[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:05

ankem schreef:
Nu de temp 's nachts lager is dan 15 graden, durfen jullie de deken dan af te doen?
Ik heb het tot nu toe nog niet durfen doen. Die van mij staat nog 24/7 onder deken, ook op stal.
Ik ben benieuwd!

nee!!!!!! niet doen. Ten eerste is 15 graden nog te warm, bovendien is het overdag zo rond de 20 graden en het is momenteel ook nog vochtig, DE combinatie voor die kleine vliegende krengen.
Afhankelijk van het weer doe ik bij Kinke de deken waarschijnlijk in november weer af (of het moet al vreselijk koud zijn gedurende een aantal dagen)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:53

Kinke schreef:
ankem schreef:
Nu de temp 's nachts lager is dan 15 graden, durfen jullie de deken dan af te doen?
Ik heb het tot nu toe nog niet durfen doen. Die van mij staat nog 24/7 onder deken, ook op stal.
Ik ben benieuwd!

nee!!!!!! niet doen. Ten eerste is 15 graden nog te warm, bovendien is het overdag zo rond de 20 graden en het is momenteel ook nog vochtig, DE combinatie voor die kleine vliegende krengen.
Afhankelijk van het weer doe ik bij Kinke de deken waarschijnlijk in november weer af (of het moet al vreselijk koud zijn gedurende een aantal dagen)

Als je deken in november pas afdoet, hoe doe je het dan met je winterdeken? Want ik wil absoluut geen teddybeer. Is november voor een deken niet veel te laat?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:17

Ik deed altijd gewoon een deken over de boett heen, kan makkelijk Ja .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:32

kan je dan niet gewoon je boett vervangen door een regendeken??

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:25

Heey, lang niet meer geweest hier. Met Klaartje gaat het goed! * even afkloppen..* Nadat ze in Juni de deken in 100 stukjes had gescheurt. Had ik voor de laatste x om het te proberen weer een nieuwe deken gekocht. De deken heeft mijn 3 weken vakantie super overleeft!

Nou ben ik hier omdat een vriendin van mij 2 nieuwe haflingers heeft. Bij de een viel het mij op dat hij eczeem had. Ik heb het verhaal al in de Huiskamer verteld dus ik quote mijzelf even
Misschien kunnen jullie dus even met mij meedenken Haha!
Citaat:
Gisteren na het eten snel naar de nieuwe paarden Stephanie wezen kijken. 1 haflinger had nog al wat hapen uit zijn manen. Ze kregen tijdens de koop het verhaal dat de belg die er bij stond aan de manen knabbelde. Wat hij ook deed, hun hebben ze zelf ook gezien. Maar toen ze aan het rijden was thuis en ik stond de kijken vielen mij de groeven in de manenkam op. Meteen gevoeld natuurlijk, en constateerde een redelijk harde manenkam en een staart met groeven. Duidelijke tekenen van zomereczeem.
Maar het rare is dat ze manen alweer op smalle handbreedte zijn en de staartwortel haren alweer 5cm zijn. De haren van de staart zijn hard en stekkelig. Dus hij heeft alweer overal haren, Terwijl het seizoen nog niet afgelopen is. Dus het is allemaal nog al vreemd en zullen moet afwachten. Verder zijn het leuke beesten

Wat denken jullie? Wel zomereczeem of niet. De Da komt binnekort toch dus dan laten ze hem er ook eventjes na kijken. Maar het is echt raar Ja

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:02

Klinkt wel als zomereczeem.
Een van mijn shetten heeft dat ook, zit prachtig in haar velletje,manen en staart. Maar als je goed kijkt en voelt heeft ze wel een verdikte manenkam en van die groeven.
Ze rolt wel veel, maar schuurt verder niet en knabbelt ook niet extreem met anderen, vandaar waarschijnlijk dat ze er nog zo mooi uitziet.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:05

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:16

ik vond de foto's nogal schokkend, eerlijk gezegd.
Gebruik je geen deken?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:37

Ik sluit me bij skessa aan. Pfoef, doet me gelijk weer denken aan het moment dat het bij mijn pas gekochte paard tot zo'n heftige uitbarsting kwam. Die staat nu al weken onder deken, haren groeien weer en de manenkam is niet meer zo dik en ribbelig, wat hij eerst wel was.
Ik heb vandaag leovet huidolie gekocht, ik hoor daar van heel veel kanten hele positieve verhalen over.

Mijn paard is pas laat onder deken gekomen, omdat ik niet helemaal juist ben voorgelicht bij aankoop. Boos! Daardoor had ze veel plekken, ook bij de uier, buik, hoofd en achter haar oren. Ik heb toen ook een hoofdkap gekocht. Kan het zijn als ik mijn paard volgend jaar eind maart onder deken zet, dat het dan niet zo heftig wordt en ik misschien zonder hoofdkap kan???

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:43

ellepel schreef:
kan je dan niet gewoon je boett vervangen door een regendeken??

Nee doe ik ook niet want die heeft geen goede buikflap en niet zo'n lang halsstuk. Ik doe een regendeken met halve hals over de eczeemdeken.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:44

fjordido schreef:
ja ik heb hetzelfde.. paardje gekocht met volgens zeggen zomerexceem. ribbelige manenkam, afgeschuurde staart, wondjes op het lijf. paar keer gewassen met imaverol.
het lijkt nu wel rustiger en staart en manen groeien weer. hij schuurt nog wel wat, maar niet zo heftig meer.

YEP!!! DEKEN EROP mét Hoofdkap!!!! Let erop dat je een goede koopt want ik heb eerst een slechte gehad en ze had nog steeds jeuk.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:54

ankem schreef:
Als je deken in november pas afdoet, hoe doe je het dan met je winterdeken? Want ik wil absoluut geen teddybeer. Is november voor een deken niet veel te laat?

Ik doe begin september de deken af, afhankelijk van het weer doe ik dan de ongevoerde regendeken op.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:18

..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:32

hopelijk krijgt hij bij jou dan minder last!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:44

...

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:48

Skessa, als je die foto's nogal schokkend vind zal ik maar niet over héél veel pony's die ik heb gezien beginnen (waarbij die mensen gewoon niet doorhebben dat hun pony zomereczeem heeft, en die ook niet willen luisteren).. Het is ook verschrikkelijk en hartverscheurend dat een pony zo'n last heeft en zich schuurt, maar er word zó vaak over 'tot bloedens toe' geschreven! Je hebt pony's die gewoon naar zee móeten verhuizen, omdat ze anders niet eens stil kunnen staan om een hap te eten, waarbij echt alles is geprobeerd, en je hebt ze die alleen licht schuren..

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:52

@ fjordido, ik heb wel eens van pony's gehoord die er 'overheen' groeien. ik weet alleen niet de reden. mijn pony is nu 11-13 jaar oud (geen papieren, voor 100 euro gekocht bij mensen die geen tijd voor hem hadden ivm werk) en ik heb het gevoel dat het minder word.. Misschien (hopelijk Haha! ) groeit hij er langzaam overheen! (ach ja, ik kan altijd hopen Knipoog )

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:53

Ik weet het Annemijn, die paarden ken ik helaas ook, maar daarom vind ik de foto's niet minder schokkend.
Het blijft een vreselijk gezicht, toch. Huilen

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:01

T blijft altijd schokkend, ook hoeveel arme diertjes zomereczeem hebben! Ik heb trouwens ook gehoord dat veel ijslanders het in IJsland niet hebben, dat het pas komt als je ze naar een ander land 'verhuist'. Dit geld ook bij Haflingers in Oostenrijk.

Edit: beetje overdreven gespatie-balkt Clown

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:09

ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat ijslanders het op ijsland wél hebben!
Volgens mij heeft dat voornamelijk met het klimaat daar te maken

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:00

mijn merrie staat al vanaf april zonder eczeemdeken.
want die had ze samen met haar spangenoot stukgemaakt, het deken lag in het land op de grond en me vader doet zijn best om het weer te maken.
in de tijd dat ze zonder dek heeft gestaan op stal heb ik haar manen en staart 2 x in de week betadine shampoo gewassen en verder sweet itch en bio huidolie in haar manen en staart gesmeert ze heeft niet eens heel erg geschuurd

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:09

ijslanders hebben het op ijsland juist vaak niet. dat is ook het gevaar met ijslanders uit ijsland halen.
maar van wat ik altijd heb gehoord is dat paarden nooit over zomereczeem heen kunnen groeien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:55

rare bij appie is dus dat hij zo'n verschrikkelijke jeuk blijft houden, de huid onder zijn staartwortel is echt vuurrrood, ik zal er es een fotootje van maken en hier neerzetten.

hij staat nu volledig op hooi, op mijn stalling adviseren ze om een bloedonderzoek te laten doen,maar ik heb geen flauw idee wat dat me gaat kosten....

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:28

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:49

IJslanders op IJsland hebben nooit zomereczeem. Wel kunnen ze de aanleg bij zich hebben. Zodra ze in een andere omgeving komen, wordt die manifest.
Hoe het kan dat ze al wel de allergie hebben,terwijl er geen 'trigger' is, wordt nog onderzocht.

@Ellepel: het hangt ervan af wat je wilt laten onderzoeken. Je kunt laten uitzoeken of er een stofwisselingsprobleem is (dus lever of nierproblemen) of je kunt laten testen op allergien. Kun je best aan je DA vragen.
Het is echt de moeite waard: ik weet nu precies waar ik aan toe ben met mijn paard en dan kun je ook gericht wat gaan doen. Anders blijft het toch gissen.
Het is niet altijd alleen maar het mugje. Was het maar zo simpel....

En zomereczeem is in principe levenslang.. tenzij je succesvol kunt desensibiliseren (dus ongevoelig maken door injecties met stof waarvoor ze allergisch zijn).

Het kan ook zijn dat naarmate een paard ouder wordt, het minder erg wordt. Dat komt omdat het immunsysteem minder gaat werken bij oudere paarden.
En een allergie is niets meer en niets minder dan een overdreven reactie van het immuunsysteem.
Dus als dat minder wordt is de overreactie ook minder...
Dat is ook de reden dat die corticosteroide spuiten meestal goed helpen..daarmee leg je nl. het immunsysteem plat...

Maar nogmaals dit geldt alleen als het een allergische reactie is. Bij sommige paarden wordt de jeuk veroorzaakt door iets anders, gras, zonlicht, schurft, verkeerde voeding, teveel suikers, en ga zo maar door....