Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 11:19

Wat ik vreemd zou vinden indien het rhino zou zijn is dat de andere paarden geen klachten hebben.Ik neem aan dat rhino erg besmettelijk is?
Schijnbaar moet het bloedonderzoek specifiek aangevraagd worden ipv te zoeken op antistoffen.Kyana is hier nooit specifiek opgetest in elk geval.Wel zou het mede verklaren waarom een tijd terug ook de leverwaarden afwijkend zijn.
ik vrees dat we keer op keer op het neurologisch stukje uitkomen,echter de oorzaak nog achterhalen is wat....
Misschien kan Maarten duidelijkheid geven en een nieuw frisse blik op de 'zaak'.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:24

Ik hoop het voor je. Lijkt me echt heel lastig om steeds zo in een 'kringetje' te zitten.
Heb je nog iemand benadert mbt het trailerladen om haar eventueel bij een kliniek te krijgen.

Heel veel sterkte in ieder geval. Blijf je topic weer volgen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 11:39

Een bokker hier in de buurt heeft me toen geholpen met trailerladen met goed resultaat.Ik verwacht dat als ik het lief vraag ze vast bereid is nogmaals te komen helpen.
Ik kan een lieve vriendin aankijken die in het bezit is van een trailer om eventueel haar trailer te lenen,helaas staat de onze met twee lekke banden :+ .
Indien dit niet kan zit er een verhuurbedrijf dichtbij,roosendaal is gelukkig niet heel ver,dus de rit zal kort zijn.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:27

ben ook nog steeds aan het volgen, neem ook nog steeds mijn petje voor je af. schrik wel van de laatste foto`s. hoop echt dat er nog een doorbraak koomt voor je. blijf je volgen veel sterkte en succes.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:22

Rhino is inderdaad besmettelijk, maar vooral de oudere pony's schijnen het snel over te nemen. Daarnaast is ze geen goede besmettingsbron daar ze geen snot heeft, wat nu alleen maar een voordeel zou zijn als het inderdaad rhino mocht zijn.
Rhino uit zich ook pas na een kangere besmettingstijd, in tijd van stress of ziekte komt het naar buiten.
Zelfs die anus die te diep ligt kan een reactie zijn op rhino daar de spieren daar ook verslappen en de boel dus inzakt.

Er zullen vast nog rhino testen te krijgen zijn gezien de grote uitbraak van een tijdje geleden. Als je alle symptomen herkend is het het wellicht waard het te testen. Niet iedere dierenarts zal eraan denken daar zij de enige is op stal met klachten plus dat er geen uitbraken meer gemeld zijn. Misdchien kun je het hem telefonisch voorleggen en kijken wat hij ervan denkt nu hij kyana zovaak herft gezien.
Zelfs het achter een dravende kudde paarden aan blijven sjokken was een symptoom van het paard in het verhaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:31

goh,wat ziet ze er slecht uit zeg!
ook echt een hele doffe blik in de ogen en ze staat ook echt niet goed op haar achterbenen.

was ze ook getest op cushing?
ik vind het echt sneu,je doet zoveel voor d'r en het knapt maar niet op :(:)

diepe anus hoeft nergens op te wijzen,hadden we het in dit topic al eerder over gehad
oudere merries hebben het vaak,dunne dieren ook.
kans op infectie is dan wel wat groter,maar dan zou kyana ook koorts moeten hebben

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:25

Ze is getest op cushing,hier kwam niets uit,evenals op Lyme.

Matasja,ik heb niet het idee dat mijn dierenarts in die richting denkt,hij blijft het houden op een probleem in haar rug en heeft het verder niet over Kyana algeheel gehad,niet over haar vacht,blik,buik etc.We gooien regelmatig een balletje op,maar haar buik word vaak gegooid op een merrie die een veulen heeft gehad en de spieren die slappen zijn geworden etc.Ik denk om eerlijk te zijn dat ik een ' zieker'paard zie als hem, terecht of onterecht laat ik in het midden.Ik begrijp mijn dierenarts ook wel,inmiddels een jaar verder dus echt levensbedreigens zal het misschien niet zijn.Uit de meeste onderzoeken die zijn gedaan kwam niks.Dus hij basseerd ook zijn conclusie hierop natuurlijk.
Voor mij voelt het nog steeds niet goed in elk geval.Ik vind ze ziek,ze is moe en het afwisselend beeld wat ze geeft lijkt me voor haar zelf ook niet prettig.Vandaar dat ik eerder deze pagina richting het vragen/bespreken van inslapen ging.Mijn dierenarts ziet dit niet zitten,vind haar nog niet zover.Maar geloof me dat er dagen bij zijn dat ik momenteel echt denk het is nu genoeg voor je geweest.Zoals ze op de foto toont is zo'n dag.

Het is frustrerend als mensen zeggen weer op te gaan moeten bouwen met haar,goed bedoelt.Maar zodra ik met haar ga wandelen bv zie ik al gelijk dat ik haar hier geen plezier mee doen.Ze is niet geinteresseerd in haar omgeving,is niet voorwaarts en heeft er geen zin in.Ze is snel moe,ogen staan mat.Dus om eerlijk te zijn voor mijn gevoel voegt het niet veel toe.Ze is niet lui maar ik denk echt fysiek dat ze het niet kan.
Liefst zou je 24 uur per dag een camera op haar hebben staan zodat er eens een duidelijk langer termijn beeld komt wat ik zou kunnen laten zien.Dierenarts is telkens een momentopname.

Misschien dat ik bij visdonk gelijk zo'n test zou kunnen vragen.Ik neem aan dat het met bloedafname zal werken en ik verwacht dat ze dat ook zullen voorstellen weer een algemeen bloedonderzoek.
Al verwacht ik mochten we bij visdonk geraken dat ze door de spanning er 'weer doorheen 'gaat.Misschien als ze enkele dagen zou kunnen blijven het wel toont?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:31

Je schreef dat ze met mesten haar staart niet goed optilt. Heeft ze dat nooit gedaan? Want eigenlijk is dat toch ook gek. Dan denk je toch al snel richting iets neurologisch (of dus toch iets vanuit de rug?).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:54

Het kan natuurlijk dat het paard vrolijk door de bak rent als de DA er is, maar neem me niet kwalijk - iedereen kan zien dat het paard niet in orde is, zelfs als ze vrolijk zou lopen te stuiteren dan zie je toch hoe afgevallen en ingevallen ze is.. ik hoop toch zo dat je bij Visdonk terecht kunt, zelfs als je niet voor de 50 euro korting regel uitgekozen wordt zou ik je toch zo aan het hart willen leggen het paard er naartoe te brengen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:58

Dat de dierenarts geen ziek paard ziet is in mijn ogen echt slecht, hij is er vanaf het begin en je ziet haar duidelijk achteruitgaan. Het zijn uiteraard momentopnames en spanning van een dierenarts kan ook veel doen om haar zich weer normaal te laten gedragen ( als het bij mij tot bloedprikken komt heb ik ook even nergens meer last van ;) puur van de adrenaline)
Filmen vind ik zo'n gek idee nog niet, dan ziet hij wat je bedoeld, en niet een jolig paard wat net doet of er niks aan de hand is.

Dat hij jouw mening qua inslapen niet deelt is ook een beetje appart, jij bent er dagelijks en je ziet als eigenaar heel goed of je dier zich meer slecht dan goed voelt. "weigeren" na te denken over inslapen vind ik niet aan hem, het is al moeilijk genoeg en om dan te gaan twijfelen puur omdat de dierenarts zegt dat ze er niet aan toe is vind ik fout.

Het is jammer dat hij ook niet erg meedenkend is en bij 1 standpunt blijft, namelijk rugproblemen. Ik vind haar er te snel slecht uitzien voor alleen een rugprobleem. Zit er geen andere arts in de buurt voor een frisse blik, iemand die haar niet eerder gezien heeft en dus wellicht met hele andere ideen komt? Je kan dan bespreken alleen het consult te doen, dat als hij ook bloed wil laten onderzoeken oid dat je dat op de kliniek evt laat doen bij uitnodiging, scheelt weer in kosten.

Ik weet niet of het mogelijk is haar tegen gereduceerd tarief te stallen puur voor observatie.. stalling is vaak erg duur daar maar de eerste dagen gebeurd er eigelijk niks, ze moeten alleen kijken wat ze zien in haar gedrag. Denk dat je gelijk hebt dat ze zich groot houdt als ze daar maar 1 dag is, alleen de reisstress al en het op een vreemde plek staan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:40

Jannepauli; ongeacht gereduceerd tarief hoop ik inderdaad dat Maarten haar wil zien,al is het een second opinion aan huis.

Ze staat momenteel weer met een dik been,vanmorgen zag ik 3 kleine wondjes,heb gekoeld maar ondanks dat was de verwachting wel dat het zwelling zou geven.Ik kijk morgen even aan,ik vrees weer een ab kuur.
Opvallend was met afspuiten dat ze haar ene hoef op de andere plaatste en zo een tijd bleef staan.Kan toeval zijn of lompheid/gemakszucht maar het viel me op dat ze zich niet corrigeerde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:46

hmm,zou me daar niet meteen druk over gaan maken,dat doen zowel appie als kelly beiden,en ik heb het meer paarden zien doen
appie kan ook kruislings staan met zijn achtervoeten :+

weet je je gaat op een gegeven moment overal wat in zien als je niet uitkijkt.
en dat is logisch en wel herkenbaar,maar kijk wel een beetje uit dat je dus niet overal beren gaat zien.

kyana haar afweer is sowieso niet goed als ze zo snel reageerd op wondjes
ik ben even alles kwijt maar ze krijgt wel een goed algeheel vitaminesupplement wat ook echt goed voorziet in selenium en vitamin e he?
en sorry als ik daarover door blijf zeuren,zeker bij weinig gras is dat namelijk heel erg belangrijk
ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de onderzoeken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:52

ze krijgt subli dieetmix in combi met gras en hooi.Zou volgens mij vrij voldoende moeten zijn.Maar zelf doen ze een vit korrel bij kreeg was er geen verschil.

Iets eenmaligs zie ik gelukkig niet gelijk als een beer hoor ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:59

En dat van de staart was altijd al TS?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:00

nee,maar toch als ze zo vaak wat mankeren dan is er soms iets waarvan je denkt van he?
hoe kan dat nou weer...en dan hoeft er dus niet eens wat te zijn.
ja die dieetmix is op zich wel goed,neem wel aan dat je daarvan zoveel voert als ze nodig is?
ach ik denk niet eens dat het daarin zit,maar wat er dan wel is dan blijft dus nog steeds gissen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:03

IMJ ; vanaf dat de anus dieper ging liggen is de vuile staart en achterbenen toegenomen.De staart heeft ze al wel weer een tijdje,ze tilt hem wel op maar niet zo als de rest.Op de een of andere manier bevuild het toch vaak.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:07

Vind ik toch ook een beetje raar. Jij niet?
Zou toch fijn zijn als Visdonk wat liet weten..
Kan je mogelijk weer een stapje verder komen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:12

IMJ; ik zit een beetje op het moment dat ik alles raar vind,maar ondertussen eigenlijk ook weer normaal bij Kyana.Lastig uit te leggen,sommige dingen sta ik niet meer bij stil of vallen me niet op omdat dit inmiddels al tijden zo is.maar je hebt gelijk,normaal is het niet.
Ik hoop ook dat visdonk iets laat weten,wil zelf wel bellen maar wil niet opdringerig overkomen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:38

Snap ik helemaal! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:30

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:19

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:22

Dat filmpje heb ik per pb aan de TS al een tijdje geleden gezonden - geen reactie op gehad.
Het onderwerp maagzweren is ruimschots aan de orde geweest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:28

Het filmpje had ellepel of singasong al eerder geplaatst.Indien ze hierop reageerde had ik dit hier geplaatst.
Echter geloof ik niet dat dit de enige diagnose is,eerder een paard gekend wat ook niet reageerde net als het filmpje maar wel zweren had.
Enige wat duidelijkheid zou geven wat dat betreft is een gastroscopie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:55

In verband met de geopperde mogelijke neurologische vorm van Rhino vond ik de volgende link wel interessant: http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html .

TS, lees al heel lang mee, was het topic een tijdje uit het oog verloren, maar wil je in elk geval nog steeds heel veel sterkte wensen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:14

ik weet niet hoelang kyana al in jouw bezit is, maar wellicht heeft ze het bij een vorige eigenaar gehad en daardoor schade opgelopen wat nu nog zichtbaar is en zich uit in stress situaties? weet niet in hoeverre een neurologische vorm besmettelijk is. en of het uberhaupt wel besmettelijk is als het alleen een restverschijnsel is van een eerdere besmetting... zou ik echt na moeten vragen, heb ik zo geen antwoord op.