[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:57

maximosa schreef:
Ik gebruik al langer dan een half jaar, huid vitaal van voermeesters voor mijn paard met zomereczeem. Zijn er hier meer die dit voeren? En wat zijn de ervaringen? Nog steeds dagelijks buiten op paddock met onbeperkt hooi. Vanaf deze week dagelijks uurtje in het gras. Wel nu pas de eerste jeuk gezien... Zie s'avonds op stal alweer mugjes vervelend zijn. Dus toch nu maar weer deken op. Merk dat het nu beter en later is dan normaal. Doe minder eraan maar ook minder last lijkt het wel. Of het van het voer komt? Heb afgelopen maanden wel lijnzaad olie over voer gedaan en of gebroken lijnzaad. Ook afgelopen wintermaanden elke avond portie wortelen gevoerd. En een handje care 4 life.

Ik heb net een zak Huid Vitaal besteld. Kan er natuurlijk pas over een tijdje wat van zeggen...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:14

Unseen schreef:
maximosa schreef:
Ik gebruik al langer dan een half jaar, huid vitaal van voermeesters voor mijn paard met zomereczeem. Zijn er hier meer die dit voeren? En wat zijn de ervaringen? Nog steeds dagelijks buiten op paddock met onbeperkt hooi. Vanaf deze week dagelijks uurtje in het gras. Wel nu pas de eerste jeuk gezien... Zie s'avonds op stal alweer mugjes vervelend zijn. Dus toch nu maar weer deken op. Merk dat het nu beter en later is dan normaal. Doe minder eraan maar ook minder last lijkt het wel. Of het van het voer komt? Heb afgelopen maanden wel lijnzaad olie over voer gedaan en of gebroken lijnzaad. Ook afgelopen wintermaanden elke avond portie wortelen gevoerd. En een handje care 4 life.

Ik heb net een zak Huid Vitaal besteld. Kan er natuurlijk pas over een tijdje wat van zeggen...

Ik voer het zelf niet, maar het ziet er wel uit als een goed voor: hoog gevitamineerd en hoog in de voor de huid relevante mineralen (zink en koper bijvoorbeeld). En toch niet al te veel ballast stoffen (zetmeel + suiker voor een 'normale' brok zeker niet hoog).
Ik heb het even vergeleken met gastro+ die ik voer, en qua 'vit/min voor de huid' komt het er goed uit!
Ben benieuwd naar jullie resultaten ermee!

opisop_shop

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:29

Even een vraag tussendoor. Hoe lang wachten jullie na strooien van kunstmest voordat jullie eczemers erop mogen? Eet is op onze stal gestrooid. De paarden lopen nu nog op de paddock. Ze komen dan opgebouwd erop, eerst half uur/ uurtje en dan om de paar dagen wat langer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:48

nu strooien?,maar het gaat toch helemaal niet regenen.
dan word het toch helemaal niet opgenomen door de plant..immers moet het wel in de grond zakken voor de wortels.
maar in elk geval dus wachten tot het opgelost en in de bodem zit.
zou sowieso met eczemers wachten tot het gras hoog staat en in de bloei zit :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:12

Geen ervaring met kunstmest, maar wat ik er van begrepen heb is dat je inderdaad het wel eerst de kans geeft om in de bodem te trekken. Kun je natuurlijk stimuleren door het land te sproeien als de regen uitblijft. Maar dat moet ook maar net mogelijk zijn. :)

En ik had beloofd een update te geven als ik een soort van resultaat zou hebben geboekt in mn dekenpuzzel. Het is de Rambo Sweet Itch Hoody geworden maatje 195. Die is langer dan voor zijn lengte nodig is, maar daarmee compenseren we inderdaad het stukje wat hij breder is. Voor zijn lijf had de 190 ook wel gepast, maar daar paste zijn nek echt niet lekker in, het vastmaken van de gespen voelde alsof ik iemand zn korset aan het aansnoeren was.

Moet wel even wennen aan het beeld, het is een soort soepjurk met een paard erin verstopt. :')

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:34

maximosa schreef:

Ik voer mijn Schwarzwalder Fuchs met zomereczeem vanaf dat het bij de welkoop was al Huid Vitaal van voermeesters. Ik heb het idee dat hij het hier beter op doet dan op andere brokken, en ook minder jeuk heeft sinds ik dit voer. Ik voer hem ook finecto dus misschien is het ook wel een combinatie van alles.

Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat want hij is in 2 maanden 2x van stal verhuisd en heeft dus wel veel stress gehad...

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:49

Mijne staat nu een jaar op Vitalbix Nutrimash. Vond het in het begin eerlijk gezegd maar onzin, maar ik ben er nu dik tevreden over!! Graan en melasse vrij en laag in zetmeel en suiker. Helemaal top!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:49

Even snel tussendoor, zal straks kijken of ik kan antwoorden op andere vragen. Maar kun je Sweet Itch preventief smeren? Of alleen als het al jeukt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:54

ik denk dat het wel kan hoor
ik doe namelijk vaak wel als we de paarden verweiden naar een nieuw stuk weide staartwortel er mee in smeren.
merk dat het wel heerlijk verkoelt en tegen de jeuk werkt...gebruik het zelf als ik geprikt ben ook.

maar antwoord..ja dat kan :j

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:31

Ik vind het zo bijzonder in te lezen dat er zoveel op t gras staan. Is dat omdat de jeuk bij jullie echt door de vliegjes komt? Bij mijne is het echt de combinatie namelijk.
Geen gras is minimaal jeuk. De oplossing dus !
Nou zal dat ook wel verschillen hoor, maar lees zovaak dat ze beginnen met jeuken zodra gras opgebouwd wordt. Is het dan niet een idee om dat weg te laten? Want jeuk is gewoon verschrikkelijk. Gewoon testen of dat werkt voor diegene waarbij t begint of heftiger wordt zodra ze t gras op gaan..

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:43

wendy1987 schreef:
Ik vind het zo bijzonder in te lezen dat er zoveel op t gras staan. Is dat omdat de jeuk bij jullie echt door de vliegjes komt? Bij mijne is het echt de combinatie namelijk.
Nou zal dat ook wel verschillen hoor, maar lees zovaak dat ze beginnen met jeuken zodra gras opgebouwd wordt. Is het dan niet een idee om dat weg te laten? Want jeuk is gewoon verschrikkelijk. Gewoon testen of dat werkt voor diegene waarbij t begint of heftiger wordt zodra ze t gras op gaan..

Ik ben er bij die van mij nog niet achter of het gras of mugjes zijn. Of idd een combi van beide. Ze staat nu nog op de paddock maar gaan denk ik volgende maand ook het gras op. Jeuk is nu nog minimaal. Dus ik ga het straks meteen merken. Of hopelijk niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 07:58

Als ik die van mij niet op gras zet heb ik een dood paard... Door gebitsproblemem kan ze alleen nog maar gras kwijt en 24/7 grasbrok wil ze niet eten, daar kan ik net de winter mee overbruggen.

Plus dat het idd het grootste deel door de vliegen komt. Als ik op tijd ben met de deken heeft ze 0 jeuk.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:10

Froukje schreef:
Als ik die van mij niet op gras zet heb ik een dood paard... Door gebitsproblemem kan ze alleen nog maar gras kwijt en 24/7 grasbrok wil ze niet eten, daar kan ik net de winter mee overbruggen.

Plus dat het idd het grootste deel door de vliegen komt. Als ik op tijd ben met de deken heeft ze 0 jeuk.

kan me voorstellend at je ze dan op het gras zet! En als je op deze manier 0% jeuk hebt, dan is het helemaal prima toch!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:10

wendy1987 schreef:

Ligt er ook aan hoe heftig de klachten zijn hè. Mijn paard leeft voor gras. En voor haar vriendjes op de wei. Haar jeuk is vrij minimaal. Alleen haar buik eigenlijk echt. Jij hebt al vaker aangegeven dat die v jou echt Veel heftiger reageert, dus dan is gras geen optie. Maar het zijn allemaal individuen natuurlijk :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:13

Ik ben het nog altijd aan het uitzoeken. Soms lijkt het me de combinatie van gras en vliegjes maar mijne reageert voornamelijk op de vliegjes/mugjes. Ik moet hem wel voor ze bij ons de weide opgaan al wel aan de hand elke dag opbouwend aan het gras laten wennen en dan gaat het redelijk goed. Maar dat deed ik eigenlijk met elk paard wel.
Ik heb geluk bij een ongeluk dat ze bij ons eigenlijk nooit in de schemertijd buitenstaan en dat moet ik met aan de hans grazen ook niet doen, zelfs niet met eczeemdeken op. Hij gaat dan echt continue naar zijn buik slaan ook al heeft hij een buikflap aan. Hij wordt er echt gestoord van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:35

appie heeft ook jeuk zonder gras.
maar gras is wel een dingetje wat het verergerd.
maar hier groeit nog weinig.
het is nu al te droog , dus ze staan er nog niet op.
staat nog geen 10 cm gras.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:17

ellepel schreef:
ik denk dat het wel kan hoor
ik doe namelijk vaak wel als we de paarden verweiden naar een nieuw stuk weide staartwortel er mee in smeren.
merk dat het wel heerlijk verkoelt en tegen de jeuk werkt...gebruik het zelf als ik geprikt ben ook.

maar antwoord..ja dat kan :j

Maar zoals je het nu zegt, dat je het gebruikt als je al geprikt bent, dan is dat dus niet preventief :D
Derfen bv kun je niet preventief al smeren. Pas als er jeuk is en je smeert het op, verlicht het de jeuk.

Het gaat gelukkig nog erg goed hier. Staat nog lekker zonder deken en schuurt niet, zie ook weinig vliegjes. Denk dat er toch veel kapot gevroren zijn vorige week want daarvoor had hij al wel enkele dagen z'n deken op.
Gebruik de Culico druppels en begin van de week weer met glucobalance.

Ohja, ik heb het vliegenmasker van Shires binnen. Mooi ding (voor een masker) :) oogt erg stevig, lekker zacht onderlegt en het gaas bij de ogen staat ook stevig vooruit. Vind zo'n neusnetje wel lastig, heb het idee dat dat zo benauwd wordt als het straks 30 graden is.

Pony hier staat het hele jaar door elke dag 6uur op de wei. Het gras is nu al mooi aan het groeien en heb dus nog geen jeuk. Durf bij mijn pony dus wel te zeggen dat het door de muggen komt. Gelukkig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:25

Mijn dame staat sowieso niet op gras en jeukt toch al aardig, heeft al een plek op haar buik en wat wondjes op haar hoofd. Ik durf gras erbij echt niet aan.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:35

Het was ook geen aanval hoor. Was oprecht benieuwd haha.
Mijne leeft ook voor gras, maar helaas voor haar heeft ze dus pech..
Als t aan haar ligt staat ze ook op t gras haha. Maar t gaat idd gewoon niet. Durf t nu zonder gras ook niet te testen of ze van vliegjes ook jeukt. Maar verwacht het wel gezien haar overdreven reactie tijdens rijden op vliegjes die ineens op haar hoofd zitten :Y)

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 14:13

Ik geef ook huidvitaal super brok staat dag nacht op wei staat nog niet veel savonds krijgt ze hooi bij heb wel Vliegendeken op gedaan voor mugen ze heeft nog geen jeuk gehad

maximosa schreef:

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:13

@blizzard. Mooi dat het voer bij jou effect lijkt te hebben.
Voor wat betreft gras. Die van mij komen wel op gras. Ben begonnen op te bouwen. Ook om andere zaken te voorkomen natuurlijk. Maar wil ze toch op het gras hebben, het hele seizoen. Dieter, waarover het nu gaat heeft altijd op pension gestaan. Echter nu thuis kan ik het beter en meer controleren in de zin van: hoe snel wennen aan het gras, makkelijker dekens op en af. En de voeding beter sturen/bijsturen. Lijkt daarom denk ik ook beter te gaan met de eczeem.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:01

wendy1987 schreef:
Het was ook geen aanval hoor. Was oprecht benieuwd haha.
Mijne leeft ook voor gras, maar helaas voor haar heeft ze dus pech..
Als t aan haar ligt staat ze ook op t gras haha. Maar t gaat idd gewoon niet. Durf t nu zonder gras ook niet te testen of ze van vliegjes ook jeukt. Maar verwacht het wel gezien haar overdreven reactie tijdens rijden op vliegjes die ineens op haar hoofd zitten :Y)

Voelde me gelukkig ook niet aangevallen. Maar het was meer een constatering dat je eerder al gezegd hebt dat de jouwe echt wel heel extreem jeuk heeft. Gelukkig hebben ze het niet allemaal zo heftig. Mijn vorige merrie had het wel zo heftig overigens, en die stond alleen drie uurtjes per dag op uitgebloeid gras, dat was te doen. De rest vh jaar stond die op de paddock met hooiruif.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:06

Hier inderdaad ook jaarrond paddock met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Soms doen we wat op erf of met rondje wandelen wat grasjes eten. Dat gaat goed.
Hooi of voordroog maakt hier geen verschil.

kan hij prima zonder zijn deken los in de bak, en staat dan rustig. Rond de avond wordt hij onrustig als deken af is, en staat hij te stampen, bijt aan zijn benen en tussen zijn achterbenen rondom de koker. Heel sneu.
Sinds gisteren heeft hij ook vliegen beenbeschermers, en daarmee stond hij direct rustiger.

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:32

darkadia schreef:
Hier inderdaad ook jaarrond paddock met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Soms doen we wat op erf of met rondje wandelen wat grasjes eten. Dat gaat goed.
Hooi of voordroog maakt hier geen verschil.

kan hij prima zonder zijn deken los in de bak, en staat dan rustig. Rond de avond wordt hij onrustig als deken af is, en staat hij te stampen, bijt aan zijn benen en tussen zijn achterbenen rondom de koker. Heel sneu.
Sinds gisteren heeft hij ook vliegen beenbeschermers, en daarmee stond hij direct rustiger.

Hier exact hetzelfde tijdens de schemering. En ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van vliegen beenbeschermers. Dus ben er wel nieuwgierig naar geworden.

Ik zie op de foto dat ze alleen de onderbenen bedekken, heb je dan niet dat de vliegjes net zo hard op de bovenbenen afgaan?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:34

Morgen en dinsdag wordt het een stuk kouder, hier zo rond de 10-11 graden.
Doen jullie de deken dan af?

Mijn pony heeft nog geen last maar staat wel met deken op nu.