niet of het allemaal eerlijk is tegenover het dier. Heb je er al een fysio bij gehaald?

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:41

Daar ben ik inderdaad ook bang voor, de lange termijn. Het gaat natuurlijk om een 3jarige die nog nooit belast is geweest. Wat kun je hier nog van verwachten.

Dat heb ik dus ook, hij loopt graag hoor, in stap en op z'n eigen manier in draf ook nog wel. Maar galop wil hij liever helemaal niet, hij kan zichzelf dan gewoon niet redden. Zeker tijdens longeren. Ik longeer in de bak en maak een ovaal van 20x30m. Dat is dus al te krap voor hem.

Osteo/fysio etc is erbij geweest. Als de behandeling aan zou slaan was fysio weer gewenst. Maar ik moest eerst even kijken of hij überhaupt enigszins positief zou reageren op de behandeling.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:07

Jeetje Karlijn, wat een pech heb jij zeg met je paarden! Vreselijk. Ook nu weer de vraag waar ze het dan toch van krijgen he, als je ze nog niet hebt belast en vroeger goed waren op de foto.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:18

Jeetje Karlijn,

Je hebt bijna net zoveel pech als ik met de paarden!

Mijn huidige paard met KS heb ik ook als jaarling gekocht, op de foto gezet met 3 jaar en helemaal goed (op de benen) en toen beleerd. Ik merkte er trouwens weinig tot niks aan totdat ze kreupel werd en alles uitgezocht werd en KS tevoorschijn kwam.

Om eerlijk te zijn klinkt jouw verhaal niet goed. Onbeleerd en dan al staken aan de longe en niet normaal bewegen maar alleen op zijn eigen manier....
Ik zou er niet eens meer aan beginnen maar ik ben in de loop der jaren wel erg hard geworden door alles wat ik meegemaakt heb met de paarden. In mijn ogen heb je al genoeg ellende met 'gezonde' paarden, laat staan met paarden die al iets mankeren. Bodemloze putten waar je geld in stort.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:03

Tja Karlijn, ik zou aan een operatie niet beginnen. Ik heb eerder wel gehoord van paarden die aan KS geopereerd zijn geweest, maar heb hier nog niet veel goeds van gehoord. Bot heeft namelijk de neiging gewoon weer aan te groeien.
De verschoven wervels, kunnen natuurlijk door trauma komen. Wellicht heeft hij op de wei "iets" raars gedaan, vanaf dat ie jaarling was tot nu. Maar goed, zit er in de rug iets niet goed, werkt dat door in de hele rug en kun je op den duur ook op andere plaatsen in de rug problemen verwachten.
Het is zonde, maar als je het mij zo zou vragen zou ik er niet mee doorgaan.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:36

Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal!

Danoesje: echt geluk heb ik inderdaad niet nee. Het is zijn bouw volgens de dierenarts. Niets aan te doen dus. Ergens fijn dat het niet aan mij ligt.

Suzanne: Jij hebt ook al zoveel ellende meegemaakt dus! Vreselijk he.. -O-
Ik heb in 2010 m'n 5 jarige merrie in laten slapen vanwege artrose in dr hoefgewricht, alles was helemaal kapot. Terwijl ze 1,5 jaar daarvoor gewoon helemaal goed was op de foto.
In 2012 m'n 14 jarige ruin aan KS in laten slapen en nu dit. Hierna kap ik er ook voorlopig even mee. Ben er helemaal klaar mee.
Wat jij zegt is eigenlijk ook hoe ik erover denk, maar ik wil wel graag alle opties reëel bekijken voor ik een beslissing maak.

Babootje: Daar dacht ik ook aan, bot groeit vaak gewoon weer (deels) aan. Hoe zit dat dan hiermee.
Volgens de DA is dit zijn bouw en slappe buikspieren, waardoor hij in een cirkel terecht is gekomen. Wellicht heeft een trauma de boel verergerd. Maar hij was bijna zeker dat de oorzaak niet door een trauma komt.

Inmiddels heb ik de DA gesproken.
Hij vroeg mij om vandaag nog 1x kort te longeren en even op film vast te leggen wat hij doet. Daarna meteen stoppen en niet meer longeren.
Hij maakt dan een verslag voor de verzekering bij het filmpje en dan wachten op waar de verzekering mee terug komt. We hebben het ook over een eventuele operatie gehad. Kosten weet ik nu, herstel proces, dat de garantie op echt herstel minimaal is. Niemand kan beloven dat hij ooit nog te berijden gaat zijn, laat staan geschikt als sportpaard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:25

Phoe Karlijn, je "zoekt" ze wel uit zeg. Heftig hoor!!
Je zegt dat hij nu niet kan buigen, wat ik goed begrijp. Want naast zijn KS, is het natuurlijk ook een groen paard wat echt alles moet gaan leren.
Maar kan dat ook een stukje spieren zijn? Zou het hem kunnen helpen als je een insteek zoekt vanuit het werken aan de hand? En dan beginnen met minimale belasting en buiging.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:38

Karlijn, ik ben serieus bezig geweest om het paard van mijn dochter te laten opereren omdat ik vond dat ik hem daarmee de meeste kans gaf. Ik heb er veel over gelezen. We zijn het traject in gegaan, maar al snel bleek dat zijn klachten (die overigens heel anders zijn dan wat ik hier in het topic lees) niet van de KS afkomstig zijn (die hij wel degelijk heeft).
We waren ons juist aan het orienteren op een second opinion, toen een nieuwe klant, tevens osteopaat, bij mijn dochter op stal aanbood haar paard te behandelen. Dat is pas een week geleden, maar het lijkt het paard veel goed te hebben gedaan. Overigens is het paard in het verleden meerdere keren ostheopatisch behandeld, maar misschien is dit een osteopaat met gouden handjes??? We blijven hier duimen.

Maar goed, als het paard operabel is zou ik het dus zeker doen. Als je ervaringen wilt lezen zou je eens moeten zoeken op Engelse en Amerikaanse sites, daar is het heel gebruikelijk om een paard met KS te opereren. Nederland is soms vrij conservatief in behandelmethoden.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:38

Ik meld mij ook, afgelopen vrijdag heb ik te horen gekregen dat mijn paard ks heeft. Ik ben er nog helemaal onbekend mee. We hebben afgelopen vrijdag met de dierenarts afgesproken om hem eerst op pijnstillers te zetten, vanwege dat we nog met de vraag zitten of hij er al pijn aan heeft. Dierenarts weet dat niet zeker, omdat het volgens haar woorden een milde vorm is. Het zit rond het midden van zijn rug, waarbij 2 plekken zijn waarvan 1 geïrriteerd is en 1 niet.

Deze week is het dus afwachten of de pijnstillers aanslaan en daarna gaan we dan misschien over na inspuiten en meso therapie.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:42

_Melanietje_ schreef:
Ik meld mij ook, afgelopen vrijdag heb ik te horen gekregen dat mijn paard ks heeft. Ik ben er nog helemaal onbekend mee. We hebben afgelopen vrijdag met de dierenarts afgesproken om hem eerst op pijnstillers te zetten, vanwege dat we nog met de vraag zitten of hij er al pijn aan heeft. Dierenarts weet dat niet zeker, omdat het volgens haar woorden een milde vorm is. Het zit rond het midden van zijn rug, waarbij 2 plekken zijn waarvan 1 geïrriteerd is en 1 niet.

Deze week is het dus afwachten of de pijnstillers aanslaan en daarna gaan we dan misschien over na inspuiten en meso therapie.

Welkom op het forum. Wat een #@%^uitslag. Waar uitte de problemen zich in?
Zou je misschien de foto willen plaatsen? Altijd interessant om te zien.

Mijn paard is 2 weken geleden ingespoten voor de 2e keer en nu ook d.m.v. mesotherapie behandeld.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:50

Tabaluga12 schreef:
_Melanietje_ schreef:

Welkom op het forum. Wat een #@%^uitslag. Waar uitte de problemen zich in?
Zou je misschien de foto willen plaatsen? Altijd interessant om te zien.

Mijn paard is 2 weken geleden ingespoten voor de 2e keer en nu ook d.m.v. mesotherapie behandeld.

Zolang ik hem al heb (4 jaar) heeft hij altijd last van zijn rug gehad. Vaak in de winter een grote terugslag. Heb ook al veel zadels bij hem verbruikt, dacht ook altijd dat het daar aan lag. Nu voordat we naar de dierenarts zijn geweest, wou hij gewoon niet lopen. Terwijl het van nature een voorwaarts paard is, wou alleen stappen zowel onder de man als bij longeren. Zodra je harder wou helemaal in protest. Na al het aansukkelen was ik er klaar mee en toen de stap genomen om hem van top tot onder hem medisch te bekijken.

Ik heb dit jaar ook een andere instructeur bij gehaald en fysio, maar ondanks dat hij beter ging lopen. Bleef die rug een probleem. (heb geen foto's hoop ze nog te krijgen, anders ga ik er nog om vragen)

had ook een topic aangemaakt, omdat ik eens wou weten wat andere ervan vonden.
[MD] Altijd last van rug

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:44

@Karlijn, ik zou het galopperen nog wat achterwege laten. Voor een 3jarige is het sowieso al moeilijk om op een (relatief) kleine cirkel zijn balans te vinden aan de longe in galop, laat staan voor een paard met KS. Ik zou in jouw geval (tenzij DA/osteo/fysio natuurlijk iets anders zegt) vooral veel stapwerk doen (mss op harde baan, is ie gelijk verkeersmak), en in draf ev. wat cavalletti.

Ofwel kan je hem ook nog even op rust zetten en wat laten uitgroeien, duurt nog wel paar jaar voor die rug helemaal volgroeid is.

Qua operatie ben ik niet zo op de hoogte. Ik weet dat het bij mensen vaak geen wondermiddel is en de problemen vaak terugkeren of zich verplaatsen, maar bij paarden: geen idee.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:12

Ijssnuiver: Vanaf het begin van het longeren ben ik wel aan de slag gegaan met stelling en buiging, dat ging goed tot op een bepaald punt. Na een periode van rust en de behandeling reageert hij veel heftiger. Tussendoor heeft hij een week op pijnstillers gestaan om te kijken hoeveel verbetering er was en dat was echt een wereld van verschil. Hij kan/ wil het wel alleen nu niet.

Sammyoo: Bedankt voor je verhaal en informatie, ik zal eens zoeken. Het gaat mij vooral om het resultaat op lange termijn. Ik zie een operatie met 6 maanden revalideren, daarna pas kunnen beleren niet zitten als hij na een jaar weer klachten krijgt bijvoorbeeld.
Het moet wel reëel blijven.

Melanietje: Jeetje wat rot zeg! Als ik jouw verhaal lees over waar je allemaal tegenaan loopt lijkt mij de kans wel erg groot dat dit voort komt uit zijn KS. De een heeft het niet heel erg en wel veel klachten, de ander zit helemaal vast maar heeft totaal geen last.

Hwn: Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om veel te stappen en te galopperen. Vooral galop moet ervoor zorgen dat hij zn bekken gaat kantelen, achterhand gebruiken en vooral buikspieren sterker maken.
In draf maakt hij zich zo lang mogelijk, loopt van het achterbeen af en drukt zn rug compleet weg met zn hoofd hoog in de lucht. Ik moest dan ook in vergelijking weinig draven.

Volgens de DA geeft rust alleen maar meer problemen, die rug zit op elkaar, door sterkere buikspieren zou hij zn rug moeten gaan ontlasten. Bij rust zakt hij alleen maar verder in. (dat is wat mij verteld is, maar het klinkt opzich ook logisch vind ik)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:15

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:51

Karlijn dat klopt helemaal hoor, rust is fataal voor KS. Ook is galopperen heel goed en met een hulpteugeltje zodat hij niet helemaal met zn kop bij G op tafel kan. Wat je ook kan doen, en dat kan heel fijn werken, is hem een week of 2 op pijnstilling te zetten en hem dan te gaan longeren met een hulpteugel, zo kan hij zonder pijn zijn spieren gaan kweken en dat kan sommige paarden met dit soort problemen heel goed helpen om door een punt heen te komen .Soms zijn ze ook bang voor de mogelijke pijn die eventueel gaat komen, ondanks dat ie door een inspuiting er niet meer is.

Succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:36

Maar ik kan me voorstellen, als die wervels zo ongeveer op mekaar liggen, dat dat paard onmogelijk zijn bekken kan kantelen, toch? Geeft dat niet hetzelfde effect als dat bij mensen enkele schakels van de rug vastgezet zijn?

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 03:02

Samyoo: super, dankjewel! Ik ga me er doorheen worstelen.

R12312: dat is een goeie, daar had ik ook een keer aan gedacht. Maar dacht: hij is ook ingespoten met pijnstillers.
Maar tijdens zijn week op metacam was hij 'knettergek' en vrolijker dan ooit; springen, bokken, aandacht voor de merries en vanaf dag 1 ontspannen en 'stofzuigen'.
Ik ga het morgen bespreken met de DA.
Dankje

Hwn: daar heb je gelijk in, maar voor zo ver ik begrepen heb moest de behandeling die pijn verlichten en dat hij om die reden het wel moet kunnen.
Is ook wat ik mij herinner bij mijn vorige paard.

Vind t heel fijn dat jullie mee denken. Heb er echt slapeloze nachten van en behoorlijke hoofdpijn.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:28

Kan ik me voorstellen dat je er wakker van ligt. Geef niet te snel op hoor, het begin is moeilijk om uit de vicieuze cirkel van pijn te komen

Mijn paard is 2 weken geleden opnieuw ingespoten met cortico's, hebben bijna 8 maanden kunnen doen sinds de vorige keer :) dat is dus erg positief. En hij is opnieuw op de foto gekomen en wat bleek: de wervels gaan uit elkaar! Onwijs blij, nooit verwacht dat dit kon

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:55

Jeanneee_ schreef:
Kan ik me voorstellen dat je er wakker van ligt. Geef niet te snel op hoor, het begin is moeilijk om uit de vicieuze cirkel van pijn te komen

Mijn paard is 2 weken geleden opnieuw ingespoten met cortico's, hebben bijna 8 maanden kunnen doen sinds de vorige keer :) dat is dus erg positief. En hij is opnieuw op de foto gekomen en wat bleek: de wervels gaan uit elkaar! Onwijs blij, nooit verwacht dat dit kon

Owh kan dat joh, wel super zeg voor je! Hoe vaak heb je hem al ingespoten? En ben je andere dingen gaan doen sinds dat je het weet? Ben namelijk helemaal nieuw op dit gebied... Ik heb niet het gehele topic doorgelezen dus als je het al een keer verteld heb moet je maar even zeggen dan zoek ik het op of je mag mij pb-en.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:42

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:50

hwn schreef:
Maar ik kan me voorstellen, als die wervels zo ongeveer op mekaar liggen, dat dat paard onmogelijk zijn bekken kan kantelen, toch? Geeft dat niet hetzelfde effect als dat bij mensen enkele schakels van de rug vastgezet zijn?

Je kunt eenvoudig controleren of hij zijn bekken kan kantelen door de reflexen op de broekspier te testen.