Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:37

rapido schreef:
risico is nog altijd voor de eigenaar van een paard die deel neemt aan een wedstrijd.

gewoon niet gaan dus als je geen risico wil lopen!

En alle andere paarden waar dat paard thuis mee in aanraking komt, die misschien niet van de wedstrijdruiter met zijn rozetje zijn, maar van recreatie ruiters die normaal nooit ergens heen gaan...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:45

manishdra schreef:
rapido schreef:
risico is nog altijd voor de eigenaar van een paard die deel neemt aan een wedstrijd.

gewoon niet gaan dus als je geen risico wil lopen!

En alle andere paarden waar dat paard thuis mee in aanraking komt, die misschien niet van de wedstrijdruiter met zijn rozetje zijn, maar van recreatie ruiters die normaal nooit ergens heen gaan...

precies. Als ik op een pensionstal sta en ik doe mijn best mijn paard zoveel mogelijk voor het virus af te schermen, maar mn buurman met zijn paard in de stal naast die van mij gaat wel met zn paard op wedstrijd en neemt het virus mee terug dan is zo de hele stal besmet voor die ene rozet.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:33

_Natasja_ schreef:
Wat begrijp je niet? :)

Dat gewoon iedereen op de wedstrijd mag komen, er is niet veel voor nodig dat het virus zich uitspreid. Nu is het nog maar in 1 gebied maar dan zal het dus nog verder kunnen gaan. Ik vind het risico gewoon te groot.

_Natasja_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:08

Nee, dat begrijp ik ook niet.
Maar ik dacht eigenlijk dat je iets niet begreep n.a.v. mijn post.

@ Petersburg: ja, wij zijn gesloten voor paarden van buitenaf, ik geef geen les op locatie, geen hoefsmeden (muv nood), geen paarden het terrein af voor lessen/wedstrijden, geen masseurs/osteophaten etc.

Het is de bedoeling eind volgende week, indien er geen nieuwe gevallen komen iig hoefsmeden ed weer toe te staan, indien zij garanderen dat zij alles ontsmetten voordat zij naar ons toe komen.

We zitten nog erg in de twijfel wbt het NK voor mijn zusje en we hebben ook een onderlinge carrouselwedstrijd gepland op 11 maart voor onze jongste carrouselgroep.
Met een beetje pech gaat dat allemaal niet door.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:52

rowo schreef:
Even een vraagje hier voor mensen uit omgeving Doetinchem, Westervoort etc. Is op zich niet bij ons in de buurt (dik uur rijden), maar op startlijsten zie ik oa dat Zevenaar en Westervoort afgelast zijn. Heeft dat met Rhino te maken? En zo ja, uit voorzorg werd het afgelast, of door verdenkingen?

Uit voorzorg :)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:00

Waarom nu niet een maand of zo alle wedstrijden aflassen in het Zuid-Oosten van het land, het liefst in heel NL?? Dit had ik al eerder gezegd. Waarom zijn die wedstrijden zo ontzettend belangrijk voor de KHNS en sommige ruiters? Hoe minder verplaatsing, des te minder kans op een volgende uitbraak.

Vooral grote stallen met veel wedstrijd ruiters is de kans op besmetting veel groter als op een kleine stal met recreatie ruiters.

Denk na en meld je af. Zo dam je het virus in en is er haast geen besmetting van stal naar stal! Je weet dat er 3 stallen besmet zijn, maar welke stallen nog meer gezien de incubatie tijd. Dat weet niemand! Blijf thuis!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:08

In heel Nederland vind ik wel heel voorbarig. Bijvoorbeeld als je in Zuid-Holland woont kun je best in je eigen provincie wedstrijden blijven rijden. Toen wij Rhino hadden op stal was niet iedereen in rep en roer zoals nu wel het geval is. Best opvallend eigenlijk.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:56

Tegenwoordig rijdt men overal en nergens wedstrijden. Van de ene provincie naar de andere. Je kan het virus meenemen naar een andere stal in een andere provincie of meenemen naar je eigen stal. Een maandje niks en het virus kan zich dan heel moeilijk verplaatsen. Wat is een maand op een mensenleven? Niks toch!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:27

Lous schreef:
In heel Nederland vind ik wel heel voorbarig. Bijvoorbeeld als je in Zuid-Holland woont kun je best in je eigen provincie wedstrijden blijven rijden. Toen wij Rhino hadden op stal was niet iedereen in rep en roer zoals nu wel het geval is. Best opvallend eigenlijk.

In Zuid-Holland is het virus ook al :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:33

Ik heb helemaal niks officieels gehoord of gelezen hoor.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:37

Een stille meelezer hier :j

Is het in Zuid-Holland ook al? :oo

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:40

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:50

Pb graag. O:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:57

En hoe zit het met omgeving Twente????
Lees nu op FB en verschillende site's dat er wel aanmaningen zijn, maar geen idee dus wat er van klopt...... Ben erg benieuwd, aangezien ik dus ook in deze omgeving zit... :\

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:02

Iedereen maakt elkaar weer gek op internet!
Stop toch eens met speculeren en paniek zaaien tot zaken zijn bevestigd.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:06

quarterH schreef:
Iedereen maakt elkaar weer gek op internet!
Stop toch eens met speculeren en paniek zaaien tot zaken zijn bevestigd.

Inderdaad. _/-\o_

Er zijn toch nog maar 3 stallen bevestigd.. Van de duizenden! stallen in NL.. Náai elkaar niet zo op.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:14

Tja. Probleem is dat lang niet alles wordt bevestigd, helaas.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:15

Nee helaas niet, maar speculaties maakt mensen alleen maar bang op dit moment. Dus zullen we toch echt de bevestigingen af moeten wachten ben ik bang.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:18

Tja 3 stallen van de duizenden bevestigd , zoals Miracle al zei. Hoeveel paarden zullen dat zijn en hoeveel wedstrijdpaarden, sorry maar al die ophef vind ik persoonlijk best wel raar!
Maar ik denk persoonlijk dat het op veel meer stallen is :) Was/is precies het zelfde als met het Schmallenberg virus, ik weet hier in de buurt genoeg bedrijfen op te noemen die last hadden van diaree bij koeien. Maar zoals jullie al aangeven niet iedereen geeft het aan!

Ik hoop dat het hier in het noorden nog even weg blijft.

Is het overigs nodig om mn pony te vaccineren, is de enigste pony hier. Tja met een paar schapen en veel koeien erbij.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:19

Onbevestigde geruchten hoor ik er al genoeg.
Daar heb je gelijk in :j

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:29

Ja inderdaad Natasja wij hebben bij een paar koeien last gehad van diarree maa net zoals zoveel boeren niet aangegeven. En ik denk dat dat ook zo is met het Rhinovirus.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:37

Maar goed we zien snel genoeg wat de KNHS gaat doen wat betreft het NK .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 02:51

kyrkelover schreef:
Ik had een vraag hier aan de mensen die ervaring hebben met rhino.
Stel de neurologische vorm van Rhino is al zo ver gevordert dat de paarden eigenlijk niet meer zelfstandig kunnen staan en dus in zo'n hangstellage moeten.
In hoe verre kunnen ze dan nog herstellen dat ze nog een dierwaardig bestaan hebben.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ongeveer 25 jaar geleden was de manege hier vlakbij getroffen door deze ziekte. Meerdere paarden hingen in de takels van brandslangen enz. Ca. 35 paarden zijn goed ziek geweest maar er is er toen geen enkel paard aan overleden gelukkig en 1 jonge merrie had er blijvende attaxieverschijnselen aan over gehouden. De rest functioneerde nadien weer prima zonder blijvende mankementen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:49

Zolang de KNHS het NK zelfs door laat gaan, gaan de rest van de concoursen ook gewoon door. KNHS zou daarin het voorbeeld moeten geven.

Ik ga ook gewoon op concours. En zo te lezen ben ik dan niet goed bij mijn hoofd :+

Ik woon in Twente en hier is het idd ook, de abortus vorm.

edit: wat ik me nog afvroeg; in hoeverre kan het virus muteren?

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:27

ik heb gehoord dat het Rhino-virus ook in *** zit? Kan iemand dat bevestigen of ontkrachtigen.

We krijgen toch kennelijk steeds nieuwe gevallen erbij, al is er officieel op de site van de KNHS/wedstrijdplatform nog niks bekend gemaakt.
Last dan even uit voorzorg minimaal 2-3 weken alle wedstrijden af. En hou de paarden thuis. Dan is het virus ook het snelste in toom. Ik zou toch niet de toestanden van vogelpest en mond en klauwzeer meer willen meemaken.
maar op deze manier wordt er toch niet echt gestreden om het virus te bestrijden.
Heb thuis ook een hoogdrachtige merrie staan... 2 jaar geleden heeft ze al eens een veulen verworpen op 9.5 maand. Dus ik hou mijn hart vast. We zitten zo'n 50 km van Groesbeek.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 02-03-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd, het is niet de bedoeling naar de vermoedens te vragen die niet bevestigd zijn.