[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:23

Weer wat geleerd! Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:51

het gevaarlijke van zo'n steroide spuit is dan wel weer dat je paard er acuut hoefbevangen van kan raken......
Geen idee hoe het met de wintervacht gaat als je de deken tot laat in het najaar erop laat. Aangezien Kinke bijna 6 maanden per jaar met die eczeemjurk moet staan gun ik het haar dat ze die andere maanden lekker in haar blote kont staat Lachen
(bovendien vind ik dekens voor een gezond paard grote onzin)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:50

Citaat:
Maar nogmaals dit geldt alleen als het een allergische reactie is. Bij sommige paarden wordt de jeuk veroorzaakt door iets anders, gras, zonlicht, schurft, verkeerde voeding, teveel suikers, en ga zo maar door....

schurft lijkt me sterk, ( dat breid zich toch altijd uit?)suikers kan op dit moment ook niet, meneer krijgt hooi en niks anders...
( alhoewel..1e snee zit toch ook nog suiker in?)
wel krijgt hij hooi dat van hetzelfde land afkomstig als waar hij staat...
ze hebben er een partij natuurhooi liggen( JKK vrij) ik ga toch vragen of ze willen overstappen op het voeren daarvan...

zonlicht...tja...het zou kunnen, hij staat voor 3/4 onder dek, maar manen en staart zijn onbedekt, dus dat en de vliegjes zoals ze zeggen is best mogelijk..
en ja...ap zijn imuunsysteem ligt over de kop, dat klopt, een allergie is idd een overmatige reactie van het imuunsysteem.

na het weekend es bellen met mijn arts en overleggen wat de mogelijkheden zijn, ik hoop alleen dat
de kosten ervan nog een beetje binnen de perken blijven Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-08-06 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:52

veel bruikbare tips hier zo leer je nog eens iets ,mijn pony schuurt altijd haar staart en exeem is het niet volgens mij is het verveling kan dat?
ze heefd in haar stal 3 ballen en ze krijgt een paar keer per dag hooi dus dan is ze ook bezig en ook in de wei heeft ze een skippybal en ik doe met haar aan vrijheids dressur en clickertraining ook loopt ze voor de kar
groetjes madrieka

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:58

je kunt een aantal van de tips hier gebruiken, misschien helpt 1 ervan?
wat naar mijn weten vaak wel goed helpt als ze gewoon licht de staart schuren is het inwrijven met natuur azijn.
gewoon de staartwortel inmasseren met natuurazijn en dit laten zitten, niet naspoelen met water ofzo, gewoon laten zitten, als je dit om de dag doet helpt het vaak ook wel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:39

vandaag fotootjes gemaakt van ap zijn staart wortel, ik zet gewoon de link van de foto's hierneer, t lijkt namelijk wel raar vind ik zelf..

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TP3YVX8S
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3OVSOJFD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WVKEG63A

t is dus weer een hotspot....begint dus als vuurrode huid en erna komt er dus pus uit en droogt de plek verder gewoon in..
op de 1e foto kun je ook redelijk goed zien dat hij dus ook groeven heeft...

ik behandel het nu met een Cortico-steroïden zalf , en dan trekt het wel weer weg..alleen zo raar want bij honden word een hotspot vaak veroorzaakt door vlooien, maar wat zou dan de oorzaak zijn bij paarden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:41

welke steroidenzalf heb jij ellepel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:49

mijn eigen Tong uitsteken

ik heb voor mezelf namelijk altijd triamcinolon, ik heb soms vanwege mijn werk( schoonmaken) ook eczeem op de handen en gebruik die dus soms.
normaal zou ik er hydrocortiderm opdoen,maar die heb ik niet.
volgens mij is triamcinolon zowat hetzelfde....
ik gebruik t gewoon een dag of drie, daarna moet de huid wel weer voldoende zelf herstellen Knipoog

---
Triamcinolonacetaat behoort tot de groep geneesmiddelen die bijnierschorshormonen of corticosteroïden worden genoemd. Bijnierschorshormonen die op de huid worden gebruikt, zijn ingedeeld naar sterkte. Triamcinolonacetaat behoort tot de vrij sterk werkzame bijnierschorshormonen. Het remt ontstekingen, vermindert schilfering, stilt de jeuk en vermindert zwelling doordat het de bloedvaten vernauwt. Triamcinolon wordt bij veel huidaandoeningen gebruikt.
----

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:09

ik werk veel met TCA,ik ben apothekers assistente.
overigens is het een goed idee,maar belangrijk is heel dun smeren en daarna goed je handen wassen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:21

@Madrieka: volgens mij gaan paarden niet puur uit verveling met hun staart schuren...het is geen stalondeugd voor zover ik weet.
Ik denk wel dat afleiding kan voorkomen dat ze gaan schuren, dat wel, maar je paard zal toch echt wel jeuk hebben dan. Misschien niet zo erg, maar er is wel een aanleiding voor.
En idd azijn helpt best goed als het niet zo heel erg is, en als je geen wonden hebt, anders brandt het heel erg!

@Ellepel, dat ziet er niet best uit meid! Wat raar dat hij ook de onderkant van zijn staart zo rood heeft. Zou dat komen omdat hij op zijn kont gaat zitten, en dat de huid daar dan ook een opdonder krijgt? Onderaan de staart lijkt niet echt op zomereczeem, maar het kan natuurlijk wel door dat 'zitten' komen....apart hoor. Nog nooit eerder gezien.
Ben benieuwd wat de DA zegt...hou ons op de hoogte. Kunnen we ms weer wat van leren met z'n allen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:12

ellepel schreef:
vandaag fotootjes gemaakt van ap zijn staart wortel, ik zet gewoon de link van de foto's hierneer, t lijkt namelijk wel raar vind ik zelf..

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TP3YVX8S
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3OVSOJFD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WVKEG63A

t is dus weer een hotspot....begint dus als vuurrode huid en erna komt er dus pus uit en droogt de plek verder gewoon in..
op de 1e foto kun je ook redelijk goed zien dat hij dus ook groeven heeft...

ik behandel het nu met een Cortico-steroïden zalf , en dan trekt het wel weer weg..alleen zo raar want bij honden word een hotspot vaak veroorzaakt door vlooien, maar wat zou dan de oorzaak zijn bij paarden?

Ik weet niet hoe het heette (een soort virusinfectie dacht ik) maar atreyu had het ook. Er moest een goede spuit peniciline tegenaan en ik moest het dagelijks behandelen met dettoloplossing. Ik zou je DA er even bijhalen want het breid zich uit en dan krijg je lelijke plekken.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:11

Wat is nou het beste voor je paard qua gehalte aan eiwitten?

Pavo.nl zegt over nature´s best:
Verteerbaar ruw eiwit (VREp) 7,0 %
Ruw eiwit 10,5 %

Cavalor zegt over Perfomix (Perfomix is muesli voor sportpaarden, toch?) :
Ruw eiwit 11 %
Verteerbaar ruw eiwit paard 9,6 %

Cavalor over Enduromix ( voor actieve competitiepaarden die in zeer korte tijd, heel zware inspanningen moeten leveren voor explosieve prestaties)
Ruw eiwit 12,5 %
Verteerbaar ruw eiwit paard 9 %

De Reform-Kruiden-Muesli van Havens zegt dit:
EIWIT-ARM
Reform-Kruiden-Muesli is bovendien zeer eiwit-arm. Het kan daardoor een uitkomst zijn voor allergie-gevoelige paarden of paarden die snel problemen hebben met teveel eiwit (eiwit-allergie).
Hoeveel is `Zeer eiwit-arm´ dan?

Hippostar Paardengraan zegt:
Verteerbaar eiwit: 7,5 %
Ruw eiwit: 10 %

Alle Hippostar producten voor sportpaarden hebben deze gehaltes:
Verteerbaar eiwit: 9 %
Ruw eiwit: 12 %

Dit ligt toch allemaal vrij dicht bij elkaar? Correct me if i´m wrong Schijnheilig

En heeft iemand ervaring met de Reform-Kruiden-Muesli? Havens zegt op de site bij de FAQ dat het geschikt is voor paarden met zomereczeem .. En door alle toegevoegde kruiden lijkt het mij ook een fijn product, beter dan Pavo Nature´s Best Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:02

Citaat:
@Ellepel, dat ziet er niet best uit meid! Wat raar dat hij ook de onderkant van zijn staart zo rood heeft. Zou dat komen omdat hij op zijn kont gaat zitten, en dat de huid daar dan ook een opdonder krijgt? Onderaan de staart lijkt niet echt op zomereczeem, maar het kan natuurlijk wel door dat 'zitten' komen....apart hoor. Nog nooit eerder gezien

ap zit minder in de wei, hij heeft echt een hele tijd steeds na t rollen bleef ie zitten, draaide wat rond op zijn kont en ging weer staan..
maar mijn stalhoudster zegt dat ze hem nu bijna niet ziet rollen...
klopt ook wel, hij ziet er namelijk veel schoner uit nu:D

wat betreft de voeding..ap staat al vrij lang zonder brok, ik heb het idee dat dat bij hem echt geen invloed heeft...dan zou dat om de dag een half schepje zijn...kan me niet vorstellen dat dat het probleem is,want in de winter krijgt ie meer en heeft ie geen klachten...dus nee volgens mij heeft brok er geen invloed op Knipoog
muesli denk ik wel...zit vaak zoveel suiker in en bij meer dan een schep per dag denk ik dat dat juist wel invloed kan hebben..( correct me if i'm wrong...)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:03

En deze:
Equisanum Puur Natuur (zuiverend en reinigend)
ruw eiwit: 10,50 %
verteerbaar ruw eiwit 8,3 %

Erg weinig van nodig per voerbeurt.
Mijn paarden bevalt dit het beste, ook bij vachtproblemen.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:09

Maar ik heb allemaal soorten paardenvoer gepakt, ook soorten waarbij het eiwitgehalte `niet van belang` is. Pavo Nature´s best claimt een zeer laag eiwitgehalte te hebben, maar is ongeveer gelijk aan Hippostar Paardengraan!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:39

Volgens mij is het veel belangrijker hoeveel suiker en zetmeel (dus koolhydraten) erin zitten. Dat eiwit is helemaal niet zo slecht als wij denken (dachten).
Sterker nog, goed verteerbaar eiwit is onmisbaar voor een paard.

Het zijn de (onnodige) suikers die problemen kunnen geven. Kunnen, want lang niet elk paard heeft er last van. Er zullen ongetwijfeld honderden paarden rondlopen die zelfs pure suikerklontjes krijgen (echt ouderwets he) en die kerngezond zijn. Vork

Alleen als je een paard hebt dat er gevoelig voor is of toch al niet lekker in zijn veld zit, kan het problemen geven.
Dus al die biksen, die aan elkaar worden geplakt met melasse (=bijproduct van suiker) zit naar verhouding veel suiker in. Granen bestaan voor een groot deel uit zetmeel, wordt ook omgezet in suiker. In de meeste luzerne zit ook melasse (niet zoveel trouwens), dus ook suiker.
Er is bijna niets te vinden waar geen suikers inzitten, je kunt wel proberen het zo laag mogelijk te houden.
Dus zoveel mogelijk ruwvoer en als je toch wat erbij wilt geven, doe dan een muesli waar niet al te veel graan doorheen zit of zo'n kruidenmuesli.
En let op de verpakking op zetmeel en suiker, dat is veel belangrijker dan eiwit!!

'Vroeger' werd ook altijd gedacht dat eiwit de oorzaak was van hoefbevangenheid, dit is inmiddels ook door de wetenschap achterhaald. Het is de suiker die de boosdoener is. Boos!
En ja dat zit ook in gras. Vooral in voorjaarsgras dat veel zon krijgt, maar nog niet echt kan groeien omdat de temperatuur nog laag is. Daarom komt hoefbevangenheid vooral in het voorjaar voor...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:39

en klopt het nou dat eczemers op de weide meer last hebben dan op stal,en op welk tijdstip kunnen ze het beste naar buiten?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:18

Ivanka loopt gewoon 24/7 buiten, maar zij heeft er bijna geen last meer van. Haar manen heeft ze wel zo goed als afgeschuurd, maar nergens een wondje te bekennen.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:22

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:30

Maar Franka_vosje, eiwitten worden toch slecht verteerd en worden afvalstoffen in het lichaam, waardoor het gif van de muggen langer blijft 'hangen' ? (of zo'n verhaal Tong uitsteken)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:44

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar echt, dat geldt vooral voor de suikers...er werd altijd gedacht dat eiwit slecht is, maar dat is zwaar overschat.
Suikers die een paard niet nodig heeft kunnen zorgen dat lever en nieren overbelast raken, en dat kan in sommige gevallen idd leiden tot problemen zoals zomereczeem.
Er zullen vast nog wel publicaties en sites zijn waar eiwitten 'de schuld' krijgen, maar die zijn achterhaald, en natuurlijk, teveel eiwit is ook niet goed, maar suikers zijn veel meer van belang.
Kijk hier maar eens: (gaat over hoefbevangenheid, maar daarvan werd ook altijd gedacht dat dat de eiwitten waren)

http://www.paardnatuurlijk.nl/
en dan in de linkerkolom klikken op 'wat is fructaan' (staat er heel klein, redelijk bovenaan)

en hier nog een:
http://www.dapwalcheren.nl/faq/40/

Nogmaals, dit gaat over hoefbevangenheid en niet over zomereczeem, maar ik wil er alleen maar mee duidelijk maken dat eiwitten als boosdoeners van overmaat voor paarden voor veel ellende echt een achterhaald idee is...

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:33

Okee Franka_vosje, je hebt me overtuigd Clown Knipoog
Ik heb bij de DA-drogist weer een crémepje gezien, een smeersel tegen huidirritaties en eczeem bij mensen..
Zou ik dit gewoon op mijn pony kunnen gebruiken, als ik heb gecheckt of er geen allergische reacties ontstaan? Zou het überhaupt kunnen werken? Clown

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:45

@ Annemijn, volgens mij kun je dat zalfje gewoon gebruiken hoor. Ik gebruik voor wondjes ook wel Erginaforse (als je het zo schrijft... ) van VSM

@ Franka- Vosje
Als ik het goed begrijp is granen slecht + suikers (dat wist ik nl al) maar ik geef die van mij het hele zomer granenmix van Subli en verder geen bix en kuil. Maar met die granenmix ben ik dus "verkeerd" bezig??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:07

cardiflor werkt ook heeel goed vind ik Haha!
alleen jammer dat t vrij prijzig is

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:26

Annemijn schreef:
Maar Franka_vosje, eiwitten worden toch slecht verteerd en worden afvalstoffen in het lichaam, waardoor het gif van de muggen langer blijft 'hangen' ? (of zo'n verhaal Tong uitsteken)

Elk paard heeft eiwitten nodig.
Er zijn veel verschillende soorten eiwitten.
Daarbij komt nog het verhaal van volledig verteerbare eiwitten en onvolledig verteerbare eiwitten. Vooral de laatste geeft nogal afvalstoffen in het lichaam en komt vooral voor in jong nog volop groeiend gras.
De volledig verteerbare eiwitten zitten vooral in uitgegroeid langstengelig gras.

Zo heeft luzerne bijv. een hoog percentage eiwit maar het is wel volledig verteerbaar eiwit omdat luzerne geoogst wordt als de plant volledig is uitgegroeid.

Hoe dan ook eiwitten zijn noodzaak maar een TE is nooit goed.