[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:28

ellepel schreef:
Daarom heb ik 3 reservedekens :j

Ik heb/had er ook 3.. de eerste is helemaal kapot getrokken in de wei, de 2e zelf op stal, en de 3e heeft hij nu om.. duur paard met die dekens hihi

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:31

Hoihoi! Ik meld me ook even (voor het eerst) in dit topic.

Mijn pony heeft al jaren last van jeuk, maar het afgelopen jaar was het erger dan ooit.
Ook nu is het al erger rond deze tijd dan voorgaande jaren... |( Haar staart is langzaam aan het kaal worden, ze wil met poetsen alleen nog maar bij d'r manen gekriebeld worden, begint kale plekken te krijgen op verschillende plaatsen en zodra ze na een dag buiten staan in haar stal wordt gezet, gooit ze zich gelijk tegen de muur aan... :n
Wat moeten we hier nou mee? Wij weten het echt even niet meer.

Vorig jaar hebben we een tijd Metazoa gevoerd. Maar ivm met nieuwe stalling, en het voer dat hier gevoerd wordt was dit niet meer mogelijk. Misschien gaan we hier toch maar opnieuw mee beginnen, want wij hadden wel het idee dat het íets hielp....
Ze draagt ook haar nieuwe deken, al een tijd, de rambo sweet itch hoody. Andere jaren had ze altijd de pagony eczeemdeken op. Ze loopt nu iets minder in de wei (ze moet aan haar lijn denken := ) maar anders staat ze gewoon van s'ochtends op tijd (uur of 9) totdat ik kom na school (uur of 3) in de wei.
We wassen geregeld haar staart met Betadine shampoo, smeren levertraanzalf op haar kale plekken en als ze heel veel jeuk heeft smeren we er ook nog wel eens aloë vera op. Verder heeft ze vorig jaar 2 keer een injectie gehad met Insol, die als gunstige bijwerking zou hebben dat de jeuk af zou nemen.

Heeft iemand nog wat wondermiddeltjes die aan te raden zijn? :?
Om de jeuk te verlichten? Of misschien met een andere werking?
En heeft iemand toevallig ervaring met Metazoa? of Insol?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:40

Betadine zou ik niet zo vaak mee wassen. Ik gebruikte liever tea tree. Dat is natuurlijker en zachter.
Tegen jeuk schijnt Derfen goed te helpen.

Edit: had jij het idee dat de injecties hielpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:42

Als je alleen al de vorige paginas even doorleest staan er denk ik al veel tips in.
:j

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:48

Injecties met Insol Dermatophyton zijn absoluut geen garantie. Het is eigenlijk bedoelt als middel tegen ringworm. Bij mijn merrie hielp het destijds niet, wel werd ze hoefbevangen, de veearts vroeg zich ook af of het door de injecties kwam maar dat was natuurlijk niet te onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:49

Dat is toch een algemeen bekende bijwerking daarvan?

Teminste dat zei mijn kliniek wel.. Grootste bijwerking is hoefbevangenheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:02

Destijds, maar dan spreek ik over een jaar of 12 geleden was het nog een twijfelgeval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:17

Ah ja dat is wel poosje geleden ja :j

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:37

tot zover bedankt voor de tips! Kun je tea tree ergens kopen in een grote hoeveelheid? Of alleen in kleine hoeveelheden? Dit gaan we zeker even proberen.

Helaas hadden wij niet het idee dat de Insol echt hielp... ze heeft het einde vorig jaar gehad en zou eigenlijk binnenkort weer een injectie moeten krijgen, we twijfelen echter of we dit wel doen aangezien we liever homeopathisch een oplossing zoeken... ;-)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:51

Ja goeie, klinkt ook niet helder in het resultaat wat het oplevert. En alles wat chemisch is is niet goed voor het systeem van een Eczemer.
Tea tree in grote hoeveelheden weet ik niet. Maar bij een gewone ruitersport zaak hebben ze het volgens mij wel. Gewoon een fles waar je best een tijdje mee kunt doen. Ik deed eerst ook met teershampoo, maar kreeg later de tip van tea tree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:56

Weet iemand of er ook een rijdeken met buikflap bestaat? Mijn paard wordt helemaal gek van de muggen. Rijdeken gebruik ik al maar hij trapt ook nog continu naar zijn buik.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:29

Valt er niet iets te knutselen van oude (eczeem)dekens Yvank_?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:57

Bedankt voor de goede tips! Ik heb inmiddels m'n Rambo eczeemdeken binnen en gisteren een poging gedaan om Boem te wassen met teershampoo. Hij had heel z'n hoofd kapot geschuurd, dus nu ook maar een masker op gedaan. Maar het lijkt vooralsnog ook allemaal te werken dus daar ben ik wel heel blij mee.

Afbeelding
Hij vindt het masker maar niks. Had hem er gisteren af gekregen en stond ermee rond te zwaaien.. De grapjas :D
Hopelijk snapt ie dat het helpt tegen de jeukies

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:30

Hier ligt zo'n masker er continue af. Ik heb alleen geen halster om in de weide ivm de gevaren die zich wel is voordoen, maar ik zou anders kijken naar een masker wat je vast kan maken aan het halster, anders mag je steeds masker rapen :D

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:45

Zonder halster houdt ie het masker beter op. Maar ik heb twee weilanden en in het ene moet ie z'n halster om houden omdat ik hem anders savonds niet mee naar stal krijg. Het andere weiland is bij z'n stal, dus daar loopt ie altijd zonder halster. Maar dat is ingezaaid dus hebben ze maar een heel klein stukje om te lopen.
Hij heeft momenteel dus alleen overdag z'n halstertje om. Thuis is dat ook veel te gevaarlijk want daar lopen ze tussen de bomen, dus ben veel te bang dat ie dan ergens aan blijft hangen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:59

Ik heb het halster een maat groter dan normaal bij een masker en doe hem dan over het masker heen. Dat blijft altijd prima zitten.
Ik heb dan wel een ander Rambo masker, zo's zwarte met een boog bij de ogen.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:21

Die van mij is gister voor het eerst met zijn rambo de wei op geweest. Hij is nog heel! Het schuren is gelukkig wel wat minder. Alleen zijn staart doet hij nu nog. Manen probeerde hij wel maar dat mocht niet van mij. Dus hij dacht o dat is niet nodig. Smeer er nu antiklitwortel lotion op en dat gaat goed!
Staart is nog wel helaas aan het jeuken. Gisteravond ook rondje uit wezen stappen in bos en denk dat hij toen geprikt is bij zijn staart, vandaar de jeuk.
Op stal heeft hij soms de neiging om zij oren "uit" te doen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:39

Kom hier even binnenvallen :wave:
Ik lees sinds een klein weekje stiekem mee. Mijn pony schuurt haar hele hoofd kaal (tot bloedens toe). Biopt laten nemen en daar kwam uit dat ze een allergie heeft. Waarschijnlijk gras/pollen/vliegjes. Het uitsluiten is duur en geeft geen garantie.
Ben aan het rondkijken voor een hoofdkap, maar wat veel verschillende zeg! Ik vind die van Boett erg netjes, sluit ook mooi tot onder aan. Maar erg prijzig.

Zou zoiets ook voldoende bescherming geven?
Afbeelding

Het is wel een vliegenmasker geen eczeem hoofdkap.

Yvank_ schreef:
Weet iemand of er ook een rijdeken met buikflap bestaat? Mijn paard wordt helemaal gek van de muggen. Rijdeken gebruik ik al maar hij trapt ook nog continu naar zijn buik.

Niet met uitrijdeken, maar wellicht wel een idee om te gebruiken tijdens het in/uit stappen.
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=669

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:04

Yvank_ schreef:

Ik rij met zijn eczeemdeken tussen zadel en pad. En de buikflap doe ik dan weer om na het opzadelen met een band voor het zadel langs en een achterlangs. De middelste band vouw ik naar binnen en laat ik gewoon loshangen. Werkt fantastisch. Hij kan weer opletten tijdens het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:06

Wat voor een eczeemdeken heb jij? En dan is ook geschikt om echt mee te trainen :) ? dat het niet heel warm wordt ofzo?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:05

Een QHP comfort. Tja beetje kiezen of delen he? Of half uurtje met 100 procent concentratie kunnen trainen of een uur stevig doortrainen zonder concentratie én zonder dat het paard iets geleerd heeft. (Behalve hoe hij in de zijgangen nog met zijn hoofd kan zwaaien en naar zijn buik kan schoppen en als en idioot met zijn staart zwaaien)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:54

Zijn buik goed insmeren met derfen of TKC dat doe ik nu ook omdat die van mij jeuk heeft bij zijn navel en zover komt niet ene deken

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:47

jessie84 schreef:
Zijn buik goed insmeren met derfen of TKC dat doe ik nu ook omdat die van mij jeuk heeft bij zijn navel en zover komt niet ene deken

eczeemdekens bedekken toch ook de navel? Of ik begrijp je post niet goed...

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:14

Hallo,

Ik heb een vraagje:

Het viel mij op dat nu mijn paard op de wei staat, dat ze meteen aan haar manen en staart gaat schuren zodra ze even op stal staat.

Haar staat deed af en toe al wel, maar nu ook de manen er dus bij.

Moet ik denken aan zomer eczeem ?

Alvast bedankt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:28

TinePine schreef:
jessie84 schreef:

eczeemdekens bedekken toch ook de navel? Of ik begrijp je post niet goed...

bij die van mij niet hoor maar dat is maar goed ook want anders zou hij hem altijd nat plassen :D