[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

synergys

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:47

Onze pony heeft ook elk najaar last van mok. Ik heb er nu gewoon zinkzalf op gesmeerd en probeer hem zo veel mogelijk uit de modder te houden en hij heeft nu, na 4 dagen smeren, geen kosten meer. En zijn hele kootholte zat vol. Lekker goedkoop en bij onze pony afdoende.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:53

Gisteren had mijn paard weer dikke benen toen ik op stal kwam... Ach gut En haar vrijwel verdwenen mok is weer een beetje aan het opkomen. Er is weer een nieuw plekje ontstaan aan de binnenkant van haar voet..
Weet nu niet zo goed wat ik nu weer moet proberen om te voorkomen dat het wéér zo erg wordt.

Gelukkig was na het rijden de zwelling wel weer iets minder.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:05

Cil schreef:
Gisteren had mijn paard weer dikke benen toen ik op stal kwam... Ach gut En haar vrijwel verdwenen mok is weer een beetje aan het opkomen. Er is weer een nieuw plekje ontstaan aan de binnenkant van haar voet..
Weet nu niet zo goed wat ik nu weer moet proberen om te voorkomen dat het wéér zo erg wordt.

De kleine plekjes direct behandelen alsof het al heel erg is Ja

Succes!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:58

Richtje schreef:
Cil schreef:

De kleine plekjes direct behandelen alsof het al heel erg is Ja

Succes!

bedankt Richtje, was het al van plan. Zit niks anders op, wil niet dat het weer zo uit de hand loopt..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:01

Ik heb mijn merrie ook gelijk weer heel fanatiek behandeld Ja

Op een gegeven moment bleef het steeds 1 dag weg en kwam het dan weer terug. Toen dacht ik aan iets dat de VA mij destijds verteld had....
"Ik had een merrie die het ook vreselijk had, na maanden lang behandelen, bleef het heel licht terugkomen elke keer. Toen heb ik gezegd, bekijk het maar ik kijk er een tijdje niet naar en doe er niets aan. En het verdween!"

Dus dat heb ik ook gedaan nu Haha! Het lijkt aardig goed te gaan tot nu toe!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:06

Wat bij ons heel erg goed helpt is;

- Haren in de koothoolte kort houden(scheren)
- Wassen met betadine shampoo en de korsten zoveel mogelijk proberen te verwijderen.
- Daarna heel goed droog maken
- Dikke kloder uier/sudo creme op smeren
- Terug zetten in een schone/droge stal
- Het paard in beweging houden

Ook hebben we een potje, soort van cure mok gebruikt of dit echt heel erg heeft geholpen?
Het werd pas beter na dat we hiermee gestopt waren.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:25

Ik heb ook een paard met, vermoed ik, chronische mok. Volgens mij heeft de vorige eigenaar haar nooit behandeld voor mok.
Ze heeft echt van die dikke randen in haar kootholtes, gewoon soort van vergroeid, daar valt weinig meer aan te doen denk ik, maar tussen die randen, heeft ze dus wel regelmatig mokplekjes. Die laten zich op zich wel goed behandelen met goed schoonwassen en Equimok, ook de rasp hoger op het been reageert hier goed op.
Maar ik zou toch ook graag iets gaan bijvoeren van binnen uit om het een en ander proberen te voorkomen.

Maar hebben jullie suggesties/tips wat ik zou kunnen gaan bijvoeren? Waar hebben jullie positieve ervaringen mee? Ik heb al iets gehoord over zwavel of biotine, maar nog andere ideeën?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:08

Richtje schreef:
Ik heb mijn merrie ook gelijk weer heel fanatiek behandeld Ja

Op een gegeven moment bleef het steeds 1 dag weg en kwam het dan weer terug. Toen dacht ik aan iets dat de VA mij destijds verteld had....
"Ik had een merrie die het ook vreselijk had, na maanden lang behandelen, bleef het heel licht terugkomen elke keer. Toen heb ik gezegd, bekijk het maar ik kijk er een tijdje niet naar en doe er niets aan. En het verdween!"

Dus dat heb ik ook gedaan nu Haha! Het lijkt aardig goed te gaan tot nu toe!

Dat heb ik dus nu ook geprobeerd, tot nu toe lijkt het beter te gaan. De mok wordt niet groter en haar benen zijn niet meer gevoelig. Enkel nog wat dik door vocht, na het rijden zijn ze gelukkig een stuk dunner.

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:35

Hier ook een slachtoffer van mok, mijn verzorgpaard heeft er nu al een tijdje last van en het lijkt maar niet weg te gaan. Ik ben begonnen met gewoon mokzalf te smeren, heb dan op het interenet heel veel goede reacties gelezen van isobetadineshampoo. Ben haar beentjes dus 1 keer per week beginnen wassen en dan de korstjes eraf proberen te krabben. Samen met de mokzalf ging dit goed en was na 2 weken bijna helemaal weg.
Helaas is het nu terug gekomen en nu zijn we bezig aan de derde pot mokzalf, maar nog geen beterschap.
Het zit wel niet meer in haar kootholtes, vooral hoger op haar benen.
Ik laat het nu al een paar weken rusten in de hoop dat het mischien zou helpen, maar dat is helaas niet zo.
Iemand soms tips ?
Weet even niet echt meer wat ik nog moet doen, heb al een paar dingen van zinkzalf en calendulazalf gelezen, denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:42

Mijn merrie vertrouw ik toch ook niet meer zo Verdrietig

Ik kijk het het weekend nog even aan en anders...... Zij zijn groot en ik is klein!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:07

ik vermoed dat mijn jonge paard van 2 1/2 ook mok heeft ,hij heeft van die dikke kosten die je er haast niet afkrijgt, mag het overigens wel van hem, want hij verblikt of verbloost niet, alleen de andere dag zitten ze er weer, het wordt niet minder maar ook niet erger, als ik de korsten verwijder komt er behoorlijk wat vocht uit, dus lijkt me niet goed en laat ze maar zitten, en heb er vaseline opgesmeerd,

hij heeft de hele zomer in het land gestaan, en had niks terwijl het een behoorlijke natte zomer is geweest en nu staat hij binnen en is het raak, zijn boks wordt iedere dag helemaal schoon gemaakt, en het rare is het zit aan zijn voorbenen, achter heb ik nog zoiets van hij staat in zijn eigen mest en zo maar voor niet, tenminste zoals ik heb gezien, echt heel vervelend,

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:05

Mijn pony heeft ook mok.. ( echt zoo vervelend maargoed Tong uitsteken )
Nou kreeg ik als tip om er hoefvet op te smeren.
Je moet dan hoefvet hebben waarin laurierolie zit. ( zit in de meeste hoefvet wel )

Eerst het been wassen met betadine, goed droogmaken en daarna iedere dag heofvet erop. ( en niet meer wassen)
Het moet namelijk droog blijven en hoefvet houd het water buiten. Mokzalfjes enzo werken bij mij pony echt niet. Maar dit werkt echt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:27

Wij gaan dan altijd met paarden met mok naar het strand toe in het zeewater , dan is het binnen no time weg en heb je geen zalfjes en gedoe nodig.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:53

Kan mok ook wat meer bovenaan de benen zitten..?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:19

Ja, dan noem je het rasp maar het is hetzelfde.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:41

hier nog een slachtoffer
kom net op stal (wegens omstandigeheden niet geweest van het weekend)
zie ik dat hij dikke achterbenen heeft
begonnen met poetsen mag ik niet aan zijn achterbenen en kootholtes komen
en dat stinkt me een partijtje Bloos niet normaal
alles 1 korst
en zeker al 5 cm rasp boven zijn kroonrand
ik heb het nu flink ingemeers met mok spul van de dierenarts
morgen ga ik het helemaal schoonscrubben en uitwassen
zodat ik de ernst kan zien
hij gaat ook niet meer de wei op maar fijn in de bak nu hopen dat het weer vrij snel weg is
dit is gekomen doordat hij minder buiten komt
en ik vermoed dat het is van een vuile stal
ik ben erg blij als ik hem aan huis heb staan dan heb je dit soort situatie;s zelf in de hand

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:35

Op de korsten smeren heeft weinig zin over het algemeen he Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:35

Hier komt donderdag de VA maar weer.... ik wil de mok nu toch eens op kweek laten zetten Lachen

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:39

Hoi, kom even kijken bij dit interessante topic en heb een vraagje mbt Cure-Mok, ik geef dit nu ong 3 wkn en dan 4 pilletjes per keer. Hoe lang duurde het bij jullie voor er resultaat kwam, want er komen nu gewoon weer plekken bij. Zaterdag wil ik het weer losmaken met betadine shampoo en ik smeer elke dag sudocreme erop om het te beschermen tegen de nattigheid.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:40

Richtje schreef:
Hier komt donderdag de VA maar weer.... ik wil de mok nu toch eens op kweek laten zetten Lachen

He richtje vervelend zeg.. Ach gut Jouw paardje wil ook maar niet goed genezen he.. Laat je even weten wat de uitslag is??
Ben wel benieuwd eigenlijk Lachen
Met mijn merrie gaat het goed nu.. Athans..Het breidt niet verder uit, en haar benen zijn ook wat minder dik. Maar ja het is erg slecht weer geweest dus de paarden staan weer veel binnen, is ook niet echt bevordelijk voor dikke benen. Zaterdag gaat ze verhuizen dus kan ze hopelijk weer vaker naar buiten en niet in de modder! Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:48

Daf schreef:
Hoi, kom even kijken bij dit interessante topic en heb een vraagje mbt Cure-Mok, ik geef dit nu ong 3 wkn en dan 4 pilletjes per keer. Hoe lang duurde het bij jullie voor er resultaat kwam, want er komen nu gewoon weer plekken bij. Zaterdag wil ik het weer losmaken met betadine shampoo en ik smeer elke dag sudocreme erop om het te beschermen tegen de nattigheid.

Daar heb ik geen ervaring mee...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:50

Cil schreef:
Richtje schreef:

He richtje vervelend zeg.. Ach gut Jouw paardje wil ook maar niet goed genezen he.. Laat je even weten wat de uitslag is??
Ben wel benieuwd eigenlijk Lachen
Met mijn merrie gaat het goed nu.. Athans..Het breidt niet verder uit, en haar benen zijn ook wat minder dik. Maar ja het is erg slecht weer geweest dus de paarden staan weer veel binnen, is ook niet echt bevordelijk voor dikke benen. Zaterdag gaat ze verhuizen dus kan ze hopelijk weer vaker naar buiten en niet in de modder! Haha!

Ik laat het weten Lachen

Fijn dat ze nu lekker kan verhuizen!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:15

Misschien dat het al eens is genoemd, maar ik heb even de tijd net om 63 blz door te lezen.

Maar is er ook iets wat je ter preventie van mok kan geven of smeren?

Jewel staat 24/7 in een stal met betonnen uitloop, maar staat 2 tot 4 uur per dag op de wei. Het is echt een varkentje dus ze is altijd ontzettend vies. Ik hou het nu wel dagelijks in de gaten, maar dacht misschien is er ook iets wat ik ter preventie kan doen.
Tot nu toe heeft ze het nooit gehad *klopt af* en dat wil ik graag zo houden.

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:25

Karin_deB schreef:
Misschien dat het al eens is genoemd, maar ik heb even de tijd net om 63 blz door te lezen.

Jewel staat 24/7 in een stal met betonnen uitloop, maar staat 2 tot 4 uur per dag op de wei. Het is echt een varkentje dus ze is altijd ontzettend vies. Ik hou het nu wel dagelijks in de gaten, maar dacht misschien is er ook iets wat ik ter preventie kan doen.

Hoefvet ( waarin laurierolie zit, zit in de meeste wel ) erop smeren. Dit voorkomt dat er vocht op de benen/kootholtes komt. Het blijft ook lang zitten. Dus als je het gewoon iedere dag 1x erop smeert dan helpt het echt.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:27

Karin_deB schreef:

Sudocreme kan ook goed helpen om te voorkomen dat je paardje mok krijgt. SUcces! Knipoog