Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:06

#Ymke#, kan je geen adres zoeken waar paarden voor een schappelijke prijs van hun pensioen kunnen genieten tot het niet meer gaat? Want mocht het dier echt veel pijn hebben, dan zou je dat wel zien denk ik, zeker aangezien ie het ohz zo duidelijk laat merken. Ik heb er niets op tegen als een paard met artrose ingeslapen wordt, maar ik vind het ook geen must. Want zeg nu zelf, als ieder mens met artrose en/of rugpijn euthanasie zou aanvragen, dan zou het hier maar leeg zijn op de wereld (en was ik er ook al een paar jaar niet meer).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:20

Ymke, al zou hij op het land geen pijn hebben, dood is helemaal niet erg en ik vind het erg begrijpelijk dat je niet maandelijks een bult geld in een grasmaaier stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:46

#Ymke# schreef:
Nog even ter verduidelijking, hij wordt ook niet "verkocht" want ik wil helemaal geen geld aan hem verdienen. Hij had allang weg kunnen zijn want heb best wat reacties gehad maar bij geen van allen had ik een fijn gevoel of sloot het aan bij hem. Hij gaat echt niet zomaar met iedereen mee.

Maar Joolien, zeg jij dat omdat je denkt dat het paard pijn heeft?

Jullie maken het nog lastiger. Ik ga morgen mijn dierenarts eens bellen om te vragen of ik daar aan pijnstillers kan komen.. :j

Als hij in rust ook pijn heeft, dan is het voor mij not done om er uberhaupt nog wat mee te doen. Dan zou ik m echt in laten slapen, ook al lijkt het of hij geen pijn heeft. Paarden zijn vluchtdieren, die laten niet snel pijn zien.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:47

Dat laatste maak het zien van pijn erg moeilijk. Als je het in vrijheid gaat zien is het vaak al wel 'ver'.

Moeilijke beslissing maar ik zou toch zo'n paard niet meer weg doen, je weet dan nooit wat er mee gebeurt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:06

Ik sluit me dan (helaas) aan bij de voorgangers. Zo'n paard moet je niet meer willen verkopen.
Zoek uit hoeveel pijn hij nu heeft en kijk of dat acceptabel is.... Zoniet dat ik afscheid van hem nemen en de eeuwige pijnloze weides gunnen.

Ik merk nu met mijn nieuwe paard dat ik van Calypso enorm veel geleerd heb en heel handig en eenvoudig dingen kan oplossen. Echt heel leuk om te merken is dat. Ik ben blij dat de hele ervaring en 10 jaar met Calypso al die positieve dingen gebracht hebben..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:32

Ymke, ook ik ga met mijn voorgangers mee. Als je hem niet meer zelf kunt bekostigen zou ik hem echt in laten slapen. Als hij naar iemand anders gaat heb je nooit garanties dat ze geen dingen met hem gaan doen die hij niet meer kan. Een paard heeft het niet door als hij een jaar te vroeg wordt ingeslapen, maar een dag te laat is vreselijk ( vind ik tenminste).
Het is hoe dan ook geen gezond paard, dus als je hem wel in laat slapen laat je echt geen gezond paard inslapen.
Je kan hem zeker een paar weken op zware pijnstillers zetten, maar soms hebben ze zoveel last dat zelfs dat niet voldoende is om verschil te merken, dus daar moet je je niet helemaal op verkijken. Het is vreselijk jammer als het niet meer gaat, maar naar een ander doen is naar mijn idee echt geen goede optie.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:40

Ook al zou je hem wel kunnen bekostigen maar wil je liever een paard voor de sport hebben, dan nog zou ik de keuze van inslapen geheel kunnen begrijpen.

Ik wil hier ook geen werkeloze grasmaaier hebben staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:42

Daar heb je ook gelijk in hoor, zo zie ik dat ook wel.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 03:31

Mijn IJslanderkruising heeft ook ks maar de veearts zei dat het in haar geval geen probleem was, ze had er geen pijn aan. We zijn nu 14 jaar verder sinds ze bij mij kwam wonen en heeft de prachtige leeftijd van 27 en rijdt nog steeds! Het kan dus wel, maar denk dat het eraan ligt waar het zit en hoe erg het is. Net een pijnlijke plek en het gaat niet lekker zitten denk ik.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 03:33

Wauw zo te lezen heb ik dan wel geluk gehad! Sterkte voor hen die dat niet hebben! Dat lijkt me heel zuur...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:11

Rowenah schreef:
Mijn IJslanderkruising heeft ook ks maar de veearts zei dat het in haar geval geen probleem was, ze had er geen pijn aan. We zijn nu 14 jaar verder sinds ze bij mij kwam wonen en heeft de prachtige leeftijd van 27 en rijdt nog steeds! Het kan dus wel, maar denk dat het eraan ligt waar het zit en hoe erg het is. Net een pijnlijke plek en het gaat niet lekker zitten denk ik.

Een vriendinnetje van mij heeft sinds haar 12e ofzo een pony van de manege gekocht. (nu 25)

van voor naar achter KS. maar die heeft er dus geen last van. <3 zo fijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:08

Het paard van Ymke heeft wel laten zien dat ie pijn heeft (en goed ook) en de DA's zijn van mening dat behandelen geen zin heeft. Als DA's al niet meer aan je willen verdienen, dan moet je maar van ze aannemen dat het echt een heilloze weg is.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:43

@ymke, ook ik zou het paard NIET verkopen!

Ik snap heel goed je gedachten, en ik zou het paard ook niet kunnen laten inslapen als hij zich nog goed zou voelen op de wei. (Pus.sy, I know)

Ik heb eventueel wel een redelijk goedkoop adresje in de eiffel. 175 eu per maand. dan krijgen ze echt een hemel op aarde.

Oook in groenekan zit een redelijk adress, daar kunnen ze geloof ikvoor minder staan. :)

dag ennacht op de wei is geloof ik 70 eu per maand.

wel heel rot hoor, mijn wereld storte echt in, maar geen haar op mijn hoofd dat ik haar had verkocht. (behalve aan kennissen waarvan je weet dat het ok is)

Ik heb nu toch zo'n gezeik. de verzekering heeft maar 1 iemand die haar rapport kan beoordelen. en die is pas volgende week donderdag weer terug van vakantie..
ze kan dus NIET ingeslapen worden maandag.. maar we hebben het verplaatst naar vrijdag..
Wordt ik gebeld door de kliniek dat ze een fout hebben gemaakt, en dat de meneer van de autopsie er niet is. (ik ga zondag op vakantie) en dat het dus maar na mijn vkantie moet, of dat ze het zonder mij ook wel kunnen. :? wat denken ze nou?

Toch wel even pissig geworden. ZIJ willen autopsie.. niet ik :S gaan ze ook nog eisen stellen terwijl alles gewoon geregelt was. ik baal zoo erg :n

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:10

Jeetje Femo, daar zit je ook niet op te wachten. Dat van die verzekering herken ik wel, heel idioot dat ze daar maar 1 persoon voor hebben. Bij Lou liep dat ook al niet soepeltjes, maar die kon gelukkig nog wel even rondlopen.
Is de jouwe zo beroerd dat je niet tot na je vakantie kan wachten of zitten er dan weer andere haken en ogen aan vast?
Hou je taai hoor, ik snap ook wel dat je met dit gedoe allemaal minder plezierig op vakantie gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:11

Oh dat is balen zeg, ze doen er idd wel heel makkelijk over :n

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:41

@jet, Ik wil het gewoon afsluiten voor mijn vakantie. anders staat ze daar maar zwaar op de metacam, 10 extra dagen te verpieteren op stal en in de paddock.. :( plus, in die vakantie kan ik het dan ook een beetje verwerken..

Ik moet zeggen dat ik erg veel heb aan jullie hoor! ikvind het fijn om met mensen te praten die het probleem kennen! :)

Ik heb nu tegen de kliniek gezegd dat ze het maar moeten regelen, en anders laat ik haar alsnog cremeren. dan kunnen zij geen autopsie meer uitvoeren.

ik ben altijd zoooo trouw naar de kliniek in utrecht en kom daar echt al jaren. vind het dan ook echt niet leuk hoe ze daar nu mee omgaan. maargoed, ze lopen daar vaak echt als kip zonder kop rond als het gaat om planning etc.

ze word hoe dan ook vrijdag ingeslapen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:43

Ik weet niet of ik het zo onduidelijk heb omschreven maar hij zou dus echt alleen weg gaan als ik zeker weet dat hij onbelast geen pijn heeft en op een adres komt waar er geen misbruik van hem gemaakt wordt. De dierenarts heeft gezegd dat hij op de wei acceptabel is. Ik ben dus gaan twijfelen door jullie verhalen en foto's. Omdat zijn foto's erger zijn dan sommige foto's die ik voorbij heb zien komen hier. Ik vind het enorm moeilijk om in te schatten wanneer zo'n dier pijn heeft, vooral ook omdat ik niet meer met hem werk. Paard op de wei is toch lastiger te beoordelen.

Femo, die bedragen betaal ik nu ook :j

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:47

@ymke, sorry, ik heb waarschijnlijk te snel gelezen! :o

Als je je paard dan op die manier een goed leven kan geven op de wei kan je dat overwegen. ik zou dan echt een rechtsgeldig contract opstellen. maargoed, of je iemand zover kan krijgen.. Is wel een moeilijke opgave...

enne, betaal jij 175? ik betaal 335 per maand voor 1 paard! : :oo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:03

Femo, ik snap heel goed hoe jij er in staat hoor, aan alle kanten! Toch denk ik dat de kliniek het niet zomaar zegt dat het vrijdag niet kan.
Lastig dat die verzekeringsarts op vakantie is, kan je niet toch nog vandaag bellen en erop aandringen dat je het eerder weet? Ik heb het ook wel eens voor elkaar gekregen dat het op dinsdag werd doorgegeven, misschien kan Utrecht wel woensdag of donderdag.
Als jij echt uit weet te leggen dat je paard niet kan wachten tot volgende week donderdag qua uitslag van hun? Misschien tref je net een ander aan de telefoon die wel met je mee wil en kan denken.

Ymke, ik zou hem toch proberen met zware pijnstillers op de wei te zetten. Als zijn gedrag dan wel verandert, kan je ervan uitgaan dat hij zonder pijnstillers pijn heeft op de wei. Zijn er anderen in je buurt die je paard niet dagelijks zien, maar die hem wel gezien hebben toen hij nog gezond was? Misschien zien die ook wel verschil, wat jij niet meer ziet doordat je hem dagelijks ziet.

Jullie allebei heel veel sterkte hoor!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:47

Femo, hij staat natuurlijk al 3 jaar op de wei dus hij staat nu ook op een pensioenwei met alleen een inloopstal. Toen hij nog gewoon in pension stond betaalde ik ook meer hoor :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:00

Ymke, in jouw geval zou ik de beslissing nog even uitstellen tot na je bevalling (gefeliciteerd trouwens!). Je weet maar nooit dat je beslissing hormonaal beïnvloed zou worden, en dat je er achteraf spijt van krijgt. Tenzij ie natuurlijk echt last heeft/krijgt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:12

hwn schreef:
Ymke, in jouw geval zou ik de beslissing nog even uitstellen tot na je bevalling (gefeliciteerd trouwens!). Je weet maar nooit dat je beslissing hormonaal beïnvloed zou worden, en dat je er achteraf spijt van krijgt. Tenzij ie natuurlijk echt last heeft/krijgt.

dat speelt ook mee (dankjewel :) ) . Ik ben inmiddels bezig met wat mensen en hoop er nu achter te kunnen komen of hij pijn heeft :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:20

#Ymke# schreef:
Ik weet niet of ik het zo onduidelijk heb omschreven maar hij zou dus echt alleen weg gaan als ik zeker weet dat hij onbelast geen pijn heeft en op een adres komt waar er geen misbruik van hem gemaakt wordt. De dierenarts heeft gezegd dat hij op de wei acceptabel is. Ik ben dus gaan twijfelen door jullie verhalen en foto's. Omdat zijn foto's erger zijn dan sommige foto's die ik voorbij heb zien komen hier. Ik vind het enorm moeilijk om in te schatten wanneer zo'n dier pijn heeft, vooral ook omdat ik niet meer met hem werk. Paard op de wei is toch lastiger te beoordelen.

Femo, die bedragen betaal ik nu ook :j

Ymke, het risico is gewoon groot dat je zo'n paard bij iemand zet, dat het alsnog fout gaat. Je hoort het te vaak. En wat heeft het paard eraan als hij staat te staan op een weide? Paarden hebben geen besef van tijd, of van een naderend einde, paarden leven in het moment.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:39

Ik durf dat soort uitspraken niet meer te doen. Keer op keer word er bewezen dat dieren heel anders denken en beleven dat de traditionele oude gedachten. :) vissen kunnen een intense band aangaan, en zelfs planten geven adequate reacties. Ook al is het risico groot, ik zou niet zomaar een dier laten gaan terwijl hij onbelast pijnvrij gelukkig zou kunnen zijn. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:41

femo schreef:
Ik durf dat soort uitspraken niet meer te doen. Keer op keer word er bewezen dat dieren heel anders denken en beleven dat de traditionele oude gedachten. :) vissen kunnen een intense band aangaan, en zelfs planten geven adequate reacties. Ook al is het risico groot, ik zou niet zomaar een dier laten gaan terwijl hij onbelast pijnvrij gelukkig zou kunnen zijn. :)

Ben ik met je eens. Zolang een dier onbelast pijnvrij op het land kan lopen. Dan mogen ze van mij gewoon blijven lopen en ben ik alleen maar blij dat ze nog leven. Dan mogen ze regelmatig mee voor een poetsbeurt en een wandelingetje aan de hand.
Sterker nog, ik zou er alles voor geven als dat met Calypso had gekund. Maar die had onbelast ook veel pijn en dan is het voor mij wel klaar.

Ik lees in dit topic(en ook in andere topics) regelmatig dat mensen een paard in laten slapen omdat het niet meer geschikt is om mee te kunnen rijden. Dat heb ik nooit begrepen.. Ik zet een vriendin toch ook niet aan de kant omdat ze bijvoorbeeld niet meer kan lopen?