Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:00

Lastig seg, je was toch al zo bezig met rantsoen? Wat ga je nog veranderen dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 12:13

Hij kreeg thuis altijd kuil, nu zetten ze hem daar vanaf vandaag op hooi. Daar was ik - zoals je op de laatste pagina's kunt zien ;-) daar ook al over aan het nadenken zeker ook omdat ze altijd zeggen dat kuil net ietsje zuurder is en een luchtzuiger/gevoelige maagmeneer heeft waarschijnlijk al veel maagzuur. Dat doet elkaar geen goed.

Op zich krijgt hij heel gewone mueslie hoor en probiotica en wat olie en luzerne. Dus misschien is er door het hooi meer rust en evt een andere mueslie of andere biksvervanger? Ich weiB es nicht ;-) We wachten af en ik denk na en overleg ;-)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:04

Ik zag trouwens net bij ons op stal een biks van Red Mills, speciaal voor koliekgevoelige paarden.
Casu krijgt ook 2-3 scheppen luzerne per dag, 1/2 schep spelt (schijnt goed te zijn voor de maag), 1/2 schep kruidenmuesli en 1/2 schep draversbrok. s' ochtends krijgt ze een maatje gastro 8 en s' avonds maagcompositum. Verder krijgt ze s' ochtends 2 schijfjes hooi, s' middags 1 schijfje hooi en s'avonds terug 2 schijfjes. Maar het hooi wisselt naar gelang hoeveel honger ze heeft of hoe mager/dik ze staat.

Ze krijgt van krachtvoer evenveel als de recreatie b-pony die er staat... Ik probeer zo weinig mogelijk te geven. Wat lastig gaat worden wanneer ze merriebrok krijgt, want dan adviseren ze toch behoorlijk wat per 100kg lichaamsgewicht.

Ik denk wel dat je verschil gaat merken als je hooi geeft ipv kuil, fargo. Ik merk het inderdaad heel erg met luchtzuigen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:23

Whizz had een gipsvoetje vandaag en wat metacam ingespoten gekregen, ik mocht even met hem in de binnenbak wandelen vanavond en hij liep stukken beter eigenlijk gewoon goed. Ze hebben hem behandeld alsof hij bevangen was, maar dat is hij niet denken ze want daarvoor loopt ie te goed. Waarschijnlijk is het zijn zool, kneuzing oid. Hij zag er heel fit en meer tevreden uit, wat een kilo extra eten al niet doet. Kreeg opmerking van assistent dat ie er de hele tijd nog zo fit uit blijft zien. Blij dat ie goed blijft gaan en weer stukken beter liep. Zo weer verder!!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:53

wat een zorgen soms he..... :(:)

welkom tico en ik heb het voorrecht gehad om mijn minipaard Desert met heel haar lijf door een scan gehad te hebben...
Welke kliniek is je paard behandeld,pfft heftig,je weet nooit waar je goed aan doet...Sterkte :(:)

fargo,klinkt mij logisch dat hij kreupel loopt met het verhaal erachter,ik vind ook dat ze eerst even met je hadden moeten overleggen,voordat ze foto maken en ijzer eraf etc.....Maar goed dit buiten wege...
Blij te horen dat hij nog steeds op de goede weg zit,komt echt goed....

Misschien rare vraag,en absoluut geen kritiek Y;( maar hadden geen gaatje kunnen maken om het gas te laten ontsnappen ipv opereren?

Nou ga zo door Whizzy *\o/* *\o/*

Voor wie nog leuke afleiding wilt: Kaylee is vandaag 6 jaar..... *\o/*
[ITP] LIEFDE in hoofdletter;,Kaylee van 15-11-2007/15-11-2013

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:30

Geen update vandaag??????

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:06

Hoi hoi allemaal.
Om eerst even op je vraag terug te komen over het gaatje maken, nee dat kon niet. Zijn dunne darm zat in een kluwen en zijn blinde darm stond ongeveer op springen. Dus dit was geen kwestie van als het gas maar weg is. De dunne darm zat ook vol namelijk en dat kon niet door of weg.

En nee ik had even geen update want een beetje een BUT weekend maar dat was buiten Whizzemans om. Zaterdag ging manlief naar Japan. Ik heb hem met zijn auto afgezet op schiphol en ben naar de markt gegaan, boodschappen doen. Bij het verlaten van straatje waar de markt aan zit, kwam er uit een eenrichting straat een scooter aangevlogen - die ik pas zag toen hij onder mijn auto/motorkap lag. Ben me doodgeschrokken. Jongen is er zonder kleerscheuren afgekomen wonder boven wonder, dank voor de snelle reflexen. Daarna stuurde mijn auto niet meer, weggesleept, vervangende auto. Toen toch maar met eigen auto naar Whizz.
Die was helemaal prima, mocht even met hem wandelen en grazen. Nog 3 kg hooi per dag. Daarna thuis de andere 2 paarden gelongeerd en uitgemest. Geen puf meer om te rijden en wilde niet nog meer ongelukken maken.

Gistermorgen eerst naar whizzemans gegaan, weer even in de binnenbak gelopen. Hij kreeg weer 3 kg hooi, geen wijzigingen in het weekend verder als er weinig mensen bij zijn. Vandaag dus waarschijnlijk weer een iets grotere portie.
Gisteren had hij vlgs assistent 2 gewone grote hopen mest geproduceerd. Dat is heel mooi goed nieuws en dat zonder probiotica. Daarna onze 2 andere mannetjes gereden en gesloopt maar voldaan naar huis gegaan.
Vanmorgen nog niet gebeld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:42

Wordt net gebeld door Bodegraven, het gaat ontzettend goed met whizzard en ze willen eigenlijk kijken wanneer hij naar huis kan??
En zijn voetje (zool) is nog wel wat gevoelig dus eigenlijk willen ze hem bekappen en nieuw ijzer geven en zooltje er tussen doen om voetje nog even te ontzien. En we mogen gewoon doorgaan met opbouwen van zijn eten tot gewone dosis, dus per 2 dagen een kg erbij. En niet zoals vorige keer per week een kilo erbij en dan pas weer omhoog. GOED NIEUWS dus, ook wel eng!! Ze gaan hem rondom zijn ijzers vervangen, dus dan hoef ik ook niet meer te piekeren hoe ik het met mijn eigen smid moet regelen voor nu.
Nu alleen nog even weten of hij daar ook geënt kan worden (morgen enten ze bij ons op stal namelijk).
Wordt net teruggebeld - zij enten hem voor me en hij mag op vies vlas of houtvezel als hij thuis komt dat maakt hen niet uit.
Dat scheelt al boel geregeld met houtkruimels aanschaffen voor donderdag etc etc.
Waarschijnlijk komt ie donderdag dan thuis. Vrijdag is M weer terug, maar donderdag middag kan evt staleigenaar rijden.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:21

Super nieuws Fargo! Hoelang staat Whizz nu al op de kliniek?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:46

Vrijdag zou het 2 weken zijn.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:42

:(:) :(:) voor je weekend fargo,dan komt alles tegelijk,..
maar hieperdepiep voor Whizzyman *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

en ook een beetje :(:) want dan komt jouw stress met revalideren en nazorg.....

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:47

Kei fijn nieuws, toppie *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:28

Morgen gaan ze ook met de internist naar zijn menu kijken - dat hij tot nu toe thuis kreeg. Dus of er nog dingen te verbeteren zijn behalve van kuil naar hooi. En morgen dus ijzer met zooltje voor voetje. Zag wel dat ze vandaag bij 2e slobber parafine hadden gegeven, maar degene die dat had geregeld was op cursus... Morgen wordt ik teruggebeld. Verder hadden ze tot nu toe metacam ingespoten voor zijn voetje maar vandaag via de mond. Daar schrok ik wel een beetje van omdat hij de vorige keer toen hij net thuis was een dik been had en toen ik hem metacam gaf kreeg hij daar een giga koliek aanval van - ivm gevoelige maag, dus dat ga ik morgen nog wel even benoemen! Op het schema stond verder dat ie 3 grote hopen had gemest! Goed zo ventje!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:23

Ik haat het als ik vragen heb en er mee rond blijf lopen --- GRRRRR slecht voor mijn stress niveau

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:07

Wat fijn dat hij weer bijna naar huis mag. En ook super fijn natuurlijk dat het zo goed met hem gaat :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:15

Diertjec schreef:
Wat fijn dat hij weer bijna naar huis mag. En ook super fijn natuurlijk dat het zo goed met hem gaat :D

Ja zeker! En hoe gaat het met de jouwe??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:21

fargo schreef:
Diertjec schreef:

Ja zeker! En hoe gaat het met de jouwe??

Goed, vanaf vrijdag gaat ze weer naar d'r normale portie kuil, dit hebben we langzaam opgebouwd. Ze mest goed nu (ook wat dunner dan normaal, maar dat komt omdat ze meer vocht binnen krijgt dan vast voedsel). En vandaag achter nog een oorzaak gekomen van de koliek; tijd geleden is ze elektrisch gevijld (toen was ze nog niet van mij) en d'r tanden zijn te glad, ze kan d'r eten niet goed vermalen.
Maar, het belangrijkste, ze is weer helemaal zichzelf, gelukkig :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:54

Hmmm dat is nog niet zo handig dan van dat veilen. Wanneer zal dat dan weer goed functioneren en moet je tot die tijd het eten aanpassen??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:57

fargo schreef:
Hmmm dat is nog niet zo handig dan van dat veilen. Wanneer zal dat dan weer goed functioneren en moet je tot die tijd het eten aanpassen??

Duurt ongeveer een jaar voordat het weer goed is afgesleten. Ik moet zorgen dat ze genoeg ruwvoer krijgt, zodat het lekker slijt. Maar hoef, gelukkig, niks aan te passen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 00:16

Nou vanavond uitgebreid bijgepraat. Donderdagmiddag gaat whizz inderdaad naar huis komen, dan gaan ook de nietjes nog uit zijn buik. Gisteren had hij paraffine gekregen omdat zijn buurman dat ook had gekregen, dus een slobber voor hen samen gemaakt met paraffine. Dus er was niets mis met whizz, hij deed mee met de buurman. Benoemd dat hij thuis ernstig reactie heeft gegeven op metacam via de mond, daar schrokken ze wel van, hij had het vandaag en gisteren al gehad. Waarschijnlijk minder last omdat hij al gastroguard heeft gekregen de afgelopen dagen. Maar goed wel een reden om nog eens goed naar zijn maag te kijken op termijn want dit is toch wel echt signaal dat hij gevoelige maag heeft. Nieuwe ijzers met zooltjes voor en achter zonder, mooi ruim gelegd en zelfs nog een maat groter dan hij de laatste keer had. Zag er prima uit. Nu kijken of zijn voetje goed blijft en geen pijn (meer) doet. Zijn wond of eigenlijk het draad dat binnen in zit geeft wel wat reactie dus er komt wat pus uit een klein stukje zijn wond zeggen ze, is niet erg, gewoon thuis op tijd verband verwisselen dat in zijn bodypack zit. Een tweede keer alles helen dat is gewoon moeilijker zeggen ze, maar hij doet het heel goed. Heb wond nog niet gezien hoe het nu is. Gisteren wel foto's genomen van zijn bodypack hoe het deze keer vast is gemaakt. Lijkt wel of het een grotere maat is dan vorige keer, geeft natuurlijk extra ondersteuning en tegendruk voor zijn buik en wond. Internist heeft naar zijn eten gekeken en is daar nog mee bezig. Vandaag heeft hij al 5 kilo hooi gegeten en morgen mag hij naar 6 kilo. Dat is wel super fijn dat hij echt goed op niveau is als hij naar huis gaat.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:38

super nieuws fargo! mag ik een foto zien van de bodypack aub?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 10:11

fargo schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is zeg maar de bodypack of hoe je het ook maar noemt, de foto is uit een ander koliek topic op bokt en dus niet mijn paard zal wel even linkje plaatsen. Zodat de foto niet illegaal is.

Mariskatw @ [MD] Walica, maagzweren/koliek

Deze heb ik de vorige keer ook gequote ;-) Ik heb geloof ik nog geen foto's online van whizz zelf met bodypack om, zal even op mijn FB kijken. Maar dit is dus het idee. De onderste flap is deze keer vrij groot bij whizz, die zijn buik dus ondersteunt. In die onderste flap zit een stuk verband (in een net over de lengte van de flap) dat je elke keer kan vervangen/verschonen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:08

Nou ik heb inmiddels zin in morgen ;-) Vanmiddag even met whizz gelopen en hij liep helemaal goed met zijn nieuwe ijzers en zooltjes en geen metacam gehad vandaag. Heel erg blij mee. Verder heeft ie vandaag al weer 6 kilo hooi mogen eten en morgen 7 kilo daar wordt hij ook blij van denk ik. De nietjes blijven er toch nog even in, ze zitten niet in de weg, er komt geen ontsteking op en helpt mooi de wond nog even bij elkaar te houden aan de buitenkant. Geeft me ook wel een rustiger gevoel moet ik zeggen, je gaat toch even reizen ook nog. Verder heeft ie voor de zekerheid de rhino injectie niet gehad, dan krijgen ze toch vaak koorts en dan moet je eigenlijk een ziek paard naar huis sturen en als ie dan koorts heeft dan weet je niet waarvan. Dus dat is overgeslagen. Morgen om half 3 gesprek, al voor de tijd aanwezig zijn zodat hij al geladen kan worden voor het gesprek en ik uitleg kan krijgen over zijn verband e.d. Dan is ie lekker op tijd thuis en kan staleigenaar ook op tijd thuis zijn voor wisselen van onze paarden en voeren e.d. En als ik dan bijgepraat ben, rij ik er achteraan.
Nog gehad over speedibeet, nieuw product van PAVO, kenden ze niet maar leek hen bij nader inzicht en overleg een heel goed product voor koliekpaarden. Dus misschien nog een idee voor anderen, zit ook pectine in en dat is goed voor maag en darmen.
Nou eigenlijk zijn hiermee al mijn vragen en twijfels goed behandeld en aangekaart en ze kwamen er zelf al mee, dus we zijn het helemaal eens.
Dus we zijn er klaar voor en gaan ons best doen. Ik ben blij en dankbaar voor deze tweede kans met mijn prachtige mannetje!!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:50

*\o/* succes vandaag!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 11:52

cashlee schreef:
*\o/* succes vandaag!

dank je wel, het komt hard dichterbij..