Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flappie2 schreef:Ik heb een hooistomer gemaakt van een kliko en een behang afstomer. Ik doe het hooi eerst uitschudden en dan in een fijnmazig hooinet van eppeljack. Het hooinet doe ik in de kliko en laat het een uurtje stomen. Door het stomen (stoom is 100graden) is het hooi na een uurtje stofvrij en de schimmelsporen worden door de hoge temperatuur ook onschadelijk gemaakt en de vit & min blijven behouden.
Nog een ander bijkomend voordeel hiervan is dat je het ook kan doen als het vriest, wat met weken niet gaat tenzei je je paard een ijslollie wilt voorschotelen.
Ik heb een tijdschakelaar op mijn hooistomer gezet. Hierdoor kan ik in de avond de stomer zo instellen dat hij de volgende ochtend als er weer gevoerd wordt het hooi gestoomd is.
maikeltje schreef:Flappie, waar haal je zo'n hooistomer en wat kost dat?
Yellomofoon schreef:Mijn pony hoest sinds vandaag weer, is allergisch aan stof en heeft de voorbije 2 jaren voordroog gehad, sinds zaterdag krijgt ze terug hooi, maar hebben echt geselecteerd op stofvrij hooi. Weet er iemand nog iets wat ik kan bijgeven om haar hoesten te verminderen? (maak haar hooi sinds vandaag terug nat)
flappie2 schreef:maikeltje schreef:Flappie, waar haal je zo'n hooistomer en wat kost dat?
Je kan ze kant en klaar, speciaal voor paarden kopen, maar die dingen zijn echt schreeuwend duur.
Ik heb er zelf een gemaakt van een 240liter grijze kliko. Een behangafstomer bij de kwantum vandaan voor 25,- aan de voorkantt van de kliko ongeveer 10cm boven de grond heb ik een gat geboord die net groot genoeg is om de slang van de stomer in te stoppen. In de kliko heb ik een frisdrank kratje gezet zodat het hooinet niet op de bodem van de kliko ligt er is zo ruimte voor het stoom om rond te circuleren in de kliko.
bertine37 schreef:Mijn hersens kraken voor een creatieve oplossing die werkbaar is.
Ik dacht nu aan het volgende. Er bestaan kruiwagens met deksels, van metaal geloof ik.
Daar kun je natuurlijk ook zo'n stoomslang inhangen. Die kan ik dan gemakkelijk klaarzetten voor de stalhouder en kan hij de kruiwagen de stal in kruien en leegkiepen in mijn slowfeeder.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... eksel.html
bertine37 schreef:Mijn hersens kraken voor een creatieve oplossing die werkbaar is.
Ik dacht nu aan het volgende. Er bestaan kruiwagens met deksels, van metaal geloof ik.
Daar kun je natuurlijk ook zo'n stoomslang inhangen. Die kan ik dan gemakkelijk klaarzetten voor de stalhouder en kan hij de kruiwagen de stal in kruien en leegkiepen in mijn slowfeeder.
flappie2 schreef:bertine37 schreef:Mijn hersens kraken voor een creatieve oplossing die werkbaar is.
Hoe er wel rekening mee dat het stoom uit zo'n stomer 100 graden is. Dus een metalen kruiwagen word gloeiend heet, daar kan je lelijk je handen aan verbranden.
Als een paard ook reageerd op schimmelsporen (de meeste paarden met luchtwegproblemen reageren hier op) dan is het hooi alleen ff natsproeien niet genoeg om ook de schimmelsporen onschadelijk te maken. Dan moet je het hooi minstens een uur onderdompelen (half uur als je warm water gebruikt) om de schimmelsporen er uit te weken.