[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:30

Ik zal het even moeten nakijken, maar volgens mij zit er gewoon meer eiwit en suiker in. Ik zou het geven in een slowfeeder. En goed kijken hoe hij er op reageert

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:46

hij heeft eerder goed voordroog gehad,dat ging prima.
(op vorige stalling)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:53

Ik heb kleine balen grof langstengelig hooi. Ik maak een baal open en week plak voor plak in een grote speciekuip. Ik dompel de plak onder net zo lang tot er geen luchtbelletjes meer vanaf komen. Dan steek ik de riek eronder en til zo de plak boven water, laat uitlekken, op de kruiwagen en dan de volgende plak. Het is arbeidsintensief maar een halve baal hooi in die speciekuip donderen komt niet goed. Dan blijven er toch teveel schimmelsporen achter in het hooi is mijn ervaring. Bovendien moet je het dan veel langer weken waardoor de voedingswaarde ook afneemt en dat vind ik zonde. Voor als het vriest heb ik kleine pakjes voordroog want dan is weken geen doen. Maar over hèt altemeen doen ze het op goede kwaliteit hooi het beste.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:03

O.k. Bedankt, iemand nog meer ervaringen? Wij hebben hier van die grote balen hooi, dan wordt dompelen wel lastig denk ik. Een speciekuip is niet groot genoeg denk ik. Ik ( of stalhouder) doen1 keer per dag 12 kg in de slowfeeder. Ik voel me een beetje bezwaard het te vragen als het zoveel werk is. Ik ben niet iedere dag bij mijn paard en hij krijgt zijn hooi altijd al om 5 uur en dan ben ik er meestal nog niet. Iemand suggesties?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:19

Ik heb een hooistomer gemaakt van een kliko en een behang afstomer. Ik doe het hooi eerst uitschudden en dan in een fijnmazig hooinet van eppeljack. Het hooinet doe ik in de kliko en laat het een uurtje stomen. Door het stomen (stoom is 100graden) is het hooi na een uurtje stofvrij en de schimmelsporen worden door de hoge temperatuur ook onschadelijk gemaakt en de vit & min blijven behouden.
Nog een ander bijkomend voordeel hiervan is dat je het ook kan doen als het vriest, wat met weken niet gaat tenzei je je paard een ijslollie wilt voorschotelen.

Ik heb een tijdschakelaar op mijn hooistomer gezet. Hierdoor kan ik in de avond de stomer zo instellen dat hij de volgende ochtend als er weer gevoerd wordt het hooi gestoomd is.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:22

Ik zet hier een stipje ik heb ook een hoester .

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

Flappie, waar haal je zo'n hooistomer en wat kost dat?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:41

flappie2 schreef:
Ik heb een hooistomer gemaakt van een kliko en een behang afstomer. Ik doe het hooi eerst uitschudden en dan in een fijnmazig hooinet van eppeljack. Het hooinet doe ik in de kliko en laat het een uurtje stomen. Door het stomen (stoom is 100graden) is het hooi na een uurtje stofvrij en de schimmelsporen worden door de hoge temperatuur ook onschadelijk gemaakt en de vit & min blijven behouden.
Nog een ander bijkomend voordeel hiervan is dat je het ook kan doen als het vriest, wat met weken niet gaat tenzei je je paard een ijslollie wilt voorschotelen.

Ik heb een tijdschakelaar op mijn hooistomer gezet. Hierdoor kan ik in de avond de stomer zo instellen dat hij de volgende ochtend als er weer gevoerd wordt het hooi gestoomd is.

Dat klinkt prachtig, maar ik zie het praktisch niet voor me.

Bij ons gooit mijn stalhouder het hooi in een afgezette hoek van stal en dan komt er een metalen rek overheen. Misschien moet ik iets verzinnen dat ik daar een behangstomer boven hou of zo.
Heeft het ook geen zin om er wat water overheen te sproeien?
Ik zit na te denken over hoe ik dat nou toch moet gaan doen....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:24

Bij mijn hoester was geweekt/gestoom hooi niet voldoende. Ik heb zels geprobeerd met een hele nacht te laten weken. Ik heb haar nu op voordroog en nu gaat het goed.

Als stalbedekking (s'nachts in een openstal met verharde uitloop) had ik eerst vlas, hierbij bleef ze hoesten. Nu staat ze op strokorrels en geen hoest meer.

Een paar weken geleden met de sneeuw en vries (droge lucht), begon ze wel terug te hoesten. Qua stalmanagement was er niks veranderd. Heb haar toen terug 24/7 buiten gedaan en het hoesten was weer voorbij.
Nu het terug vochtiger is, kan ik haar wel makkelijk s'nacht terug apart zetten. (Om de andere pony extra bij te kunnen voeren)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:36

Mijn pony hoest sinds vandaag weer, is allergisch aan stof en heeft de voorbije 2 jaren voordroog gehad, sinds zaterdag krijgt ze terug hooi, maar hebben echt geselecteerd op stofvrij hooi. Weet er iemand nog iets wat ik kan bijgeven om haar hoesten te verminderen? (maak haar hooi sinds vandaag terug nat)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:31

voor geïnteresseerde, gister is de DA geweest. Toch weer een keelontsteking. Nu op ventilpulmin en een poedertje (vergeet elke keer waar die voor is...)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:21

Millanka schreef:
voor geïnteresseerde, gister is de DA geweest. Toch weer een keelontsteking. Nu op ventilpulmin en een poedertje (vergeet elke keer waar die voor is...)

Milanka, vervelend zeg. Dat poedertje zou wel antibiotica zijn denk ik.
Sterkte

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:43

maikeltje schreef:

Je kan ze kant en klaar, speciaal voor paarden kopen, maar die dingen zijn echt schreeuwend duur.

Ik heb er zelf een gemaakt van een 240liter grijze kliko. Een behangafstomer bij de kwantum vandaan voor 25,- aan de voorkantt van de kliko ongeveer 10cm boven de grond heb ik een gat geboord die net groot genoeg is om de slang van de stomer in te stoppen. In de kliko heb ik een frisdrank kratje gezet zodat het hooinet niet op de bodem van de kliko ligt er is zo ruimte voor het stoom om rond te circuleren in de kliko.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:13

Mijn hersens kraken voor een creatieve oplossing die werkbaar is.
Ik dacht nu aan het volgende. Er bestaan kruiwagens met deksels, van metaal geloof ik.
Daar kun je natuurlijk ook zo'n stoomslang inhangen. Die kan ik dan gemakkelijk klaarzetten voor de stalhouder en kan hij de kruiwagen de stal in kruien en leegkiepen in mijn slowfeeder.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... eksel.html

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:15

Yellomofoon schreef:
Mijn pony hoest sinds vandaag weer, is allergisch aan stof en heeft de voorbije 2 jaren voordroog gehad, sinds zaterdag krijgt ze terug hooi, maar hebben echt geselecteerd op stofvrij hooi. Weet er iemand nog iets wat ik kan bijgeven om haar hoesten te verminderen? (maak haar hooi sinds vandaag terug nat)

In droog hooi, hoe mooi stofvrij het ook is, zitten altijd sporen. Dus droog hooi altijd weken! Dat doe je nu dus zal het snel beter gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:16

flappie2 schreef:
maikeltje schreef:

Je kan ze kant en klaar, speciaal voor paarden kopen, maar die dingen zijn echt schreeuwend duur.

Ik heb er zelf een gemaakt van een 240liter grijze kliko. Een behangafstomer bij de kwantum vandaan voor 25,- aan de voorkantt van de kliko ongeveer 10cm boven de grond heb ik een gat geboord die net groot genoeg is om de slang van de stomer in te stoppen. In de kliko heb ik een frisdrank kratje gezet zodat het hooinet niet op de bodem van de kliko ligt er is zo ruimte voor het stoom om rond te circuleren in de kliko.

Oké, bedankt. Dat is het overwegen waard :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:21

bertine37 schreef:
Ik dacht nu aan het volgende. Er bestaan kruiwagens met deksels, van metaal geloof ik.
Daar kun je natuurlijk ook zo'n stoomslang inhangen. Die kan ik dan gemakkelijk klaarzetten voor de stalhouder en kan hij de kruiwagen de stal in kruien en leegkiepen in mijn slowfeeder.

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden ?
Al denk ik dat ik eerst moet proberen " gewoon " het hooi nat te maken voor ik allerlei mooie construkties verzin :+
Moet je het trouwens echt weken, of is afspoelen voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:19

Ik dompelde het echt goed onder, of gooide er emmers water overheen.
Ik heb een flexibele emmer. die vul ik. gaatjes geboord in de bodem,
zet die emmer in een speciekuip en gooi er dan emmers water overheen.
Dan loopt het water door de gaatjes zo de speciekuip in.

ga straks voordroog halen,eens zien of dit beter gaat.

edit:vandaag weer geen hoest. maar zie hem toch nog een klein beetje knijpen met/na wat inspanning.
(rustig wat werk aan de longe).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:30

bertine37 schreef:

Hoe er wel rekening mee dat het stoom uit zo'n stomer 100 graden is. Dus een metalen kruiwagen word gloeiend heet, daar kan je lelijk je handen aan verbranden.

Als een paard ook reageerd op schimmelsporen (de meeste paarden met luchtwegproblemen reageren hier op) dan is het hooi alleen ff natsproeien niet genoeg om ook de schimmelsporen onschadelijk te maken. Dan moet je het hooi minstens een uur onderdompelen (half uur als je warm water gebruikt) om de schimmelsporen er uit te weken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:49

flappie2 schreef:
bertine37 schreef:

Hoe er wel rekening mee dat het stoom uit zo'n stomer 100 graden is. Dus een metalen kruiwagen word gloeiend heet, daar kan je lelijk je handen aan verbranden.

Als een paard ook reageerd op schimmelsporen (de meeste paarden met luchtwegproblemen reageren hier op) dan is het hooi alleen ff natsproeien niet genoeg om ook de schimmelsporen onschadelijk te maken. Dan moet je het hooi minstens een uur onderdompelen (half uur als je warm water gebruikt) om de schimmelsporen er uit te weken.

Ja, dat is waar, had ik niet aan gedacht.
Gaan er niet veel vitamines verloren als je zo lang moet weken?
Ik moet 12 kg in 1 keer weken, dat lijkt me ook een probleem. Is een grote kruiwagen vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:00

Volgens mij gaan er wel vitamines weg,maar dat zou je eventueel nog kunnen aanvullen met een vitaminebrokje.
Kan je niet weken in een groot hooinet?

En iets anders:mijn da heeft gezegd het nog ff aan te kijken met mijn pony,anders moet hij corticose.(?)(dat is prednison,toch??)
hij hoest wel/niet/wel/niet...maar hij knijpt soms nog wat na met zijn buikspier...dat is zorgelijk?toch?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:45

Hi, ja dat is pretnison. He bah. De mijne hoest ook wel, dan weer niet. Maar eigenlijk,eer wel dan niet :(
Maar ik denk dat het bij hem echt het stof is. Als er bijvoorbeeld een paard in de bak gaat galopperen begint tie.
Kun je jouw paard niet meer naar buiten doen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:51

De mijne is nu op voordroog over...
Meer naar stal gebeurt niet,de stalhouder zal niet eerder opstaan om ze buiten te zetten...

Dat middel ken ik niet trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:52

Mijn stalhouder zal niet eerder opstaan om ze buiten te zetten :n