[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:58

Jannepauli schreef:
Ik heb beide en het ruikt allebei hetzelfde :)

Bedankt, ik ga de creme eens proberen. De jeuk is hier nog niet hevig gelukkig, staat ook niet meer hele dagen op het land. :) Tevens heb ik Puur Culico meebesteld.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:14

Sushilla88 schreef:
@ opisop_shop: Ik ben eigenlijk opzoek naar een halsdeken voor op de wei. Zat al te denken of ik misschien zelf iets kon maken door zo'n paardenbeha (voor onder het deken tegen schuurplekken) en daar een lap aan vast te zetten. Ben alleen nog aan het nadenken hoe ik dat goed aan het halster kan vastzetten...

Zo'n paardenbeha heb je ook met hals/hoofd

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:16

ik ent gewoon elke jaar.
dit ook omdat het moet voor de wedstrijdjes die ik af en toe rij.
ik ben dit jaar begonnen met in de winter enten(maxi werd tot vorig jaar in de zomer geënt en aan haar merkte ik niets dat het jeuken erger werd of iets)

dit jaar nog weinig jeuk bij maxi.
iejoor wel iets meer vooral op zijn staart.
heeft nu een simpele vliegen deken op en helpt wel een klein beetje.
ze staan sinds afgelopen vrijdag 24-7 op de weides.
merk nog geen verschil.
wel was ik de paarde 1 keer per 2 weken. (indien echte jeuk of super warm weer wel is vaker)
en smeer ik om de 4 dagen bij maxi de manen en staart in met sweet itsh.
en smeer ik om de 4 dagen bij iejoor de staart in met befix.
en dit gaat tot nu toe goed.
maxi staat onder een pagony/bood deken, krijgt vandaag haar rambo weerop, en heeft een vliegen kap op
en iejoor dan alleen een vliegendeken.
dit word hopelijk dit jaar ook een rambo als het geld het toe laat of een leuke aanbieding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:03

chery schreef:
Hallo, ik heb een vraag aan de experts...
Ik heb een 2 jarige quarter hengstje die 6 weken terug de staartwortel kaal kreeg en wat kortere plukken in de manen en wat kalige huid. Iets korstjes.
De manen kan ik inkomen, hij staat in een groep hengsten dus die ravotten met elkaar. Ik heb alles gewassen toen met betadine en lekker vet gehouden.
Nu lopen ze sinds een week in de koppel in het land en de staartwortel is nog steeds kaal, met een paar DROGE korstjes. De huid is donker van kleur. Hij schuurt blijkbaar niet, want anders was het bloederig geweest en er staan 2 mega waterbakken in het land, dus hij kan schuren als hij wil.
Ik vraag me af, kan dit eczeem wezen, hij heeft ook wat kalige huid op de zijkant van zijn hoofd, zeg maar tussen oren en wangen in, deze huid ziet ook donker. Ik kan hem geen deken opdoen, mocht het eczeem wezen, want hij loopt in een koppel hengsten dus die deken is dan zo verscheurt. Wie weet misschien of het eczeem is of wat anders kan zijn...

Kan idd eczeem zijn.
Wanneer het dat wel is, dan is het kwelling om ze zonder deken te laten staan. Dan maar uit het koppel en een andere oplossing zoeken. Eczeempaarden die dusdanig schuren zonder deken laten staan, is imo echt geen optie.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:04

Mijn paard heeft op beide voorbenen wat wondjes, geen schilfers of dergelijke te zien,
dus ik vermoed dat ze hieraan bijt.

Vorig jaar had ze dit ook, dus nu link ik het aan zomereczeem...

Iemand een idee hoe je dit best kan voorkomen/genezen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:36

Chipieke is het aan het binnen been terhoogte van de knie?
Hier zitten bij mijn ponys vaak muggen en daar bijten de paarden dan naar.
Is hier ook, derfen helpt erg goed en anders spul voor tegen de vliegen.

Hier staan ze overigens zonder deken omdat ik denk dat ze die echt niet heel houden.
(Haf heeft hier in de winter al de bucas deken gescheurd omdat hij met zijn kont lekker tegen een boom wilde jeuken..) Met derfen en vliegenspul gaat het nog steeds perfect, zie ze af en toe schuren maar ze zijn nog steeds aan het verharen en manen groeien gelukkig nog steeds :)

Groter probleem is nu de zon, 2 verbrandde neusjes dus smeer elke dag sudocreme en de haf die akelig verbrand is heeft zijn zonnekapje weer aan het halster hangen. :\

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:37

chipieke schreef:
Mijn paard heeft op beide voorbenen wat wondjes, geen schilfers of dergelijke te zien,
dus ik vermoed dat ze hieraan bijt.

Vorig jaar had ze dit ook, dus nu link ik het aan zomereczeem...

Iemand een idee hoe je dit best kan voorkomen/genezen?

Misschien is het wel mijt ...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:40

ik zie geen schilfers of beestjes of dergelijke, enkel een wondje zal ik maar zeggen.

Het zit hem aan de binnenkant van de benen zo'n 5cm onder de knie.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:43

Als je last hebt van mijten op de benen dan begint het veelal met een wondje maar merk je de komende dagen dat het haar op de benen snel loslaat en er kale plekken ontstaan. Meestal zitten deze plekken aan de binnenkanten van de voorbenen.
Het kan natuurlijk ook een onschuldig wondje zijn van bv een muggenbeet of zo.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:44

Ik heb een vermoeden dat de Derfen hier wel helpt, ik heb de creme gekocht. Hij is nog wel iets onrustig op de staart en de manen, maar niet meer zo intensief aan de jeuk.
Ik ben nu zijn deken aan het uitwassen...bruin water komt er vanaf... :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:02

mijn pony heeft nu kale plekken op zijn rug, kan dit ook van de eczeem zijn? Hij bijt daar wel steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:33

Met mijten gaan ze ook veel stampen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:41

Hier onze lichte eczemer vandaag ook met derfen gedaan, 2,5 jr bij ons en bijna geen last maar bij vorige eigenaar wel erg veel.
Deken wacht ik nog even af, maar als ze blijft schuren gaat die op.
Onder manen paar plekjes, bij staart wel jeuken maar niet stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:45

kevje06 schreef:
Hier onze lichte eczemer vandaag ook met derfen gedaan, 2,5 jr bij ons en bijna geen last maar bij vorige eigenaar wel erg veel.
Deken wacht ik nog even af, maar als ze blijft schuren gaat die op.
Onder manen paar plekjes, bij staart wel jeuken maar niet stuk.

Mag ik vragen waarom je wacht met een deken?
Ik probeer het schuren juist voor te blijven met een deken. Vorig jaar had ik ook wat langer gewacht, maar als ze eenmaal jeuk hebben is het eigenlijk te laat, dan zit het al in het systeem. Dit jaar, maar vroeg de deken op, om uberhaupt geen jeuk te laten krijgen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:01

omdat ik twijfel of het echt weer haar eczeem is, er jeuken er meerdere en heb ze daarom zaterdag ook al gewassen met neocidol op aanraden van de dierenarts.
en ik vind het zo warm met de deken om.
onze erge eczemer heeft wel haar deken op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:45

weet iemand of een eczemer ook jeuk kan krijgen op zijn rug door die mugjes? Mijn pony heeft nu kale plekken op zijn rug door bijten van de jeuk.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:40

Jeetje was een mugjes vanavond zeg.
Paardje had helaas erg veel last en ook erge jeuk.
Zat toen ik aankwam op de grond rondjes te draaien om zijn staart te schuren-O-

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:48

Woei de Rsih zit eindelijk goed zonder te schuren op haar boeg! Er zit nu een echt echt dik singelbontje omheen (klein stukje ervan dan) en sinds vandaag geen schuurplekken meer, overal zit weer mooi vacht op en de haren liggen mooi plat!

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:15

Ik ga dit even volgen, wellicht haal ik hier tips weg voor de toekomst.
Net even wezen kijken bij onze twee shetlanders, ze zijn pas sinds vrijdag bij ons. Eén van de twee was flink aan het schuren tegen de rand van de inloopstal aan. Ik zag een kaal plekje op haar hals, onder haar manen. Plukje haar weg door het schuren? Ze schuurt ook haar staart.
Ze is ontwormt voor we haar ophaalden.

Het kan natuurlijk ook 'gewoon' jeuk zijn door het ineens warmere weer. Ze stond op stal toen we haar ophaalden en daar had ze ook geschuurd, want haar staart was toen wat rafelig aan de bovenkant.
Er is geen zomerexceem bekend, volgens de vorige eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:22

kevje06 schreef:
omdat ik twijfel of het echt weer haar eczeem is, er jeuken er meerdere en heb ze daarom zaterdag ook al gewassen met neocidol op aanraden van de dierenarts.
en ik vind het zo warm met de deken om.
onze erge eczemer heeft wel haar deken op.

Als meerdere jeuken, hoeft het idd geen eczeem te zijn. We hadden hier vandaag 26 graden op de thermometer, mijn zwarte paard stond onder een rsih in de volle zon, maar zweette niet. Jeuk lijkt me ook weer erger dan warmte.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:29

Hier onder de QHP deken wel al aan het zweten.
Ben benieuwd hoe dat moet als het nog warmer gaat worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:36

Bregh was vandaag even enthousiast aan het schuren aan haar voerbak, dat spul van vorig jaar erop gesmeerd (dat van ik dacht phytronics? Van dat onderzoek waar je je toen voor in kon schrijven?) en haar manen gekamd gezien ze ook flink in de rui is. Dus even afwachten hoe ik haar morgenochtend tref. Vooral omdat ze nog nooit aan haar manen heeft geschuurd, het was altijd haar staart waar ik het aan kon zien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:37

Tal1977 schreef:
Net even wezen kijken bij onze twee shetlanders, ze zijn pas sinds vrijdag bij ons. Eén van de twee was flink aan het schuren tegen de rand van de inloopstal aan. Ik zag een kaal plekje op haar hals, onder haar manen. Plukje haar weg door het schuren? Ze schuurt ook haar staart.

Het kan natuurlijk ook 'gewoon' jeuk zijn door het ineens warmere weer. Ze stond op stal toen we haar ophaalden en daar had ze ook geschuurd, want haar staart was toen wat rafelig aan de bovenkant.

Pff ik het vaak genoeg mee gemaakt.. Onwijs betrouwbare mensen (denk je), maar mensen kunnen zo goed liegen. Ik zou dus niet teveel aan hun verhaal vasthouden en gewoon zelf uitzoeken of hij ZE of niet. Veel shetlanders jeuken sowieso doordat ze zoveel haar hebben en dus vaak wat meer last van schilfertjes. Ik weet niet of hij nog in zijn wintervacht zit? Dat kan ook een oorzaak zijn.. Een keertje goed wassen kan al wat helpen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:38

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:50

ZusJacobs schreef:
Tal1977 schreef:

Pff ik het vaak genoeg mee gemaakt.. Onwijs betrouwbare mensen (denk je), maar mensen kunnen zo goed liegen. Ik zou dus niet teveel aan hun verhaal vasthouden en gewoon zelf uitzoeken of hij ZE of niet. Veel shetlanders jeuken sowieso doordat ze zoveel haar hebben en dus vaak wat meer last van schilfertjes. Ik weet niet of hij nog in zijn wintervacht zit? Dat kan ook een oorzaak zijn.. Een keertje goed wassen kan al wat helpen.

We gaan het zeker zelf in de gaten houden en bekijken of het wel of niet zo is.
Waar kan ik het beste mee wassen?
Ze zitten inderdaad nog gedeeltelijk in de wintervacht. De afgelopen dagen al steeds flink gepoetst, maar vandaag was iedereen aan het werk en naar school, dus van poetsen is vandaag niets gekomen. Morgenochtend gaat mijn man ze even lekker borstelen.