[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:57

Zijn er hier nog mensen die puur culico geven aan hun paard?

Ik geef het nu sinds 3 weken en mijn pony heeft sinds anderhalve week nu een soort bulten, waarschijnlijk galbulten. Mijn hoefsmid dacht dat het kon komen door de puur culico omdat het speeksel van de mug via deze manier nu wordt afgevoerd?
Maar als ik dan geen puur culico geef, moet de speeksel van de mug toch ook afgevoerd worden? Iemand hier nog andere ideeën over?

Jytte

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:39

Pfff was wel even slikken vanmorgen toen ik de staartflap van de deken optilde..
Hij heeft nu toch echt zn staart geschuurd .. :(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:50

horen open wondjes dan ook bij schimmel? Want het jeukt hem daar op zijn rug zeker, het is niet een grote plek, kan niet van zadel komen, want dat heeft hij niet. Hij loopt te bijten bij de wondjes en haalt alleen maar meer vacht weg op deze manier.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:02

aam_mic schreef:

Ik geef het nu sinds 3 weken en mijn pony heeft sinds anderhalve week nu een soort bulten, waarschijnlijk galbulten. Mijn hoefsmid dacht dat het kon komen door de puur culico omdat het speeksel van de mug via deze manier nu wordt afgevoerd?
Maar als ik dan geen puur culico geef, moet de speeksel van de mug toch ook afgevoerd worden? Iemand hier nog andere ideeën over?

Hier geen bulten?
Misschien even de da bellen voor de zekerheid, lijkt mij dat hij daar dan al eerder van zou hebben gehoord.
Wat je hoefsmid zegt heb ik zelf niet eerder van gehoord.
Wel van opgezette klieren en een harde manenkam of ogen die meer tranen.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:16

Mindim schreef:
MyKayleigh schreef:
Mijn nieuwe paardje staat sinds 1.5 week met haar deken op, iedere dag doe ik zeewater in haar manen en staart, Helaas heb ik niet het idee dat het helpt.
Ik kan niet in de buurt van haar manen komen, opstappen en rijden gaat ook niet omdat de teugels dan in de buurt van haar manen komen.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt? wat kan ik eraan doen? ik ben ten einde raad, kan helemaal niets met haar momenteel behalve wat grondwerk in haar blootje anders gaat ze ook raar doen.

Denk je er wel aan dat zeewater bij open wondjes, wel erg zeer doet? Zeewater helpt ook niet bij eczeem volgens mij hoor. Zeewind kan wel helpen.

Bij mijn vorige (behoorlijke) eczemer hielp zeewater erg goed tegen jeuk, ze schuurde vrijwel niet met deken op en 1x per week zeewater.
Ik kreeg ook het advies om met zeewater te wassen van meerdere mensen uit mijn omgeving omdat zeewater zout is en helpt bij wondjes ed.
Maar ik ga eens stoppen met het zeewater en eens kijken of het dan beter gaat :-)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:18

Dott schreef:
__YSB__ schreef:
Ik heb de deken voor nu even af. Vanavond gaat die er weer op.

Ben ik de enige die Derfen niet vind stinken?? :')

Oh ik vind het ook geen vreselijke geur, het ruikt naar iets bekends maar kan het niet plaatsen :P

Ik vind het een beetje naar Cribox ruiken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:30

__YSB__ schreef:
Dott schreef:

Oh ik vind het ook geen vreselijke geur, het ruikt naar iets bekends maar kan het niet plaatsen :P

Ik vind het een beetje naar Cribox ruiken.

Ik naar hoeventeer

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:44

Mijn pony heeft al wonden in haar manen kam

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:48

breghje: helaas had ik geen boodschappen nodig anders geen rij voor de kassa :D en degene die derfen lekker vinden ruiken :hou er rekening mee dat andere het wel vinden stinken en doe echt handschoenen aan... %)
ik heb Puur gebruikt maar merk dat de groene os beter werkt bij mijn pony
ik had allegitum en culico samen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:59

aam_mic schreef:

Ik geef het vanaf okt 2011. Geen galbult gezien in die tijd. Ik begrijp van de bijsluiter, dat het spul ongeveer hetzelfe is als wat het mugje uitscheid. het paard zou er zo min of meer imuun voor moeten worden. Het heeft wel lange tijd nodig voor het werkt.
Galbulten ontstaan vaak als een soort alergische reactie op iets. Misschien is ze allergisch voor de culico??

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:06

ras is onbekend.
krijgt geen krachtvoer en hooi momenteel,
staat 24/7 buiten ivm dampigheid.

ze heeft bijna geen staart, manen en voorpluk meer.
staat onder de eczeemdeken.
en gebruik derfen

ellepel schreef:
lemanthia:
ze is zeker wel te zwaar,wat is het voor ras?
en inderdaad,kijk heel goed naar de voeding.
haal alles weg wat niet noidg is,dus geen snoepjes,wortels.
alleen wat krachtvoer en ruwvoer en matig in het gras.
wat voor krachtvoer geef je?

ik hoef hier bijna niks te zetten haha.
appie gaat super,staat onder de vliegendeken en heeft verder geen jeuk *\o/*

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:30

Zag onze merrie net gek worden van de knutten.
Rollen, draven en uiteindelijk hooi eten in de schuilstal.
Vanmorgen vroeg stond ze daar ook al.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:07

lemanthia,in hooi zitten te weinig voedingstoffen,zou dus zeker een goede liksteen gaan kopen en een vitaminebrokje.
met haar ziekte heeft ze dat wel nodig :j
maar dampig en dan hooi eten? dan is dat zeker natgemaakt?

en anders toch een veearts gaan vragemals ze ondanks dat je de deken er op hebt( en die komt e rniet af he) toch erge jeuk heeft dan vraag ik me af of het niet ergens anders van komt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:23

Is derfen alleen via internet te bestellen?
@ellepel: of is het ook in de buurt van assen te krijgen?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:35

Fennadev schreef:
horen open wondjes dan ook bij schimmel? Want het jeukt hem daar op zijn rug zeker, het is niet een grote plek, kan niet van zadel komen, want dat heeft hij niet. Hij loopt te bijten bij de wondjes en haalt alleen maar meer vacht weg op deze manier.

Als een paard schimmel heeft krijg je hier en daar plekjes waar het haar eraf gaat. Vervolgens bijt paard de plekjes wel eens stuk. Vevolgens geneest het en komen er nieuwe kalen plakjes. Als ik jou was zou ik het paard met Imaverol wassen (kan ze zo via internet bestellen voor nog geen 20 euro. Je kunt het paard 4x wassen met een flesje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:59

Hallo allemaal,

ik heb eens een flesje derfen gekocht, heb geen idee waar die is en nu wil ik hem graag opnieuw bestellen. nu las ik eens echt goed de gebruiksaanwijzing en dergelijke en zie ik dat het dus echt heeeel erg sterk stinkt, en dat je paard er zelfs ongemakkelijk door kan gaan voelen. Ik wil heel erg geloven in de kwaliteit en werking van derfen. maar als je bijvoorbeeld op een stalling staat zullen andere paarden/mensen er last van hebben ?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:46

Dat maakt mij niks uit, als mijn paard maar niet horreldol van de jeuk wordt.
Het jaagt ook vliegen weg, dus ik ben er 2 x blij mee.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:29

Zo erg stinkt t nou ook weer niet.
Hier hebben de paarden absoluut geen last van de jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:45

chery schreef:
Is derfen alleen via internet te bestellen?
@ellepel: of is het ook in de buurt van assen te krijgen?

Bij de paardendrogist is het te bestellen, keurige webshop.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:01

AAAAAAAAH Meneer sloopt zijn deken 1 sluiting per keer.. Ga vanmiddag ff langs een schoenmaker, kijken of ik een afspraak kan maken om hem te laten maken...
Ik heb wel echt een sloopgenie

Hier toevallig nog iemand die een Rambo Sweet Itch Hoody maat 191 in de verkoop heeft voor een schappelijke prijs?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:50

Ik wil nog even reageren over het warm hebben onder dekens.

Jullie zijn allemaal wel bekend met het fenomeen moslims.
Zij dragen ook zomerdag meerdere lagen over elkaar.
En dit schijnt dus echt te helpen tegen de hitte.
I.p.v. wat wij hollanders doen, ineens alles uittrekken als een gek en het nog bloedje heet hebben, kun je je dus beter beschermen en dat je daar dus meer aan hebt.
Alleen voor ons ziet het er belachelijk uit als wij dat doen.

Maar even gereflecteerd naar je paard.

Zonder deken heeft je paard het dus OF net zo warm OF warmer met deken.
Dus deken af is alleen een fenomeen wat wij baasjes verzinnen.

Die van mij dacht ik weleens dat het beest het verdomde warm zou hebben (had ik zelf ook), maar niets bleek minder waar.

Zweten is niet slecht, gewoon een manier om overtollige warmte af te voeren.
En dat doen ze met of zonder deken wel.
Zweet kan gaan kriebelen, 's avonds gewoon even afsponzen of afspoelen en klaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:39

CS, ik heb daar eens met een moslima over gepraat, maar die stof is totaaaal andere stof dan waar wij onze kleding van maken. Zij had haar stof speciaal uit Arabie over laten komen omdat dat zeer ademende stof is, en onze katoentjes dat in de regel niet zijn. :D En toen ik mocht voelen was dat echt flinterdun, totaal anders dan wat wij gewend zijn.

Plus dat mijn paard vorig jaar onder haar exceemdeken op stal wel degelijk drupte van het zweet terwijl de paarden die bloot stonden geen last hadden en dat was in de avond terwijl ze toch echt al een poosje binnen waren...

Het is uiteraard wel zo, dat mocht Bregh erger gaan schuren en Derfen of Phytronics niet helpen, dan krijgt ze warm of niet toch echt een exceemdeken op. Vannacht had ze toch weer geschuurd helaas, dus nu haar manenkam weer ingesmeerd met Phytronics. Morgen doet een stalgenootje van me het, en dan vrijdag is de test of ze wel of niet geschuurd heeft. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:45

Nog even een vraagje tussendoor; zodra je een drainagekuur begint kan je toch al beginnen met Puur Culico en Puur Allergie? Of moest dat toch echt daarna? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:45

breghje,weet je wel van wat voor stof de eczeemdekens zijn gemaakt?
ook van speciale ademende stof, en ze worden niet hier in nederland gemaakt

bij mij heeft appie gewoon pech,hij heeft die deken op,of het nou plenst van de regen of het word 40 graden.

had ie maar geen eczeem moeten krijgen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:50

Gister was het bij ons 30 graden, Flint zweette niet onder zijn Rambo. Het enige nadeel is dat van zweet en deken, de haren los gaan en dat geeft weer jeuk. Flint staat nu ook onder zijn deken. Ik kreeg gisteren alweer wat gescheld van een man, die het dierenkwelling vindt -O- , ach hij weet niet beter. Vorig jaar ook enkele malen en ook de DB werd op de stoep gestuurd.