[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:45

happytime schreef:
libralietje: hoe is de castreratie gegaan?
alles goed en vlot verlopen?
ik wacht nog even op droog weer (en droge wei) kan hij gelijk buiten blijven.

hoi
ooh ben zo zenuwachtig... heb hem vannochtend gebracht en nog steeds niks gehoord hoe het gegaan is..
denk dat ik zo ff ga bellen.
hij blijft er wel een aantal dagen staan tot de zwelling iets is afgezakt dan mag ie mee na huis..
het is zo stil nu hier niks aan zo, echt heel raar thuis komen is dat...
ik laat weer van me horen.
oja en hij werd liggend gedaan vanwege de darmen, dat die er nie uit komen, heel crew klinkt het ma komt bijna nooit voor zij de DA. ma dat was een reden dat ie het liggend bij cibantai ging doen.
gr lianne

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:16

hoeveel zijn jullie kwijt voor t castreren op t land? ik had ge informeerd, hier incl. voorrij kosten is het 200 euro.. dat vind ik toch wel pittig veel in vergelijking tot wat ik van andere mensen hoorde die het ook op t land lieten doen...

Ojajoh

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:55

wat ben je gemiddeld kwijt in de kliniek dan?

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:33

ik weet het nog niet prc krijg de rekening later een keer, maar volgens mij ben ik in de kliniek met de stalling van 3 dagen 300 euro's kwijt. zal het prc nog wel ff laten weten.

ik heb net de DA aan de tel gehad en alles was goed verlopen.
als het zo goed blijft gaan mag ik mn ventje donderdag weer ophalen :D...

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:58

mijn paard is een jaar geleden gecastreerd in de kliniek
heeft daar een week gestaan omdat ik wilde dat het goed in de gaten gehouden werd
ik was 220 euro kwijt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:00

de mijne is onlangs voor 170 in een kliniek gecastreerd, met 1 dag extra ter observatie. Alles is probleemloos gegaan en ik ben erg tevreden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:01

Daphaan schreef:
de mijne is onlangs voor 170 in een kliniek gecastreerd, met 1 dag extra ter observatie. Alles is probleemloos gegaan en ik ben erg tevreden.

mag ik vragen welke kliniek dat was? ik betaal namelijk ook 170 voor het op het land castreren (liggend)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:06

je hebt pb :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:04

librarietje: wat een fijn nieuws en...donderdag weer naar huis,heerlijk!
ik heb net de dierenarts gebeld (regel altijd het enten voor de hele stal) meteen gevraagd voor de casteratie in mei, helaas had hij na het enten geen tijd,dus andere afspraak maken.
wel kunnen ze tegelijk (de jaarling kwpner van 10 maanden kan ook yes!)
normaal doen ze maar 1 paard/pony tegelijk,maar bij de welsh en jonge kwpner hebben ze maar 1 tang nodig om te knellen,dus kunnen ze samen! :D
(denk dat ze maar 2tangen hebben ofzo)
laat jullie weten wanneer het gaat gebeuren.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:12

hoi allemaal
nou mijn ventje is weer heerlijk thuis :D
ziet er goed uit is nog wat loom en sufjes, wel heel schattig.
staat lekker de hele dag buiten en ik loop er af en toe ff mee.
morgen ga ik voorzichtig met water eromheen, het hoefde niet perse zij de DA ma kon ook geen kwaad dus doe ik het liever wel vanwege dat ie van mij in een stal met vlas staat en overdag in de paddock.

gr lianne

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:14

Ik heb zo'n 150 betaald voor een castratie in de kliniek. Stallingskosten hoefde ik niet te betalen, de kliniek bood dit aan ivm tijdgebrek van hun kant. Ik moest hem brengen en halen, zij deden de rest en rekenden geen extra kosten voor verblijf en dergelijke.

200 voor een castratie op het land vind ik persoonlijk érg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:46

ik was ook 200 kwijt, staand gecastreerd op stal (poetsplaats).

libralietje ah fijn dat het goed gaat en hij naar huis mag!

bij kootje is het echt helemaal goed genezen nu :j :):)
zijn gewoon 2 flubbervelletjes soort van nu :+

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:30

libralietje: Hoe oud was jou hengstje?

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:41

hey suze
dankjewel :D
hoe lang duurde het bij jou voor het beter werd?

hoi tass de mijne is nu net drie jaar. ik heb het voor zn derde nog net kunnen doen dit was ook voor de verzekering etc..

gr lie

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:52

Fijn dat het bij iedereen vlot verliep afgelopen week!

Wij hebben gisteren alvast geoefend met trailerladen, ging goed, dus we zijn er klaar voor.. Maandagmiddag breng ik hem naar de kliniek, dinsdagochtend wordt hij geopereerd.. Ben benieuwd hoe lang hij daarna boxrust moet houden, 't is niet zo'n stalpaard..

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:57

hallo :wave:

gisteren is mijn hengstje gecastreerd.. Voor 165 gewoon bij ons op het land.. Ik heb het enorm met hem te doen hij heeft net zijn antibiotica gehad.. Maar wat heeft die een pijn :(:)

Ik had nog een 'verslagje' gemaakt. Ik wil die hier wel neer zetten voor de geintresseerde?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:36

Doe gerust Change_!

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:40

Nou, meneer wist me god wat er ging gebeuren, en was lekker vrolijk tegen de dierenarts.
Snel wat voor bereidingen gemaakt. 2 doeken en een halve emmer met lau water.

nou kees was wel vriendelijk voor zijn doen bij nieuwe mensen. De dierenarts had eerst uitgelegd wat er ging gebeuren hoe en wat. Snel en duidelijk. Nog even zijn hart luisteren en wat dingetjes vragen. En hup naar de wei.

hij 3 spuiten 1tje dat die een beetje suf zou worden. Daar reageerde hij eigelijk vrij heftig op. Want hij lag al bijna op de grond te kijken. Na de 2 spuit die bedoelt was voor de volledige narcose was die eigelijk meteen weg. Handdoek over zijn ogen voor de zon, want zijn oogjes bleven gewoon open.
Dierenarts met een longeer lijn een van zijn achterbenen vast gelegd zodat ze er makkelijk bij kon.
Toen krijg hij ook nog een plaatselijke verdoving bij zijn ballen. Toen ging ze schoon maken met betadine -ik weet niet zeker ofdat dat was maar volgens mij heet het zo- Dat ging allemaal vrij snel..
Op dat moment toen hij eigelijk helemaal weg was, leek het af en toe ofdat hij stopte met ademen, dus de dierenarts hield dat zelf goed in de gaten. En toen begon bij mij echt de spanning uit te breken.. We moesten in de gaten houden ofdat die nog wel knipperde en soms stopte ze ook met het wassen om te kijken ofdat hij nog wel ademende. Dus dat was wel eng hoor

Maar goed.. Het ging allemaal verder en hup sneetje er in, en spoot op het begin heel wat bloed uit der uit. Dus ik al van ooooo dat is veel
Toen werden zijn bloedvaten en de zaadleiders naar zijn ballen afgeknepen. Zodat er geen bloed meer door heen zou stromen als ze het er af zou knippen. Dat ging allemaal prima, ze zei dat er veel bloedvaten rond zijn ballen zaten dus vroeg ook nog ofdat die wel eens gedekt had. Want dat kwam blijkbaar veel voor bij hengste die gedekt hebben. Nouja, prima allemaal. Nog de hele tijd zijn ademhaling in de gaten houden en ofdat die nog knipperde maar dat ging allemaal goed. Al maakte ik me wel zorgen maarja en is toch je kindje he
Ballen der af geknipt en werd antibiotia in zijn 2 sneetjes gedaan. Toen wat van dat blauwe spul er op gespoten (ben naam kwijt).. Toen heeft de dierenarts zijn oren nog even nagekeken.. Want daar maakte ik me ook nog een beetje zorgen over. Was opzich niets ergs aan de hand, behalve dat hij erg veel oorsmeer in zijn oren had. En was kleine onstekingen en geen oormijt. Dus daar een zalfje voor gekregen.. Ook nog wat andere dingentjes gecontroleerd want hij heeft flink wat schilfertjes.. Maar dat was waarscheindelijk door zijn dikke vacht. Het is ook dat hij er alleen in deze tijd last van heeft. Dat was vorig jaar ook het geval. Dus daar maak ik me verder geen zorgen over. Ook had ze even naar zijn tanden te kijken en meneer is aan het beginnen met wisselen dus dadelijk nog een tand van Kees en dan heb ze van allebei me knollies

anyway,
Dierenarts bleeft tot dat hij eindelijk stond, hij was behoorlijk diep weg, en tussen door had ze ook nog een keertje hem recht op proberen te leggen, maar er kwam weinig levens uit .. dus duurde ongeveer een half uurtje tot dat er eindelijk eens wat beweging in kwam. Toen ik weg liep om te kijken ofdat die daar op reageerde probeerde die wel heel schattig zijn koppie op te tillen maar dat lukte nog niet erg goed. Toen snel daarna de dierenarts hem toch maar weer proberen recht op te leggen toen de al toch wel al weer wakker werd. Toen wou meneer meteen op staan.. En lopen Ging helemaal niet haha..

Toen ging de dierenarts en even antibiotia gekregen wat ik hem 2x per dag moet geven 3 tot 4 dagen lang. Ook nog zalf voor zijn oren wat elke dag in zijn oren moet worden gedaan.

Zooo, ik vond het erg interessant en was erg onder de indruk.. En Laura volgens mij ook wel
Dierenarts had ook nog de opmerking gemaakt dat hij een smal ding was. Maar wel in de zin van dat die goed zo was. Ze vond het ook een mooi beestje dus ik trots En het halster vond ze ook leuk haha

Daarna nog flink met hem zitten knuffelen was echt fijn... Heerlijk beestje dat het ook is.. Ik ben enorm trots op hem. Het is ook zo'n heerlijk ding en hij heeft zich goed gedragen

(dit is dan van gisteren)

Vandaag zit de schrik er toch wel meer in met zijn ademhaling.. Ik weet dat kan gewoon gebeuren is miss ook wel normaal. Maar het was wel eng maar dat is denk ik wel begrijpelijk :+

Hij heeft vandaag een heel stuk minder eetlust maar is wel gewoon helder en niet sloom. Hij heeft wel duidelijk pijn ookal probeert hij zich echt groot te houden.. Zijn koker is redelijk dik, maar dat is normaal volgens de dierenarts.. En voor de rest bloed het ook niet meer. Ik heb het vanavond niet echt heel goed bekeken want het was nog vrij grouw weer.. Dadelijk even kijken...

Lot genoten, ik maak me zorgen.. Ookal weet ik dat dat niet nodig is

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:55

Komt wel goed Change! interessant verslagje, fijn dat het allemaal best vlot ging! Veel beterschap voor je paardje :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:58

Bedankt :) Lekker verwennen en vertroetelen dan komt het helemaal goed..

Succes voor iedereen die hier hun pony/paard moeten laten castreren

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:55

Mijn ponybeest is gister gecastreerd. Het ging heel goed en hij stond zo weer op :D.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:56

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:46

een vraagje.. Zijn er bij jullie hechtingen er in gegaan?
Mijn dierenarts had dat niet gedaan dat zo alle zooi er zelf uit kon gaan..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:35

Change_ schreef:
een vraagje.. Zijn er bij jullie hechtingen er in gegaan?
Mijn dierenarts had dat niet gedaan dat zo alle zooi er zelf uit kon gaan..

hoi
leuk verhaal heb je gemaakt, kan ik nie doen was er niet bij gelukkig :S hihi...
die van mij heeft er een paar een de rest is ook open voor de rotsooi...
gr lie

de mijne is nog erg rustig zielig ding :(..
ik ga zo een stukje op het land voor hem afzetten zodat ik hem dag en nacht buiten kan laten staan,
ik vind het toch nie echt wat in de paddock en op stal met al dat vlas, het weer is mooi dus dit lijkt me veel beter..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:36

ooh wat een boos gezichtje de verkeerde hahaha (blond)