[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:43

Inderdaad Cynthiar! Op Facebook van de Paardendrogist. Daar reageerde iemand dat Laarakkers ook met iets bezig is.
Bedankt Sleeper. En Fabster, ik hoor dan graag wat jij te horen krijgt. tis dus allemaal nog in een beginstadium begrijp ik.

De mijne heeft dus wel bijwerkingen, is gewoon rustiger/slomer.... deed t beter zonder prascent dan met, maar ik ben bezig met t zoeken van de juiste dosis.
Hij mag 1/2, maar 1/4e werd ie heel sloom van. Nu krijgt ie al anderhalve week 1/8e en daar is hij bijna als voorheen (dus waarschijnlijk te lage dosis). Nog wel wat rustig, maar niet afwezig of lusteloos.
Geef ik 1/4e eet ie minder.
Maar ik denk dat 1/4e wel zijn dosis is voor de komende tijd. Eng om op te bouwen.

Geven jullie de paarden dan nu meer gras? Ik had de mijne weer wat langer buiten, maar heb het gevoel dat ie weer wat last van z'n hoeven krijgt. Is natuurlijk ook nog te vroeg om de medicatie te laten werken. of blijven jullie schraal voeren? waarschijnlijk moet dat de rest van z'n leven blijven.....

Iedereen succes met z'n paarden

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:45

Ohjajoh6, wat bedoel je met SR? Het verhogen er van. Zegt me nu even niks.
Is dat dat supplement wat je geeft tegen hoefbevangheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:51

Nee. SR is de season rise. De periode van augustus tot oktober, dat bij ieder paard de acth waarde hoger is dan in de rest van het jaar. Bij cushing paarden, kan dat een hele tricky periode zijn. Vandaar dat ik altijd tijdelijk de pergolide verhoogde in die periode.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:57

SR is seasonal rise, in de nazomer hebben alle paarden een hogere ACTH-waarde en is het voor ons met cushies nog scherper oppassen met ze.
Vorig jaar heb ik mijn merrie (waar je met haar halve pil niets meer aan merkt) een kwart meer gegeven in september. Daar werd ze dus wel wat narriger van. Het is dus niet zo dat je bijwerkingen moet zien wil het voldoende dosering zijn. Naar het eind van deze maand ga ik denk ik maar eens kijken of 1/8 erbij wel kan zonder gedoe, want ik vertrouw die periode van het jaar echt niet (diagnose was in september dankzij hoefbevangen en hoefzweren).

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:49

Ja mijn ervaring is ook dat dierenartsen standaard op gewicht doseren maar dat het een kwestie is van uitproberen. Mijn shetlander werd een halve pil voorgeschreven, maar krijgt een kwart want van n halve was hij niet meer zichzelf (voor het eerst in zijn leven dat ik m paniekerig zag, schrikken om niks..). Ik weet nog niet of ik ga verhogen met de SR, ik geef pas vanaf januari en vind verhogen toch eng. Hoewel hij 2 jaar achtereen in najaar/winter hoefbevangen is geworden en dat wil ik echt voorkomen nu. Ojajoh, verhoogde jij tot een halve pil in deze periode?

Dizzy, bij mij duurde het redelijk lang voor mijn pony weer zichzelf was na het starten met de medicatie. Ik heb heel rustig opgebouwd, maar na een ophoging duurde het echt wel 2 weken voor hij weer zijn krachtvoer lustte en weer blijer werd. Ik moest het echt de tijd geven. Ik geef zijn tabletjes trouwens opgelost in 5 ml water en dan direct in de mond. Toen ik het door zijn eten deed liet hij ineens alles staan want hij vertrouwde het niet meer. Nu gaat het prima :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:01

Ik ben begonnen met een halve. De derde dag de meeste bijwerkingen bijna stoned daarna prima. Na een half jaar en bloedtest verlaagd naar een kwart waar hij nu denk ik een jaar op staat. Verder staat hij nu in de zomer 24/7 op het gras. Hij heeft geen verleden met hb.

Ik merk het nu alleen nog aan zijn vacht. Die heb ik deze zomer 2x geschoren.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:04

Waratje schreef:
SR is seasonal rise, in de nazomer hebben alle paarden een hogere ACTH-waarde en is het voor ons met cushies nog scherper oppassen met ze.
Vorig jaar heb ik mijn merrie (waar je met haar halve pil niets meer aan merkt) een kwart meer gegeven in september. Daar werd ze dus wel wat narriger van. Het is dus niet zo dat je bijwerkingen moet zien wil het voldoende dosering zijn. Naar het eind van deze maand ga ik denk ik maar eens kijken of 1/8 erbij wel kan zonder gedoe, want ik vertrouw die periode van het jaar echt niet (diagnose was in september dankzij hoefbevangen en hoefzweren).

Is scherper oppassen dan korter op de wei of met grasmasker o.i.d.? :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:45

Op het moment dat ik vermoed dat ze teveel gras krijgt wordt het korter op de wei. Momenteel staan ze 24/7 op het gras en afhankelijk van de lengte van het gras kan het zijn dat ze 's nachts op het zand gezet worden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:41

Interessant dat over SR en iets extra geven, leerzaam. Ik durf het niet aan om meer te geven, maar mijn paard staat nu ook niet gras. Kreeg de hb maar niet onder controle, dus deze zomer geen grasjes meer.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:52

Ik meng me even in de dosering-kwestie.

Mijn dierenarts schreef mijn merrie 1 pil per dag voor, en na dit topic gelezen te hebben leek het me wat veel :( ik ben durfde echter ook niet te beginnen met 1/4 omdat ze behoorlijk pijn had en ik bang was de de dosering in 4en delen te weinig effect zou geven. :o dus ben ik sinds 2 dagen bezig met 1/2 pil.
Ik vond haar vanavond behoorlijk sloom en vrij afwezig. Is dan nu het moment om de dosering al meteen te verlagen? Of moet je het even een paar dagen de tijd gunnen voordat je weet of je met de dosering moet gaan puzzelen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:24

AaronYve schreef:
Mijn paard had weinig tot geen bijwerking en is ontzettend opgeknapt.
Enige bijwerking was het niet willen eten van brok/muesli, hij ging veel hooi eten dus heeft niks geleden.

Ik heb de ijzers eraf gehaald, liep voor nog op ijzers ivm een gat in de hoefwand wat maar niet overging. Is nu helemaal verdwenen maar hoelang duurt het ongeveer voordat hij niet meer gevoelig is op de steentjes? Is er nu sinds 2 weken pas af.

Mij werd ooit verteld dat Cushies vaak dunner wordende zolen krijgen, dus de gevoeligheid zou zomaar zo kunnen blijven. Wij hebben besloten om dan maar niets meer van de zolen af te halen bij bekappen (wat zelf los komt is prima) omdat hij ook nog eens na meerdere hoefbevangenheden sinckers heeft.

De extra scheeractie van laatst heeft een mega goed effect. Hij gaat in galop het land in en uit. Is veel actiever. Staat dagelijks van 8.30-15.30 uur op het land, voor het eerst in jaren ZONDER graaskorf. Zijn manenkam was begin mei te hard, maar vorige week was die mooi soepel. Duidelijk minder ophoping van afvalstoffen, wat ook goed te zien is aan het feit dat hij momenteel heel veel minder zooi uit zijn koker verliest.

jjessica12, hou de dikte/stevigheid van de manenkam & het lopen op het harde goed in de gaten, merk je verdikking van de manenkam en/of gevoeligheid op het harde, dan moet je idd bv korter op het gras, of met graaskorf, of een combinatie van beiden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:35

Jessica, een pil per dag is wat de fabrikant graag heeft dat je geeft, maar is vaak teveel. Wat voor soort paard heb je?
Als je paard pijn heeft, moet je pijnstillers geven. Pijn geeft stress en stress geeft meer gedoe in het lijf van een ppid-er. De pergolide (prascend) is niet een pijnstiller, maar een middel om de hormoonhuishouding te beinvloeden. Begin altijd met een lage dosis en bouw het rustig op, dat geeft het minste risico op bijwerkingen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:57

Dizzy schreef:
Inderdaad Cynthiar! Op Facebook van de Paardendrogist. Daar reageerde iemand dat Laarakkers ook met iets bezig is.

Weet iemand hier meer van? Heb geen FB dus kan het ook niet opzoeken.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:19

Dank jullie voor de SR uitleg!
Hij heeft gisteren na anderhalve week 1/8e toch 1/4e gekregen en het lijkt goed te gaan. Deze dosis wil ik hem graag houden en dan controle over een aantal maanden.
Heb hem ook zijn jachtmodel gegeven, maar hij heeft zich eergisteren wat verstapt. dus moeten even rustig aan doen.

Kan een sinker ook tijdens een stapronde gebeuren? Zo raar zag het er uit. Hij liep gewoon op straat (uit zichzelf wat hij zelden doet) en opeens deed zijn hoef zeer (zonder te struikelen of zo)....
Heb zelf het gevoel dat hij niet goed in zijn schoen staat, dus zal binnenkort eens foto's laten nemen.

Solistar, ik las in de beschrijving van de Prascend dat je het middel niet mag verdunnen?
Of is dat meer ter "veiligheid" van de mens?

Die van mij verliest het tabletje vaak uit zijn mond. Hij kauwt dan vrolijk en hup vallen er kruimels of soms de tablet uit zijn mond. Gisteren in een halve pruim gestopt en toen bleef ie wel zitten ;-)

Dennis ziet er heel goed uit!!!
Hij is toch ook een Dartmoor?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:37

KootMiraDrum schreef:
Dizzy schreef:

Weet iemand hier meer van? Heb geen FB dus kan het ook niet opzoeken.

Misschien kan je terug vinden op de site van de paardendrogist?
Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Mijn fjord had ook hele dunne zolen van de Cushing maar na een paar jaar op pergolide is dit wel verbeterd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:41

Afbeelding

Dit stond er.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:30

Ik ga het in de gaten houden met de hoeven. Hij staat al 3 jaar op pergolide en het gat in de hoefwand is er nu helemaal uitgegroeid.
Zal het lopen op het harde ook nog wat toevoegen om de hardheid te verbeteren?

@dizzy, die van mij mist onder en boven een tand dus ik geef het pilletje in een stukje appel en daarna krijgt hij nog een stukje, Ik hou steeds mijn hand eronder en pas als ik weet hij hij geslikt heeft is het goed. Zelfde als hij het krijgt met muesli, gewoon hand erbij houden en ff wachten.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:36

Waratje schreef:
Jessica, een pil per dag is wat de fabrikant graag heeft dat je geeft, maar is vaak teveel. Wat voor soort paard heb je?
Als je paard pijn heeft, moet je pijnstillers geven. Pijn geeft stress en stress geeft meer gedoe in het lijf van een ppid-er. De pergolide (prascend) is niet een pijnstiller, maar een middel om de hormoonhuishouding te beinvloeden. Begin altijd met een lage dosis en bouw het rustig op, dat geeft het minste risico op bijwerkingen.

Ik ga het inderdaad terugschroeven en opbouwen met 1/4! Voor de pijn krijgt ze momenteel buut erbij, dus ze zit wel onder de medicatie momenteel ;( . Wel ga ik ook kijken of dit nu langzaam afgebouwd kan worden!

Het is een NRPS-merrie van 1.65, dus een warmbloed.. Verder heel haar leven eigenlijk nooit wat gemankeerd, maar altijd wel gevoelig geweest voor allerlei middeltjes. Bedankt voor je advies wederom, ik ga terug naar 1/4 :)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:59

Mag ik ook jullie advies?
Mijn paard staat nu 4 maanden op de medicatie en hij krijgt 1 pil per dag. Ik merk er niet veel verschil van eerlijk gezegd. Alleen dat hij misschien wat slomer is dan anders. Wat zouden jullie doen? Dosis verlagen of eerst testen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:24

Fortuna22 schreef:
Mijn paard staat nu 4 maanden op de medicatie en hij krijgt 1 pil per dag. Ik merk er niet veel verschil van eerlijk gezegd. Alleen dat hij misschien wat slomer is dan anders. Wat zouden jullie doen? Dosis verlagen of eerst testen?

Wat voor paard is het? Wat waren zijn klachten? Hoe oud is je paard?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:40

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:45

cynthiar schreef:
Fortuna22 schreef:

Wat voor paard is het? Wat waren zijn klachten? Hoe oud is je paard?

Hij is een 15 jarige KWPN-er. Klachten waren erg divers, maar met name veel haar, drinken en plassen...
Dat lijkt nu wel beter, maar hij lijkt nu wat sloom. Hij loopt nog wedstrijden en lijkt daar nog wel plezier van te hebben.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:02

Toch vind ik het sneu voor mijn shet ( die nu dan op 1 hele pil is gegaan ) dat ze er zo somber bij staat. Ze eet verder nog wel heel goed en verder merk je niets aan haar. Maar wanneer stop je dan... Zo droevig laten staan totdat ze stopt met eten ofzo? en dan laten inslapen? Ben al lang blij dat ze geen rotstraal heeft ( kenmerk ook vaak bij cushing ) en verder geen pijn heeft ( zover ik weet en merk aan haar ) Tja... ze is 30 jaar. Het blijft moeilijk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:44

@Fortuna: dan zou ik hem er toch op 1 pil houden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:45

Bedankt Cynthiar

Khalid, hoe zit je shet in haar vacht? Mijn fjordenman ging van megasloom naar superactief na het scheren laatst.
Vacht voor het scheren
Afbeelding

En na het scheren
Afbeelding

Inmiddels is het al weer flink gegroeid, en zie je opvallen veel lichte plekken erin zitten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding