Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:02

Heel erg bedankt Henshem, dan ben je mijn redder in nood! Ik heb nog voor 4 dagen abler..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:02

henshem schreef:
16 juni Abrazole bij Abler besteld "via gewone levering". Vandaag in huis. Niet in doos maar zakjes los in een enveloppe. Had best wel stress n.a.v. bovenstaande berichten of het snel zou binnen komen, maar bij mij dus geen problemen.

O dan moet ik hem ook wel binnenkrijgen hoop ik, ik heb 17 juni besteld via snelle levering..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:11

Ik heb weer chatcontact gehad en de abprazole is nu aangekomen in UK. Mijn pakketje zal dus morgen of overmorgen naar mij verzonden worden :) *\o/*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:13

Fijn dat het eindelijk opschiet.

Mijn merrie eet het goed/makkelijk, maar ik merk nog geen grote verschillen. Dat komt ook omdat het grootste pijnpunt voor haar in de winter ligt, maar zo komt ze in elk geval goed de zomer uit :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:22

Wat verschillend kunnen paarden zijn dan Hilli, mijne heeft vooral last van zweren in de zomer, in de winter bijna nooit.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:13

Maar hoe weten jullie dan dat je paard er dan dus in de winter meer last van heeft dan in de zomer? Kijken jullie dan naar het eetgedrag? En wat nog meer?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:25

Ik heb trouwens gister een masseur bij mijn paard gehad, zei bevestigde mij wel dat hij last van zijn maag had (gehad) omdat hij op zijn knie wat geblokkeerd/vast/wat het ook mag zijn zat.. Het leuke was dat mijn eigen osteopaat(mensen osteo) mij eergister ook al vertelde dat de knie, bij mensen verbonden was met de maag. Hij wist alleen niet of dat ook zo bij paarden was.. Wel dus :p erg interessant om dat zo terug te zien. Overigens was mijn paardenmasseur net klaar met een behandeling abler voor haar paard en zat ook een beetje in hetzelfd schuitje als mij qua symptomen.. Wel wat verschil, geen grote verschillen.. Maar wel weer groot genoeg om toch wel te weten dat er wat zat.. Ik ga iig nu ook lekker zijn lijf los laten maken.. Denk dat dat ook echt veel gaat schelen :D

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:04

Door maag- en evt. darmproblemen zet het paard, even kort gezegd, zijn rug vast. Daarom laat ik naast dat ik Abler voer ook regelmatig een osteo afgewisseld door een masseur komen. Ik denk dat mijn paard gemiddeld iedere 6 weken door een van de twee wordt behandeld.l

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:31

Jep, mijn dan wat minder vaak maar hier komt ook regelmatig een osteo. Ze komt toevallig over 2 weken weer.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:47

Hier even een update over mijn merrie na ons bezoekje aan de Bosdreef kliniek.
Ten eerste gaf de arts, na het zien van haar bloedonderzoek direct aan dat ze inderdaad cushing heeft. En na het horen van het gehele verhaal en zien van foto's en filmpjes, kon ze ook direct uitsluiten dat dit geen narcolepsie was, maar een duidelijke vorm van Sleeping Disorder.
Het eerste onderzoek was een endoscopie om haar luchtpijp, slokdarm en maag te checken welke er allemaal echt super uitzagen. Geen maagzweren dus en waarschijnlijk nooit gehad want ze zag ook nergens restjes o.i.d.! Toen een echo van beide kanten van haar romp, ook daar kwamen geen vreemde dingen naar boven. Alleen de rechterkant van de darmwand van haar dikke darm is iets verdikt/geïrriteerd. Daar hebben we nu een kuur cytotec voor gekregen, moeten we een poosje psylium zaad en maisolie voeren en een 2 maanden geen lang stengelig ruw hooi voeren maar dit vervangen voor licht en makkelijk verteerbaar zacht ruwvoer. Daarna hebben we ook een rectaal onderzoek laten doen, om haar eierstokken en baarmoeder te checken. Hier kwam ook niks raars uit. Er is nog wel extra bloed afgenomen omdat de DA daar nog een extra spierwaarde getest wilde hebben en ook bloed om haar hormonen verhouding te bekijken ivm haar heftige hengstigheid. Al met al zijn we nog niet heel veel wijzer, maar hebben we wel veel dingen kunnen uitsluiten. Het komt er op neer dat al haar klachten, het niet goed op gewicht komen, het zo makkelijk jojo-en in gewicht, het slecht in bespiering komen, het zo heftig hengstig zijn en het niet gaan liggend slapen kunnen óf veroorzaakt worden door het uit balans zijn door de cushing (waarvan we verwachten dat het de oorzaak is van de lichamelijke klachten, maar waarvan we twijfelen of het ook de oorzaak van het slaap probleem is) óf het zit tussen haar oren en is dus psychologisch (waarvan we zelf denken dat de kans erg groot is dat dit het geval is met het niet liggend willen gaan slapen). Naast de dingen voor de verdikte darmwand hebben we nu dus ook de medicatie voor de cushing mee gekregen. De DA heeft nog wel een aantal dingen meegeven om naar te kijken qua medicatie op psychologisch gebied, maar dan heb je het dus over medicijnen met veel lelijke bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld Prozac. De DA drong er ook echt op aan dat we ons daar eerst zelf goed in moesten gaan verdiepen welke soorten er voor zijn en wat de bijwerkingen allemaal kunnen zijn en of je dat wel wilt. Wij hebben voor ons zelf gezegd dat we daar in elk geval niet aan willen beginnen.
We hopen nu gewoon dat zodra haar lichamelijke dingen bijtrekken door het indammen van de cushing ze ook psychologisch beter in haar vel komt te zitten en dus weer liggend gaat slapen. Maja, hoe groot die kans is, geen idee?! Gebeurd dit niet en blijft ze dagelijks op de grond vallen, dan gaan we vrij snel zelf een beslissing maken om haar te laten gaan, want dit is geen paardwaardig bestaan meer :(

Al met al wordt dit allemaal aardig Off-topic en qua maagzweren ben ik verder klaar. Ben wel erg blij dat ik inmiddels via deze weg een stuk meer weet over maagzweren en Omeprazole! ;)

@caballos, volgens mij staan jou paarden redelijk in de buurt van die van mij haha. Wat onwijs balen dat de cushing medicatie niks veranderd aan het slaapprobleem van jou paardje, dit zorgt ervoor dat ik de kans ook erg klein acht dat het bij die van mij wel verschil gaat uitmaken..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:57

Jeetje Canisia wat een verhaal! wat fijn dat ze bij de Bosdreef alles zo goed hebben kunnen uitzoeken. Ik ga heel hard voor jullie duimen dat de medicatie aan gaat slaan, ik heb wel eens eerder gehoord over monikskappeper oid wat ze aan cushingpaarden voeren vooral als de ziekte icm is met hengstigheidsproblemen dit schijnt heel goed te helpen naast de medicatie, misschien kun je er op internet meer over vinden. Dacht dat het met de medicatie voor cushing nog lastig de juiste dosis te vinden maar daar zul je in de loop van de tijd wel achter komen denk ik zo. Heel veel succes en beterschap voor je paard

Als het goed is komt mijn Abler pakket eraan! *\o/* kreeg zaterdag een mail dat het onderweg is naar NL en volgens mijn gaat de pakketpost op maandag nog wel, toch?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:19

Wat een verhaal maar wat fijn dat je nu weet waar je aan toe bent.
Maar er bestaan tegenwoordig toch hele goede medicijnen voor cushing?

@Vivat: Ik krijg zaterdag ook een mail dat mijn abler onderweg is uit NL :D Ik hoop dat ik het vandaag al mag krijgen :P

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:19

Klopt, de cushing is op zich niet het probleem. Ookal is dit natuurlijk ook niet fijn, maar wel behandelbaar. Het probleem is dat haar sleeping disorder waarschijnlijk niet een gevolg is van de cushing.. Dit zou betekenen dat haar slaapprobleem puur psychologisch is door hoogst waarschijnlijk een traumatische ervaring (bij haar vorige verkoop waar ze graatmager van is terug gekomen).. En dit wordt een stuk lastiger te behandelen, in hoeverre je zoiets al kan behandelen :(

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:23

Mijn poown heeft 10 dagen abler tabletten gehad en is weer helemaal bovenop.
Ze is weer mooi op gewicht en staat niet meer opgetrokken.
Beetje jammer dat ik net nog 100 pillen binnen heb gekregen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:27

Ik denk dat je daar juist veel aan hebt.... met 10 dagen zijn de eerste klachten weg, maar je moet wel de kuur afmaken toch? Dus een volledige maand?
Daarna op spannende momenten (wedstrijden, vervoer...etc...) een onderhoudsdosis.... dus je hebt die 100 wel nodig denk ik?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:27

Ja na 10 dagen gelijk er mee stoppen is echt niet handig. Je kunt de kuur beter afmaken!!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:28

Canisia Ja dat is heel erg lastig, hoever kan en wil je nog gaan om het proberen op te lossen als je als zoveel onderzoeken etc achter de rug hebt. Het enig waar ik nog aan zou kunnen denken is misschien rustgevende kruiden bijv. Special Calmer vd. Paardendrogist of Bach bloesems maar dan speciaal op jouw paard afgestemd. Als ze steeds zo omvallen is gewoon vreselijk naar en hoe vaak ik het nu ook al heb gezien bij de mijne en het blijft 'eng' en een rotgezicht ;(

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:30

Ik ben al een 2 weken gestopt en het gaat alleen maar beter.
De vermoedelijke zweer was er door verhuizing,zadelmak maken en een te weinig sociaal hok.
Ik doe niet aan onderhoudsdoseringen,het is geen stresskip.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:45

ambre schreef:
Ik ben al een 2 weken gestopt en het gaat alleen maar beter.
De vermoedelijke zweer was er door verhuizing,zadelmak maken en een te weinig sociaal hok.
Ik doe niet aan onderhoudsdoseringen,het is geen stresskip.

Zelf weten natuurlijk..... maar de kans dat de zweer echt weg is, is echt nihil.
Heb je alle info echt gelezen? Zou jammer zijn wanneer de zweer niet echt weg is, maar het paard weinig laat zien waardoor je denkt dat de zweer weg is....

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:49

Vivat schreef:
Canisia Ja dat is heel erg lastig, hoever kan en wil je nog gaan om het proberen op te lossen als je als zoveel onderzoeken etc achter de rug hebt. Het enig waar ik nog aan zou kunnen denken is misschien rustgevende kruiden bijv. Special Calmer vd. Paardendrogist of Bach bloesems maar dan speciaal op jouw paard afgestemd. Als ze steeds zo omvallen is gewoon vreselijk naar en hoe vaak ik het nu ook al heb gezien bij de mijne en het blijft 'eng' en een rotgezicht ;(

Jaa precies, dat wordt nu de vraag.. Ze staat al een poosje onder behandeling van een natuurgeneeskundige, als er iemand is die haar op psychologisch vlak kan helpen is zij het. Zij is inderdaad al bezig met specifieke bach bloesem druppels en verder ook al druppels voor haar hypofyse (al voordat de cushing bekend was, merkte zij dat het vanuit haar hypofyse verkeerd gaat) en hengstigheid. Alles lijkt redelijk aan te slaan op haar algemene gesteldheid, maar het omvallen wordt langzamerhand juist steeds erger.
We wachten nog even rustig af om in elk geval de cushing medicatie een goede kans te geven. De natuurgeneeskundige komt haar volgende week ook weer behandelen en dan gaan we het zien. Deze vrouw is gelukkig ook heel reëel en zegt het eerlijk zodra zij ook niet verder meer komt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:57

Ik zeg ook: vermoedelijke zweer.Er is nooit een scopie gemaakt.
Het kan dus net zo goed stress zijn geweest waardoor ze afviel en slecht at.
Ik heb haar namelijk pas vanaf begin april.
Alles prima gelezen en ook met 2 dierenartsen overlegd.
Deze zeggen allebei uit te kijken met de zuurgraad vd maag te lang te onderdrukken,de maag is niet voor niets zuur.
Ik ga dus liever van hen uit wanneer ze zeggen dat een zweer snel geneest.
Als het paard verder goed eet en de oorzaak vd stress weg is,zou het dus weer prima moeten gaan.
Maar ieder zijn eigen manier,ik ga maar niet vh ergste uit gezien ik nooit een scopie heb laten maken.
Ben wel luzerne bij gaan voeren.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:04

canisia schreef:
Vivat schreef:

Jaa precies, dat wordt nu de vraag.. Ze staat al een poosje onder behandeling van een natuurgeneeskundige, als er iemand is die haar op psychologisch vlak kan helpen is zij het. Zij is inderdaad al bezig met specifieke bach bloesem druppels en verder ook al druppels voor haar hypofyse (al voordat de cushing bekend was, merkte zij dat het vanuit haar hypofyse verkeerd gaat) en hengstigheid. Alles lijkt redelijk aan te slaan op haar algemene gesteldheid, maar het omvallen wordt langzamerhand juist steeds erger.
We wachten nog even rustig af om in elk geval de cushing medicatie een goede kans te geven. De natuurgeneeskundige komt haar volgende week ook weer behandelen en dan gaan we het zien. Deze vrouw is gelukkig ook heel reëel en zegt het eerlijk zodra zij ook niet verder meer komt.

Ah ok ik wist niet dat je daar al mee bezig was. Soms kunnen klachten ook even tijdelijk verergeren, de sleep deprivation kan natuurlijk ook het gevolg zijn van meerdere (kleinere dingen). Goed dat je rustig afwacht, hoe moeilijk het ook is, als je je paard zo om ziet vallen wil je het helpen - spreek uit ervaring- maar er is volgens mij gewoon niets wat je kunt doen dan het de tijd geven en hopen dat de medicatie aanslaat en ze dan hopelijk weer gaat slapen

edit: bij homeopathische middelen gebeurd het nogal eens dat de klachten eerst wat verergeren en daarna verdwijnen, maar dat zal de arts je ws. ook verteld hebben

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:16

Hihi ja het gehele verhaal en om alles wat we al onderzoeken en proberen, exact te vertellen wordt wat extreem, maar in elk geval al onwijs bedankt met het meedenken! :)
En inderdaad, eerst maar weer even alles laten settelen, zo'n dagje kliniek zal ook nog wel zo zijn nasleur hebben op het lichaam en haar koppie. Dan gaan van vanzelf zien wat er van haar slaapprobleem gaat overblijven. Jammer genoeg is wachten wel echt het meest vervelendste om te doen ;(

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:24

Jee canisia, een heel verhaal. Heel herkenbaar ook eigenlijk, hier ook een overdreven hengstigheid, bijna gênant soms, slaapprobleem, cushing, in de winter toch ook wel gewichtsverlies. Op het moment gaat het goed met mijn merrie, het bijna omvallen heb ik al even niet gezien.
Heel lastig, eigenlijk hebben ze geen rare dingen gevonden bij jou merrie, wellicht dat de medicijnen voor cushing haar toch tot rust laten komen? Het proberen waard. Begin wel met een kwart tabletje en bouw het op (in het cushingtopic kan je ook meelezen!) zodat de bijwerkingen nihil blijven.

Ik denk ook dat we vlakbij elkaar wonen!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:57

Vraagje hier, kan de omeprazole samen met metacam gegeven worden?