Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:47

nou ik lees op andere site en als zo blijft doorgaan sorry maar zien ze me niet op de keuring hoor. zou wel jammer vinden want is iets waar ik toch elk jaar weer naar uit kijk. maar de voorzorgen die genomen worden die zijn wel duidelijk voor mij. die zeggen mij genoeg en wil geen paniek zaaien ff de link want weet niet of ik dat hier mag plakken:http://www.westerntoday.nl/nieuws/item/1566/rhino-virus-en-drha-show

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:48

Eens met Roos_s. Voorzichtigheid is prima, maar paniekvoetbal is nergens voor nodig.

Heb even met mijn dierenarts van de kliniek gebeld, ik mag volgende week gewoon komen met mijn shet, aangezien mijn paarden niet met andere in aanraking zijn geweest. Normaal zou ik voor de zekerheid wachten, maar pown moet bekapt worden en ik wil niet riskeren dat ze anders kreupel gaat lopen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:54

Ben vanavond nog gewoon naar les geweest op de rijvereniging, maar denk dat het toch verstandiger is om volgende week over te slaan. Ik ben benieuwd of er ondertussen al meer plaatsen/regio's bekend zijn waar het ook heerst.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:58

Met drachtige merries op stal zou ik ook extra voorzichtig zijn hoor! Maar dat moet je altijd zijn. Rhino virus komt nl. Ieder jaar rond deze tijd meer voor...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:59

frangelica schreef:
nou ik lees op andere site en als zo blijft doorgaan sorry maar zien ze me niet op de keuring hoor. zou wel jammer vinden want is iets waar ik toch elk jaar weer naar uit kijk. maar de voorzorgen die genomen worden die zijn wel duidelijk voor mij. die zeggen mij genoeg en wil geen paniek zaaien ff de link want weet niet of ik dat hier mag plakken:http://www.westerntoday.nl/nieuws/item/1566/rhino-virus-en-drha-show

en wat heeft dit er nu weer mee te maken???
deze wedstrijd is in oirschot, ruim BUITEN het verdachte gebied.
ze zorgen voor extra maategelen voor mensen die WEL uit de regio komen.

ik ga naar deze wedstrijd, ik zit totaal niet in verdachte gebied en heb contact gehad met DA erover. mijn paard is altijd netjes geent.
als iedereen er verantwoord mee omgaat is er niks aan de hand.

kyrkelover

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:27

Ik had een vraag hier aan de mensen die ervaring hebben met rhino.
Stel de neurologische vorm van Rhino is al zo ver gevordert dat de paarden eigenlijk niet meer zelfstandig kunnen staan en dus in zo'n hangstellage moeten.
In hoe verre kunnen ze dan nog herstellen dat ze nog een dierwaardig bestaan hebben.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:43

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:43

Bij ons is de stal ook afgesloten (Otterloo) voor andere mensen dan eigenaren.
Ben er blij mee, vind het alleen gek dat ze het niet gelijk vorige week hebben gedaan, want zo veel is er niet veranderd.
Ja volgens stalgenoten zou het ook in ***/*** zijn, maar volgens mij klopt daar niets van.
De buren hebben de stallen geloof ik ook op slot.
Wat wel jammer is dat er behoorlijk wat paarden bij ons op stal staan (80) en ook een aantal paarden eigenaren werken met paarden en niet iedereen is even zorgvuldig met klanten afzeggen. Dus ik hoop maar dat deze maatregel gaat werken. Maarja in hoeverre heb je als pensioneigenaar invloed op wat je klanten buiten de stal om doen.... het is ook een stukje eigen verantwoording, jammer dat niet iedereen hem neemt!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-03-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsen verwijderd die niet bevestigd zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:47

Die van ons kon niet meer herstellen kyrkelover. Die ging zo snel achteruit had pijn was in paniek en hij gaf totaal op. Wilde niet meer eten, drinken etc.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:00

Roos_s schreef:
Met drachtige merries op stal zou ik ook extra voorzichtig zijn hoor! Maar dat moet je altijd zijn. Rhino virus komt nl. Ieder jaar rond deze tijd meer voor...

Idd :j Maar omdat nu ook de neurologische vorm zich geuit heeft op meerdere plaatsen is er veel meer paniek ineens.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:43

ik sta op stal in rhenen maar naar mijn weten is er in rhenen en ede nog niks aan de hand hoor. Wel zit onze stal uit voorzorg op slot, wat ik een goede maatregel vindt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:12

Dinxperlo zijn de lessen van de rijvereniging de Grensruiters stopgezet en Stal de Vlijt in Aalten is afgesloten. Zelf woon ik in IJzerlo, die heb ik niet genoemd!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-03-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:41

quarterH schreef:
frangelica schreef:

en wat heeft dit er nu weer mee te maken???
deze wedstrijd is in oirschot, ruim BUITEN het verdachte gebied.
ze zorgen voor extra maategelen voor mensen die WEL uit de regio komen.

ik ga naar deze wedstrijd, ik zit totaal niet in verdachte gebied en heb contact gehad met DA erover. mijn paard is altijd netjes geent.
als iedereen er verantwoord mee omgaat is er niks aan de hand.

Ik vind dat die wedstrijd gewoon door kan gaan. Ze hebben goede voorzorgsmaatregelen getroffen. Beter dan op menig KNHS wedstrijd waar je gewoon naartoe kan zonder ook maar enig bewijs af te moeten geven omtrent de gezondheid (ivm rhino) van je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:45

Precies, pure paniekzaaierij wat Frangelica doet.
Overigens staan er niet eens stallen bij Oirschot, dus echt complete onzin om te stellen dat daar Rhino is!
Hoe kan er nu Rhino zijn zonder paarden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:46

Vaak zijn drachtige merries al in oktober besmet, als ze weer naar binnen komen. Dan gebeurt er meestal niets. De abortus vindt meestal plaats tussen de 7e en 9e maand. Niet iedere abortus in deze periode is echter rhino. Uit ervaring weet ik hoe vervelend het is om de dupe te zijn van een heksenjacht.
Vorig jaar verwierp mijn merrie met 7,5 maand, uit onderzoek bleek dat het geen rhino was, maar ik kreeg wel dat etiket opgeplakt. Ik heb het in overleg met de da wel als rhino behandelt tot de negatieve uitslag binnen was. Box helemaal leeg gehaald en ontsmet.

De andere kant heb ik ook mee gemaakt. Ik was jaren terug op een wedstrijd, je moest door de stallen de bak in, iets waar je niet teveel bij nadenkt. Totdat er de dinsdag na de wedstrijd in de krant staat dat er rhino is, de neurologische variant. Maandag was de uitslag binnen gekomen en waren er ook paarden overleden. Onbegrijpelijk dat de manege eigenaar de wedstrijd door heeft laten gaan en alles heeft verzwegen. Op zo'n moment knijp je hem wel even.

Ik wil met dit verhaal alleen maar aangeven dat onterechte beschuldigingen mensen echt kunnen kwetsen, maar dat er ook staleigenaren zijn die doen of hun neus bloed

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:19

Eeffii schreef:
ik sta op stal in rhenen maar naar mijn weten is er in rhenen en ede nog niks aan de hand hoor. Wel zit onze stal uit voorzorg op slot, wat ik een goede maatregel vindt.

Dankje :)

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:51

mensen zaaien zelf al die paniek wij wonen in herwen er moegen gewoon uit voorzorg geen buitenstaanders op stal komen plus geen handels paarden.
en dit is alleen puur uit voor zorg!!
denk dat mensen veel zelf in de had hebben als je er op een goede verantwoorde manier mee omgaat in plaats van al dat geroddel zou al een hele hoop schelen!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:01

Sassy4barrel schreef:
cashlee schreef:
Ook ik heb een vraag naar aanleiding van de rhino, hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn paardje staat gestald in winssen, op een privestalling waar ik de enige pensionklant ben. Nu heb ik afgelopen zaterdag te horen gekregen dat ik helaas op zoek moet naar een andere stalling, met het verzoek zsm te verhuizen. Gelukkig komt mijn paard nu niet in contact met andere paarden en hebben we hier (nu) geen rhino. Het liefste zou ik nu ook zsm verhuizen en gaan rondkijken op andere stallen in de omgeving. Wanneer is het voor mij, maar vooral ook voor anderen veilig om meerdere stallen te bezichtigen? En natuurlijk om mijn paardje te gaan verhuizen? (mochten jullie nog tips hebben over stallingen in de buurt van Beuningen/wijchen/Nijmegen dan hoor ik deze graag via pb om niet te veel offtopic te gaan)

kun je m niet nog 2 maanden laten staan of een andere privestal in de buurt van winssen zoeken of bij een particulier thuis zo lang een stal huren ?

Nee helaas kan die niet nog 2 maanden daar blijven! Ze hadden het liefste dat ik voor 1 maart weg zou zijn! Heb ze uitgelegd dat dat sowieso al moeilijk is, en al helemaal nu rhino in de buurt heerst en er veel stallen uit voorzorg op slot zijn en nu dus niemand toe laten. Ik sta nu particulier gestald.. En helaas in winssen niks kunnen vinden wat binnen mijn budget valt verder. Gezien de incubatietijd, is het dan zo dat ik ongeveer over 1 a 2 weken stallen kan gaan bezichtigen? of schat ik dat verkeerd in?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:08

PB me even wat je voor een stal zoekt cashlee, ik heb bijna overal gestaan in Nijmegen en omgeving.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:10

Dat wordt lastig idd, de meeste stallen zijn nu vast wel voorzichtig met nieuwe paarden. Al lijkt me de kans dat jouw paard besmettelijk is zeer klein. Op mp staat trouwens ook regelmatig een advertentie voor een privestalling in Winssen. Heb je die al gezien?

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:14

capopjekop, op die stal sta ik nu maar moet ik dus weg.. Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat Charlie besmet is maar toch liever het zeker voor het onzekere!

Squawk, pb komt er aan, bedankt!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:38

Ze hebben van Hart van Nederland gefilmd bij de manege de Veerkracht, komt dit weekend op tv (zaterdag of zondag).
Kun je ook de paarden zien en hoe alles er daar nu aan toe gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:49

Roos_s schreef:
Vind dat er ook een hoop paniek gezaaid wordt! Ieder paard wat beetje anders is dan normaal wordt gelijk verdacht van rhino en als dit naar buiten komt doen de meest rare verhalen de ronde.. Natuurlijk is het oppassen en is het goed dat men voorzichtig is maar maak mekaar de kop niet gek....

helemaal mee eens!

pukkelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:07

xNicolx schreef:
Bij ons is de stal ook afgesloten (Otterloo) voor andere mensen dan eigenaren.
Ben er blij mee, vind het alleen gek dat ze het niet gelijk vorige week hebben gedaan, want zo veel is er niet veranderd.
Ja volgens stalgenoten zou het ook in ***/*** zijn, maar volgens mij klopt daar niets van.
De buren hebben de stallen geloof ik ook op slot.
Wat wel jammer is dat er behoorlijk wat paarden bij ons op stal staan (80) en ook een aantal paarden eigenaren werken met paarden en niet iedereen is even zorgvuldig met klanten afzeggen. Dus ik hoop maar dat deze maatregel gaat werken. Maarja in hoeverre heb je als pensioneigenaar invloed op wat je klanten buiten de stal om doen.... het is ook een stukje eigen verantwoording, jammer dat niet iedereen hem neemt!

Gelukkig dat de pensionhouder in ieder geval wel een stenge maatregel heeft getrofffen door de stalling te sluiten, en alle pensionklanten duidelijk in te lichten. Wat de klant daarmee doet is dan zijn/haar eigen verantwoordelijkheid naar het paard ,medeklanten , en staleigenaar toe. Ik neem aan dat ieder daar voorzichtig mee omgaat .

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:16

Dyonne schreef:
Weer worden er veel plaatsen genoemd waar mogelijk Rhino heerst zonder bevestigingen. Jullie kunnen dit melden bij de nieuwsredactie. Absoluut niet in dit topic om allerlei roddels te voorkomen![/mod]

sorry, :o , het was absoluut niet de bedoeling om onrust te zaaien.
Mijn boodschap was om zelf bij je eigen dierenarts in je regio, te informeren.