Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:28

moos2 schreef:
Hier in het dorp staan m.n. de weilanden van Natuurmonumenten vol met Jacobskruiskruid. Deze weiland en worden verpacht aan mensen met paarden. Ik meende toch dat het niet meer toegestaan was paarden te weiden in weilanden waar dit spul weelderig groeit. En wie moet hier op aangesproken worden? Natuurmonumenten neem ik aan?

Allereerst is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van desbetreffende dieren, ze hoeven hun paarden immers niet op dat weitje te zetten van natuurmonumenten. De dierenbescherming deelt inderdaad boetes uit aan de eigenaar van het paard als een paard op een land met kruiskruid staat, maar of zo'n boete bij de rechtbank stand zou houden valt te betwijfelen. Over het algemeen herkennen paarden Kruiskruid als giftig en zullen het niet in verse toestand eten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:04

Esther!
ik ben Mariëlle uit Herkingen, met de gehuurde weides VOL jkk in Herkingen (zuidholland).
Ik heb via jou eens twee flessen gif gehad om te testen: soort roundup maar dan biologisch.
Weet je het drama nog dat mijn paard de planten zelf at?
AT ja!! Er staan er nu ook in haar wei: ze staan er nog!! ze laat ze staan. Ze heeft het denk ik van haar nu nieuwe weidemaatje geleerd ofzo, nooit gedacht dat dat zou gebeuren. Ben al een stuk rustiger nu met haar op de wei zetten Lachen
en ze at het echt: de happen waren uit de planten, en als ze de kans kreeg op het pad nam ze alleen een hap uit een grote bloeiende jkkplant! nu eet ze er netjes omheen.

Dan nog halen we het weg, en is het nu ook gespoten door de boer. misschien gaan ze er van dood...
Ook bij ons staan natuurmonumentgebieden VOL, en andere bosjes en bermen etc ook. Ze doen er hier nog niks aan...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:42

Hier ook. Ik kan niet spuiten ivm bosgrond dus ik steek ze weg. Ik ben dit jaar echt al een heel eind op weg moet ik zeggen. Het is een enorme lap maar ik schat dat ik iig 75% weg heb.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 19:41

Hier staat weer JKK in het achterliggend hooiveld.
De boer kwam onlangs nog kijken en dacht (net als ik in eerste instantie ook) dat het veld JKK vrij was. Maar niets is minder waar. Ze zijn net 10 tot 15 cm lager dan de grashalmen en daarom zie (zag) je ze niet. Opletten geblazen dus als je hooiveld langs een gemeenteberm ligt waar veel JKK in staat (stond vorig jaar).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:47

FahyaFemke schreef:
Esther!
ik ben Mariëlle uit Herkingen, met de gehuurde weides VOL jkk in Herkingen (zuidholland).
Ik heb via jou eens twee flessen gif gehad om te testen: soort roundup maar dan biologisch.

Hoi Marielle, jij was toch degene met Viltig Kruiskruid? En ja als je eenmaal Kruiskruiden in je wei hebt is het bijzonder lastig om er weer af te komen. Alle bestrijdings-methoden hebben een risico, bij uitsteken en niet alle wortels komen mee dan komen er uit die kleine wortelrestjes gewoon weer nieuwe planten uit die restjes, chemische bestrijding werkt over het algemeen wat beter bij rozetten omdat grote planten ook weer dieper geworteld zijn en het gif eenvoudig niet overal komt, maaien werkt ook al niet omdat de planten dan herstellen en meer stengels ( en dus bloemen) maken etc. In een natuurlijke situatie gaat de plant gewoon dood na de bloei, als de zode goed dicht begroeid is dan is er veel minder kans kiemen. In een paardenweide is dan knap lastig.
Paarden zorgen voor een regelmatige verstoring van de bodembedekking, waardoor steeds nieuwe groeiplekken beschikbaar komen voor zaden die afkomstig zijn van Kruiskruiden in de weide of nabijgelegen percelen.
Ik meen me te herinneren dat dat gif bij jou toen met die proef ook niets uithaalde toch?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:07

Viltig ja, maar ook Echt JKK
en kleinkruiskruid
en klein hoefblad
en nog iets..maar die laten ze ook staan.
alles eigenlijk Lachen
Viltig kruiskruid heeft overmacht, maar JKK komt ook steeds meer door.
Ik heb toen voor jou helemaal uitgelegd hoe ik ze deed uitsteken.. viltigkruiskruid ja.. hopeloos met horizontale wortels!!
Ik heb ook met dat gif op ze gespoten, gaan ze dood van: maar alles dus ook het gras. Niet handig dus om mee te spuiten.
Nu hebben ze een mengsel gedaan, wat verder in het dorp een heel veld jkk verwoest heeft vorig jaar. Maar het verschil is denk ik dat dat bijna in bloei stond, toen werd gespoten en alles zwart zag. en bij ons zijn ze IN de groei dus ze lijken even een schok te krijgen en dan groeien ze weer verder.
Ze zouden voor een tweede keer komen spuiten, maar dat heeft zoo verschrikkelijk lang op zich laten wachten, dat de plantjes zich alweer hersteld hadden en ze dus nu voor mijn gevoel weer voor een "eerste" keer gespoten hebben. Maargoed.
We kijken wat het nu doet. vorige week gespoten.
maar ben al lang blij dat ze ze laat staan nu.
groetjes!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:36

Toen wij in 2003 naar nordhorn verhuiden, stond hier ook veel JKK. Wist destijds niet eens precies wat het was, maar omdat mijn paarden het lieten staan ben ik maar eens gaan googelen. JKK dus. Ik heb alle planten er met de hand uitgetrokken (voordeel van zandgrond) en sommige uitgestoken. Alle planten heb ik in de groene container gegooid. Ik heb mijn weiden nu al 2 jaar JKK-vrij.....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:33

Dan gaat het beter dan bij ons!! Wat fijn!
Want wij hebben vorig jaar de wei helemaal jkk vrij gemaakt
nu lijkt er twee keer zoveek te staan. van jkk vooral meer. Van viltigkruiskruid is het aardig onder controle. Maar het jkk lijkt meer op te komen. Weet ook niet.. we houden vol..
op ons kleigrond
Ohja dat wilde ik hier nog zetten:
een wei met jkk waar bijna geen paarden op liepen is nu nog net zo erg, na het spuiten zelfs.
en een wei met jkk er in waar de hele winter paarden op hebben gestaan en helemaal kapot gelopen is: alles is weg!
Totale omploeging kunnen ze dan toch niet tegen denk ik..?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:16

Ik denk ook dat spuiten weinig helpt, de hele plant uitgraven geeft het beste effect. Moet je niet de pech hebben dat je buren hun weides vol hebben staan natuurlijk! Tong uitsteken
Ook moet je zorgen het voor de bloei te verwijderen, anders zaait het zich hardnekkig uit. Is en blijft een rotplant en op kleigrond groeit alles gewoon heel goed (kom van de klei!) en vooral onkruid!!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:03

frisiangirl schreef:
. Alle planten heb ik in de groene container gegooid. ..

Volgende keer beter in de gewone huisvuil-kliko.
Anders blijft het toch nog gewoon in "omloop"... Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:23

FahyaFemke schreef:
Ohja dat wilde ik hier nog zetten:
een wei met jkk waar bijna geen paarden op liepen is nu nog net zo erg, na het spuiten zelfs.
en een wei met jkk er in waar de hele winter paarden op hebben gestaan en helemaal kapot gelopen is: alles is weg!
Totale omploeging kunnen ze dan toch niet tegen denk ik..?

Totale omploeging kan vaak helpen als het hele land weer vernieuwd wordt. Wat je beschrijft is eigenlijk juist dé gelegenheid voor JKK om zich te vestigen of uit te breiden als er verder niets is gebeurd met dat land. Toch is wat je beschrijft wel degelijk mogelijk, vaak verdwijnt Jakobskruiskruid vanzelf weer, de bodem is de plant moe, de planten worden kleiner en vervolgens verdwijnt de plant vanzelf. Het kan ook zo zijn dat het land vreselijk nat is geweest of juist veel te droog en op die manier de kiemplantjes het niet hebben gered. Kortom er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen bij het verdwijnen van het JKK op dat perceel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:15

Nogmaals hier de vraag: is er hier iemand die een paard heeft dat ook echt vergiftigd is geraakt door JKK? En zo ja wat zijn de symptomen geweest?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:00

Het paard van Ellen is gestorven aan Kruiskruidvergiftiging, ik zal haar mailen voor je. Ook het paard van Lontje.
Op het meldpunt staan ook wat paarden waaronder hun paarden, er is ook een paard herstellend. Op mijn website bij achergrond informatie kun je eens hier kijken Jakobskruiskruidvergiftiging, hoe werkt dat?
en op deze pagina Pyrrolizidine alkaloïde metabolisme.
Daar staat erg veel uitleg in samenwerking met een dierenarts uit Utrecht over hoe het nu precies werkt.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:53

Caira schreef:
Nogmaals hier de vraag: is er hier iemand die een paard heeft dat ook echt vergiftigd is geraakt door JKK? En zo ja wat zijn de symptomen geweest?

Dag Caira,
Sorry dat ik wat later reageer maar wij waren buiten de stad voor een aantal dagen.

Ja wij hebben een paard verloren en het was een akelige ervaring. Ik wil wel iets over de symptomen schrijven maar wil gelijk ook de omstandigheden noemen.
Afbeelding
Het paard Capita hadden wij ruim een maand (wij zochten een gezelschapspaard en vonden haar lief én zielig). Zij stond op een kaalgegraasd vertrapt klein weilandje dat toen wij na haar overlijden daar nogmaals gingen kijken voor 2/3 met Jakobskruiskruid stond. Ook kreeg zij hooi van eigen grond. De vorige eigenaren kenden het Jakobskruiskruid en het gevaar ervan niet en grepen dus niet in. Een filmpje van de wei (in mei toen JKK alleen nog maar in rosetten aanwezig geweest moest zijn) vind je onder deze link: http://www.youtube.com/watch?v=ocaCh5FXPMs

Toen ontstond er na 3 weken een merkwaardige plek van 10 cm doorsnede onder haar vacht wat leek op eelt. Ook op haar heup had ze al zo'n plekje dat leek op eelt. Ook had zij wondjes op rare plaatsen op haar benen (Daan en zij schopten niet en de plek was onnatuurlijk).
Een week later (twee dagen voor haar dood):
- heel veel harde plekken in haar vacht te hebben waarvan sommigen met huid en haar loslieten (vréselijk zo veel oppervlakte).
- Kloven in de lippen te hebben
- Een kapotte tong
- Heel warme hoeven (koorts)
- Veel wondjes aan de benen
- Doffe ogen
- Extreem aanhankelijk en steun zoekend (haar wang tegen mijn wang aandrukken en de neusgaten in mijn oren)
- Ging steeds weer liggen
- Door de achterhand zakken
- steeds meer verlies aan eetlust
- extreem afwijkende leverwaarden en andere bloedwaarden
- toenemende onrust tot delirante toestand tot aan haar dood (zij bleef bij 'bewustzijn' totdat zij stierf)
Het volledige verhaal van Capita staat op mijn log: http://paard-hut-en-hond.blogse.nl/log/jakobskruiskruid/onze-kleine-andalusische-merrie-capita-overleed-aan-jakobskruiskruid-jacobskruiskruid.html
Ik kan je vertellen dat wij er verschrikkelijk verdrietig van geweest zijn.

Groetjes
Ellen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:10

die van ons is nu 1.5 jaar geleden ingeslapen....

symthonen ...

heelveel afvallen
doffe ogen
doffe vacht
verlies van zicht.(ze kwam dus op het einde haar stal niet uit omdat ze overal tegenaan botste )
verhoogde leverwaarden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:41

Dank jullie voor het delen, ik vind jullie verhalen echt verschrikkelijk en ik heb ze allemaal gelezen. Ik ben echter op zoek naar mensen die net als mij een paard hebben dat het overleefd heeft. Om te kijken of die mensen tegen dezelfde problemen oplopen en om ervaringen uit te wisselen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:48

Dag Caira
Aj, het was me niet duidelijk dat je specifiek zocht naar mensen met een paard dat het overleefd had....
Groetjes
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:52

Het is weer "kruiskruid-tijd". Er is hier door de gemeente driftig gemaaid en daarmee ziet het dit jaar niet extreem geel. Toch kwam ik langs een fietspad deze situatie tegen ... Groenstrook met lang gras en weelderig JKK erin; ernaast een veld dat gemaaid is om te hooien.

Afbeelding

Ik ben even het gemaaide veld ingelopen en wat ik al vreesde ... er lagen behoorlijk veel JKK stengels in het gemaaide gras (echter alleen een strook langs dit overeind staande stuk ... als ik verder het veld op liep zag ik niets liggen (op het oog).

Foto vanaf de kant van het hooiveld gezien:
Afbeelding

Ook nog eens wat foto's gemaakt van een shetlandweitje dat ik tegenkwam. Ik dacht eerst dat het niet "bevolkt" was, maar ik ontdekte steeds meer pony's tussen het hoog opgeschoten JKK en ander onkruid:
Afbeelding

Afbeelding

Sommige grazend naar "iets":
Afbeelding

Want veel stond er volgens mij niet meer op de grond:
Afbeelding

Andere wat slapend of rondlopend, waaronder dit veulentje (altijd zielig om zo'n diertje in zo'n omgeving te moeten waarnemen; zelfs al eet hij het dan niet):
Afbeelding

Afbeelding

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:19

Ah Ingrid, je had de eigenaar van de pony's toch al eens gewaarschuwd?
Tegen beter weten daar toch op deze wijze pony's laten grazen vind ik een vorm van mishandeling. Het gaat dan eigenlijk niet meer om JKK maar om verwaarlozing van dieren. Ik vind dat best kwalijk.
Ellen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:48

In principe eten paarden JKK niet als er genoeg gras staat. In bovenstaand geval is het natuurlijk niet uit te sluiten dat de pony's het JKK gaan eten.
Erg vervelend dat nadat je de eigenaren hebt gewaarschuwd, ze toch niks aan de weide doen. misschien kun je dat stuk van Bries uitprinten en ze dat geven? Misschien dat het helpt...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:59

De pony's worden bijgevoerd met kuil hebben dus wel te eten. En zolang er te eten is, 'mag' je in feite je paard zou houden (al zou ik het zelf vreselijk vinden als mijn pony in zo'n wei zou lopen).

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:20

@isapaardje: hier in de buurt heb ik ook wel van zulke weilandjes gezien met shetlanders erin Huilen
Triest...

Zelf ben ik nu al 4 jaar bezig met de bestrijding van JKK aan de rand van ons weiland en tot mijn grote vreugde staat er nog maar een fractie van voorheen!
Gewoon stug doorgaan met eruit halen met wortel en al Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:53

margaretha1 schreef:
frisiangirl schreef:
. Alle planten heb ik in de groene container gegooid. ..

Volgende keer beter in de gewone huisvuil-kliko.
Anders blijft het toch nog gewoon in "omloop"... Knipoog

Met wortel en al en dan in de grijze container.... Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:54

Isapaardje schreef:
Het is weer "kruiskruid-tijd". Er is hier door de gemeente driftig gemaaid en daarmee ziet het dit jaar niet extreem geel. Toch kwam ik langs een fietspad deze situatie tegen ... Groenstrook met lang gras en weelderig JKK erin; ernaast een veld dat gemaaid is om te hooien.

Afbeelding

Hooi verkopen als veevoeding, dan mag je verwachten dat het ook geschikt is als veevoeding. Mocht deze boer dit hooi gaan verkopen als veevoeding bestaat er ook nog zoiets als produktaansprakelijkheid.
Hooi is het grootste risico dat dieren het eten omdat ze dan de planten niet herkennen als giftig, dit zijn van die situaties waar ik nou niet blij van wordt. Die ponnies in dat slechte weitje dito. Je ziet weliswaar dat de planten staan te bloeien en kennelijk niet zijn gegeten maar dit is wel vragen om moeilijkheden, er staat niet veel anders en de kans dat de ponnies gedwongen worden om kruiskruid te eten lijkt me reeël aanwezig.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:32

Ben het helemaal eens met je esther! Daarom schrijf ik als we hooi verkopen ook altijd erbij : vrij van JKK. Denk er ook altijd aan als je hooi of kuil koopt daar nadrukkelijk om vraagt!!