Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
B_Oktor schreef:Hoe is men zoals overal te lezen , in Engeland aan het aantal 6500 door JKK overleden paarden gekomen ?
Bij mijn weten was er toen en is er nu nog steeds geen onderzoeks methode die aan kan tonen dat JKK de doodsoorzaak ook daadwerkelijk is nml.
Kunt U daarover meer vertellen ?
U was te druk in gesprek met de oud professor om U appart te nemen tijdens de pauze , dus ik hoop dat ik U hier die vraag mag stellen ?
Isapaardje schreef:Esther Hegt had het in haar presenatie over 3 wetenschappelijk bewezen aan JKK overleden paarden. (via meldsysteem op haar website).
EstherHegt schreef:Isapaardje schreef:Esther Hegt had het in haar presenatie over 3 wetenschappelijk bewezen aan JKK overleden paarden. (via meldsysteem op haar website).
Nee Isapaardje, ik heb het over vier meldingen in de presentatie, We hebben sinds de opening van het meldpunt op 9 Augustus 2007 vier meldingen binnen gekregen. In drie gevallen (1999, 2003 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is.
Isapaardje schreef:Iedereen had wel een beetje gelijk op bepaalde punten en dat maakt het probleem ook zo moeilijk. Je hebt met 1000 factoren rekening te houden. Vandaar dat het mij goed lijkt dat men ervaring, kennis en krachten bundelt. Zeker waar het de mogelijke bestrijding betreft.
Ik bedoel; de ene zegt niets doen loont, terwijl 'Rivierenland' had ontdekt dat aanpast maaien en doorzaaien veel meer effect heeft. (14% minder JKK tov 57% minder JKK).
Isapaardje schreef:Een verordening zou hier (in zo'n situatie bedoel ik dan) misschien wel verandering in aan kunnen brengen.
Isapaardje schreef:Het certificeren van hooi is zeker een goede oplossing. Maar dan moet hooi wel JKK vrij kunnen zijn. Als een hooiwinnend bedrijf rondom heel veel JKK heeft staan, dan moet het niet zo zijn dat zij enorme kosten en moeite moeten doen om maar JKK vrij hooi te kunnen garanderen. Want als het JKk zo blijft verspreiden als nu, dan zit de kans er nog in dat er in bepaalde gebieden van Nederland gewoon geen JKK vrij hooi meer is, dus ook geen gecertificeerd hooi verkrijgbaar zou kunnen zijn.
(Misschien erg doemscenario als ik het zo stel, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel.)
Citaat:En wat je zegt ... paardenhooi/koeienhooi/geitenhooi, e.d. het is allemaal wat anders van kwaliteit.
Ik heb zelf het liefst hooi van onbemest grasland met veel grove stengels (van bladrijk mals hooi gaat mijn shet aan de schijterij). Ik vrees dus wel een beetje voor certificering dat ik straks iets minder keus heb in kwaliteit.
EstherHegt schreef:Ik ben benieuwd wat dat prijs met de prijs van hooi gaat doen en of niet-gecertificeerd hooi ook gaat meeliften op het te verwachtte duurdere wel gecertificeerde hooi.Met certificeren wordt gekeken naar de behoeftes van een paard, dus het moet stengelig matig bemest hooi worden. Iedereen kan natuurlijk gewoon kiezen of ie dat wel of niet koopt. De landbouwhogeschool ( Dronten) is er mee bezig samen met de NAK/AGRO, LTO en ik. Ik heb de NAK vorig jaar benaderd hierom. Inmiddels is dat aardig in gang gezet.
thunderstorm schreef:ja het gif stapeld zich op in de maag het paard kan na jaren ...als er teveel gif is opgeslagen ineens dood gaan
maar ja dat is al lang bekend
schaopli schreef:Kennis van me haalt heel goed hooi bij een boer in de omgeving. Gegarandeerd JKK vrij.
Onbemest, laat gemaaid natuurhooi van de kleigrond; ideaal voor paarden.
Nu het probleem.
Deze man heeft een groot deel zijn land moeten afstaan voor natuurontwikkeling. Het water krijgt weer ruimte en deze velden gaan dan ook onder water gezet worden.
De boer kon geld krijgen als vergoeding, maar hij had liever hooiland terug. Was ten eerste maar voor een deel mogelijk. Ten tweede heeft hij land gekregen nabij een natuurgebied dat vol staat met JKK. Hier is hij alles behalve blij mee (maar had geen keus).
Nog erger werd het toen hem werd verteld dat hij dit land ook "natuurlijk" moet gaan beheren omdat het ook valt onder dat natuurgebied en dus natuurbeheer. Maw geen chemische bestrijdingsmiddelen, geen volle bemesting, enz. enz. Hij is nu wel in onderhandeling, want wil zijn klanten ook dit jaar JKK vrij hooi aanbieden. Hij weet alleen even niet hoe, want de betreffende natuurorganisatie ziet het probleem niet zo.
Dit baart niet alleen mij, maar zeker mijn kennis zorgen.
Dat dit zomaar kan.
Aan de ene kant is men bezig met eventueel certificeren van hooi zodat het JKK vrij is, aan de andere kant gaan gemeenten en natuurorganisaties dus zo met goede nog JKK vrije landbouw/hooigronden om...
Dit strookt toch niet met elkaar, of ben ik nou gek?