[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:39

Nee dat snap ik dat er nog geen resultaat is, maar durfde niet langer door te gaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:45

Drukknoopjes is inderdaad wel een goed idee, misschien hoef ik dan ook geen keelriem meer aan mijn hoofdstel, kan ik hem gewoon tussen haar oren vastklikken ;)

Flauwerds :D

Ik had vandaag het elastiekje onder de kin wat strakker gedaan, en hij zat nu nog goed, zien of hij morgen ook nog goed zit dan... anders moet daar een stukkie vanaf... of het klittenbandje wat verderweg ofzo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:52

Hallo allemaal. Ik kom graag met jullie mee praten, mijn nieuwe merrie die vrijdag komt heeft een allergie en daardoor ook jeuk.

Ik moet dus nog even de weg gaan vinden in hoe het beste haar te verzorgen hiermee.

Regelmatig wassen en een deken op komen we een heel eind mee en de huid goed verzorgen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:33

Nou is het zo koud voor de tijd van het jaar en het is me nog nooit gebeurd dat mijn pony jeuk had in het begin van het seizoen. Ik snap er niks van. Volgens mij zijn die mugjes gewoon actief met dit weer. Of het komt omdat het gras krom staat van het suiker door de kou. Ik weet het even niet. Zucht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:52

vergeet niet dat we al behoorlijke temperaturen hebben gehad he?
als die vliegen kunnen dan gaan ze wel en krijgen de paarden toch meteen jeuk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:20

hoop dat Wisse de dag heeft overleefd, heb nog geen tijd gehad om heen te gaan en is de hele dag al droog hier.
En dat is nou precies de reden waarom ik met dikke regen normaal nooit de deken afdoe := |o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:26

yep.
en als het echt een hele dag regent gaat appie gewoon lekker op stal :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:25

~@#$~%$$^#%^&#^&*$ inderdaad een schurende Wisse, arm beest werd gek van de jeuk -O-
Manen flink in de war en afgeknapt, hals heel warrig en wat rode plekken op de manenkam.
oliebol, doe ik dus niet meer, bij deze beloof ik plechtig de deken op te houden tot november :(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:16

oliebol zeg, dat is goed balen. Ik was vandaag weg met de trailer naar les, maar op de leslocatie waren ook veeeeel irritante kleine rotvliegjes. Mijn arme Sybrich werd er helemaal gek van. Volgende keer dus de spray maar mee.. gelukkig valt het bij ons op stal nog wel mee. Maar hopelijk is ze nu niet gestoken (we hadden gelukkig les in de binnenbak en daar was geen beest te bekennen). Daarna gauw met zweetdeken met hals op de trailer... dus hopelijk geen schade. Ik zag haar op stal heeeeel even schuren, mja, dat doet elk paard wat flink gezweten heeft wel eens.... al kan ik het moeilijk aanzien :o .

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:18

Iris is onrustig, gisteren ook. Heen en weer lopen, overal even tegen aan schuren... Met opzadelen steeds schudden, de schilfertjes vlogen alle kanten op. En ik heb haar toch echt braaf onder de hals en regendeken laten staan.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:28

We hebben zelf een merrie met licht eczeem en hebben zelf goede ervaringen met Shapley's MTG. Dit verlicht de jeuk, voorkomt het schuren en bevorderd de haargroei. Het enige is dat het niet in de volle zon gebruikt mag worden dus in de lente/zomer moet het in de avonduren worden aangebracht. Er is al hier al eens een topic over de MTG geweest met hierin de ervaringen.

http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... &ProdID=50

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:17

Hier de deken ook afgelaten dinsdagavond ivm de regen.. woensdag hele dag geregend pony niks geschuurd en ook niet jeukerig. Ik was er 's avonds en toch de deken maar afgelaten want het regende nog en waaide ook hard. Staan 's nachts ook buiten en kunnen niet echt overdekt staan dus natte deken vond ik niks met de koude nachttemperatuur.
Stalgenootje heeft m gister op gedaan. Ik ben niet geweest. Ben benieuwd vanmiddag! ...

Heb ook een nieuwe deken; De Itch Off besteld. Hoop dat ie vandaag of morgen binnen is!
De Everline werd toch wat te ruim vooral achter en ging steeds scheef. Pony is mooi aan t afvallen zal daar wel door komen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:58

Ik heb toch ook die regenonderdeken maar besteld. Want ik trof haar laatst toch wel erg koud aan, die is er dan hopelijk dinsdag of woensdag. Maar met wat geluk breekt dan toch eindelijk de zomer ook wat aan, want ondanks dat het dan qua vliegjes niet zo best meer is, is het verder voor mij wel heel erg goed :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:52

Granny's exceem is precies nog erger aan het worden, ondanks dat hij nu 24/7 op stal staat mét deken...
Ik vermoed dat het te wijten is aan het feit dat hij nu even verplichte stalrust heeft én het hooi dat zo groen ziet (en dus volgens mij dus waarschijnlijk ook nogal rijk) hij is ook precies nogal bijgekomen deze week, bijna te vet eigenlijk...
Ik ga morgen toch nog eens vragen aan de stalhoudster of ze hem niet wat minder krachtvoer kan geven (als dat nog niet gebeurd is)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:52

hoeveel en wat voor krachtvoer krijgt hij dan?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:33

Geweldig hoor, dat regenweer :roll:
Blomke heeft aan een kant van de hals (waar de manen niet hangen) helemaal uitslag....korsterige bulten/bultjes die enorm jeuken.
Vorig jaar had ze dat ook toen ze een ecxeemhals ophad en het een paar dagen achter elkaar regende.
Denk dus dat het van de regen is, wat iedere keer opdroogt en gaat irriteren. Heb het maar met antijeuk spul ingesmeerd.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:01

Mijn merrie van 3 jaar heeft, net als vorig jaar, op twee plaatsen (2x een stuk van max. 10cm) in haar manenkam jeuk. Gevolg is dat het eerste laagje rechtopstaande haartjes alweer is gespot. Ik ontdek hier en daar wat schilfertjes maar verder zie ik niets. Omdat het enkel in de zomermaanden is vermoed ik toch zomereczeem, maar toch ben ik eens benieuwd of hier iemand is met hetzelfde geval en wat het bij zijn of haar paard is.

Ik geef nu drainage compositum van de Groene Os en ik smeer er een jeukstillend middel op. Ook heb ik nog Tiroler Steinöl staan, speciaal voor dieren. Bij mensen wordt het ook tegen onder andere eczeem gebruikt, dus ik probeer het nu sinds gister bij mijn paardje. Tevens overweeg ik een halsdeken speciaal voor zomereczeem aan te schaffen, maar ben bang dat ie na een dag kapot is door het schuren :(

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:08

opisop_shop schreef:
hoeveel en wat voor krachtvoer krijgt hij dan?

+/- 2kg lannoo recreatiemengeling vermengd met lucerne ('s ochtends en 's avonds een grote schep) maar ik weet niet of de stalhoudster nu wel minder geeft met dat hij stalrust heeft (ik vermoed-en hoop van weg, maar wil het zeker weten)

marieke: Ik was ook een beetje bang dat Granny zijn deken zou kapotschuren, maar met de deken hebben ze net geen jeuk, echt opvallend zelf, want daarnet deed ik heel even zijn deken af om hem te borstelen en hij stond al meteen met zn achterste tegen zijn voerbak te schuren, deken weer op en hij was weer helemaal rustig :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:15

@ireika: ik ga toch eerst e.e.a. deken-proof maken. Maar ga morgen wel alvast zo'n halsdeken halen. Verder in de zomer de vliegendeken eroverheen, eens kijken hoe dat zich houdt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:33

We hadden gisteren en vandaag wedstrijd'dus we hadden bobo vanacht ingevlochten op stal geezet. vanmorgen was het voorknotje er half af geschuurd tot bloedens toe |( .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:05

och wat vervelend |(

Ik zou de wei schuur-proof maken (maar dat zou ik sowieso doen met een eczemer) en dan toch echt meteen een deken opgooien!Schuurt ie alleen de hals, omdat je een halsdeken koopt; geen jeuk op de staart/buik?

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:51

Ze heeft twee plekjes op haar hals waar ze schuurt, verder nergens. Heeeeel af en toe haar staart, maar nooit haar buik. Ik zie wel dat er 's avonds veel van die kleine vliegjes/mugjes zitten bij haar buik (en bij de pony die bij haar in de wei staat), ze stampt dan wel omdat ze die beestjes vervelend vindt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:56

pepermuntje word gek van de jeuk, kan niks meer met hem doen want het enige wat hij wilt is schuren :( heb hem vandaag helemaal ingesmeerd en verder ingepakt. hoofd durf ik niet te doen ivm slopend weidemaatje. Ga morgen eerst wat anti vliegenspul inslaan.

mijn sih oortjes zijn te klein dus ik rijg zijn halster er doorheen dan blijft hij ook goed zitten ;)

iemand ervaring met Silitch?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:12

opisop_shop schreef:
~@#$~%$$^#%^&#^&*$ inderdaad een schurende Wisse, arm beest werd gek van de jeuk -O-
Manen flink in de war en afgeknapt, hals heel warrig en wat rode plekken op de manenkam.
oliebol, doe ik dus niet meer, bij deze beloof ik plechtig de deken op te houden tot november :(

Hier hetzelfde, deken is nu weer om, komt er alleen af voor poetsen en rijden!!!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:22

Ik lees hier dat ik niet de enige ben.
Zelanta heeft vannacht voor het eerst in haar manen geschuurd ;( Gelukkig nog maar een klein plekje en niet heel ernstig, maar toch geschuurd. Heeft met de regen idd ook even haar deken afgehad.

Heb morgen eerste wedstrijd met haar, dus wil iig één keer met knotjes kunnen starten. Daarna dan maar kijken wat we kunnen doen met haar manen.

@ Madeliefjes, ik weet niet in hoeverre het bij jouw paard betrekking heeft tot het gras, maar bij ons is het land net omgeploegt en moet het opnieuw ingezaait worden, dus ze staan nu de hele dag in de bak. Dus aan het gras kan het hier iig niet liggen...