Maar ik houd er maar over op, als er toch niemand wil luisteren (lezen?). Er zijn meer manieren om hengsten te houden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
langstrumpf schreef:Ik bedoelde niet dat iedereen zijn paard mishandelt, dan heb je me toch verkeerd begrepen -.- Ik heb dan wel een lichte communicatiestoornis, maar zo is-ie nou ook weer niet -.-
Ik zag alleen dat zowat iedereen in dit topic zijn hengst had laten castreren, dus ik meldde de manier van mijn hechte hengstenhoudende-vrienden en mijzelf. Ik kan daarbij nogal eens bot overkomen, dat is meestal niet mijn bedoeling, maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.
Ik zal in ieder geval zeker veel onderzoek doen naar de Arabische manier van paarden houden, m.n. hengsten - In Arabië castreren zij nl. niet of nauwelijks, en toch gaat het daar prima
Maar goed, ik houd er maar over op. -.-
langstrumpf schreef:Hmmm, dus gewoon alle natuur en instincten eruit halen? Lijkt me een beetje cruBovendien lijkt het me dat hoewel ze niet bij merries mogen, ze in ieder geval bij andere ruinen *huiver, bah* en hengsten kunnen staan. Ben zelf regelmatig bij een plaatselijke houder die een aantal hengsten in de wei heeft staan, lijkt wel één van die kleine clubjes wilde hengsten die je wel eens in gedeeltes van bijv. Noord Amerika nog ziet. Die man heeft nog nooit last gehad van verwondingen en dergelijke.
Ik weet wel dat als ik uiteindelijk zelf nog een paardje heb (niks is zeker, zie het nog wel als ik financieel goed zit na m'n studie |3), ik hem in ieder geval niet zal laten castreren. Het heeft immers ook onder andere met training te maken. Maar, een hengst trainen is lastig en vergt veel tijdEven zijn zakie eraf halen is gemakkelijker. En ach, als het je eigen niet zijn, who cares?
langstrumpf schreef:???????????Ik ga gewoon uit van de meer Arabische manier van paarden houden, maar ik zwijg er maar verder over. Dit is immers Nederland, ik heb het recht op mijn eigen mening, en het recht om commentaar te leveren op zaken waar ik het niet mee eens ben
Maar ik houd er maar over op, als er toch niemand wil luisteren (lezen?). Er zijn meer manieren om hengsten te houden.
x_tico schreef:Ik heb een vraag. Mijn fries is zo goed als verkocht naar Amerika. Nu willen ze hem dus castreren, dat gebeurt nog hier.
Nu heeft mijn moeder met de kliniek gebelt en er zitten redelijk wat risico's aan.
Ze moeten hem persee op de kliniek opereren omdat een fries hele dikke zaadleiders heeft, de kans op bloeden is dan groter. Hij moet op z'n rug gecastreerd worden en als een fries te lang op z'n rug heeft kan hij een verlamd achterbeen krijgen..
Vind het dus allemaal heel spannend.. hij is al 7 namelijk, iemand ervaring met een oudere fries castreren?
Citaat:Hoewel ik zelf geen paardje heb, heb ik voldoende hechte vrienden die dat wel hebben, en vooral een klein cluppie heeft een snerthekel aan ruinen. Heb er zelf ook eens op gezeten, vond het maar niks.
Ik vind zelf, als het niet je eigen zijn, moet je er vanaf blijven. Ik ken een trainer die een aantal 'volwassen' hengsten heeft, en die zijn allemaal erg goed getraind, heeft de man ook nooit problemen mee gehad, ook al heeft-ie een aantal merries in de wei staan.
Volgens mij ligt het toch meer aan de opvoeding en training, en hoe goed je je paardje onder controle kan houden. Bij sommige dieren kan ik het nog goed begrijpen (het overgrote aantal zwerfkatten ligt veelal aan mensen die hun dieren niet laten castreren of van mening zijn dat een kat eerst een nestje moet hebben gehad voordat de operatie uitgevoerd wordt), maar bij paarden zie ik het nut er niet zo van in.