[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:56

lemanthia schreef:
trip heeft heel erg veel jeuk helaas ondanks het smeren en de deken

[ITP] Tripper weer eens ITP

Oei dat is vervelend! Wanneer ben je begonnen met de deken? Je schrijft dat ze gek is op eten, wat krijgt ze zoal, want daar kun je ook resultaat mee boeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:03

lemanthia:
ze is zeker wel te zwaar,wat is het voor ras?
en inderdaad,kijk heel goed naar de voeding.
haal alles weg wat niet noidg is,dus geen snoepjes,wortels.
alleen wat krachtvoer en ruwvoer en matig in het gras.
wat voor krachtvoer geef je?

ik hoef hier bijna niks te zetten haha.
appie gaat super,staat onder de vliegendeken en heeft verder geen jeuk *\o/*

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:19

Fennadev schreef:
mijn pony heeft nu kale plekken op zijn rug, kan dit ook van de eczeem zijn? Hij bijt daar wel steeds.

Ik denk dat je eerder moet denken aan schimmel dan aan ZE.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:14

Citaat:
Kan idd eczeem zijn.
Wanneer het dat wel is, dan is het kwelling om ze zonder deken te laten staan. Dan maar uit het koppel en een andere oplossing zoeken. Eczeempaarden die dusdanig schuren zonder deken laten staan, is imo echt geen optie.

Ik denk dat het verkeerd begrepen is, ik kan dus niet NIET zien dat hij schuurt. Alles is droog en zie hem ook NIET schuren aan bijv. de waterbakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:00

chery schreef:
Citaat:
Kan idd eczeem zijn.
Wanneer het dat wel is, dan is het kwelling om ze zonder deken te laten staan. Dan maar uit het koppel en een andere oplossing zoeken. Eczeempaarden die dusdanig schuren zonder deken laten staan, is imo echt geen optie.

Ik denk dat het verkeerd begrepen is, ik kan dus niet NIET zien dat hij schuurt. Alles is droog en zie hem ook NIET schuren aan bijv. de waterbakken.

Ik zeg dat het eczeem kan zijn, niet dat dat het is. En als het wel eczeem is, het kwelling is om zo'n paard bloot te laten lopen, alleen vanwege zijn huisvesting. Je vraagt of het eczeem kan zijn, wat heb ik verkeerd begrepen dan? Als je er zeker van bent dat het geen eczeem is, hoefde je die vraag niet te stellen toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:19

chery schreef:
Citaat:
Kan idd eczeem zijn.

je hoeft hem ook niet te zien schuren,kan trouwens ook een ander paard zijn met jeuk wat bij hem komt kriebelen en zo zijn haren op eet.
zoals in elk geval van jeuk,eerst kijken of er luis/schimmel of mijt is.
dan kijken naar voedingsfouten of minerale disbalansen.

als dat allemaal uitgesloten is kun je aan zomereczeem gaan denken.
maar haal er een veearts bij als je het niet weet,die kan gaan kijken wat er mis kan zijn

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:38

Enten doe ik hier in januari/februari, maar merk geen verschil (heb jarenlang niet ge-ent).

Als je paard erg veel zweet, kun je toch ook alleen met water afspoelen 's avonds.
Als het echt heel heet is zet ik die van mij gewoon onder de sproeier, en dan lekker weer deken erop, en dan lekker op stal.
Kijk wel uit dat je je paard na het afspoelen in een koelere omgeving zet.
Hun lichaam stelt zich in op de warmte, ga je hem sproeien (vaak toch koud water), krijg het lichaam flinke klap.
Daarna wordt het lichaam weer warm en nog een dubbele klap dus.
Beste is om anders gewoon warm water te gebruiken.

Test:
Doe het zelf maar eens onder een koude douche met dit weer zoals vandaag.
Daarna loopt het zweet je van de kop af.
Terwijl als je gewoon met warm water doet, dat veel minder is.

Even over m'n eigen knol.
Hier gaat het nog steeds van een leien dakje. :o

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:42

Hoe doen jullie dat met het zweten onder de deken? Als ik die van mij op doe, dan is hij drijfnat van de zweet.
Nu zit ik eraan te denken om hem er tegen de avond op te leggen zodat hij overdag niet zo zweet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:49

hier een mega-blunder: ik had nog een flesje met spraydopje met vliegenspul athans dat dacht ik....ik vrolijk spuiten en smeren (natuurlijk zonder handschoenen aan) is het derfen !!!!! getverdegetver.....1 voordeel...ik heb nog geen vlieg in de buurt gehad :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:49

Mijne zweet nu ook, maar wat wil je vorige week max 15 graden en regen, en nu 30 graden en zon..
Ik spons hem ff af met warmlauw water, dan mag ie ff rollen, borstel erover, deken weer op en klaar :) Meneer voelt zich weer helemaal het heertje

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:54

Ik heb de deken voor nu even af. Vanavond gaat die er weer op.

Ben ik de enige die Derfen niet vind stinken?? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:07

Ik heb de deken maar op gelaten. Op stal zetten gaat helaas niet, daar is het gemiddeld tien graden warmer dan buiten. Ik heb het idee dat hij van afsponzen, drogen en deken weer op, meer gaat jeuken. Komt dat iemand bekend voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:08

waarom heb je die deken af?
dan word je paard weer geprikt.

appie loopt gewoon met deken en ik smeer helemaal nergens mee,is ook niet nodig als je maar consequent die deken er op houdt.

ysb.warm of niet deken bijft er gewoon op
en ik zweet ook,maar kan moeilijk in mijn nakie gaan lopen hahaha :P
zorg voor wat schaduw eventueel,maar van een beetje zweten gaan ze niet dood hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:09

Mindim schreef:
Ik heb de deken maar op gelaten. Op stal zetten gaat helaas niet, daar is het gemiddeld tien graden warmer dan buiten. Ik heb het idee dat hij van afsponzen, drogen en deken weer op, meer gaat jeuken. Komt dat iemand bekend voor?

ga zelf mu maar eens onder de douche staan en dan weer naar buiten.
door temperatuursverschil ga je juist nog harder zweten.
ik tenminste wel,dus neem aan dat mijn poown dat nu ook doet.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:15

@mindim: Sorry als ik zo over kom, maar dacht dat je het verkeerd begreep, je zei in je stukje "een paard dat dusdanig schuurt" en ik had er juist in gezet, ik zie hem niet schuren. Hij loopt rustig te eten, drinkt water uit de watertonnen en schuurt dan verder niet, als hij jeuk heeft zal hij de tonnen zeker aanpakken om te schuren denk ik dan...., ik heb gisteren een paar uur lekker in het zonnetje zitten kijken naar de groep, om te kijken wat hij deed.

Verder de voeding, hij loopt in het gras. Toen hij iets begon te schuren heb ik hem al een paar keer gewassen met imaverol. Ik hou hem in de gaten en als ik zoiets heb van, het wordt erger, onderneem ik actie, ga naar de dierenarts en dan desnoods uit de groep.
Is het misschien iets om toch de plekken in te smeren met derfen? Ik had gelezen dat dat niet allen tegen eczeem was, maar voor meer dingen. Stel dat een ander paard het doet, zal die er dan afblijven door hoe het ruikt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:29

chery,heb je mijn berichtje wel gelezen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:41

Op dit moment hier voornamelijk bezig Shet B2 (Barbie) die ik pas een paar maanden bij Shet B1 (Bartje) heb staan, door haar wintervacht heen te helpen.
Dat uitgebleekte bruine teddy-spul wil er maar moeilijk afkomen; Shet Bartje liet tijdens rosssen het merendeel gewoon wel los: bij Barbie zitten delen nog muurvast.
Beiden zijn schuur/ZE verdacht, maar geen zekerheid.
Shet Bartje heeft nog niets geschuurd, merrie Barbie haar staartwortel, althans dat DACHT ik.... maar zag laatst dat Bartje daar lekker dominant aan zat te knagen. Zij is pas iets van 2 maanden bij ons.
Alles is uitgebrushd, ingespoten met Hertshoorn-troep, ze zijn beiden zwart-bruin van kleur, bij een schimmelkleurige moet je dat niet proberen (!) manen en staart-aanzetten ingemasseerd met Fenonolf.
Tot nog toe geen overtuigend ZE- geschuur.
Merrie Barbie stampt veel met achter benen, en slaat veel met staart: ruin Bartje helemaal en totaal NIET
Beiden rollen veel, maar kijken ze ook van mekaar af, zie ik...

Ik wacht het nog eventjes af, het begint nu ook hier in Drenthe echt warm te worden.

Het grote bonte tweetal in de platte open weide heeft nog nergens last van...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:46

ellepel schreef:
chery,heb je mijn berichtje wel gelezen?

Jazeker vandaar dat ik ook terugkoppel naar, voeding{gras} evt ander paard, als ik het niet vertrouw veearts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:49

ohw zo,oke,ik dacht dat je het niet had gelezen.
imaverol is alleen tegen schimmel en niet tegen luis.
en luis komt echt wel veel voor en kan wel jeuk veroorzaken.

krijgt je dier nog wat andes dan gras?
zo nee dan even kijken of je een zoutblok of mineralenblok kunt halen en die in het land leggen.

derfen kun je prima proberen,misschien werkt het wel

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:25

ellepel schreef:
ohw zo,oke,ik dacht dat je het niet had gelezen.
imaverol is alleen tegen schimmel en niet tegen luis.
en luis komt echt wel veel voor en kan wel jeuk veroorzaken.

krijgt je dier nog wat andes dan gras?
zo nee dan even kijken of je een zoutblok of mineralenblok kunt halen en die in het land leggen.

derfen kun je prima proberen,misschien werkt het wel

Nee geen brok o.i.d. erbij. Hij loopt in een koppel hengsten/ruinen van =/- 15 stuks.Zout/mineralenblok is altijd beschikbaar.
Luis ook niet, heb ik 1x gehad bij een paard |(
Verder ziet hij er super uit. Supermooie glanzende vacht!
Ik ga eens even kijken voor derfen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:30

happytime schreef:
hier een mega-blunder: ik had nog een flesje met spraydopje met vliegenspul athans dat dacht ik....ik vrolijk spuiten en smeren (natuurlijk zonder handschoenen aan) is het derfen !!!!! getverdegetver.....1 voordeel...ik heb nog geen vlieg in de buurt gehad :j

_O- _O- _O-

En dan nu heel dapper de supermarkt in, heb je zooooooveel plaats,kan je heeeeeeel rustig je boodschappen doen. Mss dat er her en der iemand flauwvalt maar ach, kleinigheidje blijf je houden he..

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:44

Mijn nieuwe paardje staat sinds 1.5 week met haar deken op, iedere dag doe ik zeewater in haar manen en staart, Helaas heb ik niet het idee dat het helpt.
Ik kan niet in de buurt van haar manen komen, opstappen en rijden gaat ook niet omdat de teugels dan in de buurt van haar manen komen.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt? wat kan ik eraan doen? ik ben ten einde raad, kan helemaal niets met haar momenteel behalve wat grondwerk in haar blootje anders gaat ze ook raar doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:22

horen open wondjes dan ook bij schimmel? Want het jeukt hem daar zeker, het is niet een groot plek, kan niet van zadel komen, want dat heeft hij niet. Hij loopt te bijten bij de wondjes en haalt alleen maar meer vacht weg op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 22-05-12 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:25

MyKayleigh schreef:
Mijn nieuwe paardje staat sinds 1.5 week met haar deken op, iedere dag doe ik zeewater in haar manen en staart, Helaas heb ik niet het idee dat het helpt.
Ik kan niet in de buurt van haar manen komen, opstappen en rijden gaat ook niet omdat de teugels dan in de buurt van haar manen komen.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt? wat kan ik eraan doen? ik ben ten einde raad, kan helemaal niets met haar momenteel behalve wat grondwerk in haar blootje anders gaat ze ook raar doen.

Denk je er wel aan dat zeewater bij open wondjes, wel erg zeer doet? Zeewater helpt ook niet bij eczeem volgens mij hoor. Zeewind kan wel helpen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:31

__YSB__ schreef:
Ik heb de deken voor nu even af. Vanavond gaat die er weer op.

Ben ik de enige die Derfen niet vind stinken?? :')

Oh ik vind het ook geen vreselijke geur, het ruikt naar iets bekends maar kan het niet plaatsen :P