[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cara

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:00

skippy1 schreef:
Cara: luchtzuigbanden zijn nooit een oplossing, lees het topic eens door voor je zomaar ergens in valt... Knipoog

Thobias: je kunt nog overstappen op muesli... Vergeet niet dat slobber ook krachtvoer is. Ik zou het echt tot een minimum beperken, veel goed hooi geven en zoveel mogelijk laten lopen, speciaal ook rond het eten... Moet natuurlijk wel mogelijk zijn, bij mijn merrie werkt t uitstekend!

Skippy,

Voor ik inviel op dit topic,heb ik het meeste wel gelezen van wat er staat en ik wil absoluut nergens kritiek op leveren,alleen mijn mening en ervaringen vertellen betreft luchtzuigen,ik heb ook een paard gehad die dat deed,dat is alles,als je kritiek hebt op wat ik schrijf,lees dan alle berichten eens over voer,dat is ook vaak hetzelfde,maar ook wat een ieder erbij beleefd en nooit fout dus!Alleen goed bedoelde adviesen.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:01

cara schreef:
skippy1 schreef:
Cara: luchtzuigbanden zijn nooit een oplossing, lees het topic eens door voor je zomaar ergens in valt... Knipoog

Thobias: je kunt nog overstappen op muesli... Vergeet niet dat slobber ook krachtvoer is. Ik zou het echt tot een minimum beperken, veel goed hooi geven en zoveel mogelijk laten lopen, speciaal ook rond het eten... Moet natuurlijk wel mogelijk zijn, bij mijn merrie werkt t uitstekend!

Skippy,

Voor ik inviel op dit topic,heb ik het meeste wel gelezen van wat er staat en ik wil absoluut nergens kritiek op leveren,alleen mijn mening en ervaringen vertellen betreft luchtzuigen,ik heb ook een paard gehad die dat deed,dat is alles,als je kritiek hebt op wat ik schrijf,lees dan alle berichten eens over voer,dat is ook vaak hetzelfde,maar ook wat een ieder erbij beleefd en nooit fout dus!Alleen goed bedoelde adviesen.

Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:19

Koliek heeft vrijwel altijd een andere oorzaak dan luchtzuigen. maar het is zo lekker makkelijk het op luchtzuigen te gooien. Dan hoeven mensen niet verder te zoeken. En vroeger dachten ze nog dat de lucht in de maag kwam. Dit is dus niet zo.

Dus een koliekig of gassig paard zou ik de oorzaak altijd elders gaan zoeken. Bijvoorbeeld teveel of oude brok (schimmelsporen). Of brokopslag niet goed schoon. Zelfde geldt voor hooi. Overgevoeligheid voor voedsel kan een oorzaak zijn, maar zeker ook een worminfectie.

Bij ons op stal staat inmiddels 6 luchtzuigers (omdat onze pensionhouder niet moeilijk doet over luchtzuigers komen ze gezellig bij ons staan). En geen van die paarden heeft ooit koliek gehad. Terwijl ze toch op stal wel happy staan te zuigen zonder hun band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:17

Helemaal mee eens Anya!
Voor mijn onderzoek kwam ik trouwens op een stal daar stonden 9 luchtzuigers... helaas niet omdat de pensionhouder niet moeilijk deed... Knipoog

Ben daar maar snel weggegaan...was niets te beginnen...

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:16

anya!
met endoscopieonderzoek kon je zien dat har maag helemaal opgeblazen is, door de lucht!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:20

ja dat wil ik wel aannemen, maar als de lucht normaalgesproken (eveneens edoscopie de maag dus niet haalt) dan is er in de maag zelf wat aan de hand waardoor er zoveel lucht ontstaat. Bijvoorbeeld bacteriën, het voedsel zelf e.d.

Want gaskoliek van luchtzuigen is vrijwel niet te doen. Een paard kan zoveel gas niet bij elkaar zuigen. De darmen zelf maken vele malen meer gas aan dan een paard zou kunnen luchtzuigen, zelfs al zou die lucht te maag bereiken (wat bij de onderzochte paarden dus niet zo is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:20

Ja thobias, maar dat is niet de lucht van het luchtzuigen, de lucht die ze opzuigen wordt namelijk ook weer uitgeblazen! Waarschijnlijker is dat de pH in de maag erg hoog is, daardoor zit er een andere bacterieflora in het maagdarmkanaal, een flora die beter tegen zuur kan. Deze bacterieflora scheidt meer gas af...
Probeer eens een middel te geven dat zuurremend werkt (Pronutrin of maagcompositum bijvoorbeeld), hiermee help je de maag weer een normale zuurgraad te krijgen en zal de bacterieflora ook langzaam weer veranderen.
Heb je het buiten voeren al een tijdje geprobeerd? Dit werkt heel goed bij mijn gaskoliek gevoelige merrie! En heb je het krachtvoer al geminderd? Slobber is tenslotte ook krachtvoer. Knipoog

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:29

okay!
maar zou zo,n arts in dekliniek dat niet weten dan?
en als ze bepaalde bacterien ofzo had, dan kun je dat toch in het bloed zien?

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:51

Kom ook even binnenvallen in dit topic Haha!

Heb al 7 jaar een luchtzuiger en wist toen ik hem kocht dat hij het deed....... In de 7 jaar heb ik echt van alles geprobeerd om het hem af te leren maar niets hielp! Sinds een jaar of 4 heeft hij geen band meer om en zuigt hij zelfs minder. Hij heeft nog nooit koliek van het luchtzuigen gehad en is verder volgens mij een echt happy paard.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 00:02

Hoe ouder de DA hoe meer ze het oude idee van lucht komt in de maag, dan in de darmen en dan krijgen ze koliek aanhangen. Er is inmiddels zoveel onderzoek naar luchtzuigers gedaan en nog kom je DA's tegen die dat koliekverhaal volhouden. En er is echt onderzocht dat luchtzuigers niet méér gaskoliek krijgen dan niet luchtzuigers. Gezonde luchtzuigers zoals die van mij en die van bijvoorbeeld Napoleon krijgen geen koliek. Geen gaskoliek tenminste. En niet vaker dan een ander 'niet luchtzuigend' paard.

Maar altijd als een DA weet dat een paard luchtzuigt, moet je met een beetje pech weer die hele riedel 'oude kennis' door. Gelukkig heb ik een DA die zijn vaklitteratuur wel bijhoudt. Dat scheelt enorm. Hij was de eerste die meeging met mijn idee over maagzuurremmers. En dat werkte zo goed, dat hij gelijk overtuigd was van het nut daarvan Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:54

Mijn verzekering sluit koliek ook niet direct uit wanneer het een luchtzuiger is...
Veel verzekeringen doen dit helaas wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:17

helaas zit ik bij een uitsluiter... Heb al eens een brief gestuurd.. ze houden vast aan de oude denkbeelden... En een ouder paard krijg je niet zomaar opnieuw verzekerd. Terwijl ze gewoon nooit koliek heeft gehad. Het is eigenlijk te gek voor woorden.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:32

Ik heb twee fanatieke luchtzuigers (alleen na brok, appeltje etc.) Ze krijgen 's avonds altijd nog een flinke voerschep snijmaïs. Dit is vanzichzelf een 'zurig' voer. Zou dit het milieu in de maag nadelig beïnvloeden?? Graag jullie mening/ervaringen...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:43

Balen van je verzekering Anya. Er is mij een hoop aan gelegen om Macho gezond te houden. Voornamelijk voor hemzelf natuurlijk, maar ook wel een beetje voor mezelf. Hij is al wat ouder, dus niet meer te verzekeren. Ik heb nu trouwens toch maar een emmertje Pronutrin besteld. Band gaat maar af, hij zuigt er gezellig doorheen momenteel. Dan maar wat aanklooien met Cribox om hem van bepaalde zuigplekken af te houden en hopen dat die Pronutrin wat gaat uithalen. Hopelijk wel, want holy cow wat is dat spul duur! Mijn voerhandel heeft de kruidenslobber die bij Macho wel aardig werkte gelukkig weer binnen, morgen w. eer een zak halen. Had nu even ter overbrugging een zak Pavo Nature's Best muesli gehaald, maar ik heb het idee dat ie daar weer meer van is gaan zuigen Rolleyes

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:48

Gabsie schreef:
Ik heb twee fanatieke luchtzuigers (alleen na brok, appeltje etc.) Ze krijgen 's avonds altijd nog een flinke voerschep snijmaïs. Dit is vanzichzelf een 'zurig' voer. Zou dit het milieu in de maag nadelig beïnvloeden?? Graag jullie mening/ervaringen...

Dit kan het zeker beinvloeden. Om deze reden raden ze bijv. ook af om kuil te geven. kuil is in vergelijking met hooi veel zuurder. Als ik de mijne snijmais, kuil of brok geef dan gaat hij zeker weten zuigen. dit krijgt hij dus ook niet meer. Knipoog

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:11

Ik heb ook luchtzuiger/kribber (tis net hoe je het noemen wil). Ze zuigt alleen als ze wat vast kan pakken. Verder doet ze dit alleen tijdens het eten.

Waar ik nu tegenaan loop is de slijtage aan haar voortanden, en dan de bovenrij. Het is een 5-jarige merrie, dus de tandjes zijn niet gigantisch. Ze heeft een ijzeren voerbak waar ze aan zuigt. Graag zou ik een andere bak willen ivm slijtage.
Hebben jullie ideeen?

Zelf heb ik al gedacht aan een plastic bak die bovenin licht verstevigd is met ijzer. Alleen plastic vertouw ik niet helemaal, ben bang dat die na een tijdje kapot is.
Zou het ook mogelijk zijn de ijzeren op de 'vastpakplekken' te bekleden met rubber?

Ook heeft zij altijd last van een laagje speeksel (?) in haar voerbak. Het is een laag van zo'n centimeter. Ik gok zelf dat dit komt van het zuigen aan haar voerbak. Maar zo veel?

En de maagzweer onderzoeken. Wie kan mij daar wat over vertellen (ook wat de kosten worden)? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:14

Tatjanaa: je kunt gaatjes boren in de voerbak, dan rubber eroverheen (bijv. een stuk fietsband). Het rubber kun je vastmaken met Tie-ribs of een paar schroeven. Het is dan erg makkelijk te vervangen. Zo heb ik t ook altijd gedaan. Of de voerbak eraf halen en voeren in een emmer op de grond, dat is de beste optie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:11

@Tatjanaa : ik zou de hele voerbak eruit halen en voortaan vanaf de grond voeren. Je hebt speciale rubber voerbakken die heel flexibel zijn en waar ze zich dus niet aan kunnen verwonden als ze er mee gaan spelen of op gaan staan.

Aan die laag speeksel kun je dus idd zien hoeveel speeksel een paard aanmaakt tijdens het eten en wat dus nodig is om het maagzuur te verdunnen als er geen eten is (dus luchtzuigen).

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:30

Tsja ook wij hebben een zuiger staan.

Dit paard staat in een box zonder voerbak en wordt vanaf de grond gevoerd, erg natuurlijke houding en ze moeten zoeken naar hun voer wat ook niet verkeerd is.

In mijn kenissenkring is er een nieuw middel in de maak wat zuigers op jonge leeftijd er vanaf zou kunnen helpen maar oudere paarden ( gewoonte ) zal laten minderen in het zuigen ( sporttechnisch een verbetering ) en ook geen koliekverschijnselen meer dus pakt het probleem ook echt bij de wortel aan zoals het er nu naar uit ziet.

Er zijn al proeven gedaan en het middel is ook al gedeponeerd, het middel zit er aan te komen en zogauw ik het zelf in gebruik heb zal ik de resultaten melden.

In dit middel zitten geen stoffen die verboden zijn ( is al bekeken en door alle testen heen gekomen )

Ook niet verkeerd is een preparaat wat dient voor het ontwormen van paarden die een pasta niet pakken of voor paarden in de opfok, dit middel zit ook al in een vergevordert stadium en zal eerdaags net als bovenstaand middel op de markt komen.

Omdat alles al getest is zullen wij, zogauw de middelen vrijgegeven zijn, zelf zo snel mogelijk aan de slag gaan hiermee.

We hebben de consumentenptrijzen al bekeken en qua ontworming zowieso erg concurerend.
Het middel m.b.t. het luchtzuigen is niet te vergelijken met een ander middel omdat die er tot nu toe nog niet zijn blijkbaar.

We hebben tegenwoordig erg revolutionaire kennissen die ECHT aan de weg timmeren, ach ja je ruilt af en toe wat in tegen wat beters.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:45

ik denk dat iedereen prutsmuts wel proefkonijn wil worden Haha!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 01:22

melaniepk schreef:
ik denk dat iedereen prutsmuts wel proefkonijn wil worden Haha!

Erg blond misschien maar ik kan dit niet volgen.
Proefkonijnen zijn er al geweest dus zijn niet meer nodig in dit stadium.
Zogauw wij de middelen gebruiken zal het veilig zijn volgens alle normen en is het hooguit aanvullend materiaal naar de gebruikers toe.
Wij hebben dus een zuiger staan en ook jonge paarden en vandaar dat wij een interessant testadres zijn.
Natuurlijk is het zo dat het ook nog ontwikkeld is in onze kennissenkring maar dat is alleen maar winst voor iedereen, wij komen achter alle procedures aan en zijn dus aanvullend bezig.

Wij leggen onze paarden niet in de waagschaal, kennissen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:28

Krackertje: klinkt goed, maar wat doet het middel precies? Als het ook inwerkt op de maag, zijn er namelijk wèl tig andere middelen die dat ook doen. Dan is t voor ieder zaak om het middel eruit te pikken dat voor zijn of haar paard werkt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat voor werking het middel anders zou moeten hebben dan op de maag: verbeteren van het maagslijmvlies, zuurremming etc. Eventueel wat pijnstilling of stressverminderende werking....

Bij jonge paarden die beginnen met luchtzuigen zou ik niet gelijk een supplement gaan gebruiken. Ik zou eerst aanraden te proberen het leefmilieu van de dieren beter te maken, blijkbaar schort daar wat aan! Symptoombestrijding werkt lang niet zo goed als de uiteindelijke oorzaak van het luchtzuigen aanpakken: minder krachtvoer, meer ruwvoer, veel vrije locomotie, veel sociaal contact, weinig stress, rustig spenen en ga zo maar door! Vaak helpt radicaal omgooien van het managementsysteem het beste.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:13

Interessant Krackertje Ja Ook ik ben benieuwd naar wat dit product precies doet en wat het anders maakt dan hetgeen al op de markt is. Het is al gedeponeerd zeg je, is er enig zicht op wanneer dit product op de markt komt?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:21

Gisteravond trouwens voor het eerst de luchtzuigband op stal eraf gelaten. Spannend, hopelijk gaat het goed. Mijn Pronutrin-bestelling is vandaag afgeleverd, super service van DocHorse, gisteren besteld, nu al binnen Lachen
Laatst bijgewerkt door JoT op 14-12-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:23

Goed zeg JoT!!!!! Super!