Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:48

Ik ben benieuwd Fargo of dat goed gaat, klinkt wel ideaal moet ik zeggen! Lekker voor de paarden! Kijken of Willy genoeg rust van de jonkies krijgt en of ze allemaal op hun gemak kunnen eten.
Ondanks dat ze hier altijd met zn 3en op de wei gaan, kunnen BB en Ivanka niet samen van 1 hoop hooi eten. Gaat niet samen, terwijl ze wel neus aan neus grazen. Dus ik ben benieuwd bij jullie, klinkt wel heel fijn voor de paarden iig! Is dat iets nieuws bij jullie op stal, of kwam er toevallig zo'n paddock en loopstal vrij?

Fargo, idd sonde dat ze zo lang AB heeft gekregen voor niks eigenlijk. Ik had zelf ook al eerder gevraagd om kweken van de huid, maar toen vond de DA het nog niet nodig. Achteraf denk ik dat ik mn zin gewoon door had moeten drukken, maar achteraf is altijd heel makkelijk praten natuurlijk.
Ik ben idd ook heel blij dat de MSM zn werk lijkt te doen!!!

Hier over 2 weken ook weer een verandering in mijn kudde, Aidan (mijn 3,5-jarige) komt weer naar huis! Heb hem de afgelopen 3 maanden heel fijn kunnen rijden daar, dus we hebben al een goede start gemaakt met inrijden. Kan hij nog even vakantie krijgen en pak ik hem weer op als het wat lekkerder weer wordt. Kan hij ook weer lekker de wei op thuis :) . Scheelt voor mij ook een hele hoop tijd om alle paarden op 1 adres te hebben staan ;).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:10

Tinne wat een apart paard heb jij, op die manier had je nog wel een tijd door kunnen gaan met de AB.
Gelukkig gaat he tiets beter.

Fargo leuk dat ze zo in een uitloop gaan echt top voor ze en ik hoop dat Willy het ook fijn vindt.

Wat betreft de bulten volgens mij jeukt het niet heb ik tenminste nog niks van gemerkt maar de dag is nog niet voorbij.
Je ziet ze ook niet echt je voelt ze wel duidelijk en misschien zitten ze er al langer maar niet gemerkt, ahoewel ik in de ochtend en avond de deken wissel.
Ze krjigt op dit moment alleen foene griek bij de suikerbalans en pergolide en provarium breeding
De foene vanwege het hoesten misschien die even stop zetten en over naar de msm

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:11

Dat is inderdaad een heel fijn moment als je ze weer samen op 1 adres hebt, een heel rijk gevoel vind ik dat. Leuk dat Aidan terug komt!

De (loop)stal is bij ons op stal (hmm dat leest vreemd :o ) en was bedoeld voor jonge en oude paarden (2 groepen). De jonkies zijn "op" (lees: oud genoeg om op box en aan het te gaan) en de oudjes die mankeren steeds wat dus gaan dan de groep weer uit. Er is niet genoeg animo voor eigenlijk. Er komt dus één van de 2 groepstallen vrij en die is juist aan de paddock verbonden, de ander gaat naar een plaatsje en zomers naar de wei. Dus 'savonds kunnen ze dan als ze willen lekker buiten kijken of staan in de paddock en als ze binnen willen zijn dan zijn ze binnen.
Ben ook benieuwd of met name willy tussen de anderen zijn hooi wil eten, de rest is wel gretig op eten dus die komen denk ik wel :+

Rumay foenegriek is nog al vettig, dat is me ooit door een homeopaat afgeraden voor willy (wij gaven het ook altijd trouw) en vettig en slijm klinkt mij als astmapatient bovendien helemaal niet fijn. MSM is ook heel goed voor de longen en tegen ontstekingen en ook nog voor de huid en hoeven dus daar sla je meerdere vliegen in één klap mee.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:49

Update Luna:
Alles gaat perfect, helaas wel erg gevoelig op de rug, maar volgens dierenarts "psychisch"?
Zicht is slecht, maar er wordt wel weer gereden... heb inmiddels wel weer gemerkt dat rust roest..

Ik verkoop MSM poeder trouwens.
Heb een eigen webwinkel met voedingssupplementen e.d.
En ik zou inderdaad eerder voor MSM gaan dan voor foenegriek..
www.multihorse.nl

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:52

Tinne: jou aidan is echt een gaaf paard geworden! Zat de foto's te bekijken! Gaaf zeg!
het inrijden ook allemaal goed gegaan?
Ik heb ook een 3 jarige, volgende week heb ik mijn 1e wedstrijd met haar, ik ben héél erg benieuwd! :)

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:50

@ fargo, wat apart dat er weinig animo is voor de loopstal. Is toch juist ideaal! Paarden hebben dan zo'n heerlijk ' eigen leventje' en zijn veel minder afhankelijk van de tijd die je voor ze hebt.

@ tinne; jeetje precies een bacterie die tegen ab kan, dat is wel pech zeg. Wat doe je er nu dan aan? Of moet het vanzelf overgaan?

Met Dana gaat het mwah. Zijn nu 7 dagen verder sinds nieuwe abkuur maar ze is er nog niet heel erg op vooruitgegegaan. de AB die ze eerder had leek beter te helpen. We hebben besloten in principe geen kiezen meer te laten trekken maar voorlopig gewoon maar door met de AB. resistent worden schijnt lang te kunnen duren en kiezen trekken is ook zeker niet zonder risico, plus hoeveel kiezen ga je trekken he? Het moet voor het paard ook wel paardwaardig blijven...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:57

Rumay, hoe gaat het nu met de bulten?

Fargo, is idd erg prettig om het weer op 1 adres te hebben. Heb af en toe het gevoel dat ik maar heen en weer blijf rijden ;) (en daarentegen zal het ook een hoop centen schelen per maand := ).

Apart trouwens dat die loopstallen niet echt populair zijn bij je op stal, ik zou daar ook juist voor kiezen. Lijkt me iig een stuk prettiger voor de paarden om lekker de ruimte te hebben. Maar kun je ze daar ook makkelijk pakken als je met ze aan het werk wilt bijv.?

Mexxuna, ik merk hier idd ook dat rust roest. Zal niet zeggen dat het Ivanka geen goed heeft gedaan, maar als ze weer goed gaat lopen, wil ik haar ook weer een beetje in training oppakken. Hoeft ze echt niet veel te doen, maar gewoon een beetje beweging om de spieren soepel te houden idd.

Inrijden van Aidan is echt super gegaan. Had nooit verwacht dat ik dat zelf zou kunnen, maar hij loopt zo heerlijk! Hij is ook echt superbraaf, de keren dat hij gebokt heeft zijn op 1 hand te tellen. Hij snapt de bedoeling ook al wel van neerwaarts, begin nu een beetje met schakelen in alle gangen, omdat hij zijn achterhand soms wel eens vergeet :P . Het is zo'n lang paard, moeilijk om bij elkaar te rijden, maar hij doet het echt super. Heb hem in december bij mijn juf op stal gezet, omdat zij een binnenbak heeft. De eerste 2 weken daar was hij gelijk ziek, maar daarna het werk rustig aan opgepakt en toen is het eigenlijk heel snel gegaan.
Superfijn paard om te rijden, die galop van hem is echt helemaal geweldig, zit zo heerlijk! Elke keer als ik aangalopeer zit ik te genieten :D. Stom he :)) .
Nog een recent plaatje van hem onder het zadel: http://i183.photobucket.com/albums/x8/T ... G_0959.jpg
Ondanks dat hij maar een uk van 1.60m is (ik ben zelf 1.71m) lijkt hij door zijn Gelderse bouw een stuk groter en pas ik er ook mooi op :) .

Sylvia, de DA verwacht dat Ivanka's lichaam de bacterie ook zelf het lichaam uit kan werken, omdat met haar afweersysteem niks mis is. Waarom ze dat niet eerder heeft gedaan weet ik ook niet, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe het een maand geleden met haar leuco's was natuurlijk. Wie weet was haar afweer toen veel slechter.
Maar buiten MSM geven als supplement en als het wat beter weer wordt (zoals vandaag) was ik haar met betadineshampoo. Meer kan ik helaas niet doen. Hopen dat het snel goed weer wordt, zodat die deken eraf kan :) .

Wat sneu dat het met Dana nog steeds niet zo lekker gaat, hopelijk slaat de AB snel aan. Denk idd dat MSM bij haar ook geen gek idee zou zijn, helpt ook tegen ontstekingen. Voor haar ook niet fijn zo, hopelijk wordt het snel beter :(:) . Het moet idd paardwaardig blijven...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:41

Had Rava vrijdag aan de rechterzijde bulten, zaterdag zaten ze ook links een beetje en rechts ook op de singel plek |(
Heb gister gewandeld met Rava en een vriendin met paard en op de terugweg ben ik er maar zonder zadel en hoofdstel opgestapt, heen was het een beetje riskant want mevrouw had ineens weer door dat ze volbloed arabier is en liep naast me te dansen :D
Was vrijdag gestopt met de Foene en vanmorgen leek het of het iets minder aan het worden is, let's hope so.
Het jeukt volgens mij nog steeds niet maar er komt wel een soort vocht uit.
Zit nog zo te twijfelen of ik de VA laat komen, morgen komt een andere VA voor de schapen zal hem stiekem eens vragen.
Hm misschien toch wel VA laten komen en ook weer eens een bloedonderzoek naar lever, nieren enz. heb ook nog wormenkuren nodig en Pergolide.
Vanmorgen weer met Rava gewandeld/gereden en maar weer zonder zadel, het lijkt ook wel of ze een soort vetzucht heeft op de plaats waar de singel ligt het is wat verdikt of misschien reactie op de bulten.
Nou ja wacht morgenochtend maar af, dan kan ik altijd nog beslissen.

Sylvia80 vervelend dat de kiezen nog steeds een probleem zijn en dat is ook iets wat zo lastig is, je kan niet alles er zo maar uithalen ze moeten toch eten en het is ook riscovol om te stempelen zou mijn voorkeur ook niet hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:51

De looptstallen waren bedoeld voor paarden met de vut, dus als je daar in stond mocht je max 1 keer rijden per week. Vandaar dat niet iedereen daar wilde staan. Omdat ze daar dus mee wilden stoppen hebben wij gevraagd of er nog andere mogelijkheden waren; onze paarden erin en wel rijden.. en wel dekens op etc. En dat was mogelijk dus!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:00

Was net de paarden voeren en buiten zetten en ik dacht, niet meteen aan de bulten voelen, eerst even een borstel erover en na het eten maar even voelen.
Maar ik kon mij niet bedwingen en moest voelen, en er zijn minder bulten en de meeste die er u nog zitten zit een soort korstje op en ik mag het eraf krabben zonder dat ze tegenstribbelt en dat is uniek voor Rava, ik mag nl nooit ergens aan krabben of voelen dus doet het geen pijn ofzo.

Maar ja VA laten komen of niet mm ik denk nog even niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:27

En Rumay hoe is het nu met de bulten??

En Sylvia is de situatie al een beetje stabiel aan het worden?

De loopstal gaat eigenlijk best goed, alleen het eten van het biks daar zitten wij dus nog een beetje mee.
Wij zijn direct begonnen met hooi gewoon aan de voorkant waar de brede spijlen zijn. Hooi eten deden A-tjes en Whiz direct KEURIG. Willy vond ertussen staan beetje eng en zijn hoofd door de spijlen al helemaal. Maar als ik hem even naar voren haalde en wat uit de hand gaf dan at hij wel en bleef ook staan.
Biks wordt nu nog op de grond gestrooid want zo deden ze dat vroeger in stal waar zowel whiz als a-tjes hebben gestaan altijd. Hmmm en daar gaat het niet helemaal lekker, want Whiz die eigenlijk helemaal niet zo gek is op biks is dit samen met Ari aan het opeten. Willy krijgt het inmiddels in een hangbak om de hoek waarna Arkos dus denkt, nou dan ga IK wel uit die bak eten. Waardoor Arie en Whiz dus vrij spel hebben met de biks die overblijft. Inmiddels verdedigt Willy zijn bak gelukkig, dus gaat Arkos maar weer terug naar de rest maar durft daar dan niet direct tussen.
De bakjes met speciale dingetjes voor 'savond krijgen ze wel in allemaal in een eigen hangbak. Ari, Arkos en whiz netjes naast elkaar, willy durft er dan WEL naast. Voor de zekerheid Whiz en Willy even halster en touwtje om zodat zij niet staan te wiebelen.

Dit doen ze nu keurig waardoor ik heeeeeel erg sterk ga denken om ook de biks dus in die 3 zelfde losse hangbakken te laten geven en 1 bak om de hoek voor willy want zonder ons wil hij misschien niet vooraan staan en daar wil ik de staleigenaar dan niet meer op zadelen.
Vanaf vandaag gaan ze dat ook proberen met de biks. Want als ze dan eenmaal eten blijven ze gewoon wel rustig dooreten hebben we nu al 3 avonden achter elkaar gemerkt. Ben benieuwd naar het verslag vanavond ;-)

Als eigenaar niet snel bak van Willy weghaalt dan gaat die met een grote ZWIEEEEEP door de loopstal, met dank aan onze snotaap Ari :D ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:30

Fargo super dat het "redelijk" goed gaat ze moeten vaak ook eerst weer wennen aan een situatie en als het eenmaal normaal is gaat het ook weer gewoon, denk idd dat de hangbakken een beter idee is dan op de grond voor Willy.

Rava heeft niet meer bulten en die er zijn drogen een soort van uit maar ben er even niet mee bezig sinds gister is mijn hond erg ziek en heeft hoge koorts en dat gaat weer even voor maar ben bang dat we haar morgen moeten laten inslapen, ze reageert niet op de AB spuiten en heeft ook een beetje rare ademhaling en dat terwijl ze vandaag 14 is geworden. |(
Ik weet ze zijn niet oneindig maar had haar graag nog effe gehouden sorry het is wel even off topic

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:00

Ach dat is inderdaad behoorlijk heftig en kan me voorstellen dat je daar dan eerst mee bezig bent. Ik hoop dat de Ab toch gaat aanslaan. Wat sneu toch, heel veel sterkte in ieder geval :(:)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:00

Heel veel sterkte met je hond, zal voor jullie duimen en hopen dat ze gauw opknapt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:31

Een wondertje gebeurt, gisteravond om 22.00 uur was de hond koortsvrij en vanochtend nog steeds, ze heeft het weer gered maar is nu echt door haar 9 levens heen (of is dat alleen bij een kat?) Dank voor jullie opbeurende woorden.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:44

Fijn Rumay! Het is echt heerlijk het houden van dieren, alleen zo jammer dat ze niet het eeuwige leven hebben...

Fijn dat de loopstal bevalt Fargo. Mijn ervaring is ook dat een kudde toch wel een week of 3 tot 4 nodig heeft om goed aan elkaar te wennen, hierarchie duidelijk te hebben etc. Bijvoeren is inderdaad wel altijd lastig. Toen mijn paarden in een kudde van 8 paarden stonden werden paarden die bijgevoerd werden echt even uit de kudde gehaald. Nu ik ze met z'n tweetjes heb staan zet ik er even een draadjhe tussen als ik bijvoer. In beide situaties hadden ze wel onbeperkt hooi tot hun beschikking, zodat ook de paarden die laag in rang staan voldoende gelegenheid krijgen om te eten. Zeker al Willy medicijnen krijgt in ze eten wil je natuurlijk niet dat de andere paarden dat opeten...

Daan doet het op deze AB redelijk, maar op de eerdere kuurtjes (andere AB) reageerde ze beter. Ze blijft nu proppen maken met hooi eten, en dat ging hiervoor juist beter ;-( Maar ze is wel weer wat fitter en geen snotneusje dus dat is positief en ze eet haar biks wel weer. Ik hoop dat het gras snel weer gaat groeien, want gras eten gaat haar nog het beste af! Maar voorlopig sneeuwt het weer hier...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:30

Ah, dat is goed nieuws, fijn dat ze koortsvrij is. Hopen dat ze verder goed blijft herstellen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:19

WAT is het hier rustig zeg!
Bij ons gaat het goed in de opfok! Willy is weer de baas of in ieder geval goede 2e de meeste tijd. En de paarden kijken weer normaal uit hun ogen en durven samen op je af te komen. Gisteren lagen Ari en Arkos te slapen terwijl Whiz er tussen stond en Willy ernaast. Goed nieuws dus!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:44

Hee Fargo dat is super zeg eindelijk paardjes die paard kunnen zijn met elkaar.
Rava gaat ook wel goed geloof ik, door de ziekte van de hond ben ik niet op wintersport gegaan en hoefde de paarden ook niet een weekje uit logeren. Wel jammer van de vakantie maar de hond voelt zich beter en de paarden staan lekker in hun eigen uitloop en 's nachts in hun eigen stalletje. Wat wil en mens nog meer!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:03

Dat klinkt goed Rumay, inderdaad zonde van de vakantie, maar als het met je beesten goed gaat dan zou ik ook toch heel tevreden zijn. Die zijn toch onvervangbaar, dus van genieten zolang ze bij ons zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:58

Hee fargo, dat is fijn dat het goed gaat in de loopstal! Lekker je kudde bij elkaar :) . Hihi... die A'tjes kunnen er wat van he? ;)

Rumay, balen dat je vakantie eraan is gegaan, maar idd wel super dat het beter gaat met je hond en de paardjes lekker thuis kunnen laten is natuurlijk ook hartstikke fijn!

Sylvia, balen dat de AB nog niet echt zn goede werk lijkt te doen... :(:) .

Ik moest even bijkomen van carnaval vieren :o . Maar hier gaat het ook de goede kant op, heb gisteren weer mn eerste ritje op Ivanka gemaakt! Ze loopt weer goed :):) ! De bultjes en jeuk zijn wel nog steeds aanwezig, maar ze is wel in de rui!!! En vooral dat laatste is hier echt een wonder, want daar begon ze normaal pas in mei mee ofzo :+ .

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:25

Veearts is weer eens geweest en hij moest nu wel toegeven dat hij vindt dat Dana er erg goed uitziet, gezien de omstandigheden. Pergoldie had toch meer gedaan dan hij had verwacht (jullie herinneren vast wel hoe sceptisch mijn VA hier tegenover stond).
Verharing komt goed op gang en zoals eerder gemeld zijn symptomen van suikerziekte vedwenen en kuiltjes boven ogen zijn terug. Zij is vrolijker en activer dan voor de pergolide.

De tandproblemen zijn er natuurlijk nog wel. We zijn over op ab in poedervorm, wat de belasting voor Daan en ons wel weer gevoelsmatig even wat minder maakt. Nu de 4e dag, dus nog even afwachten hoe ze het hier op blijft doen. Als goed blijft gaan gaan we proberen dosis te halveren, omdat ze natuurlijk voorlopig wel aan AB moet blijven.

Mijn ervaring van vorige jaren is dat de verharingsperiodes (dus feb / mrt en sept / okt /nov wel het zwaartste zijn voor de cushingpatientjes. Hoe is jullie ervaring hiermee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:57

Tinne: Wat fijn dat je op buitenrit bent geweest met Ivanka! Hoe kan het dat ze ineens weer goed loopt, of heb ik iets gemist?
Lekker dat ze ook al in de rui is.

Sylvia: super dat Dana verder toch de signalen laat zien dat de pergolide aan slaat. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Dat moeten we hebben! En nu de rest nog. Ben je nog met de MSM gestart? Helpt heel goed tegen ontstekingen? Fijn ook als ze weer actiever en vrolijker worden hè?

Eergisteren lagen Whiz, Arkos en Ari 's middags te slapen, alleen Willy stond volgens staleigenaar, dus het gaat super! Willy eet goed, en komt 'savonds voor zijn avondhapje bij het hek naast whiz staan. We hebben dus maar aangegeven dat we in de loopstal blijven! Overdag blijven ze wel binnen ipv ook paddock open omdat Ari een beetje een dik been heeft, heeft zich overstrekt. Gaat wel de goede kant in, maar als ie wat meer doet loopt het nog wat op, dus nog even geduld. Gelukkig kunnen ze lopen en liggen in de stal zelf!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:00

Fijn dat het met de meeste weer beter gaat en Sylvia zo zie je een VA kan ook nog leren(al zullen ze dat niet snel toegeven)
Fargo vervelend van Ari.

Was gister even bij Rumay (rava haar zoon) en vanaf volgende week gaan we wat meer doen maar hij heeft al veel reacties die precies Rava zijn, nou dat belooft nog wat.
Rava heeft gister een uurtje op het land gestaan ze vond het heerlijk maar na een uur klap ik en ze komen aangedenderd.
Heerlijk weer een beetje voorjaar

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:58

Hey Sylvia wat super dat ze zo opknapt van die pergolide!

@ Tinne ... wat leuk dat je een buitenrit hebt kunnen maken!
@ Rumay ... wat balen van je vakantie, maar gelukkig is je hond weer aan de beterende hand!
@ Fargo ... wat fijn dat de paarden nu dan toch hun draai gevonden hebben in hun loopstal!

Ff een vraagje, jij kon toch uitrekenen hoeveel pergolide je nodig hebt Fargo (ivm lichaamsgewicht)?
Ik zit eraan te denken dat Peter mss wel naar een halve pergolide per dag kan ipv 1 hele, omdat hij al een poos zo ontzettend goed gaat. Hij weegt zo'n beetje 250kg :)

Peter gaat dus ontzettend goed, vreet goed, is buiten ontzettend speels en snel. En hij begint toch nog kuiltjes weer boven z'n ogen te krijgen, zat daar eigenlijk wat op te wachten. Omdat jullie allemaal het daar wel over hadden, maar Peter sinds die op de pergolide kwam (sept/okt) dat kleine dingetje steeds maar niet kreeg tot een maand geleden. Hij verhaard overigens nog niet, maar heeft wel een veel kortere vacht dan de afgelopen winters. Kortom, hij is helemaal weer helemaal Peter!