EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:08

Hier gaat het herstel prima. Stinkt een uur in de wind :')
Maar verder loopt ie er prima bij.

Hoe gaat het bij de rest ?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:14

Ja, wat een lucht he _O-
Hier gaat het ok!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:12

Nou, ponybeest is vrijdag geholpen en heeft nog 4 snijtanden over.

De tandarts zei dat de tanden er niet typisch eotrh uitzagen. Snap er nu dus helemaal niks meer van. Tanden waren uiteraard wel slecht.

Pony eet nu al beter dan voorheen. Alleen brokken gaat moeizaam en hij probeert te grazen maar dat lukt hem nog niet. In plaats daarvan probeert hij het gras uit de grond te likken :+

Wel even in de gaten houden want heb uiteraard geen zin in een zandkoliek oid :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:32

Goh, dat jij ook een geval apart hebt is ook toevallig :+

Mijn paard heeft uiteindelijk toch echt wel 14 dagen last gehad van het trekken. Inmiddels gaat het heel goed en heb ik gister (dag 16) voor t eerst in z'n mond gekeken. Hij ruikt ook niet meer en het ziet er al netjes uit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:53

Ja echt hea :+ het is sowieso een apart geval haha.

Voordeel zou wel zijn dat omdst het er dus niet uitzag als eotrh de rest er waarschijnlijk niet meer uit hoeft. En als het er wel uit moet kan dat tijdens een normale gebits behandeling.

Ben wel benieuwd, hij heeft praatjes voor tien, vanmorgen de halve wei door gesleurd omdat meneer er van overtuigd was dat ik hem kwam vermoorden met metacam :') dacht even snel te zijn ahum.. Grapjas.

Fijn dat die van jou ook weer beter gaat! Denk ook verschillend per paard hoe snel ze er van opknappen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:18

Dat geldt voor mijn paard ook, dat de rest er of niet uit hoeft of op eigen locatie.

Gelukkig maar :)

Hahaha ja, de novacam vond die van mij ook niet grappig. Gelukkig at hij dat door zn slobber.

Vanaf het begin gaat eten hier wel goed. Dat deed hij eigenlijk allemaal al met zn lippen en kiezen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:27

Ik kom hier even binnen vallen, moet nog bijlezen/inlezen.
Overvalt me allemaal beetje.....
Ruin van 23, topfit, we rijden er nog echt mee enzo.
Bij controle in januari bleek kies los maar kwam er niet goed en geheel uit.
Ook twijfelde tandarts sterk een de voortanden, vgl hem zeker eorth.
Paard net naar kliniek gebracht, morgen doen ze de kies, overmorgen de tanden.
Aan de hand van de foto's kijken hoeveel tanden eruit moeten.
Hoop dat het duidelijk beeld geeft want ik vind het nemen van beslissingen hierover erg lastig.
Wat als maar paar tanden eruit, hoe lang duurt meestal voor meer uit moeten?

En hoe vaak laat je het dan op foto zetten?
Is elke keer hele reis naar de kliniek!
Dit keer helemaal omdat paard voor half jaar op waddeneiland staat met kindlief.....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:14

Hoe snel dat gaat is helaas niets zinnigs over te zeggen, dit verschilt per paard.
Tussentijds kan je zelf controleren hoe het tandvlees zich houdt (bijv ontstekingen) en frequent een worteltest (hoe makkelijk bijt je paard een fatsoenlijke wortel door midden).

Ik liet mijn paard eerst elk kwartaal controleren, toen elk half jaar en daarna ongeveer een jaar. Wanneer ik zelf ook dacht dat het verergerde liet ik een dierenarts met mobiele rontgen komen om foto’s te maken en vanuit daar weer verder te gaan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:08

Vandaag zijn alle tanden eruit gehaald, als alles goed gaat halen we hem morgen op uit de kliniek.
Gisteren al afgebroken kies daar verwijderd, arme beest.....

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:45

Hey! Hoe gaat het met jullie paardjes?

Mijne gaat vrij goed. Zondag weer buitenrit gemaakt. Week ervoor was hij na 10 min leeg en hebben we maar iniminie rondje gedaan.

Zondag daarintegen :') moesten we even opnieuw de rem installeren...
Ben wel blij dattie zich weer goed voelt.

Gister is de fysio extra langs geweest om hem even te checken. Heb ik wel goed aan gedaan want hij zat behoorlijk vast aan de voorkant. Logisch ook met dat getrek aan z'n mond en de pijn.

Kunnen we nu weer lekker opbouwen. Deadline is eind april een weekje strand *\o/*

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:29

Hier gaat het ook goed.

Toevallig was gister de alles in 1 bij mij (da, osteo, chiro, dry needling en acupunctuur). Paard zat met name bij zn rechterkaak, hals en schouder erg vast. Dit resulteerde erin dat hij zijn rechtervoet niet langer dan 2 sec kon geven. Hij heeft nog nooit zo vast gezeten en had er echt erg last van. Had overigens ook nooit gedacht dat het vanuit de kaak kwam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:49

Jemig, dat is best heftig...dat het trekken zo'n invloed kan hebben he.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:47

Met onze oude ruin gaat het goed!
Hij eet goed, is blij, vrolijk, en is gisteren v eerst met dochter blokje om.
Zonder bit natuurlijk
Dus het remmen na galop duurde wat langer zei ze....
Heerlijk dat hij er zin in had!

Hoelang duurde het stinken bij jullie?
Het is al veel beter maar als je er valkbij staat ruik je het nog wrl

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:33

Elisa2 schreef:
Jemig, dat is best heftig...dat het trekken zo'n invloed kan hebben he.

Vond ik ook. Nu gaat mijn paard altijd snel door sedatie, zat het veel te vast nog en probeerde hij aan het eind omhoog te komen. Dus dat zal het ook intensiever gemaakt hebben.

Het stinken duurde hier twee weken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:03

Symke schreef:
Zonder bit natuurlijk

Hier heeft het stinken echt wel een paar weken geduurd

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:47

Koekerus ik herken die van mij heel erg in jou paardje :')

Moest ook weer even herinnert worden dat ho ook echt ho is en dat ik tempo bepaal haha
Eerst ook bitloos maar dat werd gewoon beetje gevaarlijk zoveel zin had ie erin.

Qua stank was het na 2 weken wel over. Althans, dat denk ik. Corona gekregen 2 weken na de ingreep en daarna was m'n reuk verdwenen.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:13

Symke schreef:
Zonder bit natuurlijk

Mag ik vragen waarom jullie nu bitloos rijden?
Ik heb net te horen gekregen dat mijn shetlander ook wss EORTH heeft. Maar mijn grote vraag nu is dus kan ik er nog een bit in doen? Ik wil hem absoluut geen pijn doen en ik weer ook niet of hij het wel zou aangeven al zou die wel pijn hebben.....

Ik lees toch wel veel verhalen dat mensen over zijn gegaan op bitloos.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:53

@Biies ik kan niet voor Symke spreken, maar volgens mij is het paard van Symke net geopereerd. Na de operatie mag je paard even geen bit in vanwege de wonden, maar als het geheeld is mag je gewoon weer een bit in doen :j

EORTH zit meestal altijd in de snijtanden en daar zit het bit gelukkig niet

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:32

Ik had die van mij ook even bitloos, maar met z'n joligheid op dit moment is met bit net even wat veiliger. In principe zouden ze er geen last van moeten hebben als alles goed herstelt is.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:33

Idd wat Kidde zegt; hij mag zes weken geen bit in dus daar houden we ons aan
Weet niet of dat altijd zo is, bij onze ruin zijn er namelijk behalve al zijn snijtanden door de eorth ook nog twee kiezen verwijderd.
Misschien komt het geen bit daar ook van, heb ik niet gevraagd

Hahaha desi92 nee dan ruik je het ook niet meer idd!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:32

Ik snap het bedankt voor jullie antwoord! Ik vraag mij dus heel erg af of ik bij Curby het bit wel of niet in kan doen. Paarden lijden in stilte als het gaat om hun gebit heb ik net nog ergens gelezen. En waarom weigeren sommige paarden op een gegeven moment ook het bit met deze aandoening?

Ik ben gewoon echt heel erg benieuwd. Omdat ik Curby geen pijn wil doen en desnoods zou willen stoppen met mennen hiervoor.
Ik heb ook weer ergens gelezen dat als het tandvlees zeer doet het bit ook zeer doet ook al ligt het op een andere plek het duwt zeg maar wel de pijn door.

Wat is jullie mening daarover?

@symke wel fijn dat het bij jou achter de rug is! hopelijk voelt hij zich weer snel beter.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:36

Gooiske schreef:
Beetje domme opmerking van mij misschien, maar klinkt mij zeer bekend als paradontitus bij de mens!?

Dan is het inderdaad een kwestie van het gebit goed schoon houden, misschien een speciaal halster kopen die een paardetandarts ook gebruikt, zodat je overal goed bij kan?

Domme vragen bestaan niet.

Ik dacht dit ook. Blijkt dus helaas niet zo te zijn. Weer wat gekeerd.
Sterkte met je paard TS.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:44

Biies schreef:
Ik snap het bedankt voor jullie antwoord! Ik vraag mij dus heel erg af of ik bij Curby het bit wel of niet in kan doen. Paarden lijden in stilte als het gaat om hun gebit heb ik net nog ergens gelezen. En waarom weigeren sommige paarden op een gegeven moment ook het bit met deze aandoening?

Ik ben gewoon echt heel erg benieuwd. Omdat ik Curby geen pijn wil doen en desnoods zou willen stoppen met mennen hiervoor.
Ik heb ook weer ergens gelezen dat als het tandvlees zeer doet het bit ook zeer doet ook al ligt het op een andere plek het duwt zeg maar wel de pijn door.

@symke wel fijn dat het bij jou achter de rug is! hopelijk voelt hij zich weer snel beter.

Mijn paard ging door de pijn van de eotrh alleen nog maar op rechts kauwen met zijn kiezen. Rechtsboven waren er nog twee nog niet aangetaste tanden. Hierdoor heeft hij zijn linkerkaak dusdanig lang niet gebruikt dat de kauwspier daar zo goed als weg was.
Mijn paard was af en toe wat narrig, maar erg minimaal, hij was zo goed als zijn vrolijke zelf.

Sinds de bovenste snijtanden allemaal weg zijn gebruikt hij beide kaken weer om te kauwen.
Wel heb ik er een dagtaak aan om zijn atlas en hals los te houden na de eerste behandeling van de osteo/chiro.

Dus ja, ik geloof wek dat pijn in van de snijtanden er voor zorgt dat ze in de hele mond last krijgen.
Je komt er maar op 1 manier achter of je paard last heeft van het bit. Voor zover je er niet mee bekend bent kan je je verdiepen in ‘painface’ voor paarden of eens het boek ‘kalmerende signalen van paarden’.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:09

Biies schreef:

Ik begrijp dat je net de diagnose hebt gehad, zijn er ook al röntgenfoto van de tanden gemaakt?ik vind persoonlijk dat je bij EORTH wel moet ingrijpen door een operatie. Dan neem je ook de pijn weer weg. Ik heb een keer een paard van een stalgenoot gezien waarbij niet geopereerd werd en dat vond ik toch wel heelsneu eerlijk gezegd...

Maar ik weet niet wat jouw plan was om te gaan doen?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:27

Kidde schreef:
Biies schreef:

Ik begrijp dat je net de diagnose hebt gehad, zijn er ook al röntgenfoto van de tanden gemaakt?ik vind persoonlijk dat je bij EORTH wel moet ingrijpen door een operatie. Dan neem je ook de pijn weer weg. Ik heb een keer een paard van een stalgenoot gezien waarbij niet geopereerd werd en dat vond ik toch wel heelsneu eerlijk gezegd...

Maar ik weet niet wat jouw plan was om te gaan doen?

Dit klopt inderdaad. Wij hebben gister meteen zijn hooinetten in ieder geval weg gehaald(dus nu kan hij zijn hooi al los eten) en maandag komt de dierenarts bloedonderzoek doen en kijken of hij misschien PPID heeft omdat hij nog meer andere klachten heeft.

Daarna ben ik van plan röntgenfoto's te laten maken. Ik denk dat ik dan met de behandelende arts verder moet overleggen wat wij dan gaan doen.

Ik kan het maandag dus allemaal bespreken met de dierenarts maar ik ben gewoon heel benieuwd naar ervaringen van jullie met het rijden van een bit. Ik ben toch wel van plan dit niet te doen zolang hij pijn in zijn mond heeft.

@kidde kunnen ze de aangetaste tanden ook meteen verwijderen ook al zitten deze tanden nog niet los of het is in een begin stadium?