Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:38

Nou, de 1e geruchten gaan hier over de grens ook al rond. Heb nog niks conreets, maar hoop dat het maar geruchten blijven.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:04

in de gelderse krant van vanochtend stonden alleen de 3 gemelde bedrijven(artikel) en dat het al bijna 2 weken na de laatste melding was en dus de incubatietijd bijna geweest is. Dat maakte de kans op nieuwe uitbraken erg klein.

En een gerucht is maar en gerucht tot er concreet bewijs is..

Squawk

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:06

Nou laten we dan duimen dat het daar bij blijft :D

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:25

Als iedereen dan ook van heel het land zich even aan de regels houd en niet van het erf af gaat met haar/zijn paard en ook niet bij andere paarden in de buurt komt. En geen mensen mee neem naar je paard of wat dan ook, niet op wedstrijd gaan. Dan is het allemaal zo voorbij.

In *** is het niet bevestigd op internet, maar is wel het abortusvariant, ik heb eigenaar daar gesproken.

Kom op wat zijn nou 2 weken!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 02-03-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:43

Welke regels bedoel je Petersburg? Als je dit ieder jaar gaat doen weet je wel zeker dat de paardenhouderij steeds meer ten onder gaat ;)

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:48

Dat je gewoon even goed op past waar je heen gaat, en wat je doet met je paard! Het kan ook van mens tot mens naar paard gaan.. Het abortusvariant is idd elk jaar, maar het is wel belangrijk om te weten wat het allemaal is etc..

Dus als je weet waar ergens rhino is of wat verdacht wordt, kijk dan goed uit op de stal waar je zelf staat enz...

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:05

Van mens naar mens is wel kleine kans, las ook dat mensen kleren wassen die ze net gekocht hebben, maar de ziektekiemen overleven maar enkele uren zodra ze bij het paard weg zijn. Ook als je bij snot van besmet paard aan je jas hebt en deze laat je een week aan de kapstok hangen dan is dat snot niks meer waard. De besmette cellen zijn dan dood.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:16

Mocht het mensen gerust stellen.. Wij zitten tussen de besmette gebieden in.
Staan zo'n 47 paarden op stal/opfok waarvan 7 drachtige merries
Bedrijf is netjes op 'slot' gegaan bij eerste meldingen en het eerste veulen is gisteren gezond geboren..
Wanneer voorzorgsmaatregelen netjes genomen worden kun je veel voorkomen..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:28

De FNRS is het overigens ook niet bepaald eens met de handelswijze van de KNHS.
We kregen zojuist een mail van de FNRS binnen met de volgende informatie:

Citaat:
De voorzitter van de FNRS heeft gisteren contact opgenomen met de voorzitter van de KNHS
naar aanleiding van diverse verontruste telefoontjes van leden inzake de Rhinopneumonie
uitbraak in de omgeving Groesbeek/Nijmegen. De verontruste telefoontjes betroffen de KNHS
indoorkampioenschappen dit weekend en de door de KNHS genomen maatregelen.
De KNHS heeft via een persbericht kenbaar gemaakt dat deelnemers uit het besmette gebied gewoon
welkom zijn op de kampioenschappen, zij het met extra voorzorgsmaatregelen.
U als onze leden, met name in het besmette gebied, nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen
om verdere verspreiding van het Rhinopneumonie virus te voorkomen. Bedrijven zijn uit voorzorg
gesloten voor paarden van buitenaf en transport van paarden wordt tot een minimum beperkt. Dit alles
mede op basis van adviezen in persberichten van KNHS, FNRS en Sectorraad Paarden. De getroffen
ondernemers ondervinden zware schade en faillissementen dreigen. Het nemen van deze risico’s
achten wij onwenselijk.
Wij hebben aan de KNHS laten weten, het volstrekt ongewenst te vinden dat de KNHS heeft besloten
om paarden en pony’s uit het besmette gebied binnen een straal van 20 kilometer toch toe te laten
op de indoorkampioenschappen. Dit staat ons inziens haaks op de voorzorgsmaatregelen van onze
achterban om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.
De FNRS heeft namens de getroffen ondernemers en alle leden, de KNHS verzocht om de genomen
beslissing te heroverwegen. Met name toelating van deelnemers binnen een straal van ons inziens 50
kilometer rondom de besmette bedrijven. Een uitsluiting van deze groep deelnemers is wat de FNRS
betreft het minste wat gedaan kan worden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:30

Oke dit begrijp ik dus niet he...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:31

Wat begrijp je niet? :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:38

Heel goed dat de FNRS op komt voor de bedrijven. Het laatste wat iedereen wilt is uitbreiding van het aantal besmette bedrijven. Laat iedereen gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen, en dat dat voor een aantal personen betekend dat ze geen indoor kampioenschappen kunnen rijden.. tja, jammer maar helaas. Soms zijn er zaken die groter zijn als je eigen belang.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:46

ja de veiligheid - gezondheid van de paarden zou voor moeten gaan. Schijnbaar begrijpt de FNRS dit gelukkig wel. Ik snap niet dat de KNHS (en de andere organisaties) die de wedstrijden in de omgeving van het besmette gebeid, of met ruiters uit dat gebied deze wedstrijden niet uitstelt. Dat zou de meest veilige en meest eerlijke oplossing zijn

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:46

@ angela: op een ander forum lees ik dat ze bevestigd zijn door een da. Maar weet nog steeds niet of het helemaal waar is, of van horen zeggen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:01

Citaat:
....De FNRS heeft namens de getroffen ondernemers en alle leden, de KNHS verzocht om de genomen
beslissing te heroverwegen. Met name toelating van deelnemers binnen een straal van ons inziens 50
kilometer rondom de besmette bedrijven. Een uitsluiting van deze groep deelnemers is wat de FNRS
betreft het minste wat gedaan kan worden
.

Met het eerste deel sluit ik me volledig aan bij de FNRS, maar wat betreft uitsluiting van deelnemers in een straal van 50 km, belachelijk!! Gewoon verplaatsen die wedstrijd. Die mensen in de gevarenzone hebben er ook niet om gevraagd zeg...
(is geen eigenbelang hoor, ik heb geen startbewijs ;) )

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:08

Tja, ingeval van de 50 km zou dat ook voor mijn zusje gelden ( heeft wel een startbewijs)

Maar ik zou het terechter vinden dan dit!

Edit: er staat ook dat het het minste is wat de KNHS zou moeten doen.
Verplaatsen zou het meest eerlijk zijn, absoluut :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:21

Benieuwd hoelang onze stal dicht blijft

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:28

ik vraag me dan af waar die 50 km of 20 km grens vandaan komt.Is hier onderzoek naar gedaan of is het gewoon een uit de lucht gegrepen getal?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:36

Dat weet ik niet

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:39

Natasja jullie zitten toch ook dicht verder?

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:06

Loetie84 schreef:
Citaat:
....De FNRS heeft namens de getroffen ondernemers en alle leden, de KNHS verzocht om de genomen
betreft het minste wat gedaan kan worden
.

Met het eerste deel sluit ik me volledig aan bij de FNRS, maar wat betreft uitsluiting van deelnemers in een straal van 50 km, belachelijk!! Gewoon verplaatsen die wedstrijd. Die mensen in de gevarenzone hebben er ook niet om gevraagd zeg...
(is geen eigenbelang hoor, ik heb geen startbewijs ;) )

Helemaal mee eens.
gewoon de wedstrijd verplaatsen. eerlijker voor iedereen. ik ben zelf geen wedstrijd ruiter dus helemaal niks met eigen belang of wat dan ook. deze mensen hebben er helemaal niet voor gekozen.

ik woon in het besmettingsgebied en onze pensionstal is uit VOORZORG gesloten. (ik kijk uit op het bedrijf ten bosch die getroffen is, en wij zien over een aantal jaar toch 3 jonge paarden minder in de wei rond lopen voor ons huis). we hopen allemaal dat het stopt. en als het stopt dat de wedstrijden zo snel als het kan mogelijk is weer beginnen en de rest (zoals instructeurs, hoefsmeden, zadelmakers ect.) ook weer volledig aan het werk kunnen.

Het is beter om de NK uit te stellen dan dat je mensen gaat verbieden om te komen. dit is geen eerlijke strijd vind ik zelf.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:11

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:17

En wel de wedstrijden laten doorgaan. Ik snap het echt niet meer, waarom dat risico willen nemen. :?. Betekent trouwens dat de geruchten wat betreft overijssel wel klopte van de week.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:23

risico is nog altijd voor de eigenaar van een paard die deel neemt aan een wedstrijd.

gewoon niet gaan dus als je geen risico wil lopen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:25

Dat bedoelde ik ook. Waarom risico lopen voor een winstpunt, een rozet en misschien een beker? En daarna met wat pech na veel kosten en verdriet afscheid moeten nemen van je maatje.