Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:21

Nou mocht er iemand zijn die die aandacht aan mijn paard zou willen geven, knuffelen en wandelen etc dan mochten ze haar zo hebben.
Maar ik ben bang dat ze in verkeerde handen komt. Bij een handelaar ofzo of mensen die er toch mee gaan rijden.
Dus blijft ze maar hier lopen. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:37

ijssnuiver schreef:
Ik zet een vriendin toch ook niet aan de kant omdat ze bijvoorbeeld niet meer kan lopen?

Maar een vriendin kost je geen 400 per maand!

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:20

ja, maar het blijft toch een leven. Ik vind het zo verschrikkelijk egoistisch om een 'gezond' dier in te laten slapen, omdat hij niet in de sport kan. (ik zou zo mijn sportdroom opgeven als ik met die van mij lekker naar buiten zou kunnen) helaas heeft die van mij altijd pijn.. dat vind ik echt een ander verhaal.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:48

Er zijn tegenwoordig toch hele goede plekken waar je je blessure of pensioenpaard voor een veel lager bedrag per maand kunt stallen. Bij een goed adres zijn de omstandigheden daar voor deze paarden vaak ook beter dan op een doorsnee pensionstal.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:42

Een beetje fatsoenlijke plek kost je nog 275 aan stalling per maand, komen dierenartskosten, hoefsmid enz er nog bij. Kosten ze je echt rond de 400 per maand als je alles optelt.

Ik begrijp dat mensen het doen, maar ik vind ook dat mensen moeten begrijpen dat iemand die financiele mogelijkheden niet heeft of gewoon zegt: Ik vind ze lief, maar ik wil er wel mee kunnen sporten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:46

Maar wat Femo ook zegt, het blijft wel een leven waar je een einde aanmaakt... En dat is enorm heftig.
En wat jij ook zegt heb ik ook. Calypso had altijd pijn, kon niet meer opstaan en had echt pijn op het land. Maar ik had eigenlijk alles al opgegeven, we deden alleen nog wat zij aankon en als onbelast weidegang was geweest wat ze nog kon, dan was ze er nu nog geweest en waren we lekker wandelingen blijven maken.
Ik zou er alles voor over hebben als dat nog zou kunnen...

Op moment dat je het financieel echt niet meer kan dragen, dan heb ik daar zeker respect/begrip voor. Maar je paard in laten slapen omdat je ermee wil sporten en dat niet kan, vind ik ronduit egoïstisch. En nee een vriendin kost mij geen 400 euro per maand, maar dat heeft mijn paard mij ook nooit gekost. Je kunt natuurlijk een plekje zoeken met stalling en weidegang. Dingen als een overdekte rijbak ed heb je dan niet meer nodig en hoef je dus ook niet bij je stalling te hebben. Imo kan het dan altijd goedkoper.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:11

ijssnuiver schreef:
Maar wat Femo ook zegt, het blijft wel een leven waar je een einde aanmaakt... En dat is enorm heftig.
En wat jij ook zegt heb ik ook. Calypso had altijd pijn, kon niet meer opstaan en had echt pijn op het land. Maar ik had eigenlijk alles al opgegeven, we deden alleen nog wat zij aankon en als onbelast weidegang was geweest wat ze nog kon, dan was ze er nu nog geweest en waren we lekker wandelingen blijven maken.

Op moment dat je het financieel echt niet meer kan dragen, dan heb ik daar zeker respect/begrip voor. Maar je paard in laten slapen omdat je ermee wil sporten en dat niet kan, vind ik ronduit egoïstisch. En nee een vriendin kost mij geen 400 euro per maand, maar dat heeft mijn paard mij ook nooit gekost. Je kunt natuurlijk een plekje zoeken met stalling en weidegang. Dingen als een overdekte rijbak ed heb je dan niet meer nodig en hoef je dus ook niet bij je stalling te hebben. Imo kan het dan altijd goedkoper.

Jij vind het egoistisch dat iemand een paard heeft, er goed voor zorgt, maar er mee wil rijden, maar je liet je Calypso wel leven tot ie niet meer kon opstaan en altijd pijn had?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:25

Ho even, nu vind ik de toon erg vervelend worden. Ijssnuiver is beter voor haar paard dan iemand die zijn paard te vroeg in laat slapen omdat het paard zich niet meer kan benutten als sportpaard. Ik ben gek op dressuur, onwijs fanatiek etc etc. Ook ik wil zo goed mogelijk presteren, maar nooit ten koste van mijn paard.. Ik snap dat mensen zo'n keuze maken, maar ik kan hetniet, ik ga een veel te goede band aan met mijn paarden. En ze zijn zoveel meer dan een sportpaard..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:26

Ze heeft gewoon gekeken hoever ze het dragelijk voor calypso kon houden. En het niet meer opstaan heeft denk ik ook de knop omgezet..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:28

Hoezo beter?
We hebben uiteindelijk zelfde doel toch? Genieten met elkaar. Het paard heeft er niets van om 'te vroeg' ingeslapen te worden. Te laat wel..

Maar die tijd is gewoon heel persoonlijk.

Laten we elkaar geen verwijten maken. Iedereen doet wat die kan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:28

femo schreef:
. Ook ik wil zo goed mogelijk presteren, maar nooit ten koste van mijn paard.. Ik snap dat mensen zo'n keuze maken, maar ik kan hetniet, ik ga een veel te goede band aan met mijn paarden. En ze zijn zoveel meer dan een sportpaard..

Precies en er zijn dus mensen die afscheid van hun paard nemen omdat ze juist niet ten koste van een paard door willen gaan.

Ik heb respect voor beide partijen, maar IJssnuiver vind dat men dan bijzonder egoistisch is. Daarom wordt de toon vervelend!

Mijn mening erover, laat ik heel bewust buiten dit topic.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:07

Joolien schreef:
En wat heeft het paard eraan als hij staat te staan op een weide?

Da's hetgeen een paard voor gemaakt is toch? Dat rijden hebben wij erbij gelapt, da's niet hun natuur.

Maar nu algemeen: ik vind dat hier iets te hard "gepusht" wordt richting inslapen voor paarden die mogelijk pijn hebben. Denk eraan dat dit een onherroepelijke beslissing is, zelf ben ik daar voorzichtig in, want stel dat iemand dan deze adviezen opvolgt en er spijt van krijgt, dan zou ik me schuldig voelen.

Bovendien hangt het ook af van de mate van pijn. 1 op 10 mensen heeft altijd pijn (ik ook), maar ik denk dat de euthanasiecijfers toch heel wat lager liggen.

En met herplaatsen kan het ook wel es goed gaan. Zeker als het paard staatsgevaarlijk wordt bij berijden, zal men het wss niet zo snel wagen, en/of na een lelijke valpartij (eigen schuld dan!) snel weer van gedacht veranderen. De grootste risicogevallen zijn de paarden die ondanks de pijn braaf blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:47

DIe van mij is erg blij gewoon op de wei. Een vrolijk energiek paard dat speelt met de kleine vriendjes. Loopt wat voorzichtig maar is niet kreupel. Waarom zou ik zo'n dier laten inslapen als ik de mogelijkheid heb om deze te houden?
Ik begrijp wel dat op een pensionstalling deze kosten bijna niet te dragen zouden zijn. Maar ze loopt hier gewoon thuis. Mocht ik haar ooit moeten wegdoen dan laat ik haar wel inslapen. En als ze duidelijk veel pijn krijgt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:56

R12312 schreef:
ijssnuiver schreef:

Jij vind het egoistisch dat iemand een paard heeft, er goed voor zorgt, maar er mee wil rijden, maar je liet je Calypso wel leven tot ie niet meer kon opstaan en altijd pijn had?

Ik vind van jou enorm kort door de bocht en een enorme poedersuiker opmerking.
Ik heb inderdaad gekeken tot hoe lang het ging en het altijd pijn hebben, is ook iets wat geleidelijk aan gaat. Het is niet zo dat ze van de 1 op de andere dag de hele dag pijn hebben... Dus dan kijk je inderdaad waar de grens ligt en bij het niet meer kunnen opstaan(of althans, daar heel veel moeite mee hebben), was bij mij die grens bereikt. Uiteraard speelden er meer dingen mee, maar dit was wel 1 van de hoofdpunten.

Wat ik egoïstisch vind, is mensen die hun paard in laten slapen omdat ze willen rijden. Terwijl het paard onbelast geen pijn ervaart. Ja dat vind ik ronduit belachelijk en alleen aan jezelf denken.

R12312 schreef:
femo schreef:
. Ook ik wil zo goed mogelijk presteren, maar nooit ten koste van mijn paard.. Ik snap dat mensen zo'n keuze maken, maar ik kan hetniet, ik ga een veel te goede band aan met mijn paarden. En ze zijn zoveel meer dan een sportpaard..

Precies en er zijn dus mensen die afscheid van hun paard nemen omdat ze juist niet ten koste van een paard door willen gaan.

Ik heb respect voor beide partijen, maar IJssnuiver vind dat men dan bijzonder egoistisch is. Daarom wordt de toon vervelend!

Mijn mening erover, laat ik heel bewust buiten dit topic.

Ik heb tot op zekere hoogte respect voor beide partijen. Maar goed, ik denk dat mijn mening duidelijk is, je laat geen dier inslapen wat onbelast nog prima pijnvrij kan lopen op het land.
Het is jammer dat je de schuld van de vervelende toon volledig bij mij neer legt...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:16

Laten we het aub wel gezellig houden in dit topic. Ik deel mijn mening met ijssnuiver. Maar gelukkig kunnen we niet voor elkaar beslissen, en we houden allemaal van onze paarden. Elke band is anders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:48

Waar ik nu wel benieuwd naar ben, IJssnuiver, is of jij je paard (dat misschien pijn heeft) dan aan iemand anders zou verkopen? :)

Er zijn ook mensen die semi-beroepsmatig aan het sporten zijn. Het kost veel geld. Als je paard niet meer kan sporten en je hebt geen ruimte voor 2 paarden, leg je niet alleen je paard maar ook je eigen toekomst aan de kant (in het onwaarschijnlijke geval dat je geen paard aangeboden krijgt om gewoon te rijden).

Ik hoef niet hoog in de sport maar ik heb ook besloten mijn paard niet te verkopen. Als ik haar niet meer kan onderhouden (en ze staat echt heel goedkoop! zelfs 120 km van waar ik doordeweeks ben omdat het daar goedkoper was) dan laat ik haar inslapen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:26

Ik zou mijn paard nooit verkocht hebben met pijn. Ik zou te bang zijn, dat ondanks goede afspraken, dat er toch andere dingen mee gedaan word en dat het paard toch nog gebruikt word als rijpaard.

Als je paard niet meer gereden kan worden, dan zet je het imo ook niet aan de kant. Je zet dan inderdaad wel je eigen toekomst in de wacht.

Dat is wat ik gedaan heb met Calypso, ik heb mijn eigen belangen in die periode opzij gezet. We zijn begonnen met alleen buitenritjes maken, dat was wat eerst nog kon. Daarna werd het vooral werken vanaf de grond(grondwerk ed) en we zijn gestopt met lekker op land staan en regelmatig aan de hand een strandwandeling.
Tot dat het echt niet kon. Calypso heeft nooit op pijnstilling gestaan, maar dus altijd op eigen "kracht" (bij gebrek aan ander woord) alles gedaan.

Wat ik al aangegeven had, als het financieel echt niet meer gaat. Dan heb ik respect en begrip voor het inslapen in die situatie. Maar inslapen omdat je zelf de sport verder in wil, of wil blijven rijden. Daar heb ik het respect niet zo goed voor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:06

Dank je wel voor je antwoord IJssnuiver.
Jij hebt in die tijd de keuze gemaakt om je eigen belangen opzij te zetten voor je paard. Hoe belangrijk was paardensport in die tijd voor jou, en wat waren jouw ambities erin? Zou je het ook kunnen begrijpen als iemand veel ambitie heeft en een paard heeft dat (misschien) pijn heeft, er toch voor kiest om het paard niet te verkopen maar in te laten slapen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:39

De paardensport was destijds net zo belangrijk als dat die nu is. Ik vind het een fantastische sport en hou ervan om samen te werken met mijn paard en van alles te bereiken. Maar, wel met het belang van het paard voorop. Ik kies er dan inderdaad voor om mijn eigen belangen opzij te zetten. Ik zou het tegenover mezelf nooit kunnen verantwoorden als ik die keuze maak in mijn eigen belang.

Ik vind dat inderdaad heel lastig (niet) te begrijpen. Zolang je paard nog pijnvrij is als het als grasmaaier dient(om maar even kort door de bocht te zijn), dan snap ik niet zo goed waarom je dan je paard in laat slapen. Je hebt op een moment gekozen om dat paard aan te schaffen en ik vind dat je daar dan ook voor moet staan. Zeker als je het financieel nog kunt opbrengen om je paard lekker te laten staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:53

Het kan ook zo zijn dat iedereen de grens van pijnvrij anders legt. En de toekomst van een paard dat iets mankeert telt voor mij ook mee.

Mijn eerste paard had koliek en was er zo erg aan toe dat het niet meer te opereren was, snelle keuze dus...
Mijn tweede paard nam ik over van een groep gehandicapten toen ze 20 was. Manegemoe, maar wel nog lekker ritjes mee naar buiten. Af en toe wat last van artrose, af en toe een bloedneus, maar ze was heel vrolijk geworden terwijl ze op de manege heel sikkeneurig was. Na die twee jaar een bloedneus die bleef druppelen, weer heel sikkeneurig, ze bleek een tumor in een bijholte in haar neus te hebben, einde verhaal dus vond ik.
Mijn derde paard is mijn vorige paard. 2008 een koliekoperatie overleefd, daarna is ze alleen nooit meer helemaal zichzelf geworden zeg ik achteraf. Hetgeen waarom ze uiteindelijk naar Nijkerk is gegaan: het checkligament was net onder de voorknie half van het bot af, ik was al een jaar aan het stappen met andere peesblessures die dan wel genezen waren, maar deze kon niet meer genezen. Ik zag in de wei dat ze nog wel draafde en greppeltjes sprong, dus voor het oog leek het nog heel wat. Maar met remmen of landen na een greppeltje, stak ze links voor ver vooruit om daar niet op te landen. Als de anderen gek deden deed ze niet altijd meer mee, terwijl ze altijd de aanstichtster was. Met de grote kans dat met een verkeerde beweging die pees verder af zou scheuren in gedachten heb ik haar dus laten gaan.
Te vroeg? Nee, voor mij niet. Ja, voor anderen misschien wel.
Het is dus nooit te beoordelen voor anderen vind ik wat iemand doet. Wel ben ik persoonlijk toch echt van mening dat ik een paard ( of ander dier) liever 1 maand te vroeg laat gaan, dan 1 dag te laat bij chronische ziektes.
Tot nu toe heb ik het zelf nog niet meegemaakt dat een paard van mij nog geschikt was om jaren op een wei te bivakkeren, zonder dat ik erop kon, dus ik zou niet durven zeggen wat ik dan zou doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:37

Jet, wat heb je dat goed omschreven!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:24

Dank je! Ik heb er ook wel goed over nagedacht, hoe voel ik het, waarom heb ik destijds zo gehandeld, enzovoorts. Een paard verkopen kan ik dan weer niet, als het bij mij komt, blijft het tot zijn dood. Dat is dus wel weer een dilemma van mij nu: wat met Elvee als ik haar niet meer kan onderhouden of nog erger: als ik overlijd? Die is niet gezond, nu zeker wel te goed voor de slacht, maar wel met de nodige beperkingen. Dat vind ik dus een veel moeilijker punt eigenlijk...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:20

Hoe is het nu met de paarden?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:43

Hier gaat het extreem goed. Na ander beslag van mijn eigen hoefsmid liep ie na de beslagbeurt al 70 procent beter en nu na een week nagenoeg goed.

De behandeling van de arts met aqua. trainen en een bepaalde wijze van longeren geloof ik niet zo in. Ja het waterbad wel, maar de wijze van longeren niet. We zijn ook in overleg met de hoefsmid weer op mijn eigen wijze gaan longeren en gaan volgende week er weer op. Pony is heel erg verbeterd.

Maar mijn smid heeft ook wonderhandjes :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:06

Wat is de wijze van longeren?

Fijn zeg dat die zo verbeterd is *\o/*