Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:55

Dat hoop ik ook fargo,geef hem een dikke knuffel :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 00:11

Had vandaag lijst gemaakt van wat whizz allemaal kreeg en daar was revalidatie arts van onder de indruk, de afwisseling en regelmaat waarmee hij eten krijgt.. Blij mee maar hoop toch ook dat ze nog daadwerkelijk nog wat te verbeteren hebben. De mueslie was in ieder geval een relatief zwak punt door suikers, maar hij moet ook energie e.a. binnenkrijgen. Ze ging er over denken en overleggen denk ik. Mocht op eigen verzoek (hij stond zo te bedelen) nog even naar buiten en mocht dan even kort grazen. Daarna terug op stal, hij is echt veel drukker en energieker dan vorige keer, loopt rondjes naar etensbak en deur om beiden aan me te vragen..
Het naar huis gaan kwam ook nog even ter sprake en ik gaf aan dat mijn man zaterdag een week naar japan is. Ze dacht even dat ik hem dan vooor het weekend al thuis wilde hebben... nee dus!! Door het ter sprake brengen van naar huis gaan en het eigenlijk al heel goed zijn van mijn voer werd ik ineens gestressd, wat valt er dan te verbeteren en zometeen moet ik het weer alleeeeen doen .. De bibbers en stress....

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:14

Super dat Whizz als een trein gaat *\o/*
Komt goed meis,jij kent hem als geen ander en je staat niet helemaal alleen hoor,als je man er niet is,je hebt ons ook nog hier :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 00:17

Dank je wel!! Dat helpt zeker _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ennnn ik vergeet helemaal te vermelden dat ie een hoopje mest had liggen, zo tussen de 10 en 15 ballen denk ik. Toch niet slecht op maar 1 kg hooi en 3 halve schepjes slobber op de dag - ze maken zijn stal ook vaak schoon dus misschien is er zelfs al wat meer geweest. Maar was blij dat het een hoopje was en niet wat losse ballen hier en daar (dat was gisteren meer).

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:31

haha wat kan je blij zijn met een hoop stront he....een ander denkt :? maar ik had het vanmiddag ook....
Dus *\o/* *\o/* *\o/*

en we kunnen anders ook nummers uitwisselen hoor,whappen we voor ondersteuning ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:23

Dat wordt dan wel sms-sen want ik heb nog geen smartphone ;-)
Vanmorgen eigen DA nog niet gesproken, via via werd er gesproken over mest en dat ie meer mocht eten ;-)
Had ik net een lijstje met vragen o.a. over het aanleveren van hooi of kuil ter analyse want wil weten of hij eigenlijk beter op hooi kan of misschien combi ivm zijn maag en de dunne darmen die dus structureel een beetje breder zijn (door inspanning) en hoe dat te ontzien en optimale werking te krijgen. Daar zat ik met mijn goede gedrag - toch maar even teruggebeld en vraag gesteld over het aanleveren van monster, wordt teruggebeld..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:02

Ik ben vast lastig want ben nog niet teruggebeld.. :o :o :o :o Dan vanmiddag mijn lijstje maar mee, maar dan zijn ze ook vaak nog druk genoeg..
Waarschijnlijk denken ze - het gaat toch goed??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:42

Geven jullie eigenlijk hooi of kuil aan jullie ex-koliek paarden?

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:07

Wat lastig dat ze niet terugbellen fargo, maar wel super dat hij al weer gemest heeft en hij meer voer krijgt.

Wij geven hooi, onze staleigenares is er ook heel stipt mee, gelukkig. Casu is er altijd al vrij gevoelig aan geweest, zodra het iets of wat natter voordroog is heeft ze meteen diarree.
Wij geven trouwens sinds een kleine 2 weken cavalor gastro 8 bij, ze had ineens weer zoveel last van haar maag, vermoedelijk door de dracht. Wat een topspul is dat, na 2 dagen een halve portie was ze al weer helemaal opgeknapt :)

Onze veearts had toen gezegd dat ze best op houtkrullen kon staan en enkel hooi gevoerd mocht krijgen.
Waarom is een combi goed als zijn darmen breder zijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:40

Ik zit maar hardop te denken hoor over een combi tussen kuil en hooi omdat hij nu al jaren kuil krijgt en misschien dat hij als hij alleen hooi krijgt hij daar dan sikkeneurig over zou doen dus dat je dan misschien toch voor het idee nog wel wat kuil zou geven..

Ik denk - stiekem - dat hooi eigenlijk beter zal zijn ook ivm zijn gevoelige maag en luchtzuigen. Maar ons kuil is wel heel mooi kuil en dat is wat er standaard gevoerd wordt.. maar we hebben wel hooi dus onmogelijk is het niet om op hooi over te stappen. Wel tegen een meerprijs overigens..

En als whizz zich niet lekker voelt bij virusje e.d. , dan laat ie zijn kuil liggen maar eet wel hooi - dat zegt natuurlijk ook al heel wat...
Zou dus graag het kuil laten onderzoeken en het hooi en gewoon meer definitieve duidelijkheid hebben.

Ik zal cavalor gastro 8 eens opzoeken!

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken
Als ik dit lees...

En over afwisselen hebben ze ook een stukje, niet echt wenselijk ..
http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... afwisselen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:38

Wij merken inderdaad ook wel dat ze sneller last heeft van haar maag als ze voordroog heeft gegeten. Bij ons op stal krijgen ze als voordroog die hippofourage maar onze staleigenares vond het ook beter dat we gewoon bij hooi blijven.
Casu vindt voordroog ook lekkerder, maar gezondheid gaat toch voor op haar smaakpapillen :) Dan krijgt ze wel eens een worteltje voor de smaak ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 17:41

Yellomofoon schreef:
Wij merken inderdaad ook wel dat ze sneller last heeft van haar maag als ze voordroog heeft gegeten. Bij ons op stal krijgen ze als voordroog die hippofourage maar onze staleigenares vond het ook beter dat we gewoon bij hooi blijven.
Casu vindt voordroog ook lekkerder, maar gezondheid gaat toch voor op haar smaakpapillen :) Dan krijgt ze wel eens een worteltje voor de smaak ;)

Helemaal mee eens hoor en tegenwoordig hebben wij gelukkig wel standaard op stal hooi ter beschikking, dus het kan wel, het kost alleen even wat extra en wat meer moeite voor de stalbaas ;-) omdat hij met een baal kuil rondrijdt en uitdeelt, maar dat gaat dan vast wel goedkomen hoor. Goed ook om te horen dat jij echt wel verschil merkt als je toch kuil geeft ipv hooi. Thankx!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:28

Mijn merrie krijgt ook hooi. Zelf heeft ze liever kuilgras.
Ik heb bij de kliniek meegekregen dat hooi beter is.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:14

smsen is prima hoor fargo.... +:)+
later reactie,maar heb vandaag heftige begrafenis achter rug.....

Hier krijgen ze kuil en gewoon hooi,ze zijn gekker op kuil...maar hooi doen ze langer mee....en Wynn staat ook gewoon op stro en tot nu toe nergens ooit problemen mee gehad,maar nu is hij niet wat en wie hij moet zijn,een leek ziet het echt niet,ik nu al 2 dagen en gelukkig manlief nu ook....
Niet koliekerig,kan mijn vinger er niet op leggen maar ik neig naar gebit en dat kan problemen leveren qua verteren,dus ga actie ondernemen....... ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:32

Sterkte Sandra met de begrafenis, dat gaat je niet in je koude kleren zitten :(:) :(:) :(:) :(:) .
Ik heb een bestelformulier ingevuld bij wateenmijnpaard.nl en dan krijg je een doosje waarin je monsters kan aanbieden dus ga zowel kuil als hooi monster aanbieden. Langer eten is natuurlijk wel fijn, meer volume heb je vaak ook bij hooi. Gisteren staleigenaar even gesproken die zegt dat hooi vaker wel constanter en gelijker van kwaliteit is en je hebt "meer" voor het zelfde gewicht.
En dan weten we wat meer over eiwitten e.d. bij Whizz heb je nu natuurlijk te maken met het feit dat hij luchtzuiger is en gevoelige maag heeft en een wat verbrede dunne darm. Hmmm waarom zijn dingen niet gewoon eenduidig, dat zou het zoveel simpeler maken om keuzes te maken.
Sterkte met Wynn vervelend dat ie niet zichzelf is, dat laat je dan toch niet los he. Hoop dat je er snel achterkomt wat er is en het kunt oplossen! /3 /3 :(:) :(:)

Oh ja en nog een updateje van gisteren. Whizz heeft gisteren 2 kg hooi gehad en hij vond het ech nie genoeg nie ;-)
Had 2 kleine hoopjes gemest stond er op formulier. Heeft vanaf gisteren geen pijnstiller en antiobiotica meer, was wel iets rustiger dan dag ervoor maar zag er toch alert en goed uit. En stond maar bij zijn etensbak naar me te kijken en zijn koppie naar buiten door het ruifje te steken of er niet toch nog wat eten mocht volgen?? Lekker wel even zijn koppie geborsteld, vandaag even zijn manenborstel meenemen dan kan ik die ook even lekker doen, daar ontspant ie altijd van.
Hij had weer 3 x gelopen en 2 x wat mogen grazen net als dag ervoor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:42

Zo heb even mijn handtekening aangepast - voor Whizzemans, spreuk kwam ik op FB tegen en heb ik gedeeld en geliked.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:47

Heel mooie spreuk Fargo! Wat fijn dat hij zoveel eetlust heeft, en jammer van Wynn, ook ik hoop dat je snel vindt wat er aan de hand is Sandra!

Het valt me ook steeds op hoeveel beter de kliniek is waar Whizz staat dan waar Casu is geopereerd. Meer begeleiding zeg maar...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:08

Mooie spreuk he?
Ja ze zijn daar heel betrokken bij hoe hij het doet en echt teamwork volgens mij.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:34

Mooie spreuk zeg en zo waar _/-\o_

Ik vond Visdonk toen ook zo betrokken met Wynn en ons en zelfs erna op feestje thuis bij ons komen :j
en ook Utrecht de internist van Desert ( Mathijs Theelen) kan ik alleen maar super vinden,daar heb ik nog steeds mailcontact mee over updates Desert terwijl ze daar niet meer onder behandeling is,dus ja dat zijn zeker aanraders +:)+

Bedankt ladies,...WYnn is iig weer +:)+

Hoe ging het vandaag met Whizzyman fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 00:48

Een beetje dubbel... Vanmorgen niet gebeld omdat ik gisteren DA toch alleen indirect had gesproken. Vanmiddag gewoon langs gegaan. Eerst naar box gegaan en zijn staart en manen geborsteld, hij stond er prima bij. Er lag meer mest *\o/* Op een gegeven moment zag ik dat zijn rechtervoorvoet zonder ijzer stond. Dus ben even bij DA langsgegaan.. Hij staat zonder ijzer, is er wat gebeurd? Ja dat ijzer hebben wij er onder uitgehaald want hij liep vandaag kreupel en we hebben 20 minuten geleden een foto gemaakt om te kijken of hij bevangen is. Hij is niet bevangen, maar we doen er toch zometeen gips omheen en kijken hoe hij morgen is. Hij gaf aan dat het een beetje een platter voetje is. Duhh dat weet ik dat is zijn been dat altijd bijgesteld wordt - heeft hij peesblessure aan gehad en we zetten dat voetje altijd nog steiler neer. (Maar smid is een week overtijd en gepland voor vandaag en waar is mijn paard?? op de kliniek. ) Dus nog teruggelopen en verteld dat hij idd beetje onderuit staat maar dat smid dus gepland stond voor vandaag en dat hij wel ijzer nodig heeft om houding te corrigeren dus dat ze daar vanaf weten en rekening mee houden. Ze dachten ook nog aan hoefzweer.
De koliek gaat helemaal prima, hij eet goed, wond is netjes, hij mest meer dan genoeg (hoeraaaaaa) en is goed te spreken. Nog in zijn algemeenheid gehad over hooi en wat er nu in zijn algemeenheid gesproken het beste voor zijn maag was. Hooi. En wat er in zijn algemeenheid het beste zou zijn voor zijn dunne darm? Hooi. Okay fijn, toch goed om te weten dat over het algemeen genomen hooi het beste voor hem zou zijn (weer helemaal van het hooi afhankelijk natuurlijk). Ze hadden het er vanmorgen juist over gehad, want nu krijgt hij dus toch nog wel kuil. Vanaf morgen geven ze hem hooi zei hij want het was toch tegenstrijdig dat hij op kuil stond.. Kijk, zo komen we samen tot conclusies..

Hij gaf als laatste mee dat ik me vooral niet te veel zorgen moest maken :( ;( Nou dat is nog niet zo makkelijk als ze over mogelijke bevangenheid spreken. Maar goed, ze zitten er boven op heeft hij aangegeven en zoals gezegd: ik moest me niet te veel zorgen maken... Hmmm trying hard..

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:55

Hè bah Fargo! Gaat de koliek de goede kant op, komt de kreupelheid om de hoek kijken :-(
Ik zal duimen dat ook dat mee valt!!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:20

Ik zou graag hier ook mee willen praten! Mijn paard heeft dan geen operatie gehad maar heeft wel een koliekverleden.. Hij is in Maart een keer omgevallen in de wei, toen konden we niks vinden alleen had hij wat koliek. Maar ik dacht dat het dat niet kon zijn.. Daarna kreeg hij meerdere keren gaskoliek. En werden maagzweren ontdekt. In Juli heel erge gaskoliek gekregen, op de kliniek gestaan. Ging daarna weer super. Maagzweren waren behandeld en ook genezen. Maar 3 weken later helaas weer heel erge koliek. Na 1,5 dag was zijn darm over z'n miltnier bandje gegaan. Alles geprobeerd, hij was helemaal op. We besloten dat we hem zouden laten inslapen op aanraden van de veearts. Eenmaal op de kliniek aangekomen was z'n darm teruggeschoten. Waren we superblij mee, na een paar dagen op de kliniek weer terug thuis. Lekker weer gaan rijden enzo. Maar helaas was het dinsdag weer raak.. Weer gaskoliek. Terwijl hij alleen Hooi, lucerne en Sanequi colon krijgt. Eerst dachten ze aan verkeerde bacteriën in de darmen maar omdat hij hele mooie mest heeft is dit bijna niet mogelijk. De veearts denkt aan een verkleving in de darmen ontstaan door een ontsteking en gevormd littekenweefsel. We weten niet goed wat we moeten. De veearts zegt dat hij bang is dat het nooit over zal gaan. We kunnen het wel minderen door zijn hooi nat te maken en nog wat andere kleine dingetjes. Maar moet je een paard laten leven als je weet dat het nooit overgaat? Als je weet dat hij zoveel pijn heeft als hij last heeft? En dat is mijn twijfel.. Hij is pas 12 jaar..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:43

Tuurlijk mag je hier mee praten, welkom :(:) :(:)
Een kliniek kan een echo maar ook een scan? van de ingewanden van je paard maken volgens mij, daarop kunnen ze zien of er verklevingen zijn als het goed is. Dan zou je iets meer informatie hebben over de stand van zaken, je kunt natuurlijk niet altijd alles zien..
Geef je je paard al probiotica? Dat helpt namelijk heel erg tegen gaskoliek omdat de goede bacteriën in de dunne en met name dikke darm dan hulp krijgen om goed te functioneren en de slechte bacteriën hebben minder kans. Krijgt hij regelmatig beweging om de vertering te ondersteunen?
Wat een zorgen he? De mijne is pas 10 jaar.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:23

Wat lastig tico :(

Fargo, vind het opzich wel raar dat ze zomaar het ijzer eronderuit doen zonder overleg, maar goed. Ze zullen hem inderdaad wel goed in het oog houden. Weet je nu trouwens de oorzaak van zijn koliek?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 11:40

Yellomofoon schreef:
Wat lastig tico :(

Fargo, vind het opzich wel raar dat ze zomaar het ijzer eronderuit doen zonder overleg, maar goed. Ze zullen hem inderdaad wel goed in het oog houden. Weet je nu trouwens de oorzaak van zijn koliek?

Door opgassen en daardoor draaien van zijn dunne darm tot een kluwen. En omdat zijn dunne darm al wat dikker is door het harde werken heeft ie minder ruimte om op te gassen e.d. :-(
Dus kijken hoe we het zijn maag en dunne darm en daarmee ook zijn dikke darm makkelijker kunnen maken zodat er geen suikers overblijven voor de dikke darm waar die eigenlijk niet geschikt voor is en dan dus extra gas gaat produceren. Optimaliseren van rantsoen dus. Aan de andere kant "doet alles het wel voor hem" want anders was hij veel magerder geweest. Dus hij functioneert er wel mee, maar we willen dit soort dingen natuurlijk voorkomen.