[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:43

Ja, dat staat er ook: The EEG created a set of recommendations in 2011 to help practitioners identify early versus advanced stages of PPID ... en dat sluit dus mooi aan op het eerder geplaatste artikel over de mogelijke overgang van EMS naar PPID..
Een ander belangrijk punt is dat de Dex-test op nogal wat bezwaren stuit ( bv hoefbevangenheid) en dat gebleken is volgens deze onderzoekers dat de TRH test dezelfde resultaten kan geven, zonder de risico's die aan de andere test kleven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:45

Maris schreef:
Met de TRH test test je het prolactine niveau ........ Dus ook bovenstaande mensen zien dat verband of misschien ook subgroepen !?

Ik kan de relatie met prolactine niet vinden..?
http://nl.wikipedia.org/wiki/TRH
(in de engelse wiki is de beschrijving uitgebreider)

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:50

Ik lees net dat een te hoog prolactine zorgt voor een lage schildklierwerking...tja

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:04

Waar lees je dat Geerke - link/bron zou handig zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:07

Ik zit op mijn telefoon te prutsen...geen idee hoe ik op dit ding een linkje moet plaatsen... Ik heb gegoogled op prolactine en schildklier

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:33

Ik vind het maar ingewikkeld allemaal ;-)

Ben benieuwd of de glucose bij Fiek nog normaal is. Die uitslag zullen we gelijk hebben.
Insuline laat even op zich wachten..
Paarden stonden er net aardig bij in ieder geval.. Als het zo doorgaat ga ik vrijdag naar een halve tablet denk ik... Dan is het vanaf maandag goed gegaan..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:40

SuperRoos schreef:
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal ;-)

Ben benieuwd of de glucose bij Fiek nog normaal is. Die uitslag zullen we gelijk hebben.
Insuline laat even op zich wachten..
Paarden stonden er net aardig bij in ieder geval.. Als het zo doorgaat ga ik vrijdag naar een halve tablet denk ik... Dan is het vanaf maandag goed gegaan..

Het is ook ingewikkeld en ook al weet je wat er mankeert of ontbreekt, de oorzaak daarvan die krijg je waarschijnlijk niet weg .. anders waren de doctoren en geleerden er ook al wel uit ;-)

Fijn dat het goed gaat nu!! Ben ook benieuwd naar de resultaten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:05

Doordat ik helemaal in de negatieve vibe zat ben ik trouwens het betere nieuws helemaal vergeten te vertellen.

Datgene wat wij dachten dat een tumor was aan zijn oog blijkt een vervetting te zijn, die heeft hij op meerdere plekken in zijn lijf omdat hij zo zwaar is geweest.. Geen tumor dus, goed nieuws..
Nu hopen dat we de medicatie zonder al te veel problemen kunnen ophogen en dat de insuline en glucose nog normaal zijn.. Dan komt er weer een heel klein sprankje hoop als we de cushing kunnen gaan bevechten met de medicatie..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:07

Maar wat zegt deze vervetting over de staat van de rest van zijn lichaam?
Als je bijv een bepaalde kleur/ring bij mensen om de iris ziet, dan weet je dat ze een hoog chol hebben. Wat betekent het voor jou paard en kun je/ moet je daar wat mee? Kan er ook vervetting om andere organen zitten?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:17

IMJ schreef:
Maar wat zegt deze vervetting over de staat van de rest van zijn lichaam?
Als je bijv een bepaalde kleur/ring bij mensen om de iris ziet, dan weet je dat ze een hoog chol hebben. Wat betekent het voor jou paard en kun je/ moet je daar wat mee? Kan er ook vervetting om andere organen zitten?

Dat kan goed..
Niet iedereen hier kent Fiek uit zijn insulineresistentie periode.. (hij was in topconditie en op goed gewicht, reed elke weekend 40km met hem door de bossen etc..) En toen werd hij ineens heel snel heel dik.. Toen bleek de insuline dus helemaal mis te zijn..

Afbeelding
Op zijn ziekst woog hij 630 kilo (eind 2008)

Van de zomer was hij zo https://lh5.googleusercontent.com/-CcJg ... gor+31.jpg
En woog hij 440 kilo (190 eraf)

Niet te bevatten eigenlijk.. Maar dat zijn lijf op bepaalde plekken helemaal vervet is kan goed.. Ik heb zelf ook een gezond BMI maar heb een te hoog vetpercentage om mijn organen..
Denk dat dit ook heel lang tijd nodig heeft om weg te trekken, of is misschien toch wat blijvende schade (maar minder erg dan een tumor denk ik zo..)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:24

Mensen met IR hebben vaak overgewicht en een verstoord lipidenprofiel en dan noem je het het metabool syndroom...
Rind a bell? (equin metabool syndroom). Ik zou het bijna raar vinden als hij geen EMS heeft.. en dus inmiddels diabetes (noem je dat zo bij paarden?) ontwikkeld heeft. Ik hoop dat je dat kunt bepalen met 1 glucose meting.. dan kan je over op andere middelen.. maar dan weet je in ieder geval ook wat!

Tja en of het minder erg is.. ik weet daar bij paarden niet genoeg van. Kijk, als je lever vervet, of de kransslagaders om je hart, kan dit net zo gevaarlijk zijn.. maar ik heb nog nooit van kransslagaderverstoppingen bij paarden gehoord. Trouwens ook nog nooit van een verhoogd lipidenprofiel (cholesterol).

Iemand anders wel?

edit: wat een verschil die 190 kg!!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:25

NB: bij de IR test is glucose niet zo van belang - het insuline niveau daarentegen wél..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

Insuline wil ik weten voor zijn resistentie. Glucose test ik mee om te kijken of daar iets is, en mogelijk herhalen in gevallen van twijfel..
De echte diabetes komt bij paarden nauwelijks voor dacht ik. Wel de resistentie, en die uiten zich beiden anders..
Testuitslagen zullen laten zien in hoeverre hij nog resistent is..

En qua vervetting, dat is zeker ook niet ideaal maar niet iets kwaadaardigs dat in zijn oog groeit en hem continu zeer doet.. Ik heb me er bij neergelegd dat er in Fiek zijn lijf onomkeerbare schade is aangericht en dat dit zijn levensverwachting aanzienlijk heeft verlaagd. We kijken wat nog eerlijk voor hem is en waar hij van geniet.. Zo leven we al een tijdje eigenlijk..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:15

Jannepauli schreef:
Maris schreef:
Met de TRH test test je het prolactine niveau ........ Dus ook bovenstaande mensen zien dat verband of misschien ook subgroepen !?

Ik kan de relatie met prolactine niet vinden..?
http://nl.wikipedia.org/wiki/TRH
(in de engelse wiki is de beschrijving uitgebreider)

JP zie http://www.dundee.ac.uk/medther/tayendo ... rolact.htm maar dat is niet de link waar ik de info uit had. Die ging echt over PPID. Ik zoek nog even...

hier staat idd weer wat anders
Thyrotropin-releasing hormone (TRH) stimulation test: Some cells in the pars intermedia of the pituitary gland release ACTH in response to TRH administration, and this will result in increased blood concentrations of cortisol. Unfortunately, the test is infrequently performed and TRH produced specifically for equine diagnostic testing is unavailable, but TRH can be purchased from chemical suppliers.

Deze link ( als hij goed werkt ) gaat over TRH - thyroid TRH is toch ook Thyroid releasing hormone ?
http://books.google.nl/books?id=XkPfSJI ... id&f=false Er staat ook dat TRH stimulates the secretion of prolactin. Dus misschien dat er dan een indiect verband is tussen hoog TRH en hoog prolactine ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:12

Pfff ik kan het niet meer vinden. Misschien had ik het dan verkeerd opgeschreven en was het meer dat bij verhoogde TRH waardes prolactine ook verhoogd is.

wel vond ik nog dit over monnikspeper :
Can Vitex Agnus Castus/Chastetree Berry be used to treat PPID?
Although Vitex Agnus Castus appears to have dopaminergic effects on prolactin, and horses in trials have shown a lifting of depression, there is no published research indicating that Vitex Agnus Castus reduces ACTH or insulin levels..

En deze: [i]The herb Chaste Tree Berry (Agnus Castus available in several different forms) may control the symptoms for some horses, especially if there is an element of excessive prolactin production. So you might see an improvement of coat quality and coat shedding but this herb does not control ACTH levels so it is very important to maintain regular blood test checks to make sure that ACTH levels are not rising.

[/i]Weer dus dat mp inwerkt op de prolactinewaarde ( en daardoor indirect misschien ook op de dopamine waarde ).

maar ik vond ook al een onderzoek dat Echinacea ook invloed heeft op deze 2 hormonen. Ze weten alleen niet of Echinacea nu dopamine verhoogd of prolactine verlaagd.

En over de invloed van ijzer :
Cushings disease compromises the immune system and there is a suggestion that long term absorption of high levels of iron from forage contribute to worsening PPID. This means that an approach which determines the correct ratios of minerals to add to the diet can be very helpful.
Laatst bijgewerkt door Maris op 11-12-13 17:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:20

Over prascend : http://www.prascend.com/Prescribe Met tabellen over bijwerkingen etc. Zo krijgt bijna 33% van de paarden last van minder trek hebben in eten.

En over de invloed van kou :
Cold is another important consideration in the management of IR. Cold causes hormonal changes. Sudden cold snaps trigger a release of cortisol, which makes IR worse and can influence the way the blood vessels in the hoof respond to vasodilators. The process of adapting to cold also normally involves a rise in thyroid hormone levels, which helps keep the horse warm. Many IR and Cushings horses who are badly managed and controlled have suppressed thyroid levels so they may not have this extra warming response. The harder the body has to work to stay warm, the less blood is delivered to the extremities. This, together with an already damaged blood supply, could be why many previously laminitic horses who have recovered during the autumn months develop foot pain in cold weather.
Laatst bijgewerkt door Maris op 11-12-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:26

Hmm.... Ok, weer wat opgestoken. Ik kan dan ook wel enigszins begrijpen waarom het beïnvloeden van Prolactin door monnikspeper werkt - tot op zekere hoogte.
Het is wel super ingewikkeld allemaal die hormonen - als er één dingetje scheef gaat, dan is het net een soort dominospel, waarbij alle blokjes omvallen en verschuiven..
Hier nog zo'n leuke in het kader van de relatie tussen dopamine en prolactine:

Noradrenaline and dopamine regulation of prolactin secretion in sheep: role in prolactin homeostasis but not photoperiodism.

Lincoln GA, Clarke IJ.

Source

MRC Human Reproductive Sciences Unit, Centre for Reproductive Biology, Edinburgh, UK. g.lincoln@hrsu.mrc.ac.uk

Abstract

The role of noradrenaline (NA) and dopamine (DA) in the hypothalamic control of prolactin (PRL) secretion was investigated in hypothalamic intact (control) and hypothalamo-pituitary disconnected (HPD) Soay rams. The animals were exposed to alternating 16-weekly periods of short (8 L : 16D) and long days (16 L : 8D) to induce marked cyclical changes in PRL secretion in both groups (as demonstrated previously). Selective NA and DA receptor antagonists (dose: 1.2 micromol/kg) were administered under short days (low endogenous PRL secretion), and agonists (dose: 0.0012-0.12 micromol/kg) were administered under long days (high endogenous PRL secretion). The acute changes in blood PRL concentrations were measured over 4 h as the index of responsiveness. Under short days, treatment with WB4101 (alpha-1 adenoceptor antagonist), and rauwolscine (alpha-2 antagonist), consistently increased PRL secretion in control, but not in HPD rams. The treatments produced similar acute, drug-specific behavioural effects in both groups. Propranolol (beta antagonist) had no effect on PRL secretion, while sulpiride (DA D-2 antagonist) induced a marked increase in blood PRL concentrations in control rams (> 4 h), and a transient effect in HPD rams (15 min). Under long days, when endogenous PRL secretion was increased, phenylephrine (alpha-1 agonist) produced no effects, while bromocriptine (DA D-2 agonist) robustly decreased PRL concentrations in both control and HPD rams, even at the lowest treatment dose. Overall, the positive responses to the antagonists in the control rams, support the view that DA (acting via D-2 receptors), and to a lesser extent NA (acting via alpha-1/alpha-2 receptors), negatively regulate PRL secretion. In contrast, the lack of responses to the antagonists in the HPD rams, support the view that neither DA, nor NA, mediate the photoperiodic control of PRL secretion.

PMID: 11903811 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Wel vreemd ( wellicht achterhaald) is die quote over de TRH test - die is toch al lang bekend en wordt ook bij paarden toegepast..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:29

Maris schreef:
Over prascend : http://www.prascend.com/Prescribe Met tabellen over bijwerkingen etc. Zo krijgt bijna 33% van de paarden last van minder trek hebben in eten.

Mag wel ze eet voor een paard op het moment.
Moonlight heeft nu sinds dinsdag ochtend 1/4 pil gehad. Eet het ieder geval heel makkelijk. Het water drinken is de laatste dagen al minder als eerst. Dus tot nu toe nog alleen maar goed nieuws.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:44

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:58

Ik had een vraagje,,
Iemand die ik ken sprak ik vanmiddag haar paard heeft cushing, niet heel erg. Paard krijgt 0,25 tablet.
En heeft die medicijnen sinds mei ongeveer en is nog steeds erg depressief ,ik schrok hiervan is dat iets wat blijvend is ? Of hoort dat niet..

Mijn pony wordt de 2e week na januari geprikt op cushing. Ze is nu erg goed te pas.
Maar ik zou niet willen dat zij de rest van haar leven depressief moet zijn van de medicijnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:00

Marjo89 schreef:
Ik had een vraagje,,
Iemand die ik ken sprak ik vanmiddag haar paard heeft cushing, niet heel erg. Paard krijgt 0,25 tablet.
En heeft die medicijnen sinds mei ongeveer en is nog steeds erg depressief ,ik schrok hiervan is dat iets wat blijvend is ? Of hoort dat niet..

Mijn pony wordt de 2e week na januari geprikt op cushing. Ze is nu erg goed te pas.
Maar ik zou niet willen dat zij de rest van haar leven depressief moet zijn van de medicijnen.

In principe zijn de paarden juist depressief door de cushings en de hormonale problemen die daarachter zitten. Het klinkt mij een beetje toe dat het paard misschien te weinig medicijnen krijgt want juist doordat cushings onder controle komt wordt het paard weer vrolijker en frisser en niet meer depressief.

De medicijnen hebben in principe niet die bijwerking maar juist de ziekte zelf..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:01

waarschijnlijk krijgt dat paard dan te weinig prascend ( zoals Fargo ook al zegt ).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:12

fargo schreef:
Marjo89 schreef:
Ik had een vraagje,,

In principe zijn de paarden juist depressief door de cushings en de hormonale problemen die daarachter zitten. Het klinkt mij een beetje toe dat het paard misschien te weinig medicijnen krijgt want juist doordat cushings onder controle komt wordt het paard weer vrolijker en frisser en niet meer depressief.

De medicijnen hebben in principe niet die bijwerking maar juist de ziekte zelf..

Oke, ik kon nergens het antwoord vinden. Ik ga het eens doorgeven.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:34

hallo,
Ik meld mij hier ook even, 2 maanden geleden cushing vastgesteld en zie nu al resultaten door de prascend.
Ze wordt weer levendig en ontdeugend hihihihihi ze gaat weer kattekwaad uithalen en daar ben ik zo blij mee, jihoeeee.
In maart gaat ze weer getest worden om te kijken of het beter is of niet zodat we de medicijnen desgewenst aan kunnen passen of dat het zo blijft, ze krijgt nu 1 pil per dag.

groetjes diana

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:27

bijoekimmie schreef:
hallo,
Ik meld mij hier ook even, 2 maanden geleden cushing vastgesteld en zie nu al resultaten door de prascend.
Ze wordt weer levendig en ontdeugend hihihihihi ze gaat weer kattekwaad uithalen en daar ben ik zo blij mee, jihoeeee.
In maart gaat ze weer getest worden om te kijken of het beter is of niet zodat we de medicijnen desgewenst aan kunnen passen of dat het zo blijft, ze krijgt nu 1 pil per dag.

groetjes diana

Kijk eens aan, dat zijn goede berichten! *\o/*