[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:31

Anoniem schreef:
Mijn stalhouder zal niet eerder opstaan om ze buiten te zetten :n

Nee, dat snap ik.

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:35

Komt ook,het is geen echte pensionstal en mensen werken niet meer...dus staan niet heel vroeg op.
Kan dat ook niet van ze verwachten denk ik.

Maar zien of voordroog helpt...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:43

Oh dat is jammer ja. Ik sta ook niet op een "echte pensionstalling" maar bij ons staan ze ongeveer elke morgen rond 8 uur buiten. Daar moet je een beetje mazzel mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:48

ah hier pas ergens tussen 10 en 11...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:43

Ik zit opeens te denken....de hoest bij mijn pony is gekomen toen ik Care4Life ging voeren...
Dat zou toch haast niet een reden kunnen zijn..?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:47

Dat is toch van dat grasachtige voer ( hooiachtig)
Proberen waard om te wisselen misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:47

Nouja,er zit wat luzerne in...en verder kruiden en nog wat zaken.
Zat het me opeens te bedenken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:15

Tja, het valt te proberen om van voer te veranderen. Die van mij gaf vandaag 1 kuch aan de longe. Ik zit nu te kijken of ik hem nog een suplement ga geven. Hij heeft nu een soort van eucalyptus poeder ( nu op) en foenegriek De kuur ventipulmin is klaar. Heb zijn luik maar opengezet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:21

Tancreda4 schreef:
Bij ons op stal blijft een hoestje hangen, en gaat een beetje iedereen af, al is het niet allemaal hetzelfde euvel alsdus de DA. Mijn merrie had gisteren 3 kuchen, en eergisteren 2 en dat vind ik teveel. Tijdje terug waren mijn twee dames wat aan het kuchen zo af en toe en heb ik ze een supplement gegeven (fenegriek of iets was het). Daarna ging het goed. Maar nu dus weer die hoesten, en ik vind dat teveel. Maandag haal ik sputolysin, dat heeft mijn merrie al meerdere keren goed geholpen. Beter dan ventipulmin en brochoford toen van de DA. Ik probeer eerst dat even, en als het meer wordt toch de DA.

Alle paarden hebben het kuchje te pakken gehad, vraag mij af of het toch van elkaar over springt. Want huishouding en voeding zijn niet allemaal hetzelfde (staan er een aantal dag en nacht buiten, aantal snachts binnen, de ene krijgt kuil, de andere weer hooi afgenomen van stal, en weer een ander heeft zijn/haar eigen hooi voorraad).

Ik wil het hooi wel weken, maar dat wordt nu een grote ijsbende. Ik heb 'hooispray' gemaakt wat ik in stal besprenkel en iets over het hooi.

Wat voor hooispray heb jij gemaakt?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:01

Mijn bijrijpaard geeft 2 a 3 droge kuchen als je gaat aandraven (zowel onder het zadel als tijdens het longeren zonder of met bijzet) en daarna hoor je hem niet meer. Je hoort hem ook niet op stal of tijdens het poetsen. Het is puur met aandraven. Hij heeft eind zomer een flink hoest gehad en dat is behandeld met antibiotica. Dit kleine kuchje is helaas gebleven. Hij staat al heel wat jaren in een buitenbox.

Hebben jullie enige idee waar dit kuchje met aandraven vandaan komt en hoe je dit kunt voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:16

even een vraag...

ik wilde pony vandaag ff rustig longeren,het begon heel lichtjes te regenen dus kon niet te lang want ging snel harder.
het viel me op dat hij zijn nek heel gek draait,alsof hij een soort enge valse knik erin maakt(ik longeer aan halster...geen poespas)
oren in de nek,en af en toe zijn hoofd scheef en dan ging hij wat met zijn ogen rollen.
hij maakte vooral een boze indruk...
kan dat slijm zijn?
iemand een idee wat dit veroorzaakt?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:46

Ik meld me hier ook.

Ik heb mijn paard inmiddels bijna 6 jaar. Tijdens de aankoop keuring bleek al dat ze wat gevoelig was in de bovenste luchtwegen. Dit was ook niet zo heel gek aangezien ze bijna 24 uur per dag naast een stoffige binnenbak stond. Ik heb haar na aankoop daar direct weg gehaald en in de tijden daarna heeft ze nooit meer in een erg stoffige omgeving gestaan. Toch blijft ze elk jaar wat last van haar luchtwegen houden. In de zomer uit het zich aan een piepend geluid, vooral als ze met d'r hoofd bij de grond eet (ze lijkt hier dan geen last van te hebben want eet gewoon rustig door) en in de winter uit dit zich in 2 tot max. 3 hoestjes met daarop gevolgd een proest als ik net ben aangedraaft. In principe lijkt ze weinig last te hebben van haar "kwaaltje" maar toch vind ik het vervelend want het is natuurlijk niet helemaal gezond.
Ik heb het er al met mijn dierenarts over gehad, die haar ook al die 6 jaren al kent en zo nodig behandeld. Die dacht aan een lichte allergie of chronische ontsteking, hij gaf aan dat ze dan langdurig behandeld zou moeten worden met corticosteroïden wat de nodige risico's met zich mee brengt en adviseert mij hier niet mee te beginnen zolang ik het idee blijf houden dat ze er geen last van heeft.
Zijn er eventueel nog natuurlijke middeltjes waarmee ik die irritaties in de bovenste luchtwegen wat zou kunnen remmen? Mijn paard krijgt pavo care 4 life, daar zit geloof ik ook een kruid in dat goed moet zijn voor de luchtwegen maar dat heeft tot nu toe geen effect.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:30

Geef je het hooi geweekt of droog? En op wat voor bodembedekking staat ze?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:35

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:39

@ maikeltje: Ze staat op dit moment op gehakseld koolzaadstro en krijgt kuil. Overdag staat ze in de winter van half 9 tot een uur over 5 buiten en 's zomers dag en nacht.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:54

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:17

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:22

Ja, die bedoel ik, maar die uit duitsland is dus wel veel !! Goedkoper!!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:43

ja!
maar ik denk ook vooral dat je zelf een beetje moet kijken hoe/wat het beste werkt voor je paard.

hoe gaat het nu?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:09

Ik ben gisteren niet geweest. De dag daarvoor gaf hij bij longeren, nog 1 kuch.
Dus al met al beter. Toch ga ik hooispray proberen en wat kruiden voor zijn weerstand. Hij heeft ook jeukende sokken en dat staat ook in verband met weerstand.
Hoe is het bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:20

Gisteren niets gehoord,het knijpen lijkt iets minder alleen dus gek met longeren(zie vorige post hierboven).
vanmiddag maar wreer kijken..

vervelend dat hij er n ook jeuk bij krijgt.
maar idd,iets voor goede weerstand is sowieso een goed idee ja!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:28

bertine37 schreef:
Dus al met al beter. Toch ga ik hooispray proberen en wat kruiden voor zijn weerstand. Hij heeft ook jeukende sokken en dat staat ook in verband met weerstand.
Hoe is het bij jou?

Voor zijn weerstand zou ik de swartzkummel olie geven. Is erg goed ook tegen allergieën en gevoelige luchtwegen. Zie mijn linkje een paar posten terug.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:01

maikeltje schreef:
bertine37 schreef:
Hoe is het bij jou?

Voor zijn weerstand zou ik de swartzkummel olie geven. Is erg goed ook tegen allergieën en gevoelige luchtwegen. Zie mijn linkje een paar posten terug.

Ja, de swarzkummel ga ik zeker proberen in combinatie met wat kruiden en zoethoutstukjes.
Is swarzkummel smakelijk voor paarden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:07

Ik gooi gewoon een scheut door het voer, geen probleem.