Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:00

Super.
Heel veel succes vandaag! En natuurlijk ook veel plezier :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:25

Diertjec schreef:
Super.

Dank je wel, gaat nu toch wel beetje kriebelen! Wel jammer dat hij dan eerder thuis is dan ik, dan hoor ik zijn HONEY I'M HOME SCHREEUW NIET - en het antwoord van heel veel paarden terug. Maar goed, daar kom ik vast wel overheen ;-)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:28

fargo schreef:
Diertjec schreef:
Super.

Dank je wel, gaat nu toch wel beetje kriebelen! Wel jammer dat hij dan eerder thuis is dan ik, dan hoor ik zijn HONEY I'M HOME SCHREEUW NIET - en het antwoord van heel veel paarden terug. Maar goed, daar kom ik vast wel overheen ;-)

Daar kom je vast wel overheen ja :)
En anders aan een stalgenootje vragen of ze het willen opnemen hahah :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:57

Succes vandaag!!

Dat is wel een idee om te vragen of een stalgenootje wil filmen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:12

En???????
Is die thuis??? *\o/* *\o/*
Sorry kon niet eerder reageren,hier loopt ook van alles tegelijk,maar ik leef wel mee.... :(:)

En je laatste zin dat je dankbaar ben voor de tweede kans met je mannetje,zo mooi en jij als baas bent ook een topper.Want wie zou zijn paardje een tweedekans geven met dit allemaal achter de rug......Respect Francis!!!! _/-\o_ +:)+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:46

Hij is thuis! Ik was zelf rond een uur of 4 thuis, had nog een gesprek met de artsen en we hadden Whizz eerst geladen dus die was al thuis. Hij wilde eigenlijk niet geladen worden, heel koppig naar links blijven lopen langs de klep. Vorige ervaring was natuurlijk ook niet echt positief te noemen. Trailer langs een heg links neer gezet en toen ging ie er toch maar in 1 keer op :(:)
Hij at vandaag juist wat minder, maar kwam er achter dat ze hooi op de grond gaven ipv in voerbak zoals eerst steeds de plukjes.. Gaf ik eten in de etensbak dan ging dat er goed in. Waarschijnlijk zit buik hem beetje in de weg. Benen waren ook wat opgelopen, straks maar heel kort even het erf over. Thuis lekker aan de hooi die we mee hadden genomen nog van de kliniek, ging er prima in, maar wel via voerbak ;-)
Heb nog even gevraagd of hij last had van voeten, ze vonden juist dat hij beter was gaan lopen deze week.. Er is best wat af en zooltjes, vanavond even in de bak uittesten. Geen luzerne of kuil meer voor whizz maar gewoon hooi en slobber en mueslie en een peen aan het einde van de dag. Zo eerst maar eens even naar stal, kijken of ik Arkos nog zal rijden, denk dat ik daarvoor beetje te veel stress heb, maar goed je moet toch ook weer verder .. So far so good en vlgs opererende arts gaste hij de eerste dagen nog wel op - qua blindedarm maar werd dat na paar dagen beter. We gaan er voor!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:40

Leuk dat hij terug thuis is fargo!
En geen luzerne??? Wat ziet die bodypack er trouwens raar uit, nog nooit eerder gezien!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:53

Wat raar dat hij niet geladen wilde worden. Maar weet je dat wij dat met Cil ook hadden. Die vond al die paarden daar volgens mij wel erg gezellig.

Maar fijn dat hij weer thuis is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 23:25

damian23 schreef:
Wat raar dat hij niet geladen wilde worden. Maar weet je dat wij dat met Cil ook hadden. Die vond al die paarden daar volgens mij wel erg gezellig.

Maar fijn dat hij weer thuis is.

Ik denk dat hij een flashback had van een band onder zijn buik en in zijn lies toen hij de laatste 5 a 10 minuten was gaan zitten op weg naar de kliniek toe. Dat zal hem niet als een heel aantrekkelijke associatie zijn bijgebleven - mij ook niet trouwens. Je paard van 1,83m die als een hondje in de trailer zit terwijl er een band onder zijn buik door gespannen is... dat lijkt me niet comfortabel..

Hij kan dat over links wegdraaien zowiezo wel doen, maar nu liet ie zich ook echt niet omzetten en dat doet ie normaal wel of door een longeerlijntje begrenzen, daar had ie nu lak aan. Maar die heg die was heel duidelijk en klaar was het.

Vandaag prima dag gehad eigenlijk, tuurlijk bij tijd en wijle even stresserig (ikke uiteraard) maar hij heeft zich prima gedragen. Heel goed gegeten, 3 x even gewandeld en beetje grasjes meegepikt. Lopen op het harde is nog niet helemaal je dat, maar na verloop van tijd wordt dat ook al wat beter. In zachte bak loopt ie gewoon goed door. Hooi had zijn grootste interesse, slobber was van mindere prioriteit en de mueslie die weer mocht liet ie na 2 a 3 happen links liggen, maar beiden waren als ik dan later weer terug kwam (terug van huis) toch op :Y) :Y)
Hij eet dus goed en mest ook goed. Tussen 12 en half 4 staat hij alleen binnen - althans dan staan zijn 2 vrienden buiten. Dan krijgt hij een mooi vol hooinet zodat hij het niet allemaal vies en plat loopt. Daar keek hij vandaag eerst helemaal niet naar om, pas als ik in box of in de buurt was bleef hij eten, aan het einde van de paar uur bleef hij toch eten en uiteindelijk heeft ie het net haast opgemaakt. Dus dat gaan we zo lekker blijven doen, niets aan als al het hooi vertrapt en vies wordt en hij ook niet eet/kan eten als ie weer rustig is. Dit werkte goed en daar ben ik heel blij mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:27

Even een update, hier gaat alles goed! Druk weekendje gehad met aantal keren per dag even langs bij Whizz en even een stukje wandelen of eten geven. Hij doet het goed, hij heeft een reuze trek, mest goed en gaat per dag beter lopen! En wonder boven wonder als hij hooi eet, is hij amper aan het luchtzuigen, terwijl hij behoorlijk dooreet. Dus ik heb het idee dat de keuze voor hooi een hele goede is geweest. Hij wil ook best graag zijn box even uit en pikt dan ook direct grasjes mee als hij de kans krijgt ;-) Dus ik ben heel blij. Morgen voor het eerst werken, dus dan alleen 'smorgens eten geven en een rondje lopen. Morgen heeft ie geen extra loopje, de andere dagen heb ik iemand kunnen regelen om even met hem te gaan lopen rond de middag. Temperatuur is ook prima tussen 37,4 en 37,6 in en dat is eigenlijk wel zijn basistemperatuur. 2 x per dag krijgt ie zijn hooi in een hooinet, begin van de dag en als zijn vrienden buiten staan. Dat lijkt prima te gaan. Het gaat goed op. De rest van de dag krijgt hij gewoon 2 x zijn hooi los. Wil geen gekkigheid 'snachts met hooinetten e.d. Hij krijgt nu ruim 7 kg hooi.
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-11-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:32

Super fijn dat ie het zo goed doet!
En ook dat hooi zo'n goede oplossing is. Succes morgen met werken, zal wel even 'wennen' zijn hahah.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:46

Ik ben er ook erg blij mee, hij doet het gelukkig echt goed. Ja en morgen weer even extra los laten ;-) maar ik ben de afgelopen dagen ook gewoon weer naar huis gegaan met het idee hij moet het zelf doen. En hij pakt het ook echt fijn op. Dus we gaan gewoon vol goede moed aan het werk morgen!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:59

Wat fijn dat hij het zo goed oppakt! :)
Succes morgen als je moet werken

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:07

Ik lees,leef en geniet mee,...even niet veel tijd en energie,maar ik ben er wel en *\o/* en :(:) mee...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:18

Dank jullie wel en jij ook weer heel veel sterkte Sandra :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:13

Mijn Whizzard heeft sinds gisteren een wandelclubje ;-) Ik heb op stal gevraagd aan een aantal mensen of ze tussen half 12/half 1 en half 4 een rondje met whizz willen lopen. Zodat hij ook overdag er even uit komt. Dus hij heeft nu iemand voor de dinsdag, voor de woe/do/vrij en voor de maandag hebben we er meerdere ;-) Wel heel fijn om te weten dat ie dan even een frisse neus gaat halen. Maakt bij hem ook vaak zoveel uit voor de vertering.
De wond lekt nog wel een beetje, dus ik vervang elke dag het verband.

Volgens mij waren er hier ook wel paarden met een wond die wat lekte. Hoe lang duurt dat over het algemeen?? Iemand daar ideeën over of ervaringen die gedeeld kunnen worden??

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:39

Leuk dat je een hele wandelclub voor Whizz hebt!
Bij Casu heeft de wonde heel lang gelekt... Is eigenlijk pas gestopt vanaf het moment dat ze onbeperkt hooi kreeg en ze op een klein paddockje kon staan.
Maar achteraf hebben we dan ook gehoord dat op de stal waar ze stond toen ze koliek gekregen heeft, ze elke keer opnieuw hooi uit onze slowfeeders namen en die aan een ander paard gaven...
En zo is Casu begonnen met mest eten... (nu doet ze dat gelukkige niet meer!)

Bij Casu begon het trouwens pas toen haar draad er werd uitgehaald, maar dacht dat dat bij Whizz ook al gebeurd was?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:02

Yellomofoon schreef:
Leuk dat je een hele wandelclub voor Whizz hebt!
Bij Casu heeft de wonde heel lang gelekt... Is eigenlijk pas gestopt vanaf het moment dat ze onbeperkt hooi kreeg en ze op een klein paddockje kon staan.
Maar achteraf hebben we dan ook gehoord dat op de stal waar ze stond toen ze koliek gekregen heeft, ze elke keer opnieuw hooi uit onze slowfeeders namen en die aan een ander paard gaven...
En zo is Casu begonnen met mest eten... (nu doet ze dat gelukkige niet meer!)

Bij Casu begon het trouwens pas toen haar draad er werd uitgehaald, maar dacht dat dat bij Whizz ook al gebeurd was?

Nee, ze hebben de nietjes nog laten zitten - was wel de bedoeling om ze er al uit te halen maar anders besloten.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:21

Bij ons zei de veearts wel dat het geen kwaad kon dat de wonde lekte, maar wel gewoon goed in het oog houden...
Misschien dat het bij Whizz nog langer duurt omdat het al een keer is opengesneden? Of is hij op een andere plaats geopereerd nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:25

Yellomofoon schreef:
Bij ons zei de veearts wel dat het geen kwaad kon dat de wonde lekte, maar wel gewoon goed in het oog houden...
Misschien dat het bij Whizz nog langer duurt omdat het al een keer is opengesneden? Of is hij op een andere plaats geopereerd nu?

Het is inderdaad op dezelfde plek geopereerd en komt waarschijnlijk van binnen, waar het operatiedraad zit - in de lagen eronder. De buitenkant ziet er eigenlijk heel netjes uit, er zijn 2 roze plekjes waar de nietjes weg lijken te zijn.
Infectie komt zowiezo pas na 7 tot 10 dagen naar voren en het is nu - 18 dagen en hij heeft het denk ik sinds een kleine week (dus al op de kliniek begonnen).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:53

Hoi allemaal,

Was alweer een tijdje geleden dat ik hier binnenviel.
Prive nogal druk.
@ Fargo wat zal dat weer schrikken geweest zijn voor jullie zeg. Gelukkig gaat het met Whizz goed lees ik?

Ik mocht die van mij ook alleen op hooi 8 kg per dag uiteindelijk. Omdat die van mij een dikke darm probleem had moest ik hem uiteindelijk aan de sanequi Colon zetten. Dus dit heb ik langzaam gemengd met zijn oude voer totdat hij helemaal over was hierop.
Ik snap allemaal hoe jullie je allemaal voelen, de stress die er altijd weer bij komt kijken.
Maar super dat whizz een wandel clubje heeft!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu pas het afgelopen half jaar meer ontspannen ben na jaren van dokteren met een koliekpaard. Over 2 maandjes is het alweer een jaar dat ik helaas mijn topper heb moeten laten inslapen.
Mis hem nog dagelijks maar kom nu pas weer toe aan rijden met mijn andere jonge paard.
Ik heb nu pas weer plezier erin. Gek he?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:55

Hoi _Luziream. Dank voor je reactie, was inderdaad enorm schrikken. Whizz doet het inderdaad goed. Binnenkort gaan zijn nietjes eruit.
Kan me voorstellen dat de stress nog lang bij je is gebleven :(:)

Ik heb vandaag de testuitslagen voor ons kuil en hooi binnengekregen en wat vooral opvalt is het hoge suikergehalte in de kuil. Het kuil heeft een waarde van 140 aan suikers en 101 aan ruw eiwit en het hooi heeft suikergehalte van 74!!! en een ruw eiwit van 95.
Als hij moeite heeft met suikers en eiwitten dan is het dus een gigantisch verschil voor hem nu hij hooi krijgt. Het scheelt bijna de helft aan suikers.
Whizz zou op termijn op de sanequi colon kunnen maar we proberen het nu nog zonder, ook omdat hij nu eerst op hooi gaat..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:51

Dat is wel een serieus verschil fargo!
Om even terug te komen op het luzerne... Werd dit afgeraden door de veearts om nog te voeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:53

Yellomofoon schreef:
Dat is wel een serieus verschil fargo!
Om even terug te komen op het luzerne... Werd dit afgeraden door de veearts om nog te voeren?

Ja klopt - heel mooi voer - maar te veel eiwitten voor mijn ventje.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:17

Dus voor koliekgevoelige paarden is dit op zich wel goed? Gewoon niet vanwege Whizz' darmen?