[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:49

Ik ga gewoon uit van de meer Arabische manier van paarden houden, maar ik zwijg er maar verder over. Dit is immers Nederland, ik heb het recht op mijn eigen mening, en het recht om commentaar te leveren op zaken waar ik het niet mee eens ben ;)

Maar ik houd er maar over op, als er toch niemand wil luisteren (lezen?). Er zijn meer manieren om hengsten te houden.

Rebeccatjuh

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:04

Er zijn meer manieren om hengsten te houden, maar als pensionhouders daar niet aan mee willen werken dan moet men kijken wat voor een paard het beste is.

Mijn hengst staat nu prima op zijn plek ,en mocht ik hier wegmoeten dan heb ik nog adresjes achter de hand waar hij heen zou kunnen.
Ik kan me echter ook voorstellen dat als pensionhouders in de omgeving geen hengsten aannemen dat er weinig keus is.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:05

ja maar voor het meerendeel hier in nederland en waar dan ook over de wereld gaat het erom dat
ze leuk en ontspannen met een paard om gaan.
het is maar voor weinig mensen weggelegt om een hengst zo te trainen dat ie overal bij gezet kan worden.
daarbij komt dat de meeste mensen afhankelijk zijn van andere wb stalling en regeltjes.
dus om nou zomaar te zeggen dat iedereen maar makkelijk zijn paard mishandeld omdat ie gecastreerd word gaat me
beetje ver hoor (want daar komt het toch op neer wat je schrijft)
als jij je paard hengst wil houden moet je dat vooral doen, laat andere ook in hun waarde als die een andere
manier van paardenhouden er op na houden.

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:12

Ik bedoelde niet dat iedereen zijn paard mishandelt, dan heb je me toch verkeerd begrepen -.- Ik heb dan wel een lichte communicatiestoornis, maar zo is-ie nou ook weer niet -.-

Ik zag alleen dat zowat iedereen in dit topic zijn hengst had laten castreren, dus ik meldde de manier van mijn hechte hengstenhoudende-vrienden en mijzelf. Ik kan daarbij nogal eens bot overkomen, dat is meestal niet mijn bedoeling, maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Ik zal in ieder geval zeker veel onderzoek doen naar de Arabische manier van paarden houden, m.n. hengsten - In Arabië castreren zij nl. niet of nauwelijks, en toch gaat het daar prima ;)

Maar goed, ik houd er maar over op. -.-

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:26

langstrumpf schreef:
Ik bedoelde niet dat iedereen zijn paard mishandelt, dan heb je me toch verkeerd begrepen -.- Ik heb dan wel een lichte communicatiestoornis, maar zo is-ie nou ook weer niet -.-

Ik zag alleen dat zowat iedereen in dit topic zijn hengst had laten castreren, dus ik meldde de manier van mijn hechte hengstenhoudende-vrienden en mijzelf. Ik kan daarbij nogal eens bot overkomen, dat is meestal niet mijn bedoeling, maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Ik zal in ieder geval zeker veel onderzoek doen naar de Arabische manier van paarden houden, m.n. hengsten - In Arabië castreren zij nl. niet of nauwelijks, en toch gaat het daar prima ;)

Maar goed, ik houd er maar over op. -.-

In Arabische landen castreert men inderdaad niet of nauwelijks maar daar word er ook niet of nauwelijks op merries gereden, lost al een groot deel van het probleem op, tevens houd men de hengsten daar veelal gekluisterd, is een beetje moeilijk dekken met je benen aan elkaar gebonden :+
Zo voorkomen ze ook vechten, bijten klauwen naar elkaar, dat kan nu eenmaal niet als ze gebonden en gekluisterd staan.
anderen staan in de box en komen er aan de hand uit voor even in de paddock te lopen, alleen en gaan dan weer aan de hand naar de box.
Niemand houd een kudde hengsten samen los hoor!
Dat werkt niet,heb je zelf een hengst eigen land en merries die bij hem passen dan kan je een natuurlijke kudde vormen, en dat is ideaal!
Niet iedereen heeft die mogelijkheid echter.

En daarbij komt dat dit topic gaat over het castreren van je hengst, dus logisch dat mensen die hier reageren, hun hengst willen laten castreren of dat al hebben gedaan

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:23

Volgende week vrijdag word mijn hengsten-vent gecastreerd :(:).

Ik zie er erg tegen op :o

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:40

langstrumpf schreef:
Hmmm, dus gewoon alle natuur en instincten eruit halen? Lijkt me een beetje cru ;) Bovendien lijkt het me dat hoewel ze niet bij merries mogen, ze in ieder geval bij andere ruinen *huiver, bah* en hengsten kunnen staan. Ben zelf regelmatig bij een plaatselijke houder die een aantal hengsten in de wei heeft staan, lijkt wel één van die kleine clubjes wilde hengsten die je wel eens in gedeeltes van bijv. Noord Amerika nog ziet. Die man heeft nog nooit last gehad van verwondingen en dergelijke.

Ik weet wel dat als ik uiteindelijk zelf nog een paardje heb (niks is zeker, zie het nog wel als ik financieel goed zit na m'n studie |3), ik hem in ieder geval niet zal laten castreren. Het heeft immers ook onder andere met training te maken. Maar, een hengst trainen is lastig en vergt veel tijd ;) Even zijn zakie eraf halen is gemakkelijker. En ach, als het je eigen niet zijn, who cares?

Ik ben dus de gelukkige eigenaar van een ruin die door de vorige eigenaar veels te lang hengst is gehouden. Op zijn 9e jaar werd hij pas gecastreerd. In die eerste 9 jaar van zijn leven stond hij alleen maar op stal totaal contactloos met zijn soortgenoten. Als dekhengst heeft hij slechts enkele malen gediend omdat hij qua bouw en qua karakter niet veel positiefs doorgaf.
Sinds 3,5 jaar is hij nu ruin en wat is zijn leven verbeterd! Hij komt nu dagelijks op de wei met soortgenoten. Helaas heeft hij wel een gedragsprobleem overgehouden aan de eerste 9 jaar.
Jammer genoeg heeft niet iedereen de mogelijkheid en de kennis om hengsten te houden op een diervriendelijke manier.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:46

langstrumpf schreef:
Ik ga gewoon uit van de meer Arabische manier van paarden houden, maar ik zwijg er maar verder over. Dit is immers Nederland, ik heb het recht op mijn eigen mening, en het recht om commentaar te leveren op zaken waar ik het niet mee eens ben ;)

Maar ik houd er maar over op, als er toch niemand wil luisteren (lezen?). Er zijn meer manieren om hengsten te houden.
???????????

mag ik weten hoe?
ik las ook dat je zelf ooit een eigen paard wilt en hoe wil jij dit dan realiseren?
heb je ook dat stukje gelezen over hoe dat in arabische landen gaat?
ik ben het wel met je eens dat het soms mogelijk is maar dat is dan 1 op de ........... ja zeg het maar.
vaak gaat het altijd fout.
ik vond mijn hengst zo zielig alleen. ik had een klein vriendje voor hem gekocht dit ging het eertse drie kwart jaar goed toen had hij hem te pakken en wou hem afmaken zo zielig voor dat kleine ding.
Afbeelding
dit is wat de mijne de kleine had aangedaan zo in de mond de lucht ingegooid
dit wil je toch voorkomen als het kan...

maar ik ben erg benieuwd hoe jij dat wil gaan realiseren want dat zou toch een uitkomst wezen, voor ons allemaal. Als hengsten samen kunnen staan met andere paarden..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:47

Tass schreef:
Volgende week vrijdag word mijn hengsten-vent gecastreerd :(:).

Ik zie er erg tegen op :o

kan ik me goed voorstellen leef met je mee de mijne volgende week misschien ook.
zal slecht slapen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:53

Tass snap ik hoor, ik vond het ook erg spannend. Hopelijk gaat de operatie en herstel voorspoedig :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:05

Ja, ik hoop ook dat alles goed gaat, dat zal ook wel hoor. Hoor dat het maar weinig echt fout kan gaan.

Naja we zien het wel, zal donderdag en vrijdag ochtend flink in de zenuwen zitten :=.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:54

Tass schreef:
Ja, ik hoop ook dat alles goed gaat, dat zal ook wel hoor. Hoor dat het maar weinig echt fout kan gaan.

Naja we zien het wel, zal donderdag en vrijdag ochtend flink in de zenuwen zitten :=.

zal voor je paardje duimen :D
hoe ga je het laten doen?
gr lianne

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:04

Die van mij moet er ook aan geloven.. Hij gaat op 12 april naar de kliniek, zie er ook vréselijk tegenop.. Pff, het moest maar eens fout gaan..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:27

libralietje: Het gebeurd liggend op de wei :).

Succes met die van jou volgende week :).

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:34

Ik heb een vraag. Mijn fries is zo goed als verkocht naar Amerika. Nu willen ze hem dus castreren, dat gebeurt nog hier.
Nu heeft mijn moeder met de kliniek gebelt en er zitten redelijk wat risico's aan.
Ze moeten hem persee op de kliniek opereren omdat een fries hele dikke zaadleiders heeft, de kans op bloeden is dan groter. Hij moet op z'n rug gecastreerd worden en als een fries te lang op z'n rug heeft kan hij een verlamd achterbeen krijgen..
Vind het dus allemaal heel spannend.. hij is al 7 namelijk, iemand ervaring met een oudere fries castreren?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

x_tico schreef:
Ik heb een vraag. Mijn fries is zo goed als verkocht naar Amerika. Nu willen ze hem dus castreren, dat gebeurt nog hier.
Nu heeft mijn moeder met de kliniek gebelt en er zitten redelijk wat risico's aan.
Ze moeten hem persee op de kliniek opereren omdat een fries hele dikke zaadleiders heeft, de kans op bloeden is dan groter. Hij moet op z'n rug gecastreerd worden en als een fries te lang op z'n rug heeft kan hij een verlamd achterbeen krijgen..
Vind het dus allemaal heel spannend.. hij is al 7 namelijk, iemand ervaring met een oudere fries castreren?

dat een hengst ouder dan 2 a 3 jaar in de kliniek moet is vrij normaal.
ze zijn dan inderdaad TE ontwikkeld waardoor de ingreep groter is.
wat ik me afvraag is: wat is een fries anders dan een ander paard dan wb het op de rug liggen?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:00

Vertelde de kliniek wel ja :j

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:27

Tass schreef:
libralietje: Het gebeurd liggend op de wei :).

Succes met die van jou volgende week :).

dankje jij ook he.
laat je nog horen hoe het is gegaan?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:48

Citaat:
Hoewel ik zelf geen paardje heb, heb ik voldoende hechte vrienden die dat wel hebben, en vooral een klein cluppie heeft een snerthekel aan ruinen. Heb er zelf ook eens op gezeten, vond het maar niks.

Ik vind zelf, als het niet je eigen zijn, moet je er vanaf blijven. Ik ken een trainer die een aantal 'volwassen' hengsten heeft, en die zijn allemaal erg goed getraind, heeft de man ook nooit problemen mee gehad, ook al heeft-ie een aantal merries in de wei staan.

Volgens mij ligt het toch meer aan de opvoeding en training, en hoe goed je je paardje onder controle kan houden. Bij sommige dieren kan ik het nog goed begrijpen (het overgrote aantal zwerfkatten ligt veelal aan mensen die hun dieren niet laten castreren of van mening zijn dat een kat eerst een nestje moet hebben gehad voordat de operatie uitgevoerd wordt), maar bij paarden zie ik het nut er niet zo van in.

klopt dat is mijn reden ook dat ik hem hengst laat, en hij is ook nog niet zo danig echt een hengst dat hij 24-7 opgewonden is.. en kan wel gewoon bij de ruinen in staan die wat groter zijn, geen probleem.. met merries ook geen problemen als je langs loopt, alleen als je m echt er naartoe brengt ( dat is logish ) of als je ze samen zet.. maar ik vind dat t gewoon er aan kan blijven zolang de pony er geen lastvan heeft en hij niet elke keer hekken gaat springen.. hij is voor de rest nog absoluut niet echt ernstig onhandelbaar ofzo, affentoe een stijger tussendoor, maar dat is ook gewoon een beetje ongeduldigheid en jongheid..

ik vind ook dat als je ze goed traint je er net zo goed mee kan omgaan als elk ander paard.. dat is dus ook mijn bedoeling zolang t gaat.. en ik heb t ook niet zo met ruinen.. vind dat merries en hengsten echt veel meer levenslust en karakter hebben ( dat wil niet zeggen dat alle ruinen zo zijn..maar naar mijn ervaring de meeste wel.. ) daarbij sta ik hier prachtig op stal en word t niet 123 gesloten en zo wel is hier nog een stal dicht bij, zelfs wel meerdere die jonge hengsten enz. kunnen stallen.. dus dat is ook t probleem niet.. maar t gaat er alleen om of t nog veel erger zou worden.. maar ik denk t niet eigenlijk..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:10

heb ik het goed als jij het dan over een 1.5jarige welshje hebt?

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:00

hallo allemaal
nou de mijne wordt aankomende dinsda in de kliniek gedaan.
zo komt wel heel erg dichtbij nu

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:43

Graag wil ik mijn hengst laten castreren, nu weet ik niet zo goed of ik dat thuis op stal moet laten doen (staand) of op de kliniek. Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen van beide zijn??

groetjes danique

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:52

mijn hengstje wordt met een week of 4 ook gecastreerd, had enigzins gehoopt uit dit topic een goed oordeel te kunnen halen ,over welke manier ik graag wil gaan castreren, maar de meningen zijn wel erg verdeeld :=

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:24

libralietje: hoe is de castreratie gegaan?
alles goed en vlot verlopen?
ik wacht nog even op droog weer (en droge wei) kan hij gelijk buiten blijven.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:29

Bij ons is alles goed gegaan, hij is toch staand gecastreerd en tis allemaal super verlopen :)