[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:03

casperzazoe schreef:
Haha zo staat ie er wel een beetje bij :') met een hele blije kop in het zonnetje een beetje rond te staren haha. Misschien toch wat minder druppels geven als we weer gaan mennen dan :+

:')

Zul je zien dat je paard straks een blaastest moet doen omdat hij slingert.

Agent: "Heeft u gedronken mevrouw?"
Jij: "Nee, maar mijn paard wel."

Isabel_k

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:27

Ik voer OerBalans van Ecostyle met wat lijnzaadolie en lucerne. Zeker die OerBakans is een fijn brokje

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:52

casperzazoe schreef:
Diarree kan ik niet aan de glucobalance linken maar elk paard reageert anders natuurlijk.

Pony staat nu alweer een aantal weken op de Culico druppels en ik heb het idee dat hij er wat suf van wordt? Hij is in eens zo droepie en mak.. herkent iemand dat? Wil niet van de druppels af want ze werken heel erg goed voor hem maar een pony die zichzelf niet is, is ook niks.

Voer vind ik zó lastig iets. Er is zoveel op de markt en iedereen voert weer wat anders en heeft andere ervaringen pff. Vorig jaar heeft hij care4life gehad geloof ik met wat Basisbrok.
Hij wordt makkelijk dik terwijl ze echt al niet veel te eten krijgen, binnenkort weer aan de glucobalance. Ik zoek iets waar je wel redelijk wat van mag voeren ipv maar een klein handje (het is een shet).

Heeft iemand tips voor online voedingsadvies wat niet merk gerelateerd is?

Ik raadpleeg altijd Horse Complete, dat werkt enorm goed, is betaalbaar, en werkt als een trein!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:19

Dan ga ik voor havens denk ik. Ik voer het erbij idd.. ze krijgt vital ook als vitamine korrel. Meer niet. Soms speedibeet maar dat is meer wanneer ik wil

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:02

Even een vraagje. Gisteren was het bloedheet. Nou ja voor de tijd van het jaar.

Ik had even de deken eraf gehaald (smorgens) omdat er een nieuw paard geïntroduceerd werd. Later zag ik dat alle paarden aan het zweten waren (zonder gerend te hebben). Ze hebben namelijk nog een flinke vacht.

Ik heb heel erg getwijfeld om de deken op te doen, maar wel gedaan omdat hij echt last had van alle vliegen et cetera. Hoe doen jullie dat nou met dit hete weer en nog een wintervacht? Ik vond het namelijk wel een beetje sneu :=

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:09

deken op laten!
van zweten gaan ze niet dood hoor, is echt niet erg.
immers als ze zouden werken dan zweten ze ook toch.
liever zweten dan ontzettende jeuk....dan is wel sneu.

zorg voor voldoende schoon drinkwater en dat ze ook genoeg drinken.
maak schaduwplek
komt wel goed :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:13

@Isabel: Momenteel loopt die van mij nog kaal, maar in het verleden wel vergelijkbare situaties gehad. Wat ik dan meestal deed was even checken of het paardje het ook echt te warm had, of zn warmte op zich nog best goed kwijt kon. Beetje zweten is niet erg, maar als ze ook suf worden en de ademhaling versneld dan is mijn conclusie meestal; te warm. In dat geval ging de deken eraf, gewoon "dun" en dus luchtig vliegendeken (met hals) er weer op, lading veerust eroverheen spuiten en indien mogelijk hem op de weide zetten waar het het meeste waait (bij wind zijn minder vliegenbeesten). Zodra later op de dag de temperatuur dan weer een beetje zakt dekens ook meteen weer wisselen.

Oh, en als ik dan toch bezig was en de tijd ervoor had, dan met mn namaak-furminator gelijk even een lading wintervacht verwijderen tijdens het deken wisselen. :)

Maar kan me voorstellen dat dat niet altijd werkt of toe te passen is, zeker als op een windstille dag in een omgeving met heel veel knutjes. Dan loop je wel het risico dat er weer meer gejeukt gaat worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:14

Hier ook nooit de deken er af, niet met warm weer, niet met nat weer, gewoon niet.
Alleen voor het longeren of rijden.

In de zomer met 30+ graden is het ook wel zweten. Zolang ze kunnen drinken en bij overmatig zweten zout kunnen likken is dat prima.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:29

Zit denk ik ook sowieso wel een groot verschil tussen de soorten wintervacht. Bij de mijne heb ik het echt maar een paar keer aan de hand gehad (2 of 3x) dat het hem toch echt te warm werd en je duidelijk merkte dat hij zich ook niet lekker voelde. Maar inderdaad, ik ben het ook eens met wat anderen schrijven over dat paarden ook best wel wat kunnen hebben, ook wat warmte betreft. Bij mij is het tot nu toe altijd geweest dat hij eigenlijk nog niet echt had verhaard, en hij heeft best een flinke winterjas dor 24/7 buiten lopen en geen dekens in de winter. Plus dat het dan ook nog ls ineens uitzonderlijk warm werd voor dat moment. Maar meestal als de warmte de hoek om komt kijken is hij al zoveel van zn berenvacht kwijt dat het wel goed gaat.

De kleine shetlander van mij staat momenteel trouwens ook flink te zweten overdag, hij is denk ik pas op de helft wat betreft het kwijtraken van de wintervacht. Maar nog niets gezien waardoor ik me zorgen maak. Ik houd er gewoon wel een beetje rekening mee wat betreft aan het werk gaan, dat doen we later op de middag zodat ze niet kletsnat de wei doordrijven.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:50

Ze kunnen zeker wat hebben, daarom heb ik de deken ook weer opgedaan nadat de introductie voorbij was. In de zomer heeft hij de deken ook altijd op, maar dat is gevoelsmatig wel anders, omdat hij nu nog echt pluizig is. :D

Ik vond het wel lastig omdat ik hem nog nooit heb zien zweten. Vandaar mijn twijfel, maar ik ben blij dat ik hem opgelaten heb. :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:54

Even een vraagje aan de Derfengebruikers. Ik ben momenteel aan het experimenteren met een olie die waarschijnlijk ook het teerachtige stinkluchtje geeft in Derfen en dergelijke produkten. Ik stoei alleen nog met de sterkte. Ik meng het met een huidvriendelijke olie en het werkt hier 2 dagen. Maar mijn vraag is ziet Derfen doorzichtig bruin of heel donkerbruin of zwart? Wat is jullie ervaring met Derfen. Hoe lang werkt het?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:01

Ik heb de Derfen clear, omdat de 'gewone' bruin blijft op een licht paard. Wat ik mij kan herinneren is het doorzichtig bruin, maar dat is wat jaren geleden.

Hier werkt de Derfen een dag of 2/3 afhankelijk van hoeveel ze zweten. Alleen onder de deken kan ik prima 3 dagen of langer wachten met opnieuw smeren. Als ik tussendoor rij oid en ze dus afspuit, moet ik opnieuw.

AtorkaAtorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:34

Hallo allemaal! Ik weet niet of het hier toegestaan is om dit bericht te plaatsen, zo niet dan hoor ik het graag. Wij hebben een aantal eczeemdekens getest op stevigheid. We hebben onder andere met een mesje geprobeerd de dekens kapot te snijden. Wil je alle resultaten en de filmpjes bekijken? Kijk dan even op onze blog: https://www.atorka.nl/eczeemdeken-test/
We wensen jullie veel succes in het eczeemseizoen! Mocht je vragen hebben, onze medewerkers hebben ruim 20 jaar ervaring met zomereczeem en adviseren jullie graag! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:50

hoe kom je er bij om met een mesje er in te snijden eigenlijk?
dat gebeurd bij de paarden toch nooit. :+

mijn ervaring wat er aan de dekens vaak kapot gaat, en dat is bij bijna alle merken zo ...dat andere paarden aan die zwarte strip op de rug gaan zitten pulken....ze kriebelen bij elkaar en pakken dan vaak die strip beet.
en het daar van het stiksel los gaat.....
en de uitstekende stukjes die op het schouderdeel zitten om de deken strakker te zetten?
dat is hier echt favoriet, jonge paarden kunnen daar lekker aan trekken,sabbelen, mee spelen
het elastiek van de buikflap lubbert vaak echt enorm uit.
ik leg er na een aantal maanden vaak een knoop in!
en de staartflap...
zo leuk als je dan ziet hoe ze door de wei lopen en er hangt een ander paard aan _O-

maar behalve dat...mooie dekens die je daar hebt en boett is inderdaad heel sterke stof.
is wel een aanrader, dat klopt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:58

ellepel schreef:
en de staartflap...
zo leuk als je dan ziet hoe ze door de wei lopen en er hangt een ander paard aan _O-

Met betrekking tot die enorme vernielzucht van de paardenmaatjes wanneer het over dekens gaat; ik overweeg een graasmasker voor de kleine kerel te halen. Omdat het toch geen kwaad kan als hij zn grasconsumptie wat verminderd, maar vooral omdat ik hoop dat ik daarmee ook kan voorkomen dat hij de deken van de grote kerel in mum van tijd aan gort getrokken heeft.

[Lees: ik wil mn shetlander eigenlijk gewoon muilkorven, want het is een bijtgrage aap, zeker als ze aan het spelen zijn. :') ]

Iemand hier die zoiets al eerder heeft uitgeprobeerd? Want dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of het ook een beetje het gewenste resultaat had. :D

AtorkaAtorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:00

We hebben voor het mesje gekozen om te laten zien hoe sterk de stof is. Je snijdt het immers niet zo kapot en dat wilden we graag laten zien. Dit spreekt het meest tot de verbeelding naar onze mening. Veel mensen hebben nooit eerder een eczeemdeken in handen gehad. Omdat langskomen in deze tijd een probleem is (en bij een webshop sowieso wat lastiger) hebben we het op deze manier laten zien.

Inderdaad zijn veel paarden professionele slopers! Daarbij zijn ze hartstikke sterk, dus dat is een risico. Als het vaak gebeurt dan raden wij aan om een anti bite spray of iets dergelijks op de deken te spuiten. Als het echt te gek wordt dan zal de eigenaar van het paard zelf een keuze moeten maken over hoe het dan verder moet. Hetzij het paard (tijdelijk) apart zetten, de eczeem op een andere manier tegengaan etc etc. Het is altijd even uitzoeken wat het beste werkt!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:09

AtorkaAtorka schreef:
We hebben voor het mesje gekozen om te laten zien hoe sterk de stof is. Je snijdt het immers niet zo kapot en dat wilden we graag laten zien. Dit spreekt het meest tot de verbeelding naar onze mening. Veel mensen hebben nooit eerder een eczeemdeken in handen gehad. Omdat langskomen in deze tijd een probleem is (en bij een webshop sowieso wat lastiger) hebben we het op deze manier laten zien.

Inderdaad zijn veel paarden professionele slopers! Daarbij zijn ze hartstikke sterk, dus dat is een risico. Als het vaak gebeurt dan raden wij aan om een anti bite spray of iets dergelijks op de deken te spuiten. Als het echt te gek wordt dan zal de eigenaar van het paard zelf een keuze moeten maken over hoe het dan verder moet. Hetzij het paard (tijdelijk) apart zetten, de eczeem op een andere manier tegengaan etc etc. Het is altijd even uitzoeken wat het beste werkt!

Vanwege de sloopkwaliteiten van alleen al de grote kerel (het paard dat het deken nodig heeft) heb ik de afgelopen twee jaar geprobeerd om op alternatieve manieren de jeuk onder controle te houden. Niet volledig zonder resultaat, maar de zomermaanden bleven gewoon maanden in het teken van jeuk. Enige controle erover kon ik bereiken met heel frequent en stelselmatig smeren en sprayen. Maar dit was ook enorm arbeidsintensief (in de heftigste jeukperiode betekend het 3x tot 4x smeren per dag) en zal in de toekomst gewoonweg niet altijd lukken ivm werk.

Daarom heb ik dus juist besloten wel weer met een deken te gaan werken, en dan maar proberen te zorgen dat ze de deken heel laten. Nu is de grote kerel zn puberteit voorbij, en een stuk rustiger, dus ik hoop dat dat positief meewerkt. Maar er loopt een kleine donder bij. En apart zetten is geen optie want ik heb er juist twee zodat ze niet alleen zijn.

Overigens snap ik ook dat hoezeer je je best ook doet als fabrikant, helemaal sloop-proof krijg je de dekens toch niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:22

ik smeer die gespjes in met cribox.
hartstikke goed spul , dat vinden ze echt smerig!
ach er loopt er bij ons een speelgrage bij die presteerd het ook nog om bij mijn ruin dan de vliegenkap zo vast te pakken en te draaien dat die van mij dat ding verkeerd om op zijn hoofd heeft en zowat niks ziet.
echt he, maar ik ga die van mij niet apart zetten hoor, niet nodig

atorka, je hebt daar stevige dekens, dat is absoluut waar.

Y_Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:11

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Zoals waarschijnlijk zovelen lijkt mijn Fries last te hebben van mok. Korstjes in de kootholtes. Ze stampt niet. Om een beter beeld te krijgen van wat ze nou precies last heeft vandaag de benen gewassen. Nu kwamen hierbij allemaal stukjes vrij uit de sokken die normaal gesproken hard zijn, en nu na het nat worden heel zacht werden.

Iemand enig idee wat dit is? Iemand zei me roos, al heb ik daar mijn twijfels bij. Ik wil het liefst even wachten met het bellen van de dierenarts gezien de Corona omstandigheden. Ook omdat ze er geen last van lijkt te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:41

Zo via de pc vind ik het toch altijd lastig om iets te zeggen over wat het zou zijn en of je er de DA voor moet bellen. Maar als je paard geen signalen vertoond van pijn of ongemak dan is dat in ieder geval al een positief teken. Is het misschien mogelijk om, als je toch even de DA's mening wilt weten maar niet meteen een fysieke afspraak wilt plannen, dat je de foto per mail met ze deelt zodat er eerst even op afstand meegekeken kan worden?

En vanuit persoonlijke ervaring: de mijne heeft dit beeld eigenlijk standaard aan het einde van de winter. Hij heeft nu 2 keer wel echt wat mok gehad, hoewel dat beide keren dan juist weer in de herfst was. Maar in het voorjaar blijft het bij schilfers en korsten die ik eruit borstel zodra het droger is buiten. Het jeukt bij hem soms een beetje, dan kriebel ik er wat extra vaak aan. Tot nu toe is het altijd zo gegaan dat wanneer de weides weer droog zijn, de korstjes en schilfers er door mij uitgeborsteld worden en het na twee weken zo goed als verdwenen is.

De eerste keer had ik overigens ook mn DA erbij gehaald omdat ik er wat onzeker over was. Die heeft het toen bekeken en geadviseerd de dichtbehaarde stukken wat korter te houden zodat er meer lucht bij kon komen en het makkelijker kon drogen. Echter heb ik ook wel uit andere hoeken begrepen dat je juist bij de kootholte moet oppassen met het weghalen van haren omdat ze juist zouden beschermen tegen vocht. Ik heb de sokken na die ene keer ook nooit meer bijgewerkt. Nu heeft de mijne (kruising met fries bloed) maar een heel klein beetje sokjes, niet vergelijkbaar met volle sokjes bij de jouwe. Dus tjah, wat is wijsheid, vooral goed naar je paard blijven kijken.

Bij mijn paard schrik ik dus niet meer van schilfers aan het einde van de winter, omdat we elk jaar hetzelfde patroon volgen en het eigenlijk nooit echt ontwikkeld tot iets ernstigs. Maar dat is ook maar 1 persoonlijke ervaring van de vele die er zijn. En elk paard is ook weer anders, met andere gevoeligheden of kwetsbaarheden.

Ben ook wel benieuwd naar wat anderen hierin herkennen en mijn regel is altijd; blijf ik twijfelen, dan kan ik altijd op zn minst even telefonisch met de DA overleggen, en zien we dan wel of er meer nodig is of dat we het even aankijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:25

Lijkt toch mijt...

Mijn ruin heeft het soms ook. Ziet er exact hetzelfde uit.
Hij stampt ook niet.

Ik gebruik een parasietenshampoo voor huisdieren.
Die is wat milder maar werkt goed

Y_Jong schreef:
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Zoals waarschijnlijk zovelen lijkt mijn Fries last te hebben van mok. Korstjes in de kootholtes. Ze stampt niet. Om een beter beeld te krijgen van wat ze nou precies last heeft vandaag de benen gewassen. Nu kwamen hierbij allemaal stukjes vrij uit de sokken die normaal gesproken hard zijn, en nu na het nat worden heel zacht werden.

Iemand enig idee wat dit is? Iemand zei me roos, al heb ik daar mijn twijfels bij. Ik wil het liefst even wachten met het bellen van de dierenarts gezien de Corona omstandigheden. Ook omdat ze er geen last van lijkt te hebben.
[ [url=m/PwrVwl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zkp9rn.jpg]Afbeelding[/url] ]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:31

Bij mijn tinkermerrie is het gewoon teveel huidvet/ talg wat zich op hoopt.
Wassen kan niet.is ze bang voor.
Ik kam het er af en toe uit met antiklit. En verder laat ik het met rust.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:35

Wie kan mij op weg helpen met tips over wietolie?
Even wat achtergrondinformatie.. Dit is voor mij het tweede seizoen met mijn eczeempaard (bij aan koop wist ik niet dat ze dit heeft). Vorig jaar had ik nog hoop dat het was anders was dan eczeem, nu maar alles ingezet:
- op tijd begonnen met OerBalans
- op tijd eczeemdeken op
- niet op het gras
- hooi ipv kuil
- cortolone prik (eerder besproken in dit topic, doe ik niet weer)
- ik spray de huid in met klitwortel en paard met veerust
Bovenstaande deed ik vorig jaar nog niet (behalve vliegenspray en huid insmeren) en toch is ze al weer behoorlijk aan het jeuken. Daar baal ik van, want ik had gehoopt dat in ieder geval iets van bovenstaande zou helpen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het zou zijn zonder al deze dingen, maar ok. Volgende stap is wietolie en Derfen. Wat betreft de wietolie, waar kan ik dit het beste kopen? Wie kan mij hier wat over vertellen? Bedankt alvast!

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:34

Ik gebruik al langer dan een half jaar, huid vitaal van voermeesters voor mijn paard met zomereczeem. Zijn er hier meer die dit voeren? En wat zijn de ervaringen? Nog steeds dagelijks buiten op paddock met onbeperkt hooi. Vanaf deze week dagelijks uurtje in het gras. Wel nu pas de eerste jeuk gezien... Zie s'avonds op stal alweer mugjes vervelend zijn. Dus toch nu maar weer deken op. Merk dat het nu beter en later is dan normaal. Doe minder eraan maar ook minder last lijkt het wel. Of het van het voer komt? Heb afgelopen maanden wel lijnzaad olie over voer gedaan en of gebroken lijnzaad. Ook afgelopen wintermaanden elke avond portie wortelen gevoerd. En een handje care 4 life.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:37

MarliesV schreef:
Ik heb de Derfen clear, omdat de 'gewone' bruin blijft op een licht paard. Wat ik mij kan herinneren is het doorzichtig bruin, maar dat is wat jaren geleden.

Hier werkt de Derfen een dag of 2/3 afhankelijk van hoeveel ze zweten. Alleen onder de deken kan ik prima 3 dagen of langer wachten met opnieuw smeren. Als ik tussendoor rij oid en ze dus afspuit, moet ik opnieuw.

Dank je Marlies. Gebruikte je naast de Derfen ook nog een eczeemdeken of was smeren met Derfen voldoende? Wat ik nu aan het uitproberen ben stinkt zodanig dat ze de behoefte momenteel ook niet hebben om bij elkaar in de manenkam te kauwen. Ik weet natuurlijk nog niet of het ook nog werkt als de mugjesdruk toeneemt. Ik probeer nog even door en dan laat ik hier wel weten wat voor mengsel ik gebruik.

Als het werkt is het in elk geval veel goedkoper dan Derfen.