[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:02

Ze stonden me trouwens wel raar aan te kijken toen ik zei waarvoor het was :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:07

Peachy schreef:
Het stomme is ik heb het gevraagd aan de verkoopsters maar hun konden hem ook niet vinden.
Ik ga morgen weer een poging wagen, maar dan bij een andere winkel. Is de fles zelf doorzichtig? En is hij groot ( net zoals een shampoofles) of klein?

De fles is cilindervormig en iets meer dan 20cm hoog dacht ik. Paarse dop, deels doorzichtig, inhoud heeft als ik het me goed herinner een oranje-achtige kleur. Etiket weet ik niet meer precies. Bij kleinere Kruidvatwinkels hebben ze het vaak niet.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:24

Met die van mij gaat het ook nog goed, geen jeuk nog. Maar denk toch wel dat het nog komt als het warmer wordt. Hoop het natuurlijk niet maar 's nachts is het hier nog maar 5 graden ofzo en overdag maar iets van 11 graden.

Hoop dat het zo blijft maar ben bang dat het nog komt.

Mirjam

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:03

Die van mij krijgt sinds hij dag en nacht buiten staat, zonder gras en met onbeperkt hooi, 1 kg sportbrok per dag, met een scheutje lijnzaadolie eroverheen.
In de winter is het hooi wat makkelijker te regelen, moet paard zichzelf warm houden én staat hij op stal wat wel makkelijk is met voeren en dan krijgt hij 2x per dag 1 kg. Nu in het weideseizoen krijgt hij zijn portie brokken steeds na het werk (of ruim ervoor als er wat langer een stal vrij is) en dat werkt goed.

Vies heeft in zijn stal trouwens ook een mineralenblok, maar daar doet hij niets mee. Voorheen hing er een himalyasteen, maar dat ging ook maar niet op.

Helemaal geen brokken of muesli ofzoiets ben ik niet zo voor. Het hooi en gras dat de paarden hier kunnen eten heeft volgens mij niet genoeg voedingsstoffen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:07

die 2 kilo.
Als er ergens een orgaan minder goed werkt wordt iets slecht afgevoerd.
Dan mist het dus iets in de voeding waarschijnlijk.
Ga je dan zoveel voeren, dan komt dat wel binnen en werken de organen ook beter.
Maar de hoeveelheid suikers vind ik dan weer niet top.
Kun je net zo goed een supplement geven, is waarschijnlijk doeltreffender, goedkoper en dan weet je zeker dat ze van alles genoeg binnen krijgen.

Ik kan wel zeggen dat shadow eerder nooit brok of wat ook kreeg, alleen gras en kuil.
Sinds ik haar ging bijvoeren met een brok, ging het al stukken beter.
Hoogste wat ze kan hebben is 1 kilo per dag, vind 2 kilo wel echt veel.

Persoonlijk zie ik liever zo min mogelijk gras ;)
Want die doet veel meer kwaad dan goed.
Het gras van tegenwoordig is haast geen gras meer, maar een vetmestend monster voor onze koeien, die uiteindelijk op ons bordje belanden (en nee, ben geen vegetariër hoor haha).
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 11-05-10 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:15

ik deel jouw mening :D
paarden moeten in paardengras staan,maar staan in koeiengras en dat is niet goed voor ze.
appie heeft ook heel lang zonder krachtvoer gestaan en toen had hij veel jeuk..maar toen gebruikte ik ook nog geen deken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:19

Wij zitten eigenlijk met heel veel op 1 lijn ellepel ;) haha

Ik gebruikte toen ook geen deken, en toch had brok wel effect.
Niet denderend, maar wel wat, evenals in haar gewicht.
Ze krijgen alleen verkeerde stoffen binnen die aanzetten, maar energie en goede stoffen om dat af te breken die ontbreken dan in het voedingspatroon.

Al geef je ze maar een halve kilo per dag, verdeeld over 2 porties.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:28

ik kan trouwens met trots melden dat de langste pluk aan haar staart die afgeschuurd was, weer zo lang is als de gehele lengte van mijn arm ;)

En het gaat nog steeds retegoed.
Wel kriebelig, heeft nog wintervacht op d'r hals, ze verhaard wat moeilijker dit jaar en heeft er wel last van.
En nog behoorlijk last van schilfers.
Dus maar eens weer een kuurtje klitwortel doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:35

komt ook van de lage temperaturen hoor.
appie is nog steeds bezig,daar moet nog een kwart haar af.
veel andere paarden bij ons ook.
voordeel van zoveel paarden op stal is dat je goed kunt gaan vergelijken. :D
heb het idee dat ze door de lage temepraturen toch meer haar vasthouden ofzo.

schilfers heeft ap niet meer.sinds ik hem wat olie door het voer geef is dat helemaal weg

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:43

_CS_ schreef:
(...)Hoogste wat ze kan hebben is 1 kilo per dag, vind 2 kilo wel echt veel.(...)
Ik denk dat je die twee kilo ook niet bij een pony moet willen voeren, zeker niet 1 van een sober ras. Ik heb wel een paard die volop in de arbeid staat en die kan best 2 kilo hebben.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:50

Denk ook, dat je van paard tot paard moet kijken, wat ie moet hebben. Ik heb zelf altijd nog krachtvoer gevoerd, maar wel veel minder als eerder, toen ik nog heel actief reed en wedstrijden reed.
Zam krijgt in training 1 kilo nature's best met dan het suplement erbij. Voorheen gaf ik biks en sinds ik ben overgestapt naar de nature's is het een heel stuk verbeterd met zijn ZE.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:37

Wat voor suplement zouden jullie aanraden?

Klaartje is een 16 jaar oude merrie. Je staat momenteel op rust vanwege een kneuzing in haar hoef. Ze staat 24/7 buiten, op een schrale wei. Ze krijgt 500 gram nova-mix van Mijten. En 2 plakjes hooi bijgevoerd. Daarnaast heeft ze een liksteen en krijgt ze een scheutje appelazijn over haar voer.
Ik wilde in eerste instantie het suplement van Mijten bijvoeren, maar hier kunnen ze niet aankomen waar ik mijn voer afhaal. Nu wil ik dus een compleet suplement bij voeren.
Ik zat te kijken naar FoeneKnof Rozenbottel, dit omdat rozenbottel ook goed is voor de hoeven. Maar dit is geen compleet supliment kan ik dan beter voor bijvoorbeeld Kompleet plus van Naf bij voeren?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:48

Zit niet zo in de supplementen maar weet wel dat veel dierenartsen Equitop Forte adviseren bij ziekte e.d. als compleet supplement. Paardendrogist verkoopt dit ook.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:47

Peachy schreef:
Het stomme is ik heb het gevraagd aan de verkoopsters maar hun konden hem ook niet vinden.
Ik ga morgen weer een poging wagen, maar dan bij een andere winkel. Is de fles zelf doorzichtig? En is hij groot ( net zoals een shampoofles) of klein?

De fles is doorzichtig maar er zit een heel groot paars etiket op.

Ik heb het vanmorgen gehaald.
Ik heb de volgende vragen er over

Hoe vaak moet je het gebruiken?
Is het na gebruik zichtbaar op een schimmel? (moeten namelijk donderdag op wedstrijd.)
Ik lees hier dat de meeste het op de staart gebruiken, kan het ook op de manen en het hoofd gebruikt worden?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:32

Het exceemdeken zit mijn ruin als gegoten! Hij vond het wel maar een gek ding toen ik het hem aandeed (ik trouwens ook) en reageerde precies zoals ik verwachtte. Als het droog genoeg is mag hij er morgen voor het eerst mee op de wei! Benieuwd wanneer ik de eerste scheur zal mogen herstellen!

Heb wel nog wat vraagjes; doen jullie de deken erg vast om? (Het gaat hier dus om de premiere) Ik heb alles afgesteld zodat het aansluit maar ik er wel nog gemakkelijk mijn hand kan tussensteken. De elastiek aan de hals en aan de buikflap vanachter heb ik ook eenmaal omgeslagen zodat de kantjes niet kunnen schuren. En hoe doen jullie het met de bil-elastieken? Ik ben nogal bang dat zijn benen ervan open gaan liggen...

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:01

Als ik die randjes omslaan doe ik eigenlijk nooit. Dat blijft denk ik toch niet zitten? De bil elastieken heeft ze helemaal geen last van. Er is geen schuurplekje te zien! Ik heb ze dan ook niet heel strak zitten ofzo.. Ik zou het even aankijken hoe het gaat :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:26

Wie heeft een goede "oren-in-RSIH-deken-zit-blijf-tip" ???
Mijn merrie staat helaas dus regelmatig met de oortjes buiten de deken.. Opzich blijft de hals dan wel netjes liggen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:51

Misschien als je het masker ook opdoet dat de oortjes dan beter blijven zitten ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:51

supersambo schreef:
Misschien als je het masker ook opdoet dat de oortjes dan beter blijven zitten ?

Nja, ik wil haar liever zonder masker deze zomer door. Als dat niet nodig is, dan liever niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 05:51

Citaat:
Hoe vaak moet je het gebruiken?
Is het na gebruik zichtbaar op een schimmel? (moeten namelijk donderdag op wedstrijd.)
Ik lees hier dat de meeste het op de staart gebruiken, kan het ook op de manen en het hoofd gebruikt worden?

als het kan elke dag even in smeren.
maar om de dag kan ook..
zoals je in de fles wel ziet is het kleurloos dus denk niet dat je het op een schimmel ziet

kan overal op gebruikt worden,als je maar uitkijkt met plekjes omdat het dan prikt

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:12

mijn paard jeukt zich een ongeluk en haar vacht komt sinds eergister bijna helemaal ineens af, met de emmers tegenlijk nu heeft ze alleen nog een beetje winter vacht op haar rug, ze staat altijd buiten met een goed geisoleerde buitenstal waar ze zelf in en uit kan.het gras staat nog heel kort

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:31

Volgende probleem: Ze krijgt allemaal kale plekken in haar gezicht! Onder haar ogen, bij de ooghoeken, zitten grote zwarte kale plekken, en ook rond haar mond en neus :(
Ik smeer er levertraanzalf op, en op de wei heeft ze een vliegenmakser rond haar ogen.
Wat is dit? De huid is niet schilferig, alleen maar zwart (Haflinger) en kaal. Maar het ziet er niet uit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:43

kan nog komen door het verharen,maar je ziet het wel vaker bij eczeempaarden.
beetje uitkijken wat je er op smeert,misschien is het juist een allergische reactie op een zalf die je gebruikt?

kun je er een foto van maken?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:47

Ik heb het inderdaad ook eerder gezien die plekken (ook bij een Haflinger) en zou ook oppassen met wat je er op smeert.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:50

Onze pony krabt het met zijn achter hoeven kaal. Ik smeer er de aloe vera creme van de action op en dan is het zo weer rustig.