Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

B_Oktor

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:47

Ah... daar is mevr. Hegt.
Als eerste mijn complimenten voor Uw bijdragen op het symposium.
Erg duidelijk en eindelijk eens niet de overdreven berichtgeving zoals ik die overal tegen kom.
Zelfs onze "grappenmaker" van den Top noemt het waarschijnlijk een storm in een glas water zoals ik net kon lezen.

Nou heb ik hier boven net iets geschreven waarop U misschien het antwoord kan geven , gezien Uw diepgaande onderzoeken naar beweringen.

Hoe is men zoals overal te lezen , in Engeland aan het aantal 6500 door JKK overleden paarden gekomen ?
Bij mijn weten was er toen en is er nu nog steeds geen onderzoeks methode die aan kan tonen dat JKK de doodsoorzaak ook daadwerkelijk is nml.
Kunt U daarover meer vertellen ?
U was te druk in gesprek met de oud professor om U appart te nemen tijdens de pauze , dus ik hoop dat ik U hier die vraag mag stellen ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:50

B_Oktor schreef:
Hoe is men zoals overal te lezen , in Engeland aan het aantal 6500 door JKK overleden paarden gekomen ?
Bij mijn weten was er toen en is er nu nog steeds geen onderzoeks methode die aan kan tonen dat JKK de doodsoorzaak ook daadwerkelijk is nml.
Kunt U daarover meer vertellen ?
U was te druk in gesprek met de oud professor om U appart te nemen tijdens de pauze , dus ik hoop dat ik U hier die vraag mag stellen ?

Allereerst bedankt voor het compliment over mijn presentatie.
Sinds kort is is er bij de gezondheidsdienst voor dieren een test die vergiftiging tot 7 dagen na opname van PA's via het aantonen van de metabolieten in het bloed kan aantonen.
Een vermoeden is niet voldoende om een Kruiskruidvergiftiging aan te tonen. Vaak wordt de combinatie van het ziekte beeld van leverfalen en het aantreffen van Kruiskruid in de wei of in het hooi gezien als bewijs voor Kruiskruidvergiftiging, maar dit bewijs is wel erg indirect. Vergiftiging door Jakobskruiskruid en andere kruiskruiden geeft namelijk géén specifiek ziektebeeld en er zijn ook veel andere oorzaken van leverfalen (zoals aangeboren afwijkingen, leverabcessen, en ontstekingen veroorzaakt door bacterien, parasieten, virussen, of andere giftige stoffen dan PA’s). Ook leverbiopsie door sectie kan niet onomstotelijk vaststellen dat de leverschade door kruiskruidvergiftiging veroorzaakt wordt, maar laat wél een specifiek patroon van leverbeschadiging zien dat veel andere oorzaken kan uitsluiten.

Dat getal 6500 dode paarden in Engeland is het resultaat van een enquete die verkeerd is geextrapoleerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 10:20

Esther Hegt had het in haar presenatie over 3 wetenschappelijk bewezen aan JKK overleden paarden. (via meldsysteem op haar website).

Nu lijkt dat erg weinig ...
(overigens zouden het 3 menselijke slachtoffers zijn geweest dan was het enorm veel en plots een nationale ramp, maar dat even terzijde).

En ik was blij te horen dat het wat de dodelijke slachtoffers waarschijnlijk allemaal nog wel meeviel op dit moment. Gelukkig, zou ik willen zeggen.

Daarom is het ook goed dat er NU wat gedaan wordt om JKK verspreiding te beperken. Want dan kan het aantal dode dieren binnen deze perken blijven. Wat heeft het voor zin pas in te grijpen als er straks ook hier misschien wel honderden slachtoffers vallen??

Wat mij wel enigszins verbaasde, of beter, wat ik niet had verwacht, is dat diverse organisatie zo bezig zijn met het kruid. Zelfs natuurverenigingen denken weldegelijk na en proberen daar waar nodig te bestrijden.
Echter allemaal op hun eigen manier en met hun eigen proeven. Al dan niet testvelden of zelfs in kassen.

Als nu na het symposium al deze krachten met elkaar gebundeld worden en beter met elkaar wordt overlegd (wat ook de wens was van 52% van de aanwezigen), dan heb ik een positieve hoop dat Brabant op, misschien zelfs wel korte termijn, heel wat minder geel gaat worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:17

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:21

Isapaardje schreef:
Esther Hegt had het in haar presenatie over 3 wetenschappelijk bewezen aan JKK overleden paarden. (via meldsysteem op haar website).

Nee Isapaardje, ik heb het over vier meldingen in de presentatie, We hebben sinds de opening van het meldpunt op 9 Augustus 2007 vier meldingen binnen gekregen. In drie gevallen (1999, 2003 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is. Het is belangrijk om slachtoffers te melden om inzicht te krijgen in de schaal van het probleem en om professionele organisaties te laten investeren in bijv subsidie op sectie bij vermoedens. Bij het meldpunt kunnen ook vermoedelijke sterftegevallen gemeld worden. De vragenlijst is ook zo opgesteld of je bijv aan de postcode kunt zien in welk gebied, of waar het hooi vandaan komt. Met de vragenlijst ben ik gehopen door professionele organisaties en proberen we ook samenwerking met alle gerelateerde vakgebieden te krijgen. Dat is mijn werk, organisaties samenbrengen en zo naar oplossingen te streven en zo de schaal van het probleem in kaart te brengen. Pas dan kun je ook wat doen.
Iets doen kun je enkel door met bewijzen te komen, vermoedens heeft niemand wat aan. Op het symposium is er goed gerelativeerd bij alle presentaties uit alle invalshoeken. Bestrijden bijv door beschading kan de levensduur verlengen tot zelfs 7 jaar ipv 2 jaar, dat wist ik ook niet, ik wist enkel dat de levensduur werd verlengd. Van de verspreiding dor wortelfragmenten dat wist ik weer wel, maar niet dat dat dus o'n norme impact heeft. Het Waterschap vond ik ook een goede presentatie, z bevestigen wat ik ook steeds schrijf, concurrentie van grassen of in geval van waterschap andere planten om open plekken te voorkomen is noodzaak.
Ook vond ik de presentatie van dierenarts van den Top best goed, hij benoemde heel duidelijk dat er veel andere planten en redenen zijn voor leverfalen, ik vond alleen het grapje jammer omdat de boodschap dan niet goed blijft hangen.
De presentatie van Martijn Bezemer over de ecologie vond ik super, ik heb daar veel van opgestoken.
Eens kijken welke presentatie mis ik nu nog? We hadden waterschap, natuurmonumenten, mijn presentatie, LTO, Ecologie en toxicologie toch?

PS jammer dat ik je niet heb gesproken daar, maar goed kan me ook wel voorstellen door de drukte

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 11:01

EstherHegt schreef:
Isapaardje schreef:

Nee Isapaardje, ik heb het over vier meldingen in de presentatie, We hebben sinds de opening van het meldpunt op 9 Augustus 2007 vier meldingen binnen gekregen. In drie gevallen (1999, 2003 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is.

Dat zei ik toch? Ik had het over 3 overleden paarden.
Ik vond het trouwens wel fijn te horen dat een paard dus ook van een JKK vergiftiging kan genezen zoals blijkt bij dat ene paard uit 2007.

Bezemer had inderdaad ook een goede presentatie; zeker dat stukje over die schimmels. Was ook duidelijk waarom een JKK plant zichzelf uitroeit op termijn (een of andere schimmel in de grond waar de plant niet best tegen kan ... vergelijkbaar met de aardappelziekte).

Maar de heer Cees Coppens had gelijk dat het voor de huidige agrariër niet zo bijster interessant is wat de plant over 10 of 15 jaar doet. Die man heeft NU zijn bedrijf en wil graag weten hoe hij dan ook nu de plant binnen de perken kan houden of nog beter, kan bestrijden op zijn terrein (en bij wie hij moet zijn als het gaat om overheids/natuurterreinen rondom zijn terrein).

Iedereen had wel een beetje gelijk op bepaalde punten en dat maakt het probleem ook zo moeilijk. Je hebt met 1000 factoren rekening te houden. Vandaar dat het mij goed lijkt dat men ervaring, kennis en krachten bundelt. Zeker waar het de mogelijke bestrijding betreft.
Ik bedoel; de ene zegt niets doen loont, terwijl 'Rivierenland' had ontdekt dat aanpast maaien en doorzaaien veel meer effect heeft. (14% minder JKK tov 57% minder JKK).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:17

Isapaardje schreef:
Iedereen had wel een beetje gelijk op bepaalde punten en dat maakt het probleem ook zo moeilijk. Je hebt met 1000 factoren rekening te houden. Vandaar dat het mij goed lijkt dat men ervaring, kennis en krachten bundelt. Zeker waar het de mogelijke bestrijding betreft.
Ik bedoel; de ene zegt niets doen loont, terwijl 'Rivierenland' had ontdekt dat aanpast maaien en doorzaaien veel meer effect heeft. (14% minder JKK tov 57% minder JKK).

Dat doorzaaien is heel belangrijk, de zode moet dicht, alleen 2 jaar is te kort om al een conclusie te trekken, dat zegt waterschap ook. Als je zo maar wat maait dan wordt JKK erger, het is dus niet eenvoudig. Ik heb al een tijdje contact met Rivierenland, dus als je er nog vragen over hebt kan ik ze wel doorspelen. De samenwerking tussen de verschillende disciplines is de kracht van mijn website, daarom ben ik gevraagd voor het symposium. Dat is nu weer versterkt door dat symposium en dat is alleen maar positief te noemen. Ik heb de belangensector ook gevraagd of er mischien een mogelijkheid is om via de sectorraad of LTO opdracht te geven tot monitoring van verdachte paarden en subsidie op sectie en onderzoek zodat er meer duidelijkheid kan komen over de schaal van het probleem.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 14:28

Ik denk inderdaad dat het heel belangrijk is heel goed samen te werken. En wat je zegt, 2 jaar is nog te kort.
Want die foto's van het stukje gebied van 2006 en 2007, dat het eerst afnam en daarna weer toenam, kan ik bijna beamen met soortgelijke foto's hier uit het natuurgebied.
Er zijn altijd onvoorspelbare factoren, zoals het weer (droogte/warmte e.d.), die het ene jaar een heel ander resultaat geven dan het andere jaar. Mede daarom al is 2 jaar te kort. Maar een indicatie heb je zeker wel.

Wat ik wel miste en wat ik pas later bedacht dat ik dat eigenlijk had moeten vragen, was wat ze denken te gaan doen aan particulier grondbezitters met enorm veel JKK op hun terrein dat overlast veroorzaakt voor naastliggende weilanden/hooivelden e.d. Er is nu alleen gesproken over naastliggende terrein van gemeenten, overheid en natuurorganisaties.

Ik ken hier genoeg situaties in de buurt waar stukken prive grond braak liggen met volop JKK erop. Tot ergernis van de buurman. Een gesprek levert vaak een schouder op halen op. Je kunt er verder NU niemand op aanspreken.
Een verordening zou hier (in zo'n situatie bedoel ik dan) misschien wel verandering in aan kunnen brengen.

Verder denk ik dat voorlichting, dat ook ter sprake kwam, ook heel belangrijk is. Vaak weten particulieren niet eens dat het JKK is dat op hun landje groeit en waarom de buurman met zijn paard daar zo'n moeite mee heeft.

Sterker nog ... ik merk vaak in mijn omgeving dat zowel onder de hooiende wat oudere boeren, maar ook diverse paardenbezitters, weinig bekendheid is over JKK en hoe die plant eruit ziet. Wat eigenlijk ook wel bleek uit de score uit de zaal toen we 2 gele plantjes zagen (JKK en boerenwormkruid) en moeten aangeven wat JKK was. Ik had eigenlijk een bijna 100% score verwacht vanuit de zaal; maar dat viel grif tegen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:59

Isapaardje schreef:
Een verordening zou hier (in zo'n situatie bedoel ik dan) misschien wel verandering in aan kunnen brengen.

Volgens mij is het met de verordeningen en convenanten zo dat er alleen wat gedaan wordt als er risico is dat het in de voedselketen van dieren komt. In bijv de code of practice in Engeland is dat ook zo. Er is ooit ergens op internet geschreven dat er in Engeland een bestrijdingsplicht is en JKK wordt uitgeroeid in Engeland. Die informatie is onjuist, maar wordt overal overgenomen als zijnde waar.
Ook in Friesland waar nu een verordening is wordt er enkel gemaaid als er risico is voor de voedselketen, dit is ook zo bij alle provincies die convenanten hebben afgesloten. Daarbij is het ook nodig dat we ons realiseren dat alle methoden kunnen leiden tot een toename van de plant omdat je betere veestigingskansen creeert met bestrijden doordat ook de concurrentie wordt bespoten cq. gemaaid of de bodem weer op een andere manier verstoord wordt door bijv steken. ( wortelrestjes open plekje etc.) Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niets kunt doen, dat doorzaaien bijv van het waterschap na bespuiting is heel belangrijk. Als je in de wei steekt is het bijv ook heel belangrijk het plekje te bedekken met wat mulch of mest ofzo. Een manier van verspreiding is hergroei uit de wortelfragmenten, als je steekt kan dat het beste als de grond wat vochtig is dan heb je het meeste kans dat de wortels niet breken.
Ook dieren nemen zaden mee en windverplaatsing door verkeer etc. Met een goede dichte zode kun je vestiging zo goed mogelijk voorkomen, een grote populatie zal dan niet ontstaan. Het certificeren van hooi is ook een goede oplossing.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:41

Bovenstaande is duidelijk en helder.
Toch is een dichte zode makkelijker gezegd dan gedaan. In bermen vinden bijna altijd wel werkzaamheden plaats voor leidingen of er rijdt gewoon eens een auto overheen.
In (te overbevolkte) weilanden lopen dieren de zode kapot.
Op agrarische gronden rijden tractoren de boel kapot.
Het is dus eenvoudiger gezegd dan gedaan die zode dicht houden en in de praktijk dus bijna onhaalbaar.

Het certificeren van hooi is zeker een goede oplossing. Maar dan moet hooi wel JKK vrij kunnen zijn. Als een hooiwinnend bedrijf rondom heel veel JKK heeft staan, dan moet het niet zo zijn dat zij enorme kosten en moeite moeten doen om maar JKK vrij hooi te kunnen garanderen. Want als het JKk zo blijft verspreiden als nu, dan zit de kans er nog in dat er in bepaalde gebieden van Nederland gewoon geen JKK vrij hooi meer is, dus ook geen gecertificeerd hooi verkrijgbaar zou kunnen zijn.

(Misschien erg doemscenario als ik het zo stel, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel.)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:49

Isapaardje schreef:
Het certificeren van hooi is zeker een goede oplossing. Maar dan moet hooi wel JKK vrij kunnen zijn. Als een hooiwinnend bedrijf rondom heel veel JKK heeft staan, dan moet het niet zo zijn dat zij enorme kosten en moeite moeten doen om maar JKK vrij hooi te kunnen garanderen. Want als het JKk zo blijft verspreiden als nu, dan zit de kans er nog in dat er in bepaalde gebieden van Nederland gewoon geen JKK vrij hooi meer is, dus ook geen gecertificeerd hooi verkrijgbaar zou kunnen zijn.

(Misschien erg doemscenario als ik het zo stel, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel.)

Ja ik begrijp goed je zorg over het hooi. Gelukkig is het niet zo dat een hooiwinnend bedrijf last hoeft te hebben van JKK. Als hooiland agrarisch wordt onderhouden en dus ook voor de opbrengst veel gras wil hebben is er geen probleem met JKK. Ze hebben belang bij een hoge opbrengst en dus een dichte zode. De kunst is dus om een certificaat te ontwikkelen voor goed paardenhooi en geen koeienhooi. Dat is mogelijk. In begraasd land is dat zelfs mogelijk mits de zode maar dicht blijft, voor paardenhouders is dat vaak wel een probleem omdat ze vaak niet veel weten van weidemanagement, maar ook vaak niet goed weten hoe JKK zich gedraagt en verspreid. Er is dus wel degelijk een probleem, maar het betekent niet dat er niets aan is te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:54

Niet veel weten van weidemanagement hoeft niet altijd de hoofdreden te zijn. Zelf weet ik wel hoe het moet, maar kan het gewoon niet zo doen omdat ik een te klein stukje grond heb (en toch graag een pony erop wil houden haha).

En wat je zegt ... paardenhooi/koeienhooi/geitenhooi, e.d. het is allemaal wat anders van kwaliteit.
Ik heb zelf het liefst hooi van onbemest grasland met veel grove stengels (van bladrijk mals hooi gaat mijn shet aan de schijterij). Ik vrees dus wel een beetje voor certificering dat ik straks iets minder keus heb in kwaliteit.

Als ik moet kiezen tussen een pak grof hooi zonder certificaat, maar wel een mondelinge garantie dat er geen JKK in zit, of tussen een pak bladrijk hooi van bemest land met een certificaat, kies ik toch voor het eerste.
De kans op dit moment is dat mijn pony zieker wordt van nr. 2 dan nr. 1.

Maar zover is het nog niet. Men zal ongetwijfeld nog wel wat vinden op diverse soorten hooi en diverse soorten sneden e.d. en toch met certificaat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:31

Citaat:
En wat je zegt ... paardenhooi/koeienhooi/geitenhooi, e.d. het is allemaal wat anders van kwaliteit.
Ik heb zelf het liefst hooi van onbemest grasland met veel grove stengels (van bladrijk mals hooi gaat mijn shet aan de schijterij). Ik vrees dus wel een beetje voor certificering dat ik straks iets minder keus heb in kwaliteit.

Met certificeren wordt gekeken naar de behoeftes van een paard, dus het moet stengelig matig bemest hooi worden. Iedereen kan natuurlijk gewoon kiezen of ie dat wel of niet koopt. De landbouwhogeschool ( Dronten) is er mee bezig samen met de NAK/AGRO, LTO en ik. Ik heb de NAK vorig jaar benaderd hierom. Inmiddels is dat aardig in gang gezet.

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:00

ik ws een keer met mn oo mee naar de manegwaar hij rijd met zijn friesche paard en daar zag ik langs de buitenbak ook veel jacobskruiskruid en had het er ook uitgetrokken. vreemd at ze daar verdr niets aan doen... ik ken een vrouw die vertelde dat een vriendin van haar 2 paarden had en helemala gek werden daaroor.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:04

zou je gewoon ABN kunnen typen? Dat is voor iedereen wat makkelijker Knipoog

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:20

ja wij verwijderen alle jacobskruiskruid meteen voordat de paarden weer de wei op gaan
het is een gemene giftige plant

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:12

EstherHegt schreef:
Met certificeren wordt gekeken naar de behoeftes van een paard, dus het moet stengelig matig bemest hooi worden. Iedereen kan natuurlijk gewoon kiezen of ie dat wel of niet koopt. De landbouwhogeschool ( Dronten) is er mee bezig samen met de NAK/AGRO, LTO en ik. Ik heb de NAK vorig jaar benaderd hierom. Inmiddels is dat aardig in gang gezet.
Ik ben benieuwd wat dat prijs met de prijs van hooi gaat doen en of niet-gecertificeerd hooi ook gaat meeliften op het te verwachtte duurdere wel gecertificeerde hooi.

Anniiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:52

Dit is toch al heel erg lang bekend?

thunderstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:36

ja het gif stapeld zich op in de maag het paard kan na jaren ...als er teveel gif is opgeslagen ineens dood gaan
maar ja dat is al lang bekend

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:57

thunderstorm schreef:
ja het gif stapeld zich op in de maag het paard kan na jaren ...als er teveel gif is opgeslagen ineens dood gaan
maar ja dat is al lang bekend

Jammer dat deze verhalen over het gif opstapelen steeds weer terug komen. Zo werkt het gelukkig niet. Het gif de pyrrolizidine alkaloiden ( PA') worden heel snel omgezet in het lichaam en kunnen in de korte tijd dat ze in het lichaam aanwezig zijn schade doen aan de lever. en hopen zich dus niet in het lichaam op, zoals soms gedacht wordt. Eén hapje Jakobskruiskruid kan er al ervoor zorgen dat levercellen afsterven. Hierdoor kan herhaalde opname van de giftige stoffen de lever zo beschadigen dat deze niet meer optimaal kan functioneren. Hoewel kruiskruidvergiftiging de lever dus op een onomkeerbare manier kan beschadigen, is het effect van deze beschadiging op de gezondheid van een dier niet altijd onomkeerbaar Tot op zekere hoogte kan de functie van de afgestorven lever cellen namelijk overgenomen worden door andere lever cellen die ook nog kunnen delen. Je kunt het min of meer vergelijken met een biertje op zijn tijd, als je dat af en toe doet heeft dat geen schadelijk effect op de lever. Als de aangebrachte schade echter te groot is, dan is dit niet meer mogelijk en als de levercapaciteit met 50-70% is afgenomen ontstaan er verschijnselen van leverziekte.
Op mijn website staat het uitgelegd bij de pagina kan een hapje kwaad.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:59

Kennis van me haalt heel goed hooi bij een boer in de omgeving. Gegarandeerd JKK vrij.
Onbemest, laat gemaaid natuurhooi van de kleigrond; ideaal voor paarden.

Nu het probleem.
Deze man heeft een groot deel zijn land moeten afstaan voor natuurontwikkeling. Het water krijgt weer ruimte en deze velden gaan dan ook onder water gezet worden.

De boer kon geld krijgen als vergoeding, maar hij had liever hooiland terug. Was ten eerste maar voor een deel mogelijk. Ten tweede heeft hij land gekregen nabij een natuurgebied dat vol staat met JKK. Hier is hij alles behalve blij mee (maar had geen keus).
Nog erger werd het toen hem werd verteld dat hij dit land ook "natuurlijk" moet gaan beheren omdat het ook valt onder dat natuurgebied en dus natuurbeheer. Maw geen chemische bestrijdingsmiddelen, geen volle bemesting, enz. enz. Hij is nu wel in onderhandeling, want wil zijn klanten ook dit jaar JKK vrij hooi aanbieden. Hij weet alleen even niet hoe, want de betreffende natuurorganisatie ziet het probleem niet zo.

Dit baart niet alleen mij, maar zeker mijn kennis zorgen.
Dat dit zomaar kan.

Aan de ene kant is men bezig met eventueel certificeren van hooi zodat het JKK vrij is, aan de andere kant gaan gemeenten en natuurorganisaties dus zo met goede nog JKK vrije landbouw/hooigronden om Boos! ...

Dit strookt toch niet met elkaar, of ben ik nou gek?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:06

Jeetje wat erg Schaopli

Laat ze even hier langskomen met die natuurorganisatie, mogen ze even met mijn merrie knuffelen die in haar blessuretijd leeft sinds de besmetting.

Ik vraag me eigenlijk af, zijn hier meer mensen met paarden die ernstige blijvende problemen hebben van JKK? En hoe uit zich dat dagelijks?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:01

de afbeelding doet t niet .
maby site erbij zetten of de bron ?
ben wel benieuwd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:02

schaopli schreef:
Kennis van me haalt heel goed hooi bij een boer in de omgeving. Gegarandeerd JKK vrij.
Onbemest, laat gemaaid natuurhooi van de kleigrond; ideaal voor paarden.

Nu het probleem.
Deze man heeft een groot deel zijn land moeten afstaan voor natuurontwikkeling. Het water krijgt weer ruimte en deze velden gaan dan ook onder water gezet worden.

De boer kon geld krijgen als vergoeding, maar hij had liever hooiland terug. Was ten eerste maar voor een deel mogelijk. Ten tweede heeft hij land gekregen nabij een natuurgebied dat vol staat met JKK. Hier is hij alles behalve blij mee (maar had geen keus).
Nog erger werd het toen hem werd verteld dat hij dit land ook "natuurlijk" moet gaan beheren omdat het ook valt onder dat natuurgebied en dus natuurbeheer. Maw geen chemische bestrijdingsmiddelen, geen volle bemesting, enz. enz. Hij is nu wel in onderhandeling, want wil zijn klanten ook dit jaar JKK vrij hooi aanbieden. Hij weet alleen even niet hoe, want de betreffende natuurorganisatie ziet het probleem niet zo.

Dit baart niet alleen mij, maar zeker mijn kennis zorgen.
Dat dit zomaar kan.

Aan de ene kant is men bezig met eventueel certificeren van hooi zodat het JKK vrij is, aan de andere kant gaan gemeenten en natuurorganisaties dus zo met goede nog JKK vrije landbouw/hooigronden om Boos! ...

Dit strookt toch niet met elkaar, of ben ik nou gek?

Dit lijkt me niet zozeer een JKK probleem alswel een probleem van het verplicht afstaan van land aan de overheid, omdat die een 'hoger doel' in gedachte heeft. Zo gebeurt dat ook als ze een snelweg in je achtertuin aan willen leggen en je maar moet zien wat je er voor terug krijgt als je daardoor gedwongen wordt te verhuizen. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze man hier boos over is. Zou ik ook zijn. Zeker als het hierdoor moeilijker wordt om je business te houden en dat is inderdaad het geval als je JKK vrij hooi wilt blijven kunnen leveren.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:06

Hier in het dorp staan m.n. de weilanden van Natuurmonumenten vol met Jacobskruiskruid. Deze weiland en worden verpacht aan mensen met paarden. Ik meende toch dat het niet meer toegestaan was paarden te weiden in weilanden waar dit spul weelderig groeit. En wie moet hier op aangesproken worden? Natuurmonumenten neem ik aan?