EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:30

Biies schreef:
Kidde schreef:
Ik begrijp dat je net de diagnose hebt gehad, zijn er ook al röntgenfoto van de tanden gemaakt?ik vind persoonlijk dat je bij EORTH wel moet ingrijpen door een operatie. Dan neem je ook de pijn weer weg. Ik heb een keer een paard van een stalgenoot gezien waarbij niet geopereerd werd en dat vond ik toch wel heelsneu eerlijk gezegd...

Maar ik weet niet wat jouw plan was om te gaan doen?

Dit klopt inderdaad. Wij hebben gister meteen zijn hooinetten in ieder geval weg gehaald(dus nu kan hij zijn hooi al los eten) en maandag komt de dierenarts bloedonderzoek doen en kijken of hij misschien PPID heeft omdat hij nog meer andere klachten heeft.

Daarna ben ik van plan röntgenfoto's te laten maken. Ik denk dat ik dan met de behandelende arts verder moet overleggen wat wij dan gaan doen.

Ik kan het maandag dus allemaal bespreken met de dierenarts maar ik ben gewoon heel benieuwd naar ervaringen van jullie met het rijden van een bit. Ik ben toch wel van plan dit niet te doen zolang hij pijn in zijn mond heeft.

@kidde kunnen ze de aangetaste tanden ook meteen verwijderen ook al zitten deze tanden nog niet los of het is in een begin stadium?

Ik spreek hier even voor mijn beurt, maar ja dat kan. Bij mijn pony was (nog) niet alles aangetast maar ik heb wel alles laten verwijderen omdat de tanden om-en-om aangetast waren en anders de snijtanden de maalbeweging zouden belemmeren.

Slmt9

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:32

Hier was dat dus niet mogelijk. Althans, niet zonder narcose.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:17

Ik meld me hier ook (helaas).
Bij mijn 13-jarige draverruin is EOTRH vastgesteld. Het kostte wat overtuiging van mijn kant om röntgenfoto’s te laten maken, met zijn relatief jonge leeftijd en ras had hij niet bepaald een predispositie, maar voor mij was het overduidelijk dat er ‘iets’ mis was. Ik dacht zelf sterk aan EOTRH en mijn vermoedens werden bevestigd…
Drie weken geleden zijn tijdens een operatie door Theo van Delft in de kliniek twee snijtanden verwijderd, de buitensten uit de bovenkaak. De ondertanden en andere bovensnijtanden toonden op de rontgen nog geen afwijkingen. Overigens is hij jaarlijks door de paardentandarts bijgehouden, nooit bijzonderheden en ook nooit klachten, die zijn erg snel ontstaan. Ondanks dat het nog in een vroeg stadium was.

Ben nog niet door het hele topic heen met lezen, maar ik ben benieuwd of er hier mensen met ervaring met EOTRH op relatief jonge leeftijd zijn? En hoe lang het heeft geduurd voor alle tanden aangetast/verwijderd waren?
Voor de mensen met paarden waarbij nog niet alle snijtanden getrokken zijn; hoevaak laten jullie het gebit opvolgen en/of controle röntgenfoto’s maken? (Edit: ik bedoel dus niet het ‘normale’ jaarlijkse gebitscontrole, maar specifiek voor EOTRH).
Laatst bijgewerkt door xJolijn op 25-03-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:21

Heh wat naar zeg! Mijne was vermoedelijk 15 toen het zich ontwikkelde maar dat ging razend snel helaas. :-( Tandarts kwam altijd 1x in de twee jaar en binnen twee jaar was het al enorm ontwikkeld.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:55

Met onze ruin gaat het top
Ik dacht dat wel.meeviel maar pas ju merk je hoeveel pijn hij had
En bij operatie, enorm veel verdoving genoeg v olifant en nog steeds pijn
Echt niet te geloven

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:58

Helaas begint de EOTRH nu bij mijn pony weer actiever te worden waardoor ik te horen heb gekregen dat er binnenkort nog 3 snijtanden getrokken moeten worden, waardoor in principe in de bovenkaak alleen de 2 voorste tanden nog overblijven. 1 snijtand is een 1,5 jaar terug al getrokken.
Voor nu gaan we het in eerste instantie aan huis proberen, omdat hij angstig is aangelegd en vreemd terrein voor hem wel een ding is. Dit zal wel een strijd worden, omdat helaas de wortels van de aangetaste tanden echt flinke pingpongballen zijn geworden. De andere tand is ook thuis verwijdert door de dierenarts.
Hij zal nu al flink gesedeerd worden van te voren, zodat hij zo comfortabel mogelijk is en de dierenarts heeft zeker ervaring hiermee. Ze doet hiernaast ook de gebitten en heeft zijn gebit ook nauwlettend onder controle gehouden.

Nu stond hij 1,5 jaar geleden niet onder het zadel en is vooral de vraag hoelang duurt over het algemeen het herstel dat je het rijden weer rustig kan oppakken? Hij wordt nu bitloos gereden, dus 6 weken geen bit is sowieso voor ons al niet van toepassing.

Ik zal binnenkort eens een foto posten van de getrokken tand van 1,5 jaar geleden. Helaas heeft hij echt extreme cementvorming. Dierenarts had nog nooit zulke bolvormige wortels gezien bij EOTRH. :( Stiekem ben ik daarom ook wel blij dat het moment hier is, want ondanks dat het best wel een miepert is blijft het toch lastig inschatten inhoeverre hij er echt last van heeft.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:12

Wat sneu v je pony Rocky!
Fijn dat er nu ingegrepen wordt.
Bij onze ruin nu maand geleden en hij eet ook weer uit hooinet enzo.
Rijden kan denk ik ook echt prima maar ik ben even niet zo fit en dochter weg met werk
Maar hij crosst weer aardig zelf rond!

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:31

Dat klinkt echt positief Symke! Hij heeft helemaal geen tanden meer?
Hoelang heeft hij er echt last van gehad?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:18

rocky_1995 schreef:
Dat klinkt echt positief Symke! Hij heeft helemaal geen tanden meer?
Hoelang heeft hij er echt last van gehad?

Ik vind het heel moeilijk te zeggen of hij last had. Waarschijnlijk was de pijn vooraf zo erg dat hij erna sowieso minder pijn had en dus weinig last.
Zelfs stinkend was hij vrolijker dan ervoor.....

Nee hij heeft idd geen tanden meer. Ze waren allemaal behalve twee onderaan slecht en die twee heb je dan niks aan dus advies was er allemaal uit.
Maar merk met eten eigenlijk niks hoor!
Hij was iets mager dus heb hem vol gestopt met seniores priores maar dat heeft hij nu eigenlijk niet meer nodig.

Hoop dat jou pony net zo goed opknapt!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:23

xJolijn schreef:
Ik meld me hier ook (helaas).
Bij mijn 13-jarige draverruin is EOTRH vastgesteld. Het kostte wat overtuiging van mijn kant om röntgenfoto’s te laten maken, met zijn relatief jonge leeftijd en ras had hij niet bepaald een predispositie, maar voor mij was het overduidelijk dat er ‘iets’ mis was. Ik dacht zelf sterk aan EOTRH en mijn vermoedens werden bevestigd…
Drie weken geleden zijn tijdens een operatie door Theo van Delft in de kliniek twee snijtanden verwijderd, de buitensten uit de bovenkaak. De ondertanden en andere bovensnijtanden toonden op de rontgen nog geen afwijkingen. Overigens is hij jaarlijks door de paardentandarts bijgehouden, nooit bijzonderheden en ook nooit klachten, die zijn erg snel ontstaan. Ondanks dat het nog in een vroeg stadium was.

Ben nog niet door het hele topic heen met lezen, maar ik ben benieuwd of er hier mensen met ervaring met EOTRH op relatief jonge leeftijd zijn? En hoe lang het heeft geduurd voor alle tanden aangetast/verwijderd waren?
Voor de mensen met paarden waarbij nog niet alle snijtanden getrokken zijn; hoevaak laten jullie het gebit opvolgen en/of controle röntgenfoto’s maken? (Edit: ik bedoel dus niet het ‘normale’ jaarlijkse gebitscontrole, maar specifiek voor EOTRH).

Niet per se op jongere leeftijd (22), maar toen zijn allen de buitenste ondertanden eruit gehaald. Ik denk dat we zo'n beetje elke 2 jaar foto's hebben laten maken, ook afhankelijk van wat er bij de jaarlijkse controle naar voren kwam. We zijn wel altijd bij Jan Kroes gebleven daarvoor. Tot z'n dood op z'n 29e is er nooit meer uit gegaan dan die 2 tanden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:56

Branco is een beetje speciaal geval. Helaas zijn zijn kiezen ook heel slecht en moesten er nu weer 2 uit. Voor nu laten we de onderste snijtanden voor wat ze zijn omdat de problemen met de kiezen nu groter waren. Wat gebit betreft kun je beter problemen met de snijtanden hebben, daar kunnen ze heel goed zonder. Maar te weinig kiezen is echt een groot probleem. Hij wordt elk halfjaar gecheckt door de DA, die neemt de tanden ook mee in het complete plaatje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:56

rocky_1995 schreef:
Helaas begint de EOTRH nu bij mijn pony weer actiever te worden waardoor ik te horen heb gekregen dat er binnenkort nog 3 snijtanden getrokken moeten worden, waardoor in principe in de bovenkaak alleen de 2 voorste tanden nog overblijven. 1 snijtand is een 1,5 jaar terug al getrokken.
Voor nu gaan we het in eerste instantie aan huis proberen, omdat hij angstig is aangelegd en vreemd terrein voor hem wel een ding is. Dit zal wel een strijd worden, omdat helaas de wortels van de aangetaste tanden echt flinke pingpongballen zijn geworden. De andere tand is ook thuis verwijdert door de dierenarts.
Hij zal nu al flink gesedeerd worden van te voren, zodat hij zo comfortabel mogelijk is en de dierenarts heeft zeker ervaring hiermee. Ze doet hiernaast ook de gebitten en heeft zijn gebit ook nauwlettend onder controle gehouden.

Nu stond hij 1,5 jaar geleden niet onder het zadel en is vooral de vraag hoelang duurt over het algemeen het herstel dat je het rijden weer rustig kan oppakken? Hij wordt nu bitloos gereden, dus 6 weken geen bit is sowieso voor ons al niet van toepassing.

Ik zal binnenkort eens een foto posten van de getrokken tand van 1,5 jaar geleden. Helaas heeft hij echt extreme cementvorming. Dierenarts had nog nooit zulke bolvormige wortels gezien bij EOTRH. :( Stiekem ben ik daarom ook wel blij dat het moment hier is, want ondanks dat het best wel een miepert is blijft het toch lastig inschatten inhoeverre hij er echt last van heeft.

Ik ben wel benieuwd naar die foto's, snap dat het lastig inschatten is hoe erg de pijn is.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:33

Het plan is het toch weer gewijzigd nadat ik vandaag telefonisch contact heb gehad met de dierenarts. Ze verwacht dat hij toch echt wel pijn heeft ondanks dat je het niet aan hem merkt. Gezien de wortels bij hem zo extreem gecementeerd zijn gaat het echt een strijd worden om ze te verwijderen. En hoe goed ze hem ook sedeert thuis gaat dan niet ideaal zijn. Daarom toch maar besloten om onder voorwaarden toch naar de kliniek te gaan. Even afwachten nu totdat ik daar meer informatie over krijg, maar binnenkort gaan er toch minimaal 3 snijtanden eruit, maar de kans is dat er nog meer uit moeten. Voor nu toch afgesproken om het gelijk goed te doen, zodat hij hopelijk maar 1x de stress heeft. Liever alles er maar gelijk uit, dan dat we over een bepaalde tijd weer moeten. Gelukkig mag er waarschijnlijk een maatje mee, dus dat zal de stress minder heftig maken.

Dit is trouwens nog een foto van zijn getrokken snijtand van 1,5 jaar terug. Bij hem is het echt wel extreem qua grote, maar tot nu toe is het wel heel stabiel gebleven.
Afbeelding

Zijn gebit nu:

Afbeelding

Afbeelding

De 2 snijtanden linksboven en 1 snijtand rechtsboven gaan er sowieso uit.

Hij heeft hiervoor altijd onder controle gestaan, maar gezien het heel rustig bleef en zijn panische karakter tot nu toe samen besloten dat we er nog vanaf bleven. Enkel de snijtand rechtsboven heeft de dierenarts ruim 1,5 jaar terug al getrokken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:06

Oef wat heftig. Misschien ook goed om in het achterhoofd te houden dat het ook niet helemaal kan lukken. Om die reden ging ik namelijk ook naar de DA ipv thuis
Mijn paard gaat erg snel door de sedatie, ondanks dat hij aan het infuus stond en het maximale wat hij mocht hebben was op en toen was alleen boven er nog maar uit. Het zat zo vast, dat dat lang duurde en mijn paard vond t erg onprettig.
De enige manier om onder eruit te halen was onder volledige sedatie. Maar ook dat werd afgeraden.
In mijn geval waren we er dus te vroeg bij, wist niet dat dit ook kom.

Ik ga dus nu jaarlijks foto’s maken en dan weer aan huid laten trekken. Mijn paard heeft zoveel stress gehad van die dag. Ik zou er dus niet weer voor naar de kliniek gaan.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:57

Ja lastig heh! Ik lees overal dat tanden los gaan zitten, maar hier zitten ze juist echt extreem vast door de cementvorming. Het schijnt wel dat je 2 vormen hebt als ik dat goed heb onthouden. Deze vorm met extreme cementvorming schijnt wel minder pijnlijk te zijn. Als hij wil kan hij ook nog wel een wortel doorbijten en eet verder prima en ook met rijden merken we verder geen problemen. Hij wordt wel bewust bitloos gereden. Maar tot nu toe is het tandvlees ook heel rustig gebleven. Enkel die ene snijtand moest er toen uit, maar verder geen heftige ontstekingen o.i.d.

Onder is gelukkig niet zo erg en zijn kiezen zijn heel goed. Ik hoop inderdaad dat ze hem op de kliniek goed kunnen helpen doordat ze juist gerichter kunnen sederen. Maar inderdaad wel een goed iets om in het achterhoofd te houden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:51

Mijn paard heeft beide vormen. De oplosvorm schijnt gek genoeg idd pijnlijker te zijn.

Bij mijn paard merkte je er ook weinig aan. Een enkele keer nukkig en het was heel wisselend hoe slecht zijn tandvlees was. Ook wisselde het heel erg met de ene keer wel een wortel door kunnen bijten, andere keer weer niet.

Maar van wat ik begreep ontwikkelt het zich bij mijn paard ook weer anders dan normaal. Een lastige ziekte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:46

Zo dat ziet er aardig heftig uit! de extreem lange wortels herken ik wel..mijn paard had al behoorlijk last zonder dat je de overdreven cementvorming aan de buitenkant zag. (zat waarschijnlijk wel aan de binnenkant) die had ook die vorm en het vooral aan het bovengebit. (onder geen tanden meer door kribbebijten) Dus of het minder pijnlijk is...volgens de DA is het sowieso een extreem pijnlijke ziekte en de mijne gaf ook duidelijk aan pijn te hebben met eten en gedrag was totaal veranderd.

Het is naar als hij zo panisch is, maar wellicht wel verstandig dan om het op de kliniek te doen en het gewoon in een keer goed te doen. Ik zou denk ik ook alles in een keer er uit laten halen dan.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:40

Afbeelding
Afbeelding
Twee jaar geleden alle snijtanden er uit en wat doet hij het goed eet alles .Hij kan alleen niet op kort gras wat een blije pony geen dag spijt hij is 15 jaar en heeft ook ppid deze ziekte tastend helaas zijn tanden aan .

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:41

Elisa2 schreef:
Zo dat ziet er aardig heftig uit! de extreem lange wortels herken ik wel..mijn paard had al behoorlijk last zonder dat je de overdreven cementvorming aan de buitenkant zag. (zat waarschijnlijk wel aan de binnenkant) die had ook die vorm en het vooral aan het bovengebit. (onder geen tanden meer door kribbebijten) Dus of het minder pijnlijk is...volgens de DA is het sowieso een extreem pijnlijke ziekte en de mijne gaf ook duidelijk aan pijn te hebben met eten en gedrag was totaal veranderd.

Het is naar als hij zo panisch is, maar wellicht wel verstandig dan om het op de kliniek te doen en het gewoon in een keer goed te doen. Ik zou denk ik ook alles in een keer er uit laten halen dan.

Klopt dat is ook onze voorwaarde. Als we dan toch naar de kliniek gaan willen we dat het in 1x goed gebeurd en klaar is. Dan weten we zeker dat hij van de eventuele pijn af is en dan heeft hij maar 1x de stress en wij 1x de kosten. Zijn gezondheid is is ons natuurlijk 100x belangrijker.

bol schreef:
[ [url=m/XET9Oe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X1Z8By.jpg]Afbeelding[/url] ]
Twee jaar geleden alle snijtanden er uit en wat doet hij het goed eet alles .Hij kan alleen niet op kort gras wat een blije pony geen dag spijt hij is 15 jaar en heeft ook ppid deze ziekte tastend helaas zijn tanden aan .

Wat een heerlijk vrolijk smoeltje heeft hij! <3 Dat geef mij echt moet om de keuze kracht bij te zetten dat we dan er toch op aan willen dringen dat alle snijtanden eruit gaan. Dankjewel voor je fijne berichtje, dat geeft ons moed! :D

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:52

Beste keus voor hem een leven zonder pijn en daar sta ik voor.
Heel graag gedaan vond het toen ook moeilijk maar zo blij dat ik het heb geddan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:57

Tja nou de kosten zijn ook niet onbelangrijk, het is duur genoeg allemaal. Ik denk ook gewoon dat het op alle manieren beter is. En die kleine zonder tanden zo blij zegt ook genoeg inderdaad. :-)

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:31

Dat is waar kost wel wat maar dat zit er aan vast als je der aan begint ook al zit niemand daar op te wachten maar wat moet ,moet heb zelfs een kiespijn wil je der ook van af .En beter gelijk alles trekken dan iedere keer 1of 2 uiteindelijk moet het toch .En misschien kan je een betalingsregeling treffen met d.a..
Iedereen succes ik zeg gewoon doen .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:02

Of alles tegelijk eruit verstandig is kun je niet 1 op 1 zo stellen. Bij onze opa is dit niet het geval, omdat hij naast EORTH dus ook hele slechte kiezen heeft. Bij hem is het elke keer stapsgewijs kijken wat we doen. De insteek is elke keer het ongemak voor hem zo beperkt mogelijk houden, maar tegelijkertijd wel zorgen dat hetgene wat op dat moment het grootste probleem is voor hem verholpen wordt. En daarnaast ook per keer kijken, is het nog haalbaar en wenselijk?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:52

SusanH schreef:
Of alles tegelijk eruit verstandig is kun je niet 1 op 1 zo stellen. Bij onze opa is dit niet het geval, omdat hij naast EORTH dus ook hele slechte kiezen heeft. Bij hem is het elke keer stapsgewijs kijken wat we doen. De insteek is elke keer het ongemak voor hem zo beperkt mogelijk houden, maar tegelijkertijd wel zorgen dat hetgene wat op dat moment het grootste probleem is voor hem verholpen wordt. En daarnaast ook per keer kijken, is het nog haalbaar en wenselijk?

Nee begrijpelijk inderdaad! Hij heeft voor zijn bijna 22 jarige leeftijd echt hele goede kiezen, dus leven zonder zijn voortanden is bij hem absoluut geen probleem. Maar dat is bij die van jou inderdaad heel anders. Hier heb ik ook nog een andere opa staan, die helaas al heel wat tanden en kiezen mist en dan sta je inderdaad voor hele andere uitdagingen en zou ik het ook niet doen. :) De dierenarts opperde zelf ook al dat als hij naar de kliniek gaat om het dan gelijk goed aan te pakken en eventueel alle tanden eruit te halen. Zeker boven zijn alle tanden wel wat aangetast en blijven er sowieso maar 2 over. De andere 3 moeten er sowieso uit.

bol schreef:
Dat is waar kost wel wat maar dat zit er aan vast als je der aan begint ook al zit niemand daar op te wachten maar wat moet ,moet heb zelfs een kiespijn wil je der ook van af .En beter gelijk alles trekken dan iedere keer 1of 2 uiteindelijk moet het toch .En misschien kan je een betalingsregeling treffen met d.a..
Iedereen succes ik zeg gewoon doen .

Klopt inderdaad! Betalingsregeling is hier niet nodig hoor. ;) Maar we zitten niet te wachten op telkens weer een flink gepeperde rekening en een hoop stress bij hem als het lapwerk wordt en er telkens een paar uitgehaald worden onder zware sedatie of narcose. Daarom liefst in 1x maar gelijk goed. Dan heeft hij 1x de stress en kan hij hopelijk nog flink wat jaren pijnvrij rondlopen.
Onze insteek is altijd dat als je beesten hebt je er goed voor moet zorgen, maar dat er wel grenzen zijn wat waardig blijft in onze ogen zeker qua de leeftijd van de dieren. Maar hoe cru dat ook klinkt ook wel qua kosten t.o.v. het resultaat. Wees gerust mijn oudste pony van bijna 27 is al jaren een grasmaaier en krijgt de zorg die hij nodig heeft. Maar ik bedoel vooral in de zin dat er wel grenzen zijn in hoever we gaan qua behandelen of blijven oplappen.

Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes en meedenken! Onze eigen dierenarts gaat vandaag in ieder geval al met 1 kliniek overleggen hoe en wat. Dus ik schat in dat we volgende week meer horen.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:50

Mijn 18 jarige ruin is vandaag weer thuis na een week kliniek; boven- en onderste snijtanden en 2 kiezen zijn verwijderd. Er waren nog 3 gezonde snijtanden over, direct het besluit gemaakt om alles te laten verwijderen. Voor hem maar één keer de pijn en voor mij logistiek minder geregel. Zijn maatje waar hij mee staat heeft al een jaar geen snijtanden meer, ze zijn een mooi setje zo. :+ Ik verbaasde me enorm hoe hij de dag erna al kon grazen tijdens het benen strekken.
Hij is sinds vandaag weer thuis, pakte gelijk de draad weer op. Laat zich ook heel goed helpen met het spoelen en schoonmaken. Alleen de lucht kan ik echt niet aan wennen tijdens het schoonmaken. Ik schroom ook een beetje om hem zeer te doen. Hoe deden jullie dat met schoonmaken? Meer dan tevreden over de goede zorgen van Hans Coster en team van Paardendokters. De beslissing was zo gemaakt, maar het is toch wel heel beladen in je hoofd hoe ze het op gaan pakken als eenmaal alles er uit is. Nu op naar herstel en het weide seizoen :)