[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:57

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:35

Ik ga eens mailen voor meer informatie, misschien is het wel wat om mee te doen :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:34

Hallo!
In het - denk ik- vorige topic las ik fanatiek mee en schreef af en toe wat. Omdat het weideseizoen bijna begint voor ons had ik alweer de zenuwen. Maar de behandelaar van mijn paardje meette dat alles nu in balans is. We gaan de glucobalance weer opbouwen, want dat hielp haar vorig jaar heel goed.
Ik blijf graag weer meelezen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:37

Ik heb een poosje actief mee gedaan in dit forum maar ben al een poosje een stuk minder actief. Maar toch nog even een vraagje aan de experts;

Een kleine 2 jaar geleden is er insulineresistentie en vitaimine E en selenium te kort geconstaterd bij mijn pony. Momenteel gaat het allemaal goed en haar waarden komen erg dicht bij "normaal" in de buurt, al moet ik bekennen dat er al bijna een jaar niet meer is geprikt....

Roos lijkt lekker en goed in haar vel te zitten en is sinds ze "op dieet" staat aardig wat afgevallen. We zitten nu bijna op het ideale gewicht, er mag nog wel iets af maar e zijn aardig goed op weg. De vetophopingen en bulten zijn weg, enige wat wel blijft zijn de verdikkingen bij haar buik. Zeg maar achter de singel, aan beide kanten heeft ze langwerpige bulten, ze zijn zacht en niet gevoelig. Wat is dit? Is dit vocht? En... heeft dit nog steeds met de insulineresistentie te maken? Ze heeft ze eigenlijk al wel veel langer als dat ze vastgestelde insulineresistentie heeft. Zo lang ik me kan herinneren heeft ze die bulten al, alleen zijn ze wel iets erger geworden toen ze op haar "ziekst" was. Nu zijn ze weer een stuk minder, maar ze blijven aanwezig....

Deze week gaan we beginnen met het opbouwen om van de zomer 24/7 het land op te gaan (met graaskorf) net als vorig jaar, vorig jaar is het ook goed gegaan dus ik ga er vanuit dat het dit jaar ook goed moet komen!
Die bulten had ze vorig jaar ook al, en werden voor zo ver ik me kan herinneren, dikker/opvallender toen ze meer gras ging eten. Echter bleef ze wel lekker in haar vel zitten en bleef ze er goed en gezond uit zien!

Dus hebben die bulten nou wel of niet iets te maken met die insulineresistentie? Volgens mijn veearts is het vocht en kan het geen kwaad maar ik vraag me dus gewoon af waar het vandaan komt!

Heb het al eens eerder in het vorige topic gevraagd maar daar wist niemand acht een antwoord, dus misschien is er nu iemand die mij wel kan helpen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:19

klinkt als oedeem :j

en dat kan verschillende oorzaken hebben,ik ben zelf ooit aan het zoeken geweest omdat een ruin van mij het ook had.
al zie je het hoofdzakelijk bij merries
het kan vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld stalbenen,dan is het vocht en komt het vaak door weinig beweging,deze vorm zie je toch wel vaak bij paarden die nog wel aan de zware kant zijn...

je ziet het ook vaak bij drachtige merries,die houden dan op die plek vocht vast en komt het vaak door een verminderde stofwisseling

dan zie je het ook nog wel bij paarden met bepaalde wormen, (lintworm dacht ik,maar dat weet ik zo niet zeker)
ontworm in elk geval heel goed en kijk of het daarna minder word.

kan dus meerdere oorzaken hebben. :j
als je zegt dat ze dikker werden toen ze in gras kwm dan zal het toch een reactie van het lichaam zijn op de aanwezige suikers,dan wel eiwitten in het gras die ze niet goed kwijt kan zeg maar en krijgt ze last van vochtophopingen.
mijn pony krijgt last van dikke benen in het voorjaars gras, en de jouwe dan dus die "platen"onder de buik( zo heten ze officieel geloof ik)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:31

Crista, ik vermoed dat het hier om zgn 'adipose tissue' gaat, oftwel 'vetweefsel', niet om oedeem. In dit weefsel zitten cellen die vet opslaan en bij IR lijken dit soort plekken zich sterk te kunnen ontwikkelen. Het vetweefsel heeft ook een hormonale functie- een heel ingewikkeld verhaal en het gaat een beetje te ver om dat in dit topic haarfijn uit te leggen.
Hoe dan ook: die plekken zal je paard wel houden ook al zit ze aan de goede kant van de schaal. Een klein voordeel is dat ze ook als een goede indicator kunnen functioneren als het paard te veel voeding krijgt, de hormonen van slag raken en het lichaam daardoor vet gaat opslaan. Zoals je zelf al constateerde, werden de plekken groter toen ze op de weide stond met voedzaam gras.
Hoe dan ook: hou die plekken in de gaten - als ze erg opzwellen, weet jij dat je moet gaan bijsturen (dieet) wat voeding betreft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:43

dat wist ik niet dat dat ook kon?
heb je wat meer info voor me of een site die naar meer info verwijst?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:28

Oke, tja oedeem had ik zelf ook al aan zitten denken maar Roza past totaal niet in het plaatje daarvan zeg maar:

- ze is niet drachtig, ook nooit geweest
- geen wormen (wordt regelmatig ontwormd en mestonderzoek gedaan)
- ze krijgt erg veel beweging, als ik het haar niet geef zorgt ze er zelf wel voor ;)

Dus dan denk ik idd meer aan wat Jannepauli zegt, van dat vetweefsel. Ik gebruik het nu idd ook als graadmeter om te zien hoe het met haar gaat haha
Jammer dat ze ze waarschijnlijk altijd zal blijven houden, maar ach, ben allang blij dat ze er geen last van heeft :)

Heb je misschien een site of iets met meer info daarover?

Bedankt!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:54

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:12

hmm zeer intressant topic.
ik ontdekte voor een tijdje terug ook een soort kussentje bij mijn fries. deze zaten ongeveer achter op de rug vlak bij de lendenen.
ik denk veearts komt toch die plekken ook maar even laten zien.
het eerste wat de veearts zei dat dit ontstoken vetweefsel was. dit wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine E of selenium.
nu heeft ze gelukkig alleen aan elke kant van de rug zo een kussentje en niet op meerdere plekken.
als ze deze plekken op meerdere plekken had zou ze ten dode zijn opgeschreven had de veearts mij vertelt.

maar nu de vraag, zou dit ook dan weer iets met die insuline resistentie te maken kunnen hebben.
of staat dit totaal los van elkaar?

mijn fries is wel wat te zwaar, heeft ook een vette manenkam, maar verder niets opvallends.

groetjes

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:31

Ik lees en hoor meerdere verhalen van mensen die hun paarden met IR toch nog 24/7 of iig hele dagen op de wei kunnen hebben. Wat zijn jullie ervaringen hier mee tot nu toe? En hoe doen jullie dat? Is dat in overleg met DA e.d.?
Mijn DA gaf nl aan dat 3kwartier de max is voor de rest van zn leven, mini shet trouwens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:36

Mijn paardje staat 1/2 dag (in de zomer dan he) zonder en de rest met een graasmasker. Dat gaat prima.

Ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat als ze weer voor het eerst in de wei mag... Moet nog bedenken hoe we dat aanpakken.
Misschien eerst maar de hele dag met het masker op :?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:20

Vera, zo doe ik dat ook hoor.
Nouja, de eerste week gaan ze maar halve dagen. Dan moet de mijne ook een masker op. En als er dan een stuk land half kaal is, gaat de kudde naar een groter stuk, en 24/7 grazen. En mijn paardje gaat dan mét masker, glucobalance en 1 vriendin op dat kalere stuk, 24/7. Dat is vorig jaar heel goed gegaan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:23

Voor alsnog staat de fructaan index redelijk hoog dus wachten we nog even :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:38

Is dat dan aan het eind van de middag met volle zon dan nog zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:51

Wat kost een bloedmonster om uit te zoeken of het paard IR is?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:54

russel schreef:

dat ligt eraan waar je het laat doen
van mijn paardje is het via Duitsland naar Engeland gegaan en het duurde een aantal dagen.
als je het bedrag wil weten zal ik dat op moeten zoeken, is bijna 2 jr geleden geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:39

Hoe zitten jullie met ontwormen, equest bv, dat is best een zware. Hoe reageren jullie paarden op dergelijke medicamenten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:16

ik merk niets aan mijn paarden,zelfs niet bij mijn ernstige IR patient...ook niet met de pramox.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:36

Hoi ik dacht ik ga me hier ook maar melden,,

Net een nieuw paard.. Uhm volle hele volle haflinger..
Van zich zelf breed gebouwd, maar ook veel vet..

Vetophopingen rond de staartaanzet, manenkam, schouders en zelfs naast de ruggengraat.
Vanaf vandaag gaat ze met een graasmasker de wei op, heb helaas geen paddock etc. zonder gras.
Word ze in de ochtend of middag 20 á 30 min. gelongeerd. En in de avond maken mij flinke buitenritten in een stevige draf.

Ze loopt niet gevoelig, heeft een mooie vacht, schuurt niet, is nog nooit hoefbevangen geweest.
Ik doe haar nu net 2 dagen, dus wie weet valt ze mooi en redelijk snel af en is er niks aan de hand.
Ze loopt ook niet stijf, wel heb ik het idee dat ze uitzwaaid met haar benen, en wat 'breed' loopt, wellicht door het overtollig vet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag tips, wat betreft afvallen,
informatie over hoe snel een paard vet verbrand, en wat te verwachten binnen een maand, twee maanden en na een half jaar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:18

russel schreef:

Heb mijn rekening nog niet binnen (vraag me af of ze het niet vergeten zijn inmiddels), maar zodra ik het weet zet ik het neer. Ben zelf ook erg nieuwsgierig :D

russel schreef:
Hoe zitten jullie met ontwormen, equest bv, dat is best een zware. Hoe reageren jullie paarden op dergelijke medicamenten?

Nooit iets gemerkt. Ik gaf zelfs eigenlijk aan mijn mini van 88/90 cm altijd een hele Equest Pramox. Inmiddels wel iets minder omdat ik heb begrepen dat deze wormenkuur heel slecht kan zijn voor die kleintjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:34

balou-k...wil je eens een foto van de hoeven plaatsen?
Van voor en achter, de buitenkant.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:09

Die zal ik morgen maken !!
De hoefsmid komt van de week, ze is er net, ze staat dus niet al te netjes, maar zover ik kan zien geen tekenen van hoefbevangenheid, (heb een paard gehad dat dat had, dus herken het wel :) )
Maar vooralsnog meerdere ogen zien meer, bedankt dat je mee wilt denken !!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:47

Crista schreef:
Dus hebben die bulten nou wel of niet iets te maken met die insulineresistentie? Volgens mijn veearts is het vocht en kan het geen kwaad maar ik vraag me dus gewoon af waar het vandaan komt!

Heb het al eens eerder in het vorige topic gevraagd maar daar wist niemand acht een antwoord, dus misschien is er nu iemand die mij wel kan helpen? :)

Je kunt zien of het vet- of vocht is door je vinger er een paar seconden in te drukken en dan te kijken hoelang het duurt voor het kuiltje wat je erin hebt gedrukt- wegtrekt; bij vet trekt het snel weg en is het vocht, dan duurt het even langer.

Je schrijft verder dat ze al redelijk veel afgevallen is maar dat er nog wel iets af mag; wil je dan nu wel de weidegang zo gaan opbouwen? Afvallen is vaak een langdurig proces en wanneer je paard nu weer aan zou komen zullen de vetpockets als eerste weer gaan bijvullen, wat je zelf al schreef. Het zou zonde zijn als je over een tijdje weer terug bij af bent...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:15

Ik heb foto's met mijn telefoon gemaakt die doe ik nu via de mail sturen naar m'n eigen mail, dat duurd nog even, dan komen er wat meer foto's ook van de hoeven !!
Vanmiddag zal ik een filmpje maken van haar lopen.