[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:47

Oh bij Natas. Ja die heeft dus nooit iets op vooraad wat ik moet hebben, al meer gehad met voer via haar. Cavalor, niet op vooraad, Hippostar, niet op vooraad. Ben dr wel een beetje klaar mee eig. Haal mn voer nu bij de Welkoop, altijd op vooraad.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:01

Siersma schreef:
Hoezo nog een vitaminebrok? Ze krijgt ook gras en voordroog hoor.

Ik heb zelf mij paard lang te kort gedaan door te weinig bij te voeren - Haflinger net als die van jou - die altijd wat te zwaar leek en dus gaf ik bijna niets (een handje zoals jij) naast het ruwvoer.

Tot mijn schande heb ik moeten leren dat Paarden met Cushing of IR weliswaar voer nodig hebben dat laag is in suiker en koolhydraten maar ook wel voldoende vitaminen en mineralen moeten krijgen. Dat lukt niet met ruwvoer alleen. Een paard met cushing heeft zelfs meer behoefte aan o.a. e en magnesium dan normaal. Een vitaminebrok of balancer is ideaal omdat je geen onnodige calorieën geeft. Alternatief is een brokje of vitaminepoeder op maat laten maken voor je paard. Dat is eigenlijk de allerbeste oplossing, maar gaat alleen als je ruwvoer uit een constante bron hebt zodat je het kunt analyseren. Deze dame heeft daar specifiek voor Cushing paarden ervaring mee http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor ... sistentie/

N.b. als bovenstaande allemaal geen optie is dan is het ecir dieet wel iets wat je kunt doen / wat een richtlijn geeft over de minimale mineralen gift. http://ecirhorse.org/index.php/ddt-overview/ddt-diet

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:52

Vanaf wanneer begonnen jullie 'verbetering' te zien?
Mijn pony krijgt de medicatie nu anderhalve week en hij lijkt zo dun....
Kan dat door de medicatie komen?
Geven jullie nu meer eten met de medicatie?

Morgen komt de da nog eens naar zijn longen luisteren (hij heeft waarschijnlijk ook stofallergie) dan vraag ik hoe zij hem er uit vindt zien (te dun?)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:19

Duurt wel een paar maanden voordat je goed verbetering kan zien.
Dat te dunne komt door de Cushing hoogstwaarschijnlijk.
Hoe oud is je paard en wat voer je?
De mijne is op het moment ook te dus terwijl hij 24/7 op gras staat. Ik voer nu een kilo grasbrok en een kilo seniorenslobber op advies van de da bij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:19

Een algemene vraag over het opbouwen van de prascend. Als je paard het goed doet op 1/2 pil waarom bouw je dan eigenlijk verder op naar hele pil?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:29

Mijn paard had ook last van dunne mest maar sinds hij slobber krijgt van masters horsebroxx Senior is dat over.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:51

mijn shet krijgt al een paar jaar die medicatie Pracend, de dierenarts zei me toen 1/2 tabletje te geven. Dat is een paar jaar goed gegaan, maar nu begon ze treurig/droevig te kijken, en heb ik de dosering verhoogd ( met telefonisch advies met de dierenarts ) naar 1 tablet. Maar als ik de dosering in de uitleg lees, is dat de dosering voor een paard van 500 kg, wat mijn shet nu krijgt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:04

Ik zag na 3 weken de mist uit Britta's hoofd wegtrekken.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:09

De prascend remt de groei van de tumor niet. Alleen de bijwerkingen, oa ongecontroleerde cortisolafgifte, worden gestopt. Maar naarmate het paard ouder word heeft de tumor tijd om te groeien en heb je dus steeds meer medicatie nodig om de effecten van de tumor de kop in te drukken.
Gewicht van het paard is slechts een gok voor de startdosis.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:06

Maar er zijn ook paarden die het beter doen op een halve en voor wie een hele teveel kan zijn? (heb een cushing paard en vraag me af hoe dit zit)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:09

Denk dat hij wel genoeg te eten krijgt. Mag 2/4 uur in de wei en krijgt iedere 2-3 uur hooi (zeker 3 kilo wat voorzichtig gewicht mag) en heeft onbeperkt stro. Weinig krachtvoeder, wel tarwezemelen met z'n vitaminepoeders en soms muesli met brokken voor paarden die hoefbevangen zijn.

Is dus alleen wat sloom, als ik hem meer dan 1/8e tablet geef.
Ik reageer nu even via mijn telefoon en zal morgen even op de andere reacties reageren, gaat nu wat moeilijker om een overzicht te krijgen (niet dat ik de verkeerde naam schrijf;-)

Ik las net dat Erik Laarakkers andere medicatie voorschrijft met minder bijwerkingen.
Iemand daar ervaring mee?
Zal ze deze week eens bellen en vragen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:20

Las je dat van Laarakkers toevallig op facebook in een artikel van de Paardendrogist?
Ik heb in de 7 jaar dat ik weet dat mijn paard Cushing heeft, er nog nooit van gehoord.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:25

Dizzy schreef:
Denk dat hij wel genoeg te eten krijgt. Mag 2/4 uur in de wei en krijgt iedere 2-3 uur hooi (zeker 3 kilo wat voorzichtig gewicht mag) en heeft onbeperkt stro. Weinig krachtvoeder, wel tarwezemelen met z'n vitaminepoeders en soms muesli met brokken voor paarden die hoefbevangen zijn.

Is dus alleen wat sloom, als ik hem meer dan 1/8e tablet geef.
Ik reageer nu even via mijn telefoon en zal morgen even op de andere reacties reageren, gaat nu wat moeilijker om een overzicht te krijgen (niet dat ik de verkeerde naam schrijf;-)

Ik las net dat Erik Laarakkers andere medicatie voorschrijft met minder bijwerkingen.
Iemand daar ervaring mee?
Zal ze deze week eens bellen en vragen.

Geen ervaring mee, maar wel interessant! Ik moet de 29ste heen met een andere pony, dus ga ik dat meteen vragen!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:00

Eric laarakker is bezig met iets te ontwikkelen om de behandeling van cushing paarden beter te krijgen. (Heb ik van hemzelf, niet ergens gelezen) Juist omdat paarden moeilijk in te stellen zijn op de prascend. Dierenartsen volgen het advies van de fabrikant, 1 tablet terwijl zoals hier ook blijkt de dosering niet zo makkelijk in te stellen is. Vandaar ook mijn vraag hier of er ook mensen zijn die niet doorgaan met ophogen als het paard het op minder ook goed doet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:07

Maar die medicijnen heeft hij dus nog niet? Anders ruil ik zo de prascent weer in. Zag er al tegenop om t te gaan gebruiken, juist vanwege al die bijwerkingen. Heb de prascent nog niet binnen, maar als er een alternatief is, dan ben ik zo om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:34

Ik heb nooit opgehoogd tot advies dosis. MiniMe heeft wel een periode op een halve tablet gestaan, maar dat heb ik zelfs verlaagd uiteindelijk, omdat ze levenloos werd. Ik verhoogde wel standaard tijdelijk tijdens de SR, maar dat was vooral omdat ze heel gevoelig voor hb was.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:48

Fabster schreef:
Maar die medicijnen heeft hij dus nog niet? Anders ruil ik zo de prascent weer in. Zag er al tegenop om t te gaan gebruiken, juist vanwege al die bijwerkingen. Heb de prascent nog niet binnen, maar als er een alternatief is, dan ben ik zo om.

Hebben dan echt zoveel paarden last van langdurige bijwerkingen? Hier was een half tablet in het begin te veel, paard werd er depressief van. Al waren de PPID-symptomen wel weg. Na over te zijn gegaan op een kwart was het depressieve ook snel over. Ondertussen zijn we 2,5 jaar verder en krijgt ze een hele pil. Ze doet het er erg goed op en geen bijwerkingen. Andere paarden die ik ken met PPID hebben ook geen last van bijwerkingen door de prascend.

Eerlijk gezegd snap ik niet zo waarom mensen zo terughoudend zijn hier in dit topic met het geven van prascend. Het is in het begin even lastig om het paard op de juiste dosis in te stellen. De meeste paarden knappen echt van de medicatie op. Je geeft het natuurlijk niet zonder reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:55

Bijwerkingen zoals depressief gedrag of stoppen met eten ( noem nu alleen de meest voorkomende) komen eigenlijk bijna altijd voort, door het te hoog starten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:57

Maar dat kan je dus proberen te voorkomen door op te bouwen en als blijkt dat je te veel prascend geeft, minder te gaan geven.
Laatst bijgewerkt door Meert op 02-08-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:57

Mijn paard had weinig tot geen bijwerking en is ontzettend opgeknapt.
Enige bijwerking was het niet willen eten van brok/muesli, hij ging veel hooi eten dus heeft niks geleden.

Ik heb de ijzers eraf gehaald, liep voor nog op ijzers ivm een gat in de hoefwand wat maar niet overging. Is nu helemaal verdwenen maar hoelang duurt het ongeveer voordat hij niet meer gevoelig is op de steentjes? Is er nu sinds 2 weken pas af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:06

Mijn pony heeft er ook geen bijwerkingen aan gehad, maar ik ben dan ook wel begonnen met het rustig op te bouwen van 1/8e naar 1/4e, en daar heb ik hem heel lang op gehad (pony is een kleine shetlander) tot ik hem nu in het voorjaar heb opgebouwd naar 1/2e omdat hij gevoelig ging lopen en ik wil voorkomen dat hij bevangen raakt. Hij staat overigens gewoon bij de rest vd kudde in de wei en gaat nog steeds goed! Pas n het najaar/ de winter wil ik gaan kijken of hij terug kan naar 1/4e, en anders 1/3e.

Dit is helaas het enige medicijn dat bewezen werkt bij cushing, en mijn pony had met minimale waardes al enorm veel klachten, dus ik wil het niet eens proberen met andere alternatieve dingen waarbij gesuggereerd wordt dat het zou kunnen werken. Ik moet er niet aan denken hoe mijn pony het zou doen met hogere bloedwaardes, ik denk dat dat bij hem gelijk zou staan als niet-paardwaardig leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:09

Ja klopt als een bus meert. het hoeft niet zo te gaan natuurlijk, daar zijn ook genoeg voorbeelden van, maar als je dat wilt voorkomen zo veel mogelijk , dan doe je rustig aan opbouwen.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:50

Ik ga dit topic ook volgen! Bij mijn merrie van 21 is vandaag officieel Cushing vastgesteld. Ook mijn dierenarts schrijft Prascend voor. Ze wilde met 1 pilletje per dag beginnen, maar na dit topic gelezen te hebben ga ik gewoon starten met 1/4 pilletje. Bedankt voor alle info. Hopelijk slaat (ook hier) de medicatie aan!

Overigens staat ze nu van 8 tot 5 buiten en heeft ze een slowfeeder. Ze krijgt 3x per dag een handje Nature's best van Pavo ivm een laag suiker en melasse gehalte. Hier lees ik ook wat mensen die aangeven dat het wellicht te weinig is om zo krap te voeren?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:08

Meert schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet zo waarom mensen zo terughoudend zijn hier in dit topic met het geven van prascend. Het is in het begin even lastig om het paard op de juiste dosis in te stellen. De meeste paarden knappen echt van de medicatie op. Je geeft het natuurlijk niet zonder reden.

Zelf ben ik niet terughoudend maar vraag me af waarom we automatisch opbouwen naar 1 pil als bv een halve ook zn werk doet (of 1,5 of 2) Ik vind het opbouwen niet 'lastig' maar heel moeilijk omdat je snel te hoog zit en dan al je werk teniet doet. Er zijn genoeg paarden die het ondanks de prascend niet goed blijven doen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:22

We bedoelen met 'lastig' en 'moeilijk' hetzelfde, alleen net anders verwoord. In het begin is het zoeken naar de juiste dosis. Ik snap ook niet waarom er automatisch opgebouwd wordt naar 1 pil. Zeker in het begin hebben genoeg paarden voldoende aan minder. Hier eerst 3 maanden op een halve pil, wat te veel bleek te zijn. Daarna een jaar op een kwart, een half jaar op een halve, en nu staat ze alweer bijna een jaar op een hele pil. Dus helaas moet ik wel steeds meer gaan geven.

Natuurlijk zijn er ook paarden waarbij het ondanks het geven van prascend niet beter mee gaat of juist zelfs slechter. Maar dat is voor mij nog steeds geen reden om daarom geen prascend te gaan geven, omdat een paard mogelijk niet verbeterd door de medicatie. Dat is toch eerst iets wat je moet afwachten of het gaat helpen of niet.