Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:08

HolyPope schreef:
_Apple_ schreef:
Lastig! Ik wil absoluut niet verkeerd overkomen, maar wat doe je als je aan het eind van je lijstje bent?
Ik vind je inzet voor je paard trouwens top! Als je merrie kon praten was ze je vast dankbaar geweest dat jij haar helpt.

Daar zijn al dingen over gezegd. En omdat je toch vakantie hebt kan je mooi het hele topic doorlezen...

Ik heb geen vakantie.... nog twee weken. Maar ik groeg het me af.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 00:41

Afbeelding

Afbeelding

Kleine Kyana update voor de volgers :-)

We grondwerken een klein beetje in stap,simpele oefeningetjes waarbij ze niet moeilijk hoeft te doen met haar achterhand. ( dit gaat nogal ongecoordineerd lijkt het wel).Voornamelijk weer een band opbouwen,heel fijn. :j
Verder bouwen we conditie op door buiten te wandelen,in de berm.Ze loopt gevoelig op het harde en kiest er zelf voor in de berm te lopen.
Aankomende week komt kerry weer en ik wil graag dat hij haar eens ziet bewegen.
Ik heb namelijk het idee dat ze weer achteruit gaat.

Ze is nog steeds erg schraal, ga ze nu bijvoeren met extra hooi,eventjes apart iedere dag om wat bij te eten.
Poetsen gaat goed,al is haar vacht erg 'vuil '.
Vergeleken met de rest zit er geen sprankje glans op.Kortom een dalletje waar we weer in beland zijn,het teren is nu op de momentjes van contact,zo ontzettend fijn.
Bijten bij mensen is momenteel over,al vermoed ik dat ze dit nog wel op de paddock doet aan de wondjes op haar borst te zien.

Ik heb veel schrik voor de winter,aankomende week eens even reeel overleggen,vermoedelijk ook met de dierenarts.Toch nog eens een kreupelheidsonderzoek misschien en vandaar verder borduren of spijkers met koppen slaan..... Eventueel kan kerry misschien helpen met trailerladen mocht er toch een ritje kliniek aan moeten komen.

*pieker modus uit,kan er niet van slapen dus vandaar even hersenspinsels op bokt delen ;-) bedankt hiervoor *

maikeltje

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:49

Staat jouw paard niet op de wei? Of staat daar niet genoeg gras dat je bij moet voeren met ruwvoer?
Nieuw kreupelheidsonderzoek kan geen kwaad denk ik. Als blijkt dat ze gewoon rad is dan kun je haar aan het werk zetten. Spieren kweken. Dat kan zo'n wereld van verschil maken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:27

zo op de foto lijkt ze wel goed op gewicht,maar is moeilijk te zien met een deken er op.
kan best zijn dat ze met wat extra hooi,ook wat extra vitamientjes krijgt en daardoor wel meer energie krijgt, ze moet het natuurlijk toch ergens vandaan halen als ze niet op gras komt :j
ben wel benieuwd hoe het straks gaat als kerry weer geweest is.
blijf het echt zo goed van je vinden dat je zoveel voor haar over hebt :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:44

Ze staat de avond en nacht op de weide (strook begrazing).Dag met hooi op de paddock.
Ze staat helaas met een groep die ik moet beperken qua grasopname ivm ex hb en eczeem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:44

wat rot dat het nu weer even iets minder goed gaat :(:)
Heb je ook een foto van haar zonder deken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:57

Ik zzal er een dezer dagen een maken geerke :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:32

vervelend dat het even minder gaat...
sterkte en hopen dat ze snel weer de goede kant op gaat!

kun je haar niet wat bijvoeren met senioren priores van subli?
dat is grotendeels op basis van bietenpulp, dus ruwvoer, er zitten niet heel veel suikers in en ze zetten er goed van aan...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 22:45

Kerry is vandaag langs geweest,ze loopt momenteel nog steeds minder.Hij kwam op een bepaalde plaats (rondom ribben/buik) en ze reageerde weer met het bijtgedrag.
Ik ga deze week met mijn dierenarts overleggen om nogmaals meest voor de hand liggende dingen uit te sluiten (wormen/maagzweer etc) echter verklaart dit haar lopen niet.
En voor een gastroscopie moet ze toch naar de kliniek,ik geloof niet dat er een da is die dit aan huis komt doen?
Beste zou zijn ze naar de kliniek doen vrees ik en ze binnenstebuiten keren.
Ik denk er nog eens even goed overna.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:45

http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/p ... ieuws.aspx

Toeval bestaat niet,ik keek voor info op de site van bovenstaande kliniek.
Ik heb een beknopte versie doorgemaild,een eerlijke mail denk ik en ik hoop niet dat hij erg schooierig overkomt echter het zou fijn zijn als Kyana misschien ergens interessant genoeg is voor dit onderzoek en de kosten een beetje gedrukt kunnen worden.(voor eventueel verder onderzoek).

* ik sla weer een beetje door geloof ik *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:25

ze is vast wel interresant genoeg,ben wel benieuwd of er na alles toch iets uit de maag naar voren gaat komen.
loop kyana op zachte grond beter dan op harde?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:59

timokyana schreef:
Kerry is vandaag langs geweest,ze loopt momenteel nog steeds minder.Hij kwam op een bepaalde plaats (rondom ribben/buik) en ze reageerde weer met het bijtgedrag.
Ik ga deze week met mijn dierenarts overleggen om nogmaals meest voor de hand liggende dingen uit te sluiten (wormen/maagzweer etc) echter verklaart dit haar lopen niet.
En voor een gastroscopie moet ze toch naar de kliniek,ik geloof niet dat er een da is die dit aan huis komt doen?
Beste zou zijn ze naar de kliniek doen vrees ik en ze binnenstebuiten keren.
Ik denk er nog eens even goed overna.

Ik heb al een poos niets gepost, wel steeds meegelezen maar ik wil je n.a.v. jouw bovenstaande post toch laten weten dat ik nog steeds van mening ben dat dit probleem m.n. uit de darmen komt en wel door 'schimmels'. Symptomen hiervan kunnen zijn: opgeblazen buik, pijn aan de buik en gevoeligheid op de gewrichten/spieren e.d. door een overschot aan afvalstoffen die deze schimmels veroorzaken en het lichaam niet goed kan verwerken.
Verder ben ik ook nog steeds van mening dat je in de reguliere geneeskunde hiermee niet verder komt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:56

Ik denk wèl dat je in de reguliere geneeskunde verder gaat komen...! Het daadwerkelijke probleem is alleen (nog) niet gevonden. ;-)
Ben benieuwd of je uitgenodigd gaat worden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:20

Ik duim voor je dat je uitgenodigd wordt! Al veel eerder in het topic heb ik je al eens aangeraden kontakt op te nemen met Maarten Boswinkel van Visdonk - en het geeft je in ieder geval een kans om maagzweren eventueel uit te sluiten.
Nu alleen maar hopen dat je inmiddels hard geoefend hebt met trailerladen!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:54

JP er zijn er zo veel die vanalles hebben gezegd, en uiteindelijk zal er heus een DA of iemand anders zijn die dezelfde richting opstuurt dat iemand hier in het topic ook gegeven heeft.

Visdonk is overigens al veel eerder gecontacteerd geweest door TS dus om daar nu op deze manier op in te gaan vind ik een beetje jammer.
TS doet alles voor haar paard maar het paard moet zelf ook willen. verder blijven de symptomen die deze merrie vertoond zoveel afwijkend van een ander beeld in maagzweren. wilt niet zeggen dat er geen maagzweer zou kunnen zijn, maar het vranderende en afwisselende karakter van de symptomen doen niet vermoeden dat de oorzaak van ALLE ellende een maagzweer is.

TS ik wens je via deze weg ook het allerbeste voor je merrie toe en ik hoop dat er een dag komt dat er duidelijkheid is voor jou en voor Kyana. :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 21:24

maarten is maandag pas terug met vakantie en zal dan contact opnemen.

@jannepauli : desnoods laat ik iemand komen om te oefenen met laden en spreek ik met visdonk af dat ze kan komen als ze erop staat,desnoods blijft ze een nachtje als het moet. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:22

ik hoop dat je er nu eens achter komt wat ze heeft :(:)
Een maagzweer weet ik niet,dit is een paard wat naar mijn idee voldoende ruwvoer krijgt en ook nog weidegang heeft.Maar alles kan natuurlijk.
Is haar schildklier weleens gecontroleerd?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:27

Het paard heeft sowieso geen normale afwijking van binnen, anders waren ze er allang achter geweest. Het is gewoon hopen dat een DA of wie dan ook even verder wil kijken dan naar (voor de hand...?) liggende afwijkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:20

Ga je bijna denken of het met jouw, ts, wel goed gaat. Je bent zo met haar bezig, zo bezorgd....dat het wellicht met jouw helemaal niet goed gaat en jouw merrie daar heel erg op reageert.

Ik herken de bezorgdheid, die had ik voor mijn paard, hij was op gegeven moment echt zielig...nu ik weet wat hem mankeert, het dus aflopende zaak is, ik dus sterk wil zijn en het lukt mij gelukkig als ik bij hem ben, hij is ook weer sterk en je merkt niets meer aan hem.....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:17

Voor het laden zou je Annemarie van de Toorn kunnen bellen die laden en brengen moeilijke paarden op de plaats van bestemming.
Verder vroeg ik me af of de klachten niet zijn gekomen na enten. Zag in het begin staan dat ze een heftige reaktie heeft gehad na een enting. Mijn paard heeft ook vage klachten gehad na een heftige reaktie op de influenza enting. Niet lekker in haar vel, vage buikklachten en mager ondanks dat ze goed at. Niet te vergelijken met de klachten van jouw paard maar ik weet dat er wel paarden bekent zijn die er echt ernstige en blijvende schade door hebben opgelopen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 21:51

@Russel, met mij gaat het ok hoor,de zorg voor twee honden,de overige paarden die gewoon hun normale zorg en training nodig hebben etc gaat ook allemaal door.Waar ik heel erg van kan genieten ;-)
Ik sta echt niet dagelijks naast Kyana te kijken van meisje wat ben je toch zielig.Voornamelijk laat ik haar eigenlijk met rust,het zijn de dagen dat ik ze poets,beweging wil geven etc dat het gevoel van bezorgdheid des te meer naar boven komt.Verder kan ik nog steeds erg van haar genieten hoor,gewoon hoe ze met de groep lekker op de weide loopt.Tuurlijk ben ik in mijn achterhoofd veel bezig met haar,maar dat blijf je toch houden denk ik.

Cam, annemarie zou inderdaad een optie zijn,echter ben ik geen voorstander van met hekken laden.Ik weet dat het anders kan bij Kyana.Voor nu oefenen we vooral met smallere dichte doorgangen en wat grondwerk om het vertrouwen wat hechter te krijgen.

Verder is Kyana inderdaad allergisch voor reguliere influenza enting,deze krijgt ze dan ook al jaren niet meer. (wel een ander hoor :-) )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:55

Morgen moet ik helaas met de aangelopen stalpoes richting dierenarts,ik ben bang voor een gebroken poot/heup.
Poes is een zwerver,echter iemand zal ze toch de nodige zorg moeten bieden.
Ik hoop mijn dierenarts daar te treffen (veearts) en dan wil ik even overleggen.
Kyana loopt niet meer goed mee met de groep,de rest draaft en galopeert samen als 1 geheel en kyana loopt er enkel in stap heel rustig achteraan.Ik weet niet wat de dierenarts zal willen,nogmaals een kreupelheidsonderzoek,bloedonderzoek, geen idee.
Verder wacht ik maarten uiteraard even af,al bekruipt me steeds vaker het gevoel dat dit niet meer goed gaat komen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:55

Hou nog even de moed er in TS (ook al begrijp ik je gevoel heel erg goed).
Hopelijk wordt je uitgenodigd en kom je weer een stapje verder...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:47

oei dat is jammer, net nu het zo goed ging toch weer nieuwe klachten...
hoop dat maarten snel beschikbaar is en jullie de onderzoekskosten deels vergoed krijgen.
ze is dan al binnen, is dat het niet zouden ze wellicht een echo van de overige organen kunnen maken, denk toch nog steeds dat er iets vergroot is in de buik waardoor ze en pijn heeft, en dit gedrag heeft om zichzelf te willen beschermen omdat ze weet dat ze de zwakkere uit de kudde is nu, en daarbij nu ook het langzame lopen... ze kan door iets niet meer uit de voeten klinkt het.
heb je haar al op laten voelen? ik had hier een paard met een blinde darm die vergroot was, dan worden alle organen aan de kant gedrukt. ook denk ik nog steeds aan een miltprobleem, een milt kan heel lang heel veel hebben totdat er iets gebeurd
in de praktijk een dier gehad met een milttumor, mensen wilde niet laten operenen daar het beestje al ooud was. heeft er een jaar mee gelopen voordat ze afscheid moesten nemen door de omvang, maar nooit is deze gaan bloeden.
ren zelf maar eens met steken in je zij door een opgezwollen milt een stuk, word je ook totaal niet vrolijk van :(

hoop echt dat er nu iets uit gaat komen, zolang in onzekerheid, steeds een beetje hoop en dan een mega diep dal is ook niks.
en dan ook nog de zorgen voor de honden en nu weer een poes... zit je echt niet mee.
sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:01

Ik heb vanmorgen mijn eigen dierenarts gebeld,hij is gelukkig heel eerlijk en zei dat hij bang is dat hij weinig zou kunnen betekenen voor haar.Desondanks komt hij morgenochtend toch nogmaals Kyana onderzoeken.
Hij stond volledig achter de echoscopie,al is het maar weer om iets uit te kunnen sluiten.

Verder heb ik een reactie terug gehad van Maarten waarin hij om alle gegevens vraagt,dit ga ik hem nu doormailen en ik zal vragen of beide dierenartsen contact willen maken samen.
Hierna zullen we telefonisch contact hebben.

Indien ze op de kliniek zou staan gaan we zeker door met zoeken,dan zijn we daar tenslotte geraakt.Alles of niets.....Of ze moeten heel duidelijk zijn en al zeker zijn dat ze niets voor haar kunnen betekenen waarvan ze beter word.Dan zal ik reeel ook inslapen overwegen en vragen of het mogelijk is sectie te plegen.