[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:08

Hier een paar 'detail' foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn er nog bezig met uploaden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:39

De gevraagde hoeffoto's :

Achterhoefjes, ik heb hier alleen geen foto's van van achter van, kan ik nog wel maken straks.

Afbeelding

Afbeelding

Voorvoetjes.

Afbeelding
En de achterkant :
Afbeelding

En het andere voorvoetje (bij deze heb ik wat twijfels, zit een duidelijke ribbel in)
Afbeelding
En hiervan ook de achterkant :
< deze komt later het schiet nu echt niet op..

Ik moet er bij zeggen dat ze absoluut niet gevoelig loopt, op zowel harde zachte of paardjes met kiezelsteentjes.

Willen jullie er rekening mee houden dat ik haar pas van vrijdag heb en dat de hoefsmid deze week komt !
Het is niet mijn schuld dat haar hoefjes er zo uit zien :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:10

inderdaad vrij duidelijke ribbels,maar wel evenwijdig...wat kan duiden op voedselveranderingen.
Ben je er bij als de hoefsmid er is?
Neem eens een foto van de onderkant als de hoef net bekapt is,ik ben erg benieuwd naar de witte lijn.
Een pony met de kenmerken van insuline resistentie hoeft het nog niet te hebben.
Als de witte lijn mooi dun is is ze niet of iedergeval niet ernstig bevangen geweest ooit.
Vorige eigenaren kunnen je vanalles wijsmaken ;)
Het is wel goed dat je haar nu wat slanker wilt hebben,dat is altijd beter natuurlijk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:33

geerke schreef:
inderdaad vrij duidelijke ribbels,maar wel evenwijdig...wat kan duiden op voedselveranderingen.
Ben je er bij als de hoefsmid er is?
Neem eens een foto van de onderkant als de hoef net bekapt is,ik ben erg benieuwd naar de witte lijn.
Een pony met de kenmerken van insuline resistentie hoeft het nog niet te hebben.
Als de witte lijn mooi dun is is ze niet of iedergeval niet ernstig bevangen geweest ooit.
Vorige eigenaren kunnen je vanalles wijsmaken ;)
Het is wel goed dat je haar nu wat slanker wilt hebben,dat is altijd beter natuurlijk!

Uiteraard ben ik erbij!! De ene hoef lijkt 'erger' dan de andere hè?

http://www.youtube.com/watch?v=uBrzwM9nlbQ

http://www.youtube.com/watch?v=V7qBaFWpUio

http://www.youtube.com/watch?v=hpBjkNPsYTg

http://www.youtube.com/watch?v=nlWmzQ-kknI

http://www.youtube.com/watch?v=vsXHc2Kj09A

Hier een filmpje van hoe ze loopt er komen er nog een paard aan maar upload ze direct van mijn iPhone gaat niet zo snel.

Morgen maak ik wel een filmpje van op het harde. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:06

Ik vind haar niet rad lopen, lijkt een gestoorde beweging. Kan zijn dat ze die magnesium nodig heeft voor de spieren? Ben nog niet goed ingelezen in dit topic en deze materie, maar zo het filmpje ziend, is ze niet vloeiend in haar beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:09

Balou, ik heb ook een paardje wat ernstig moet afvallen, en die gaat nu alleen nog maar om 08.00 voor anderhalf uur de wei op omdat er dan heel weinig suiker in het gras nog zit en van die suikers worden ze natuurlijk dik. Ik zou tijdens het afvallen nog even wachten met lang op de wei zetten en wachten tot de zomerperiode..en elke dag gecontroleerde beweging, dus niet echt flink laten lopen, maar juist relaxed, bv elke dag een uur stappen en even tussen door kort draven, dan verbrandt ze het meeste vet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:13

nou, ik heb een vraagje!!!
ik heb jannepauli al 2x een berichtje gestuurd met de vraag of ze me meer kan vertellen over die "adipose tissue"
maar of zij/hij wil niet met me praten :P of er gaat wat anders fout,maar ik krijg dus geen antwoord?

ik ben heel nieuwsgierig en misschien wil iemand anders me dan wel vertellen wat dat is?
de link die ik van flosje kreeg gaat over mensen,dus daar heb ik niet zoveel aan.
zou graag meer info willen!!!!

balou_k:
net wat Geerke zegt,niet elk dik paard heeft insuline resistentie.
als je het zeker wilt weten moet je bloedonderzoek door de veearts laten doen en dan ook op eventuele tekorten in magnesium en selenium/vitamine E wat dezelfde verschijnselen geeft
maar een goed dieet,met goede voeding en goede beweging kan al een heleboel doen :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:16

russel schreef:
Balou, ik heb ook een paardje wat ernstig moet afvallen, en die gaat nu alleen nog maar om 08.00 voor anderhalf uur de wei op omdat er dan heel weinig suiker in het gras nog zit en van die suikers worden ze natuurlijk dik. Ik zou tijdens het afvallen nog even wachten met lang op de wei zetten en wachten tot de zomerperiode..en elke dag gecontroleerde beweging, dus niet echt flink laten lopen, maar juist relaxed, bv elke dag een uur stappen en even tussen door kort draven, dan verbrandt ze het meeste vet.

Ik kan haar niet anders dan op de wei zetten met een graaskorf, ik heb geen paddock en 23/7 op 3*3 wil ik haar nou ook niet aan doen.

Ze is wel stijf in haar bewegingen maar echt kreupel zie ik er niet in hoor?

Over die bloedtest daar wil ik liever even mee wachten wellicht is er niks aan de hand, en maak ik me zorgen om niks ze moest niet echt veel doen bij de vorige eigenaar, het is niet dat ik het geld niet heb of dat ik het niet wil uitgeven maar wil niet te hard van stapel lopen.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 11-04-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:20

Nee kreupel niet, maar dat is weer wat anders. Ik denk dat je aan het begin van iets staat...kan je niet een stuk afzetten waar ze vernblijft? Dat stuk wordt vanzelf zanderig en dan kan je haar bijvoeren met hooi en gecontroleerd op een vollere wei zetten.

maar ik zou even heel erg op gaan passen met een nieuw paard, je weet nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt. Ze kunnen ineens doorschieten naar bevangen of andere vervelende dingen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:25

russel schreef:
Nee kreupel niet, maar dat is weer wat anders. Ik denk dat je aan het begin van iets staat...kan je niet een stuk afzetten waar ze vernblijft? Dat stuk wordt vanzelf zanderig en dan kan je haar bijvoeren met hooi en gecontroleerd op een vollere wei zetten.

maar ik zou even heel erg op gaan passen met een nieuw paard, je weet nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt. Ze kunnen ineens doorschieten naar bevangen of andere vervelende dingen.

Wat bedoel je met het begin van iets?
Ja het stuk gaan we afzetten van de week dat heb ik al meerdere keren gezegd :)
Ze stond bij de vorige eigenaar ook altijd op gras was vorig jaar nog gecontroleerd en toen was ze helemaal goed ook, ze zegt mij nooit bevangen te zijn geweest. Wel een keer dat ze het dacht maar dat ze toen de da erbij had en die zei dat er niks was, maar voor de zekerheid had ze een spuit gehad.
Maar goed tot hoever is dat waar controleren gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:28

Begin van iets wat je nog niet kan inschatten. Kan zomaar bevangenheid zijn. Ook als ze het nog niet is geweest of bijna, maar zo kan ze wel een klantje er van worden.
Je moet idd altijd maar afwachten wat je wordt verteld, maar ik denk dat een goede smid wel kan zien of je paard in het verleden bevangen is geweest.

Met mijn dikzakje neem ik momenteel ook geen enkel risico, eerst die kiloos er af en dan zucht ik al van verlichting en dan eens kijken hoe hij is met schuren...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:31

Ja de hoefsmid komt deze week heb ik gelijk gebeld!! Ze loopt overigens niet gevoelig op het harde. Ik begin me nu wel erg zorgen te maken trouwens brr..
De hoefsmid zou bellen welke dag precies dat is nog afwachten maak daarna gelijk foto's !!

Morgen maar eens een uurtje buiten wandelen..

Ik vermeld er trouwens bij dat ze wel maait met haar voorbeentjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:33

Je kunt maar beter iets te voorzichtig zijn. Honger hebben ze iig niet gehad onze paarden :D ik doe nu elke dag een half uur met hem aan de hand wandelen, je kan hem nl nog niet rijden, te jong. Ook goed voor mijn lijn..... :+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:39

Ik ben ook echt voorzichtig hoor, het komt misschien verkeerd over dat ik zeg dat we geen paddock hebben en dat ik nog niet gelijk een bloedtest wil doen, maar ik wil het eerst even aankijken, ik ben gelijk met het dieet begonnen en met de graaskorf kan ze een stuk minder binnen krijgen, ik last zoiezo de dierenarts komen van de week om haar te laten enten en dan kan ze gelijk haar mening zeggen kan ik daar op af gaan.

Het is dus niet zo dat ik niks voor haar ober heb hoor of dat ik geen cent uit wil geven maar ik probeer het ook nog wat positief te zien.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:41

Haha ja dat wandelen is ook voor ons erg gezond!! Ik heb al een date met een stalgenoot haha die mag morgen mee wandelen alleen is maar zo alleen.
Ik wil haar zoiezo elke dag beweging geven, of dat nu een uur wandelen is een half uur rijden of 10 tot 20 min longeren is, ik geloof niet dat ze te kort komt grasjes kan ze nog eten hooi krijgt ze heeft een liksteen staan en ik laat haar graaskorf ook twee uurtjes af zodat ze daar aan kan lebberen zit alleen nog te twijfelen over de magnesium.. Bij de Boerenbond hier hadden ze die niet meer maar helemaal voor niks was ik er niet die liksteen was ook welkom :)

Edit: zou een vitamine spuit haar goed doen? Of is dat zinloos ? Die zou ik eventueel morgen wel kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:48

Ik verwacht geen ondervoeding bij deze paarden en als hun voedingspatroon niet goed is, verwacht ik dat het nu geen zin heeft. Die magnesium geloof ik, kan geen kwaad. Als je nog moet bemesten, kan je het in je kunstmest, van pavo, kopen.

Goed hooi, vers gras en buiten met liksteen, moet genoeg zijn voor ze.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:49

ellepel schreef:
ik heb jannepauli al 2x een berichtje gestuurd met de vraag of ze me meer kan vertellen over die "adipose tissue"
maar of zij/hij wil niet met me praten :P of er gaat wat anders fout,maar ik krijg dus geen antwoord?

ik ben heel nieuwsgierig en misschien wil iemand anders me dan wel vertellen wat dat is?
de link die ik van flosje kreeg gaat over mensen,dus daar heb ik niet zoveel aan.

Wat wil je dan precies weten? Als je op google scholar zoekt op termen zoals horse insuline hormones adipose, dan kan je op zich best veel vinden. Het principe dat vetweefsel hormonen aanmaakt die invloed hebben op de suikerspiegel zal bij paarden en mensen niet echt anders zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:06

russel schreef:
Ik verwacht geen ondervoeding bij deze paarden en als hun voedingspatroon niet goed is, verwacht ik dat het nu geen zin heeft. Die magnesium geloof ik, kan geen kwaad. Als je nog moet bemesten, kan je het in je kunstmest, van pavo, kopen.

Goed hooi, vers gras en buiten met liksteen, moet genoeg zijn voor ze.

Waar kan ik magnesium vinden bij de Boerenbond hadden ze het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:08

Ander filaal? Of dan de duurdere bij Paardnatuurlijk?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:16

Je kan beter die van paardnatuurlijk geven, omdat de magnesium die daar inzit beter wordt opgenomen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:37

Flosje446 schreef:
Je kan beter die van paardnatuurlijk geven, omdat de magnesium die daar inzit beter wordt opgenomen.

Ik bestel niet graag via internet.. Zou ik het bij de da kunnen halen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:05

Flosje446 schreef:
ellepel schreef:

Wat wil je dan precies weten? Als je op google scholar zoekt op termen zoals horse insuline hormones adipose, dan kan je op zich best veel vinden. Het principe dat vetweefsel hormonen aanmaakt die invloed hebben op de suikerspiegel zal bij paarden en mensen niet echt anders zijn.

nou ja, dat soort info inderdaad, :j
ik nam aan dat jannepauli zelf daar een mooi artikel over heet?
dat wilde ik grag weten als het niet teveel moeite is?
wat is google scholar?

balou_k:
ik ben zelf nogal van de complete vitamines...appie en het paard van een stalgenoot van me hadden serieus seleniumtekort omdat ze alleen ouder hooi kregen en een liksteen,probeer er dus wel voor te zorgen dat er voldoende vitamines in gaan.
die zijn ook nodig om de stofwisseling optimaal te houden zodat je paard beter kan afvallen :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:52

Ik zou niet zomaar magnesium bijvoeren zonder dat je zeker weet dat het paard een tekort heeft. Zou even het stuk over magnesium lezen op paardnatuurlijk.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:04

daarom is het toch ook beter om een bloedonderzoek te laten doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:31

Selenium zomaar bijvoeren is gevaarlijk, zelfs giftig. Dan zou ik idd voor de bloedproef gaan..

Maar selenium zit in vers gras, dus bijvoeren hoeft nu niet.