Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:18

Petertje is een leukerdje, maar ook Lady en Bandit zijn leuk. Even off topic: Bandit is een leuke maat voor de toekomst, loopt ook leuk of niet ?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:26

fargo schreef:
Nee het gaat echt over pergolide en ze hebben daar gewoon andere ideeën/belevingen over dan wij. Misschien is het ooit wel duurder geweest, maar vlgs mij niet echt. Maar ook Franklin had het er in eerste instantie over dat het wel duur was hoor.. Hij ging dan van te hoge dosis van 1,5 pilletje uit; dus ongeveer 45 eur per maand. We hebben nu al 3 jaar een helemaal opgeleefd paard terug, daar leveren wij graag 30 eur per maand voor in.

Franklin de DA van de Keerhoeve? Daar komen wij (ook) met de paarden.

De DA (wel een ander toen) vertelde tegen mij dat Pergolide ooit wel heel duur was en dat het nu nog wel redelijk kostbaar.

Onze Miron ging niet echt lekker, die heeft zijn maatje zien verhuizen, kreeg er stress en een shetlander bij. Vervolgens bleek de shetlander verkouden te raken en Miron werd dus echt ziek. Dus die staat nu op de AB. En ondertussen is de jeuk ook nog niet echt weg, want de derde wasbeurt tegen schurft ging niet door vanwege ziekte en hoesten. Ja dat gaat niet echt lekker als er meerdere dingen door elkaar spelen..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:12

Vervelend dat het niet zo lekker gaat met Miron... Hopelijk gaat de antibiotica hem snel een beetje helpen.

Vandaag heb ik Evita sinds lange tijd weer eens op de foto gezet!!
Afbeelding

Afbeelding

Haar lijf, zo anders dan vorig jaar :) (toen was ze erg mager in de winter, de senioren slobber werkt erg goed voor haar)
Afbeelding

En met haar nieuwe zadel :)

Afbeelding

Graaspauze tijdens ons buitenritje :)
Afbeelding

Het gaat goed met haar, ze straalt weer zoals vroeger :) Ik ben daar zo ontzettend blij mee!!

Onne, ik heb jouw foto's ook online gezet. Ik zal je naar ze PB'en, dan kun je ze zelf voorzien van commentaar ;)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:24

Zooo Evita ziet er lekker uit :9

@ MJ ... ai, alles bij/door elkaar is niet echt lekker nee! Hopelijk knapt Miron wel snel weer op :(:)

@ Fargo .... Banditje loopt super, heeft alleen wat meer tijd nodig dan de rest van z'n leeftijdsgenoten krijg ik het idee. Qua kracht en mentaal :) Hij kan zo lekker los en soepel lopen en is lekker speels, vind ik zo grappig :D Kan ook fijn springen :j April gaan we voor het eerst een sgw training volgen, kijken hoe die dat vind.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 00:13

Afbeelding

Onne in 2006 op een selectie wedstrijd in de m1

Afbeelding

Onne in feb: 2007

Afbeelding

Onne van de week niet gepoetst

Afbeelding
Ook onne van de week, maar had niet gepoetst, in de winter lijkt het wel of de ratten aan z'n vacht hebben gevreten.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:23

onne schreef:
Afbeelding

Onne in 2006 op een selectie wedstrijd in de m1

Afbeelding

Onne in feb: 2007

Afbeelding

Onne van de week niet gepoetst

Afbeelding
Ook onne van de week, maar had niet gepoetst, in de winter lijkt het wel of de ratten aan z'n vacht hebben gevreten.

De laatste foto's moesten verkleind worden, gelukkig waren er vrienden van mijn zoon die hebben me geholpen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:43

Hier een paar foto's van Rava van vorig jaar en nu

Zal er vanmiddag nog een paar zonder deken nemen en dan buiten dat geeft denk ik een beter beeld, dan zie je duidelijk haar hangbuik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:52

Leuk om alle foto's eens te zien :) . Overmorgen weer de tijd om uitgebreid te reageren, zit een beetje in een drukke werkreeks op dit moment. Vandaag en morgen nog een late dienst en dan een hele dag vrij :) .

Alleen gaat het hier op het moment niet echt lekker. De AB slaat bij Ivanka voor de bultjes niet aan, ze is nu al sinds begin januari aan de AB (2 kuren van 2 weken achter elkaar) en na de eerste kuur leek het de goede kant op te gaan. Maar nu niet meer, de bultjes komen er dwars doorheen lijkt het.
En daarnaast loopt ze nog steeds niet goed, smid is al geweest en ligt volgens hem iig niet aan haar hoeven. Hij voelt ook geen warme of verdikte plek op haar been.
Dus morgen weer een afspraak maken bij de DA en dan op mn vrije dag weer eens een DA-bezoek. Ben benieuwd waar ze nu weer mee gaan komen...
MSM lijkt hier ook nog niet echt zn werk te doen helaas... :\ . Soms weet ik even niet meer waar ik nu goed aan doe. Denk dat ze nu een monster af zullen nemen van de plekjes, dat hoop ik eigenlijk. Even zekerheid wat het nu eigenlijk is en heb zo'n vermoeden dat de plekjes resistent zijn geworden voor de AB die ze krijgt. *zucht*

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:03

Tinne wat een gedoe kom op positief proberen te blijven hoor ik weet niet makkelijk.

Heb toch de foto's gevonden van gister hier komen ze

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien best een vacht maar geen krul te zien maar wel een dikke hangbuik ik noem haar ook wel liefkozend mijn hangbuikzwijntje.
Nog een fot van RAva met Jansen gevonden waar Rava vriendelijk lacht naar Jansen

Afbeelding

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:58

Rumay: Willy's haar krult nu ook niet meer, maar is wel lang. Alleen als het nat is krult het nog wel geloof ik. Willy heeft vandaag met martin onder het zadel gelopen, behalve dat hij de hele tijd om whiz riep (hij was alleen in de bak ;-)) deed ie erg zijn best. Toen ben ik met whiz buiten gaan wandelen anders roepen ze naar elkaar (willy doet dit alleen in donker vaker) en maken ze elkaar ongerust. Nu was ie uiteindelijk lekker aan het werk.

Tinne wat vervelend dat Ivanka nog niet opschiet met herstel. AB werkt ook in op de weerstand van de darmen etc. Echt shxt. Wel moed houden hoor! Ook rot dat ze nu ook niet lekker loopt joh! We duimen in ieder geval voor je dat ze snel weer de goede kant op gaat.

Wat heeft Onne een onwijs zware stoere hals op die eerste foto zeg!!

Evita ziet er knap uit hoor!
En rumay jouw paardje ziet er ook lief en schattig uit, vooral dat lachje op die laatste foto!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:01

Dank je, maar ondanks de training , we zouden in 2007 M2 startten,en waren al aan het oefenen voor de Z.
Was het toch al wel bezig , er vallen nu natuurijk veel stukjes op z'n plaats.

Onne was helemaal in z'n element met wat zwaardere oefeningen
leuk om eens al de paardjes te zien.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:20

Jeetje Tinne, dat schiet niet echt op met Ivanka :\ !

Rumay, wat een lekker bekkie op die eerste foto :D

Zoals beloofd ook wat recente foto'tjes van Perdy :) afgelopen zaterdag gemaakt ;)

Eerst maar een oncharmante, hier zie je haar vacht goed..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(dat hoofd van mij :') mevrouw ging compleet uit haar plaat vanwege een bal die ik had meegenomen :D )

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:54

Yellowfish, wat een schatje is Perdy. Je ziet op de foto haar vacht en haar buikje en haar beetje teruggetrokken rug redelijk goed. Jammer dat je er geen dichtbij van haar hoofdje hebt zodat je kunt zien of ze kuiltjes heeft of niet. Al met al ziet ze er nog best fit uit gelukkig? Heb je al reactie gehad van jouw DA? Jouw hoofd op de laatste foto is inderdaad ook komisch :+ beetje schaapachtig..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:13

Hier nog een hoofdfoto waarop je dat wel kunt zien Fargo, kan niet missen die kuiltjes ;)
Afbeelding

Ik heb nog geen reactie gehad van mijn DA. Straks maar weer eens bellen en anders ga ik achter een andere DA aan. Moet zeggen dat nu ik het zo op de foto's zie, ik toch zeker van mening ben dat ik wil horen wat een DA (met dus verstand van Cushing) van haar vind.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:24

Yellowfish, zo.. dat is idd erg herkenbaar :D! Alleen lijkt die van jou wel wat netter geschoren := . Haha..

Ben benieuwd wat je DA verder gaat beslissen.
Ik zit aan de andere kant van het land, dus helaas voor jou geen idee welke DA je zou kunnen benaderen.

Mijn DA was ook niet zo bekend met Cushing, maar is zich door mij er meer in gaan verdiepen en heeft na Ivanka meerdere pony's op Pergolide gezet met goed resultaat :). Zij kende Pergolide ook nog niet.
Overigens vind ik de Pergolide opzich geen rib uit mn lijf, het zijn meer de DA bezoeken die het duur maken.
Pergolide is iig voor mensen met Parkinson. Of het ook bij Alzheimer gebruikt wordt weet ik eigenlijk niet.

Hier nog niet aan het verharen, nu is Ivanka daar altijd erg laat mee (of gewoon niet :+ ). Ben benieuwd wanneer ze gaat beginnen. Die andere 2 van mij zijn volop bezig, mn schimmelpony'tje laat echt een spoor na. Overal waar ze loopt ligt haar :D.

Helga, wat sneu van je verzorgpaard :(:) ... Veel sterkte!

Lappie_lap, Petertje ziet er ook uit als een fel ding :D.

Ivanka kan ook echt heel erg hard gillen := . Zal weer wat worden als Aidan over een paar weken weer naar huis komt :D.

MJ, wat balen dat het met Miron nog niet echt lekker gaat :(:) . Hopelijk knapt hij snel op!

Ireen, wat ziet Evita er goed uit :). Heeft ze altijd zo'n dikke nek? Heb je ook een foto van vorig jaar?
Ze ziet er iig heel vrolijk uit!

Rumay, Rava ziet er ook een stuk beter uit als vorig jaar! Had ze vorig jaar ook zo'n dikke klier bij de kaak?
Erg liefkozend lachje trouwens :') .

Yellowfish, haha, je hoofd is geweldig :D.
Dat blesje van Perdy is gaaf, mooi koppie heeft ze! Heeft ze op die eerste foto eerst gewerkt of zit haar vacht altijd zo 'door de war'? ;)

Vanmiddag is de DA weer geweest, er is bloed afgenomen (om te kijken hoe het o.a. met de leuco's en het cortisolgehalte staat) en nadat de DA Ivanka 3x moest prikken om er bloed uit te krijgen (ellende, heb een paard dat niet makkelijk te prikken is helaas... ze heeft er echt zó'n hekel aan) hebben we haar blij gemaakt met een ingelaste bultjeskrabdag :D. Denk dat er zo'n 25 opengekrabte bultjes in het zakje van de DA zitten :+ . Worden die plekjes op kweek gezet en onderzocht op wat het is en welke AB er niet resistent voor is.
Dus ik ben benieuwd, zal wel een paar dagen duren voordat alle uitslagen bekend zijn. Heb iig nu wel het gevoel dat er goed naar gekeken wordt.
Ook nog naar het manke pootje gekeken en DA kon niet echt goed vinden waar het vandaan kwam. Moet het nog even aankijken (omdat ze maar licht onregelmatig loopt) en als het niet verbeterd moeten er waarschijnlijk foto's gemaakt worden.

Hier sneeuwt het al de hele dag (natte sneeuw :+ ). Vies weer, bah!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:28

Tinne schreef:
Yellowfish, zo.. dat is idd erg herkenbaar :D! Alleen lijkt die van jou wel wat netter geschoren := . Haha.

Yellowfish, haha, je hoofd is geweldig :D.
Dat blesje van Perdy is gaaf, mooi koppie heeft ze! Heeft ze op die eerste foto eerst gewerkt of zit haar vacht altijd zo 'door de war'? ;)

Haar vacht zit altijd zo door de war, dat is eigenlijk pas sinds dit jaar :) voorheen had ze daar nooit 'last' van, terwijl ze gewoon onder dezelfde deken staat. En Perdy was met haar regenschurft inderdaad wel in een aardig modelletje geschoren, dat heeft uiteindelijk geholpen met het wegkrijgen ervan :j kon er op die manier veel beter bij natuurlijk! Had het er toevallig vanmiddag nog met mijn hoefsmid over, afkloppen dat het tot nu toe dit jaar is weggebleven. Zou toch heerlijk zijn als het dat gewoon helemaal blijft :o

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:11

Leuk alle foto's... beetje beeld bij alle paarden!

Bij mij nog niet gelukt met plaatsen foto's. Heb weer aantal keer VA op bezoek gehad en ben erg druk geweest met dana. Ivm sinussitus door onstekingen aan kiezen heeft ze sinds 31/12 kuur van 12 dagen AB gehad, toen week rust maar kwam meteen weer terug, toen weer 2 weken AB, toen week rust, kwam meteen weer terug.
Tussen 1e en 2e keer AB zijn er ook twee kiezen getrokken en dat gaf wel verbetering, maar we zijn er dus nog weer niet. Arm paard!
Nu hebben we voor 16 dagen een breder spectrum AB (moeten we weer zelf injecteren). over 16 dagen beslissen of we er meer kiezen uit laten halen (zitten zeer waarschijnlijk meer wortelinfecties) of dat we daarna nog paar weken doorgaan met AB in poedervorm. Op basis van de lange ab-behandeling zou de kans op verdwijnen van de ontsteking normaal rond de 40% liggen. Maar ben bang dat dat voor een cushingpaardje nog wel lager is ivm verminderde weerstand :-( Natuurlijk ook kans op ab-resistentie...
Maar ja, ga je met een paardje van 26 jaar nog weken naar een kliniek voor een zeer belastende operatie voor het stempelen van kiezen met wortel en al en en het spoelen van sinussen etc... Moeilijke beslissingen dus!

Wel fijn dat het alweer langer licht wordt en het weer ook weer wat zachter... Maar het is pas feb, dus afwachten wat we nog krijgen aan weer...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:42

Wat vervelend Sylvia, dat het nog steeds niet beter gaat. Jullie zitten ook al lang aan de AB dus... :(:) . Moeilijke beslissing idd, want zo'n operatie is natuurlijk ook belastend :(:) .

Hier zijn we sinds vorige week gestopt met de AB, het stomme is dat Ivanka nu qua huid wel wat beter lijkt te gaan. Zou het kunnen dat het door de MSM eerst verslechterde (als in: alle troep moet uit de huid?), want een paar dagen nadat ik met de MSM begon begon ze opeens véél meer bultjes te krijgen. Nu is dat allemaal wat rustiger. Als ze 's ochtends uit haar stal komt, gaat ze ook niet meer eerst tegen de deurpost schuren. Jeuk is nog niet helemaal weg, maar niet meer zo obsessief ;).
Dus als de DA me opbelt met de uitslag en een nieuw behandelplan, dan wacht ik het eerst nog maar een weekje af of de MSM alleen zn werk misschien wel kan doen :).

Alleen het manke pootje wordt helaas steeds manker. Dus als de DA me belt, toch nog maar eens een balletje opgooien over de foto's maken. Wie weet is er wel niks op te zien, maar dan weten we dat ook.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:02

Tinne: het zou goed kunnen dat het door de MSM de rommel en allergie/reactie er eerst extra uitkwam, dat kan best. AB is meestal behoorlijk intensief voor cushing paarden, normaliter ook al voor "gewone paarden" natuurlijk maar voor cushing paarden werkt het nog extra door. Daarna weer een beetje opkikkers geven om de darmen maar ook het lichaam er weer door heen te helpen.

Sylvia: wat vervelend en zielig zeg dat de ontstekingen nog niet wegzijn. Krijgt jouw paardje ook msm en/of echinae voor de weerstand? Ik weet het zo even niet meer uit mijn hoofd.. sterkte in ieder geval en ik hoop dat ze toch snel wat beter wordt. Sommige homeopathen geven ook dingen om te spoelen, ik kende een goede die het wel via de post opstuurde. Moet ik eens kijken voor zijn naam en (toenmalige) 06 nummer?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:56

@ fargo; ja ze krijgt ook echinea. Msm niet; Van verkrampingen en spieren heeft ze m.i. geen last (ze is juist heel los) + ik heb al veel moeite de pergolide, ab en speekselbevorderend middel en echinea allemaal naar binnen te krijgen.
Ik wilde VA inderdaad gaan vragen of spoelen van sinussen een optie is, en heb net ook al zelf een mondklem besteld zodat ik zelf in haar mond kan en haar pockets leeg kan gaan halen en evt kan spoelen met zoutwater ofzo. Maar als daar nog andere suggesties voor zijn, is dat zeker welkom. Dus als je wilt kijken voor naam en nummer graag!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:18

Zou zoutwater niet prikken ? misschien kamille een idee

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:39

koude kamillethee werkt inderdaad ook ontsmettend. Ik zal thuis eens zoeken, heb zijn afleverbonnen nog in een map zitten. Hoop dat ik er vanavond aan denk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:53

Zo Rava heeft mij vanmorgen effe laten schrikken, ik weer het is vrijdag de 13e, maar ze had vanmorgen allemaal bulten op haar rechterflank en dan zo.n 1 cm in doorsnee en zo'n halve cm hoog.
Wacht het even af tot maandag anders maar de VA bellen.
Volgens mij doet ze het erom want ik ga volgende week zondag op vakantie, en wil ze niet uit logeren
Ik kan er wel aankomen nog.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:11

Dat is raar rumay, heeft ze er ook veel last van? Jeukt het? Kan het ook niet van eiwitten zijn (ander hooi/kuil/voer?). Wat apart zeg...
Hopelijk trekt het snel weg, kun jij volgende week ook met een gerust hart op vakantie :(:) .

Sylvia, hoe gaat het nu met je paard?

Ik heb van de week de uitslag gekregen van Ivanka's onderzoeken. Bloedonderzoek was eigenlijk heel goed, leuco's waren prima en cortisol gehalte was maar minimaal verhoogd.
Maar de plekjes die van haar huid/vacht zijn meegenomen blijkt dus een bacterie te zijn die voor alle AB's resistent is. Geen wonder dat het niet over ging met AB ;) .
Hij had nog 1 andere optie, maar ik heb gezegd dat ik het even zo op mn eigen manier doe. De MSM lijkt hier iig te werken! *doet een enorme vreugdedans* De jeuk is zichtbaar veel en veel minder, haar vacht was op verschillende plaatsen 'in de war' door het schuren, dat gaat nu ook weer mooi liggen. Plekjes zijn nog niet weg, maar dat kan ook niet 1,2,3 natuurlijk. Belangrijkste is dat er geen meer bij komen :) .

Alleen gaan we binnenkort wel foto's maken van haar been, want ze loopt helaas nog steeds niet goed.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:18

fargo schreef:
koude kamillethee werkt inderdaad ook ontsmettend. Ik zal thuis eens zoeken, heb zijn afleverbonnen nog in een map zitten. Hoop dat ik er vanavond aan denk.

Tja je merkt zeker al dat ik het vergeten ben, vanavond of dit weekend nieuwe poging. Ben erg druk met van alles en nog wat.

Tinne: Wat een fijn en goed nieuws. Ik hoopte natuurlijk al dat de MSM zou werken, maar goed je weet het maar nooit. Goed ook om de uitslag te weten, dan heeft AB weinig zin (wel zonde trouwens maar goed dan zijn alle andere kwaaltjes door de AB in ieder geval weg). Vervelend dat ze nog niet goed loopt zeg!

Rumay: wat vervelend die bulten van Rava. Krijgt zij ook MSM en /of echinacea? Dat wil nog al eens helpen bij deze nare bijwerkingen/gevoeligheden van Cushing.

Wij hebben een leuk nieuwtje: onze paarden gaan met zijn 4-en in de loopstal met uitloop naar ruime paddock vanaf het weekend (is op dezelfde stal waar we nu staan). Het is een test om te kijken of dat inderdaad goed gaat met name of ze samen kunnen eten e.d. Arkos en Aristo hebben eerder al in die stal gestaan, die snappen het gezamelijk hooi dan wel biks eten, whizard heeft elders ook in opfok gestaan. De vraag is of Willy er tussen wil gaan staan om te eten. Voor de zekerheid hebben we in ieder geval 1 box zodat er een paard bijv 'snachts alleen kan staan als er iets is of bijv als Willy zijn rust nodig heeft.
Overdag staan ze nu ook al 3 uur samen in een paddock en dan spelen ze heel wat af, dat gaat goed. Dus die situatie wordt dan eigenlijk voor de hele dag en nacht ipv voor een paar uurtjes. Ze staan in de zomer uiteraard ook al samen in de wei.. Ben heel erg benieuwd hoe de test zal gaan.
Grote voordeel is dat ze echt meer vierkante meters hebben en kunnen liggen, lopen, spelen, binnen of buiten zijn etc.