Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:26

GG is inderdaad bij gulzigere paarden dat ze hun tanden erop slijten, voor mijn merrie was het echt helemaal niets.. Werkte echt haar tanden naar de mallemoer dus nu maar 't masker van IR wat heel goed gaat :D.
Gelukkig is ze geen sloper, ze heeft wel haar masker al een keertje kapot getrokken maar met wat naald en draad was dat ook weer verholpen :Y) Heb 't masker wel echt voor 1 seizoen :j
Die van mij is wel aardig oversized maar heb het idee dat Karlijn dat juist prettig vind. Ze heeft iig geen schuurplekjes of andere narigheidjes en ze heeft de ruimte om het gat goed op te zoeken..

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:56

Mijn dikkerd heeft het masker van Greenguard. Nu is eergisteren de paardentandarts langsgeweest en ik heb het even nagevraagd wat betreft slijtage aan de voortanden, omdat de mijne dat toch ook heeft. Paardentandarts heeft er naar gekeken en zei dat het geen enkel probleem was en dat ik het masker met een gerust hart verder kon gebruiken, volgens hem zijn die voortanden voorzien van een dikke beschermlaag en is dat beetje slijtage geen probleem. Mijn paard heeft het masker overigens 24/7 op en is eigenlijk nog steeds te dik, maar zonder masker is hij gewoon moddervet, nu is hij toch toonbaar. Ik werk trouwens 3 à 4 keer per week met hem waarvan minstens een maal per week een buitenrit van minstens twee uur.

Peachy

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:09

Ik had mijn vraag al in een eigen topic geopend maar daar krijg ik helaas geen reacties op dus ook maar even hier proberen.

Mijn pony's hebben een graasmasker vanwege te dik en ze eten zand. Nu staan ze ongeveer 8 uur op de wei met graasmasker en strookbegrazing (anders ben ik bang dat ze nog teveel eten en ze zijn al te dik). Maar nu presteren ze het nog om te gaan graven en zand te eten in de wei!
Heeft hier iemand ook zo;n pony staan en wat kan ik hier beste aan doen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:13

@Peachy, dat is wel lastig... het klinkt misschien raar, maar kan het zijn dat ze misschien bepaalde mineralen oid te kort komen? Ik heb wel eens gehoord dat dat ook een reden kan zijn van zand eten. (omdat ze het ook echt bewust opzoeken/graven)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:39

Dat heb ik idd ook al eens gelezen, maar wat zou je daaraan kunnen doen?
Liksteen hebben ze al en daar wordt ook veel gebruik van gemaakt.(zo'n rode ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:51

over het slopen... mijn merrie sloopt geregeld de bandjes van de greenguard door er op te staan of ergens achter te blijven haken, maar ook de greenguard zelf is niet veilig. Ze gaat op het bakje staan en trekt zo het plastic kapot. Ze heeft nu ook ontdekt hoe ze er in een hoek langs ka\n eten door hem zo ver mogelijk schuin opzij te schuren/duwen tegen de grond. Heb hem strakker gemaakt, maar ben bang dat ik straks over moet op een korf van IR. Daar kan ze minder makkelijk op gaan staan voor mijn gevoel.

Komt ook dat er nu strookbegrazing is met langer waar ze meer moeite mee heeft het te pakken. Honger maakt vindingrijk... Misschien dat het met omweiden naar stuk met korter gras weer respijt geeft...

Ze was vorige week afgevallen tot een absoluut minimum sinds ze te dik werd en hoefbevangen is geweest. 514 kg met meetlint. Ze bleef lange tijd hangen rond de 537kg. Denk dat ze niet veel lichter hoeft (is ongeveer 1,64) maar wel proberen dit zo lang mogelijk zo te houden. Op haar dikst was ze met meetlint rond de 620kg en de afgelopen winter zat ze op haar max rond de 575 kg. In de winter is ze moeilijker op gewicht te houden door het ruwvoer. Ondanks fijne mazen hebben ze het zo op en ze groeit er heel makkelijk van. Het is hetzelfde gras als war ze in de zomer met graasmasker op loopt.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 22:47

Oh, zo een meetlint zou ik ook wel kunnen gebruiken om een beetje te zien of hij afvalt of bijkomt... Waar kan je dat halen?

Hier zijn in het begin ook wel een paar bandjes van de greenguard gesneuveld, maar intussen probeert mijn paard het masker niet echt meer af te krijgen. Die van mij kan trouwens ook lang gras eten met het masker, hij is er intussen extreem handig mee geworden. Ik vrees zelfs dat ik volgend jaar een paar gaatjes ga moeten dichtplakken want hij lijkt een beetje te goed met het masker uit de voeten te kunnen...

Mijn paard heeft nog nooit bevangen gestaan trouwens, maar ik vrees dat zonder graasmasker het gevaar van bevangen te raken wel heel dichtbij komt... -O-

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:27

Gisteren heb ik het Greenguardmasker voor de testweek binnen gekregen; Maya neemt het testen wel heel serieus.. ik hoop dat het graasmasker het overleeft:

Dit is graasmasker nummer 6 in anderhalve maand tijd..

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:28

Mijn shethengst staat grote deel van de dag op een zandpaddock en 's ochtends en 's avonds mogen ze 1 uurtje op het gras (dmv strookbegrazing).
Zou ik het graasmasker dan ook in de paddock aandoen? En dan maar hooi op de grond gooien?
Want nu krijgen ze meestal hooi in een hooinet.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:30

Waarom zou je hem een masker omdoen in een zandpaddock? Dan kan je toch juist goed regelen hoeveel hij eet?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:54

Even een vraagje. Kan een paard ook hooi eten met zo'n masker om ?
Mijn paard staat momenteel 24/7 op kort afgegraasd gras, maar heeft medicijnen die hoefbevangenheid in de hand kunnen werken. Hij heeft ook ( heel oud geweekt ) hooi ter beschikking. Hoe voorkom ik dat hij eet van het korte gras, maar wel zijn hooi kan eten ? Iemand ideeën. Er is geen paddock.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:01

Er zijn paarden die ook hun hooi met het graasmasker kunnen eten. Probeer het eens uit zou ik zeggen :).

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:18

De snelste manier om aan een greenguard te komen is via internet ? Welke winkels verkopen hem evt ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:29

Hier kunnen de merrie met de IR korf en mijn merrie met de greenguard beide hooi van de grond eten. kost wel veel moeite om het te pakken. Uit een hooinet lukt niet.

De tinker van het filmpje, ka die alleen hooi uit die ruif eten? Dat lukt niet goed omdat ze dan niet het hooi goed te pakken kunnen krijgen door het ergens tegenaan te duwen. Als er erg kort gras op het land staan kunnen ze daar ook niet goed van eten. Zou in dat geval kiezen voor een hoopje los hooi op de grond. Het moet niet een te grote frustratie worden want dan krijg je gedoe (allerlei onzin verzinnen om het ding af te krijgen, kapot te krijgen, er langs te eten of een gestresst paard. Stress is slecht voor het cortisol gehalte in het lichaam en te hoog cortisol kan gezondheidsproblemen veroorzaken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:54

Het probleem bij mijn paard is dat hij op dit moment nog steeds de voorkeur geeft aan het kort afgegraasde gras boven het hooi wat hij zo vanaf een grote speciekuip kan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:05

@ Mariekyy & joyce B bedankt voor jullie antwoord!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:14

Mijn pony (die van het filmpje) kan er inmiddels erg goed mee eten en er ligt altijd wel hooi op de grond. Stress is niet goed, maar hoefbevangenheid ook niet. Gisteren zat de GG wonder boven wonder nog om alleen was de korf in een hoek een beetje kapot, ik ben benieuwd hoe het de rest van de testweek gaat. Als ze deze ook molesteert moet ik accepteren dat een graasmasker geen optie meer is en ik een andere oplossing moet gaan vinden.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:21

Ik kijk trouwens terug op een succesvol seizoen met 't graasmasker +:)+ Heb haar er nu nog mee omlopen, en volgend jaar komt er weer een nieuwe :j

Vorig jaar zomer.
Afbeelding

Vandaag.
Afbeelding

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:37

Hier de grasmasker sinds een paar weken af! Paard heeft sinds 2 maanden nieuw voer van Equilin. En ben heel erg tevreden! Hij is niet dikker geworden!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:17

Voor wie er interesse heeft (mag via pb): ik heb een greenguard, grootste maat over. 1 seizoen gebruikt maar nog helemaal in orde. Heeft echt wel goed geholpen. Nu niet meer nodig door ander weidebeleid.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:26

Die van mij heeft hem nog steeds om. Zijn buik is gelukkig weg en de vet opslag bij zijn schouders ook. Alleen zn nek is nog dik en hij heeft op zn kont nog wat vet.
Zodra het gaat sneeuwen of zo mag hij af, want dan is het echt onmogelijk om te eten met dat ding :D
Ik denk dat hij de rest van zijn leven gedoemd is, maar gelukkig lijkt hij er wel vrede mee te hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:30

Zo dat ziet er goed uit Kasmir!

Lees iets over een weeglint, maar is die methode wel betrouwbaar? Mijn pony heeft het vet vooral zitten op de schouders en kont en dat zie je niet terug met zo'n lint denk ik?

Hier ook nog steeds het masker om, pony staat nu op een zandstuk waar ze 3x per dag veel (droog) kuil krijgen. Voor de anderen prima, maar voor hem nog steeds te veel. Op deze manier gaat het goed!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:02

Sonja89 schreef:
Zo dat ziet er goed uit Kasmir!

Lees iets over een weeglint, maar is die methode wel betrouwbaar? Mijn pony heeft het vet vooral zitten op de schouders en kont en dat zie je niet terug met zo'n lint denk ik?

Hier ook nog steeds het masker om, pony staat nu op een zandstuk waar ze 3x per dag veel (droog) kuil krijgen. Voor de anderen prima, maar voor hem nog steeds te veel. Op deze manier gaat het goed!

Zelf vind ik van niet. Want een ze kunnen behoorlijk dik zijn zonder dat de omvang toeneemt van de plek waar je de meetlint om moet doen.

Ik ga meer voor op het oog kijken en weten wat goed is en wat teveel is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:21

Ja daarbij kan een paard een dikke grasbuik hebben maar verder geen vetophopingen. Vind vooral een harde hals, vetophopingen bij schouder/kont etc. belangrijker dan de omvang van de buik.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:35

Ik vind zo'n meetlint ook niet echt veel meerwaarde hebben. Ik doe het ook op het oog en voel aan zn manenkam of die zachter wordt.