[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:25

Het allerbeste goedje waar ik tot nu toe de beste ervaring mee heb is Sebacil,
helaas bijna nergens meer verkrijgbaar omdat het afgeschaft is, omdat er verboden middelen in zaten.

Het is gemeen spul, maar met een goede werking!
Dus voor de mensen die nog een beetje hebben staan, die hebben geluk!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:38

Het blijft een hoop ellende en gepuzzel met mok. Helaas heeft mijn 3-jarige aan 1 been ook erg mok. Tijdje zelf gedoktert met smeersels, maar er leek weinig verbetering. Uiteindelijk de Tsjechische dierenarts (daar wonen we nu namelijk) laten komen die een week stalrust met een desinfecterend verband voorschreef. Ik ben niet zo voor de boxrust, maar toch maar geprobeerd.. Na een week mocht het verband er af en ze staat nu weer 24/7 buiten en we smeren elke dag haar been in met zalf op basis van zink. Dit werkt super en de grootste plekken zijn nu helemaal over. Ben blij dat we nu eindelijk iets gevonden hebben wat lijkt te helpen...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:49

Ik heb nog een goede tip!
Eerst even de overtollige korstjes eraf krabben, als dat niet lukt, laten zitten.
Lauw/warm water met een scheut imaverol in een emmer doen, dan met een spons in dat mengseltje deppen en dat op je paard doen (uiteraard bij de mok) wel flink erover heen doen. Daarna heel goed afdrogen met een schone/droge handdoek. Dan met wondercrème (soort van uiercrème met iets erdoor, zelfgemaakt) erop smeren en na een paar dagen is het al stukken minder, dan weer herhalen maar dan zonder de imaverol, dat dus alleen de eerste keer.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:23

Ik ben nieuw hier en ik heb een paard met een mokplekje. Heel klein maar genoeg om er tot twee keer toe einschuss van te krijgen. Ik heb niet alle posts doorgelezen Bloos sorry...Het volgende: Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat je uiercreme moet mengen met droogzetters voor koeien, en dat twee keer daags smeren. Dat hielp bij haar paard super. Ze is alleen de verhouding vergeten. Kent iemand dit? Of een ander 'simpel' middeltje. Alvast bedankt!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:24

shera schreef:
Ik ben nieuw hier en ik heb een paard met een mokplekje. Heel klein maar genoeg om er tot twee keer toe einschuss van te krijgen. Ik heb niet alle posts doorgelezen Bloos sorry...Het volgende: Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat je uiercreme moet mengen met droogzetters voor koeien, en dat twee keer daags smeren. Dat hielp bij haar paard super. Ze is alleen de verhouding vergeten. Kent iemand dit? Of een ander 'simpel' middeltje. Alvast bedankt!

Ik had een grote pot uiercreme op 4 droogzetters Lachen

Denk bij de normale potten dat 1 pot op 4 droogzetters voldoende is. En dat au-bain marie klaarmaken he!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:25

Richtje schreef:
shera schreef:

Ik had een grote pot uiercreme op 4 droogzetters Lachen

Denk bij de normale potten dat 1 pot op 4 droogzetters voldoende is. En dat au-bain marie klaarmaken he!

Dat is snel Haha! bedankt! ik dacht nog wel een stomme vraag te stellen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:27

Ik heb dit 'recept' van mijn VA gekregen destijds Haha!

Niets stoms aan die vraag Lachen

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:51

ik gebruik gewoon Neonystriam oorzalf voor honden. Lekker insmeren 2 maal daags..... SUPER resultaat, na een paar dagen is het helemaal weg!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:04

Helaas sloeg dat hier niet aan..... Kreeg ik in eerste instantie ook van de VA Clown

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:20

Richtje schreef:
Helaas sloeg dat hier niet aan..... Kreeg ik in eerste instantie ook van de VA Clown

Da's nu net zo vervelend.. niet alles slaat op elk paard aan.. Je moet maar net het goede middeltje vinden dat bij jouw paard helpt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:14

Cil schreef:
Richtje schreef:

Da's nu net zo vervelend.. niet alles slaat op elk paard aan.. Je moet maar net het goede middeltje vinden dat bij jouw paard helpt.

Precies Lachen

Mijn paard heeft een dure smaak helaas Haha!
Nee zonder gekheid, mijn VA zei dat ook destijds "Het moeilijke met mok is dat er 101 en middeltjes zijn en dat er voor elk paard maar 1 middeltje is dat echt goed werkt"

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:21

Ja

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:32

waar kun je die droogzetter voor koeien halen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:13

loulou schreef:
waar kun je die droogzetter voor koeien halen?

Bij de veearts Lachen

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:25

Hier meldt zich nog een eigenaresse van een paardje met hardnekkige mok en rasp. Ik gebruik de mokzalf van Naf en CDM en het is allemaal goed in de hand te houden, maar ik heb het idee dat het nooit helemaal weg is. Nu ben ik twee weken geleden begonnen met een natuurlijk supplement te voeren. Eigenlijk is dit bedoeld voor paarden met slechte hoeven, maar mij werd aangeraden het eens te proberen om de mok van binnenuit te bestrijden. Het lijkt te werken maar ook weer niet. Zijn kootholtes zijn niet meer zo broeierig warm en waar mok heeft gezeten, zijn de korstjes verdwenen en is de huid mooi roze. Maar.....hoger op de benen lijkt de rasp min of meer uit te breken. Op zijn linkervoorbeen lijken de korstjes goed los te komen, maar op zijn rechtervoorbeen is de rasp op een plek zeg maar opengebroken. Alsof alle rotzooi juist op die plek eruit komt. Wie heeft ervaring met heb bestrijden van mok en rap van binnenuit?? Hoe is bij jullie de behandeling verlopen?? Alle info is welkom!!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:53

Heb je al een antibiotica kuur geporbeerd van de DA?
Dat wil ook soms een uitkomst zijn.
Succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:57

Ik heb via grootmoeder kastje topic een oplossing gevonden tegen mok namelijk zuurkool!! Haha! mijnes heeft nu niks meer !

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:35

doom schreef:
Ik heb via grootmoeder kastje topic een oplossing gevonden tegen mok namelijk zuurkool!! Haha! mijnes heeft nu niks meer !

wat doe je met die zuurkool dan?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:39

shera schreef:
doom schreef:

wat doe je met die zuurkool dan?

Ik koop een pak zuurkool.
Til zijn hoef op leg daar een dikke klodder zuurkool in de kootholte.
Doe hier huishoudfolie om heen wikkelen dat het blijft zitten.Dan een geiten wollen sokover de hoef heen.
en dan doe ik wat ducktape bij de kootholte wikkelen (niet te strak!) maar dat de sok en de zuurkool niet verzakt.
dit laat ik een nacht zo zitten en dan kan je alle korsten er de volgende dag van afhalen zonder dat iets open gaat en verder besmet Haha!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:27

Ook hier een mokklant. Mijn paard heeft het nooit gehad, nu kreeg ze eerst een soort herpesvirus via een nieuwe pensionklant. (alle paarden kregen dat overigens) en een klein mokplekje.
Inmiddels is het een ronde plek die haar volledige kootholte beslaat, open, pusserig en bloederig. Mokzalf, biotex, zuurkool...helpt hier niet. Ik laat morgen de DA komen,z e is nu koortsig en loopt kreupel, been is ook dik en warm.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:51

Het beste, wat in mijn ervaring, heeft geholpen bij mok is Sebacil!
Werkelijk super spul, helaas niet meer verkrijgbaar.
Sommige DA's willen het nog wel eens mee geven

Nightmare28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:04

Mijn pony heeft ook mok, heeft iemand ervaring met clindacutin zalf?

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:32

Hoi,

Mijn merrie heeft ook een tijdje mok aan haar achterbenen gehad. Alleen in de kootholtes, wat ik gedaan heb ik dr benen met groene zeep wassen, daar wordt alles lekker zacht van, diezelfde dag of de dag dr na, nadat alles goed in geweekt is. De korstjes voorzichtig eraf peuteren, wel voorzichtig! Er moeten geen grote wonden door ontstaan! Daarna mokzalf erop, die in het kleine witte potje, met het paars/zwarte etiket uit de ruitersportzaak. Dit moet je wel een aantal dagen vol houden! Binnen 2wkn was de mok weg. Goed de benen afdrogen bij het binnenzetten uit de wei, en na het rijden! Wel moet ik zeggen dat mijn paard het in het begin wat gevoelig vond!

Groetjes

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:28

Sebacil sloeg hier helaas ook niet aan.....

Met de groene zeep de korstjes weg weken is handig ja Lachen Moet je wel de potten groene zeep hebben.
Evt. kan dat ook met vaseline!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:42

Klopt, groene zeep en dan voorzichtig de korstjes verwijderen.