[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:38

mijn pony krijgt ook gewoon koeienkuil hoor, niks mis mee, wij voegen niks aan de kuil toe en wij laten het ook altijd iets langer op het land liggen als de meeste boeren, ik moet eerlijk zeggen dat wat ze nu krijgt is al goed droog zeg maar, alleen het voordeel is er zit geen stof in.

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:52

De mijne heeft sinds dinsdag juist wel weer wat hoest,maar nu met loskomend slijm.
Vooral na ff een drafje(longeren)komt het echt los.
De ventipulmin kuur was maandag klaar en toen heeft hij van de da 'pulmochron'gekregen.
Is op natuurlijke basis..

http://farnamhorse.eu/products/categori ... ulmochron/

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:06

hopelijk werkt het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:29

de hoest die weg was met ventipulmin,is weer terug.
al zit er nu af en toe wel wittig slijm bij...
maar weet niet of dat zo positief is..

zucht.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:06

Ik heb een shetland merrie van nu bijna 3 jaar.
Toen zij een maand oud was heeft zij acute longontsteking gehad de DA is er toen 4 dagen achter elkaar bijgeweest en heeft toen antibiotica gespoten(baytril) , prednisolon en de eerste dag kreeg ze ook furosemide (vochtafdrijver). Ik moest toen van het ergste uitgaan want de DA gaf haar weinig kans zo ziek was ze. Als ze was gaan liggen of als ik een half uur later bij haar was wezen kijken had ze niet meer geleefd maar zou ze verdronken zijn in haar eigen vocht. Maar na 2 dagen intensieve zorg knapte ze toch op. En na de 4 dagen kreeg ze nog een week lang sulfatrim orale pasta. Toen dat op was controle laten doen en alles was goed. Na 3 weken was ze ineens sloom en had ze weer koorts DA weer laten komen en ze had weer een longontsteking. Mijn DA heeft toen contact opgenomen met een paardenkliniek (dit meer vanwege haar jonge leeftijd) ze werd toen op 2 soorten antibiotica gezet 's morgens kreeg ze baytril oraal ingegeven en 's avonds kreeg ze sulfatrim. Na een week controle en helaas had ze toch longschade opgelopen. Het jaar daarop begon ze weer te hoesten zonder koorts op advies van de DA is ze toen 24/7 buiten gezet samen met een andere pony's. Toen ze 2½ jaar was is ze weer thuis gekomen toen de DA er een keer was voor een ander paard haar longen laten controleren. (Doordat ze gegroeit was en donkerder geworden was herkende de DA haar niet) Hij hoorde niets bijzonders en vroeg wat er aan de hand was of ze hoeste of wat. Toen ik zei dat dit het veulen was die toen longschade had opgelopen heeft hij haar nogmaals goed beluisterd maar hij kon niets meer horen haar longen waren helemaal schoon ze was er volledig overheen gegroeit.
Nu begon ze na de kerstdagen te kuchen dit even aangekeken maar omdat het niet overging en gezien haar verleden toch de DA laten komen. De longen waren schoon maar in de voorste luchtwegen zat een ontsteking. 7 dagen op de metacam en dan zou het over moeten zijn. Na 3 dagen metacam kreeg ze er ook snotneuzen bij. Al die tijd heeft ze geen koorts gehad. Na 6 dagen liet een stalgenoot de DA komen voor haar paarden Ze vroeg aan mij of de DA ook nog even bij die van mij moest kijken omdat die nog steeds een witte snotneus had( Er kwam een andere DA van die praktijk) Ze heeft mijn pony geheel nagekeken en de longen beluisterd deze waren nog steeds mooi schoon en ze vond het niet nodig om de pony op antibiotica te zetten voor een snotneus.
Ik mocht ook stoppen met de metacam want de kuch was weg.
Voor het andere paard moest ze even contact opnemen met de andere DA (die normaal altijd hier komt) over de juiste behandeling.
Ze vertelde toen ook dat ze nog bij mijn pony geweest was en dat die goed opgeknapt was alleen dat ze nu een snotneus had. Ze vertelde dat ze het niet nodig vond dat zij op de antibiotica ging. Maar daar was de andere DA het niet mee eens, hij vond het wel nodig gezien de achtergrond van deze pony. Ze is toen voor 5 dagen op de cubarmix gezet. Na 3 dagen was ook de snotneus over. Ze is nu 14 dagen overal vanaf maar nu vandaag heb ik haar toch weren horen kuchen. Ze heeft geen koorts en ook geen snotneus.
Ze krijgt als eten 2x daags een bekertje care4life van Pavo wat wortels en 3x daags een berg voordroog. Ze staat in een paddock met inloop stal.
Nu is mijn vraag hier kan ik haar een supplement geven voor de luchtwegen en wat adviseren jullie mij?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:45

Darcristal en karin :(:)
Balen zeg!
Een suPlement, er zijn er verschillende. Ik zou gewoon eens wat proberen.
Foenegriek is natuurlijk en niet zo duur. Altijd het proberen waard.
Die van mij kucht ook nog van tijd tot tijd, maar hij zit nog aan de ventipulpin.
Het is nu bijna op .
Darkcristal, wat zijn de woonomstandigheden van jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:48

Mijne staat in de nachten op stal...nouja,eigenlijk momenteel gewoon 18 uur per dag.
Wat ik wel erg lang vind.
Op rapsodie.
Krijgt natgemaakt hooi 4x daags,verder 1/2 schep care 4 life.
Binnenstal met buitenluik wat dag en nacht open staat.
Hij krijgt nu nog hoestsiroop.

De jouwe?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

O.k. Ja dat is wel lang op stal. Helaas heb je dat soms zelf niet in de hand. De mijne staat ook snachts op stal. Van half 5 tot smorgens 8 uur. Ook best lang. Al denk ik dat er paarden zijn die het slechter hebben. Ze hebben hier gelukkig nog niet 1 dag binnen gestaan. Maar waar ik me wel wat zirgen om maak is dat de stalhouder de buitenluiken nog dicht wil hebben omdat hij bang is van tocht. Hij staat ook naast de hooiopslag. De stal op zich is ook redelijk oud en er zal het nodige aan stof rondzweven. Het is er altijd relatief warm. Ik ga dat over die luiken eens bespreken. Ik vraag me af of er direkt veel tocht ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:13

Onze luiken bleven eerst ook dicht ivm bevriezen waterleiding.
Dankzij wat speurwerk en een tip hier op Bokt iets gevonden,verwarmingslint.
Nu blijven de luiken open.
De paarden komen wel élke dag buiten die 6 uur. zomers langer.
Ook met sneeuw,vorst,ijzel.

Misschien mijn hooi nog natter maken of voordroog aanschaffen...al heb ik nog een fikse voorraad hooi liggen,heb het nu te koop gezet.

Frisse lucht is wel belangrijk..ik weet niet of er echt luiken/deuren tegenover elkaar los staan bij jullie??
Anders heb je toch niet perse snel tocht?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:30

Ik weet niet wat ik van de diagnose COPD bij mijn tinker moet denken.
Hij stond 24/7 buiten, super hooi, kruiden voor luchtwegen, en toch bleef het bergafwaarts gaan.
Nu staat hij 's nachts op stal, op stro (wat niet echt bepaald stofvrij is), krijgt hij goed kuil, geen kruiden meer, en het hoesten is over. Gewoon helemaal weg. Niet eens een loopneus meer. Geen knijpen met de buik meer. Ademhaling nog wel iets verhoogd maar geen 60 per minuut meer zoals voorheen, eerder richting de helft daarvan.
Vandaag ben ik er maar weer eens op geklommen, en hij vloog er zo ongeveer vandoor, geen zware ademhaling, niks meer!
Ik vraag me af waar het dan wel door komt, dat hoesten, want ik vind dit zo vreemd. Die verhuizing heeft ze zeker goed gedaan, dat merk ik nu echt.
Misschien dat ik binnenkort toch nog een scopie laat maken, kijken hoe het er voor staat.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:45

Adrienna, dat is een resultaat wat je niet snel zou verwachten, maar wel fijn :j
Ik denk ook dat luiken aan 1 kant open niet zo veel kwaad kan. Maar stalhouder denkt er anders over. Ik ben nog relatief nieuw en heb in zijn ogen al vreemde ideeën over paarden houden en ben natuurlijk in zijn ogen een groentje. Mijn paard krijgt bijv. Hooi als basis en zij doen het al jaren anders. Lees veel brok, weinig hooi. In het begin was hij ook van mening dat ik mijn paard aan het vetmesten was. Het draait nu enigszins langzaam bij. Maar stapje voor stapje. Het is geen slechte man voor paarden, maar wel met wat vastgeroeste ideeën. Op zich werkt hij wel mee, maar ik moet niks forceren. Een buitenluik open in deze tijd zou voor mijn paard al veel verschil maken denk ik.
Wat is de tip met dat lint? Is dat duur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:57

Klinkt erg herkenbaar Bertine.

Geen idee of het duur was...het is lint wat je rond de leidingen aanbrengt en wat de leidingen verwarmt als de temperatuur beneden een bepaalde graad komt.
Daardoor bevriest de leiding niet.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:35

oke bokkers, misschien kunnen jullie eventjes mee denken.

de dierenarts heeft mijn hoestende pony predniselon voor geschreven, maar voor lange tijd, heb nu een kur voor een ruime maand!!!
mijn pony hoest namelijk echt heel ernstig!!
nu hou ik niet zo van medicijnen dus zou het liefst zo snel mogelijk eraf gaan..
ik heb geregeld dat er woensdag een homeopaat langs komt, normaal ben ik hier niet zo van maar het is het proberen waard!
ik heb haar verteld dat ze op de medicijnen staat en dat ik sinds gister mocht minderen met de doces..

nu heb ik sinds de dierenarts is geweest, nu 6 dagen geleden een aantal maatregelen genomen.
- hooi nat maken, half kuil voeren.. ( hooi nat maken deed ik nu al ongeveer een maand )
- haar op zaagsel gezet, dit zit nog wel een beetje in de probeer fase..
- haar stal deur, die grenst aan de buitenmuur.. zo lang mogelijk open, van 6 uur sochtends tot 22.00 uur savond...
- haar buitenstaan ben ik steeds langer aan maken, minimaal 4 uur op een dag, nu meestal zo'n 6 tot 8 uur..
- sinds het wat warmer is geworden heb ik 1 deken van haar af gehaald, staat nu onder een 300 grams deken, daarvoor lag er een 100 grams onderdeken onder.

sinds nu 2 dagen is het hoesten drastisch verminder, maar ik heb zoveel tegelijk gedaan, wat is nu de reden!!??
nu komt dus woensdag de homeopaat en dan zou er weer een hoop veranderen, het fijnst zou zijn dat ze van de predniselon af is zodat je zoiozo weet dat de reactie door haar middeltje komt..
maar ik durf haar er niet vanaf te halen, omdat voor de predniselon het zo ernstig was!
wat is handig?? en hoe pak ik dit verder aan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:38

Ik zou toch de da bellen en overleggen.
Zomaar stoppen met een middel(prednison)en dan overgaan op een totaal andere behandeling(homeopathie)vind ik niet slim.
Ik zou eerst dit afgewacht hebben en daarna eventueel de homeopaat erbij gehaald hebben,maargoed.

Overleg kan altijd en dan weet je wat je het beste doen kunt.
Verder gewoon doorgaan met hooi natmaken,luik open en naar buiten met je pony..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:29

dierenarts was heel simpel.

dit middel moet ik geven zodra het slecht gaat.
en als goed gaat mag ik stoppen..
anders zou me paard het hele jaar door op prednison lopen.

vandaar dat ik ben gaan zoeken naar een ander iets. homeopathie dus...
omdat de dierenarts het blijvend wilt geven.
dit kost veel geld. en daarbij is het niet goed voor een dier om altijd maar medicijnen moet slikken..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:33

Ik zou dan niet tig dingen opeens gaan veranderen. Pas dan eerst je stalmanagement aan en kijk hoe hij hierop reageert. Nu weet je straks niet waar het aan ligt waarom je paard wel of niet verbetert.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:36

Ik kom hier ook even binnen vallen, mijn paard is na een jaar sinds een weekje weer gaan hoesten. Vandaag komt de dierenarts langs. Ben benieuwd of er andere mensen zijn wiens paard ook rond deze periode weer zijn begonnen met hoesten. Verder is er niks aan hem te merken, hij is zo fit als een hoentje.

Prednison het hele jaar geven is wel heel heftig, het lijkt me dat je dat als dierenarts pas als laatste redmiddel doet. Ik zou de kuur wel afmaken als ik jou was maar daarna aankijken hoe het gaat. Je stal verbeteren om stof te verminderen is zelden slecht, ook zo met meer frisse lucht.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:55

Hallo, mijn paard heeft eigenlijk de hele tijd wel wat gekucht. Maar nu was het een periode heftiger.
Mijn vraag is eigenlijk: zou het wel zin hebben als ik zijn hooi nat ga maken, terwijl er natuurlijk door de stal heen met droog hooi gesjouwd wordt. Ik ga het nu wel proberen in ieder geval.
Wilmatj, ik zou ook niet alles tegelijk veranderen. Die neiging heb ik ook, omdat je je paard wilt helpen, maar dan weet je straks nog niet waar het aan ligt.
Bij mijn paard vond ik het heel opvallend dat hij niet hoestte tijdens de antibioticakuur, maar die duurde maar een dag of 4.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:22

Bij mijn paard merkte ik het wel, en ook hoe lang ik het weekte. Als het maar 10 minuten geweekt werd begon hij al te hoesten zodra hij z'n neus erin stak. Maar met flink geweekt hooi (dus echt minstens een uur) niet. Ondanks dat hij in een stal stond die tussen andere paarden zat die (droog) hooi en stro kregen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:25

Millanka schreef:
Bij mijn paard merkte ik het wel, en ook hoe lang ik het weekte. Als het maar 10 minuten geweekt werd begon hij al te hoesten zodra hij z'n neus erin stak. Maar met flink geweekt hooi (dus echt minstens een uur) niet. Ondanks dat hij in een stal stond die tussen andere paarden zat die (droog) hooi en stro kregen.

Oh o.k. !
Hoe doet de rest dat? Dat weken. En dan de techniek en hoe lang weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:04

en voordroog??
Ik zit erover te denken dit een tijdje te proberen ipv nat hooi.
Mijne hoest ook nog.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:10

Ja, voordroog zou mooi zijn, maar ik heb het niet voor het zeggen. Bij ons staat het hooi allemaal bij elkaar en wordt gezamelijk ingekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:15

ik heb hooi liggen maar mag ook voordroog inkopen...
vraag me af of er mensen zijn die weten of dat kan schelen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:22

Ik denk zeker dat dat zinvol is darccristal. Als je de kans hebt moet je dat doen. Ik heb al via verschillende kanten gehoord dat dat verschil kan maken. Let wel op. Voordroog is wel rijker aan voedingsstoffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:24

ja da zou ik minder kunnen/moeten geven...dat bedoel je denk ik he?