[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:34

suze_ schreef:
ja dat kan...

ik heb 8 dagen zelf injecties gegeven en het is goed genoeg nu om zonder te doen, we hopen dat hij de laatste loodjes zelf kan laten genezen :)

werd het heel dik dan?

Ik heb in het begin nog wel antibiotica pasta gegeven 2 x per dag.

Ik heb 1 keer 2 friese hengsten gezien die niet goed waren gecastreerd en hun zaakie was echt zo opgezwollen dat het 4 keer zo groot was als normaal.. echt een rot gezicht.

Anoniem

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:37

het was niet zozeer erg dik, maar er kwam opeens pus uit.
hij heeft ook nooit koorts gehad, maar 1 wond bleef maar rommelen ;(

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:25

Zelf was ik altijd voorstander om een hengst op de wei te laten castreren, in ieder geval dat ze goed kunnen bewegen. Maar nu probeer ik dus een kliniek te bellen die mijn hengst wil castreren, maar dat doen ze niet omdat ie juni 3 jaar wordt, daardoor moet ie min. 3 dagen op de kliniek blijven, en bij andere zelfs 5 dagen.

Weten jullie een kliniek die nog wel op de wei castreert (fries bijna 3 jaar)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:33

Mijn hengst van 2 is sinds afgelopen woensdag geen hengst meer. Hij is in de kliniek staande gecastreerd en is daar een nachtje gebleven voor mijn eigen geruststelling.

Nu is de wond heel schoon en mooi opgedroogd. De koker is wel een beetje opgezet. maar hij schacht wel goed, plast goed, loopt en rent en heeft geen warme oren. Ook lijkt het niet echt dikker te worden.

Hoe lang mag die koker wat dikker blijven? Is dat normaal? Wanneer is het tijd om de DA erbij te halen? Kan ik iets doen om de zwelling te verminderen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:38

het net gecastreerde hengstje van mijn stalgenootje ,moest 2x per dag de dikke koker afspuiten

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:50

ik hoefde er niets aan te doen. Zwelling blijft paar dagen dik, op de 2e of 3e dag het ergst, en daarna wordt het minder.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:13

heyhey mensen.. ik heb een klein vraagje over t castreren van mijn hengst..in mijn omgeving zijn er teveel uiteenlopende meningen en heb er zelf weinig verstand van.. mijn hengst is nu 1,5jr precies,en is sinds 3 weken echt hengst (dat hij t weet) hy heeft nog niet veel ergst gedaan behalve zijn weide genootproberen te dekken wat tevens een ruin is.. de andere weide genoot was merrie en liet hij met rust.. nu staat hij appart omdat hij anders maar blijft proberen op de ruin. nu zeggen vele,niet castreren zolang het niet echt nodig is (dus geen hekken springer word en in de hand nog makkelijk te houden is,maar de ander zegt,wees er zo vroeg mogelijk bij anders houd hij dat hengsten gedrag na zn castratie nog,hoe eerder hoe beter.. zelf hou ik hem t liefste altijd hengst tenzy het niet anders kan.. wat is jullie mening?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:14

Ik zou kijken naar zijn algemene ontwikkeling.
Mijn hengst was een beetje een slungelig paardje, tot een paar maand geleden, toen kwam er een grote kluit spieren op, hij kreeg een ego, begon te flemen naar andere paarden en werd bijterig. Naar zijn lijf en gedragingen te zien, vond ik het tijd voor hem. op bijna 2 jaar.

Als hij ruinen dekt, zou dat voor mij wel een reden kunnen zijn. Ik denk dat wanneer je wacht to hij over het hek heenspringt, je eigenlijk te laat bent als je toch al van plan bent hem te ruinen. Maar kijk ook naar zijn ontwikkeling qua lijf. Er is geen algemene goede regel voor een geschikte leeftijd. Het verschilt per paard een beetje.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:59

ja inderdaad.. naja echt dekken was het niet, hij was niet erg hitsig ofzo, maar sprong er wel boven op( wat hij eerder ook al deed voor dat hij echt hengst was..) maar nu deed hij t iets vaker, maar t leek meer op klieren en spelen.. bij merries ( en andere ruinen-hengsten ) doet hij niks en kijkt hij vrijwel niet eens op als je met hem langs ze loopt, zelfs als ze bij hem in t land staan.. maar alleen bij mijn merrie wilt hij wel eens wat meer aandacht vragen maar gaat dan snuffelen en duikt er niet meteen achter aan.. dus eigenlijk heb ik er vrijwel geen last van.. maar omdat ik veel reacties kreeg van dat ik hem moest castreren voordat hij echt raar ging doen omdat hij anders dat gedrag bleef houden.... zit ik toch te twijfelen.. eigenlijk hou ik hem nu zoals hij is nog liever hengst, en al mocht het nietgaan, dan castreren.. maar als ik zo al die mensen hoor.. terwijl ik van de andere kant ook mensen hoor die op hun 7e of 13e pas hun hengst hebben ge castreerd, die daarna echt geen hengsten problemen meer hadden.. dat zet me dan weer naar de andere kant aan t twijfelen..

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:14

hoi mensen
ik heb nu ook nog een hengst en over een week of 2 niet meer.
ik laat de mijne op de kliniek doen, dit vanwege als er wat is direct proffesionele hulp in de buurt is. ik vind dit wel een fijn gevoel. vind het zelf dan ook heel spannend.
ik zal op deze toppic mijn ervaring met jullie delen zodra het gebeurt is..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:40

Ik heb een 3jarige hengst die sinds kort beseft dat hij hengst is.. Heb altijd gezegd dat hij gecastreerd werd op het moment dat het gevaarlijk werd, nu dus.. 1 bal is niet ingedaald, maar is wel goed voelbaar, dus sowieso wordt het een ritje kliniek.. Iemand ervaring met dit soort operaties? Risico's? Kosten? Rust achteraf? ... :)

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:19

Ik heb voor a.s. dinsdag een afspraak gemaakt, bij kliniek meursing, na een aantal verhalen gelezen te hebben, toch maar voor de veiligheid gekozen, is veel belangrijker.

Ik moet wel zeggen dat ik vreselijk nerveus ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:50

Kootje is ook bij meursing gecastreerd, staand op stal.
ik vond zijn DA erg kundig :j en vriendelijk :)

Hij is nu ondertussen van de prikken af ook gelukkig :)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:41

Mijn bijna 2 jarige ex hengst is vorige week woensdag liggend gecastreerd. Hij heeft een week op de kliniek gestaan, niet vanwege problemen, maar voor de nazorg.
Hij is liggend gecastreerd (klophengst). De operatie kost 400,-. Het ziet er tot nu toe rustig uit. Afgelopen dinsdag heb ik hem weer opgehaald. Hij mag nog 1 week niet los in de paddocks ivm het zand.
Vandaag zag ik dus dat 1 wond weer bloedde. Niet erg, maar toch. Weet niet of dit wel normaal is. Verder is het ligt opgezet en heeft hij geen koorts. Ik loop 3 keer per dag met hem en hoefde het niet meer af te spuiten. Dit heb ik gisteren wel gedaan. Hij heeft een vlasstal en waar ik al bang voor was is dat de vlas op de wond gaat zitten.
Morgenochtend maar even bellen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:01

misshcien bloed ie dan wel omdat je hem af hebt gespoten,als je toevallig precies op de wond spuit kan ik me
voorstellen dat het iets open is gegaan.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:37

Ik had niet op de wond gespoten.

Vanmorgen kwam ik bij hem en had al contact met de arts gehad. Deze zou al komen kijken, omdat de wond niet open had mogen gaan.
Helaas toen ik bij Kyran kwam was het helemaal opgezet. Hij had nog geen koorts. Toen ik hem uit zijn stal wilde halen kon hij maar moelijk lopen. Vreselijk was het. Binnen 1 1,5 uur liep zijn temperatuur op van 38 naar 39,7.

Nu heeft de dierenarts de wond weer open gemaakt en hij vertelde dat de buitenkant te snel dicht is gegaan. Het is beter dat het eerst binnen sluit. Nu zat er een hoop vocht en eiwitten in. Hierin kunnen bacterien heel goed leven.

Hij heeft 3 spuiten gekregen. 1 Antibiotica, 1 voor de zwelling en 1 voor de koorts.

Nu moet het weer 2 keer per dag afgespoten worden en komen ze morgen weer.

Pffffff....... Laat ik hem een week op de kliniek gaat het alsnog fout.....

Arm dier

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:51

Lab_iris schreef:
ja inderdaad.. naja echt dekken was het niet, hij was niet erg hitsig ofzo, maar sprong er wel boven op( wat hij eerder ook al deed voor dat hij echt hengst was..) maar nu deed hij t iets vaker, maar t leek meer op klieren en spelen.. bij merries ( en andere ruinen-hengsten ) doet hij niks en kijkt hij vrijwel niet eens op als je met hem langs ze loopt, zelfs als ze bij hem in t land staan.. maar alleen bij mijn merrie wilt hij wel eens wat meer aandacht vragen maar gaat dan snuffelen en duikt er niet meteen achter aan.. dus eigenlijk heb ik er vrijwel geen last van.. maar omdat ik veel reacties kreeg van dat ik hem moest castreren voordat hij echt raar ging doen omdat hij anders dat gedrag bleef houden.... zit ik toch te twijfelen.. eigenlijk hou ik hem nu zoals hij is nog liever hengst, en al mocht het nietgaan, dan castreren.. maar als ik zo al die mensen hoor.. terwijl ik van de andere kant ook mensen hoor die op hun 7e of 13e pas hun hengst hebben ge castreerd, die daarna echt geen hengsten problemen meer hadden.. dat zet me dan weer naar de andere kant aan t twijfelen..

Het lijkt me dat hij het meer doet om de andere ruin te domineren, Hengsten gaan ook op andere hengsten/ruinen springen om de dominatiestrijd aan te gaan en ja idd ook spelen. Zolang jij het gevoel hebt dat je hem nog goed de baas bent en hij geen al te gekke dingen doet (uitbreken) en niet agressief is zou ik nog niet meteen overgaan tot castreren, het helpt soms wel om een dominante merrie bij de hengst te zetten, maar niet als ze hengstig is uiteraard ;-), ze nemen de rol dan over van de moeder en gaan de jonge hengsten leren om zich te gedragen...je ziet toch wel dat paarden die op latere leeftijd gecastreerd worden net iets mooier uitgroeien qua bespiering en dergelijke en dus mooier worden. Maar veiligheid is belangrijk, als jij het idee hebt dat het gevaarlijk zou kunnen worden, volg dan je gevoel en castreer hem dan en anders, ja laat hem dan nog maar even van z'n mannelijkheid genieten :D

Zelf heb ik 2 hengsten bij ons laten ruinen, de ene was 12jaar (heeft 3x natuurlijk gedekt), 3 maanden na de castratie bleef er NIETS over van hengstemanieren of wat dan ook...
Mijn inmiddels 3,5 jarige ruin heb ik laten castreren op 2,5 jarige leeftijd (dit heeft echter wel wat medische complicatie's opgeleverd) en die gaat nu af en toe wel een flemen maar niet meer dan dat, hij heeft echter nooit gedekt en heeft toch net iets meer hengstemanieren dan de 13jarige hengst die we lieten castreren...
Zo zie je maar dat het nooit echt op voorhand weet wat er nog gaat overblijven van de hengstenmanieren...

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:46

Lab_iris schreef:
heyhey mensen.. ik heb een klein vraagje over t castreren van mijn hengst..in mijn omgeving zijn er teveel uiteenlopende meningen en heb er zelf weinig verstand van.. mijn hengst is nu 1,5jr precies,en is sinds 3 weken echt hengst (dat hij t weet) hy heeft nog niet veel ergst gedaan behalve zijn weide genootproberen te dekken wat tevens een ruin is.. de andere weide genoot was merrie en liet hij met rust.. nu staat hij appart omdat hij anders maar blijft proberen op de ruin. nu zeggen vele,niet castreren zolang het niet echt nodig is (dus geen hekken springer word en in de hand nog makkelijk te houden is,maar de ander zegt,wees er zo vroeg mogelijk bij anders houd hij dat hengsten gedrag na zn castratie nog,hoe eerder hoe beter.. zelf hou ik hem t liefste altijd hengst tenzy het niet anders kan.. wat is jullie mening?

hoi
mag ik weten wat je reden is om hem hengst te houden?
ik wou die van mij ook graag hengst houden vanwege zijn mooie afstamming en zijn vermogen,
ik heb toen hij twee was een klein vriendje voor hem gekocht hij had altijd in de opfok gestaan en dit ging altijd goed. ik wou hem niet alleen hebben staan. dit ging een driekwart jaar goed toen wou hij zijn kleine vriend afmaken, heeft hem in zn nek gepakt en de lucht ingegooid echt letterlijk. echt zo zielig voor dat kleine ding.
zinsdien staan ze appart als ik 1 van de 2 weg haal beginnen ze allebei een kabaal te maken, dus ze kunnen ook niet zonder elkaar. nu heb ik niet de tijd en het geld om mn hengst uit te brengen, zie ik er geen meerwaarde van in om hem langer hengst te houden. plus het feit dat ik hem niet langer alleen wil hebben staan, ik vind dit zielig voor hem, ik wil hem graag met zijn soortgenoten zien spelen.
misschien heb je wat aan mijn verhaal...
gr lianne

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:26

Hoewel ik zelf geen paardje heb, heb ik voldoende hechte vrienden die dat wel hebben, en vooral een klein cluppie heeft een snerthekel aan ruinen. Heb er zelf ook eens op gezeten, vond het maar niks.

Ik vind zelf, als het niet je eigen zijn, moet je er vanaf blijven. Ik ken een trainer die een aantal 'volwassen' hengsten heeft, en die zijn allemaal erg goed getraind, heeft de man ook nooit problemen mee gehad, ook al heeft-ie een aantal merries in de wei staan.

Volgens mij ligt het toch meer aan de opvoeding en training, en hoe goed je je paardje onder controle kan houden. Bij sommige dieren kan ik het nog goed begrijpen (het overgrote aantal zwerfkatten ligt veelal aan mensen die hun dieren niet laten castreren of van mening zijn dat een kat eerst een nestje moet hebben gehad voordat de operatie uitgevoerd wordt), maar bij paarden zie ik het nut er niet zo van in.

En waag het niet iets te zeggen in de trent van 'wat weet jij er nou van' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:58

nairtje wat balen jo :(:)

en wat betreft de laatste post...
je kan de ballen eraan laten, maar dan heb je vaak een pensionstal probleem en is de hengst gedoemd altijd alleen te staan en hij mag nooit zijn hormonen/natuur volgen.. dan vind ik een sociaal niet gefrustreerd leven toch wel wat prettiger :)

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:52

Hmmm, dus gewoon alle natuur en instincten eruit halen? Lijkt me een beetje cru ;) Bovendien lijkt het me dat hoewel ze niet bij merries mogen, ze in ieder geval bij andere ruinen *huiver, bah* en hengsten kunnen staan. Ben zelf regelmatig bij een plaatselijke houder die een aantal hengsten in de wei heeft staan, lijkt wel één van die kleine clubjes wilde hengsten die je wel eens in gedeeltes van bijv. Noord Amerika nog ziet. Die man heeft nog nooit last gehad van verwondingen en dergelijke.

Ik weet wel dat als ik uiteindelijk zelf nog een paardje heb (niks is zeker, zie het nog wel als ik financieel goed zit na m'n studie |3), ik hem in ieder geval niet zal laten castreren. Het heeft immers ook onder andere met training te maken. Maar, een hengst trainen is lastig en vergt veel tijd ;) Even zijn zakie eraf halen is gemakkelijker. En ach, als het je eigen niet zijn, who cares? >.>

Dat mensen toch vergeten dat we gewoon overgeëvolueerde dieren zijn met zelfs een belabberde opbouw - met vitale organen zo slecht beschermd ;) Een steek van achter en de lever is kaputt. Dat we nog de dominante soort zijn, zeg >w>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:45

als je zelf ruimte hebt, kan je dat doen ja. heb je dat niet en ben je afhankelijk van een pensionstal, dan is het een heel andere zaak.

edit: en mijn hengst en ik weet zeker vele anderen ook, is niet gecastreerd om zijn gedrag, maar puur zodat hij niet de merries op stal kan bevruchten of bespringt, wat merrie eigenaren over het algemeen niet zo prettig vinden i.v.m. infecties e.d. ;)

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:42

het is iedereen zijn eigen daar kan ook niemand over oordelen.
als iemand dat om het gedrag doet en zelf er zeker van is hier niet mee om te kunnen gaan is dat heel erg verstandig zo voorkom je heel wat ongelukken denk ik.
is iemand van een pension afhankelijk zit er ook niet veel anders op nee.
ETC....
ik castreer de mijne omdat ik hem het niet aan wil doen altijd maar alleen moet staan. een paard is een kuddedier.
ik rijd mijn baas zijn dekhengst en die kiest er wel voor zijn paard alleen te laten staan. en dit is dan ook de natuur er uithalen als ware he (LANGSTRUMPF)????
dit is voor iedereen zn eigen..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:47

JulieDR schreef:
Ik heb een 3jarige hengst die sinds kort beseft dat hij hengst is.. Heb altijd gezegd dat hij gecastreerd werd op het moment dat het gevaarlijk werd, nu dus.. 1 bal is niet ingedaald, maar is wel goed voelbaar, dus sowieso wordt het een ritje kliniek.. Iemand ervaring met dit soort operaties? Risico's? Kosten? Rust achteraf? ... :)

Mijn exhengst is nu ruim 4 jaar. Ik heb hem laten castreren toen hij bijna 3 jaar was, ook hij was klophengst, bal zat gelukkig niet in de buikholte maar ook in de lies. Ze zijn tegenwoordig heel ver met deze castraties en het scheelt dat de bal niet in de buikholte zit (meer infectiegevaar tijdens/na operatie). Hij heeft 2 a 3 dagen op de kliniek gestaan, kon hem toen ophalen, mocht niks spuiten en hij moest 3x per dag ongeveer 10 minuten stappen aan de hand (dit een week lang). Ik heb hem toen in Bodegraven laten castreren, weet het niet helemaal zeker meer maar dacht tussen de €300,- en €400,-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt