Lab_iris schreef:ja inderdaad.. naja echt dekken was het niet, hij was niet erg hitsig ofzo, maar sprong er wel boven op( wat hij eerder ook al deed voor dat hij echt hengst was..) maar nu deed hij t iets vaker, maar t leek meer op klieren en spelen.. bij merries ( en andere ruinen-hengsten ) doet hij niks en kijkt hij vrijwel niet eens op als je met hem langs ze loopt, zelfs als ze bij hem in t land staan.. maar alleen bij mijn merrie wilt hij wel eens wat meer aandacht vragen maar gaat dan snuffelen en duikt er niet meteen achter aan.. dus eigenlijk heb ik er vrijwel geen last van.. maar omdat ik veel reacties kreeg van dat ik hem moest castreren voordat hij echt raar ging doen omdat hij anders dat gedrag bleef houden.... zit ik toch te twijfelen.. eigenlijk hou ik hem nu zoals hij is nog liever hengst, en al mocht het nietgaan, dan castreren.. maar als ik zo al die mensen hoor.. terwijl ik van de andere kant ook mensen hoor die op hun 7e of 13e pas hun hengst hebben ge castreerd, die daarna echt geen hengsten problemen meer hadden.. dat zet me dan weer naar de andere kant aan t twijfelen..
Het lijkt me dat hij het meer doet om de andere ruin te domineren, Hengsten gaan ook op andere hengsten/ruinen springen om de dominatiestrijd aan te gaan en ja idd ook spelen. Zolang jij het gevoel hebt dat je hem nog goed de baas bent en hij geen al te gekke dingen doet (uitbreken) en niet agressief is zou ik nog niet meteen overgaan tot castreren, het helpt soms wel om een dominante merrie bij de hengst te zetten, maar niet als ze hengstig is uiteraard
, ze nemen de rol dan over van de moeder en gaan de jonge hengsten leren om zich te gedragen...je ziet toch wel dat paarden die op latere leeftijd gecastreerd worden net iets mooier uitgroeien qua bespiering en dergelijke en dus mooier worden. Maar veiligheid is belangrijk, als jij het idee hebt dat het gevaarlijk zou kunnen worden, volg dan je gevoel en castreer hem dan en anders, ja laat hem dan nog maar even van z'n mannelijkheid genieten
Zelf heb ik 2 hengsten bij ons laten ruinen, de ene was 12jaar (heeft 3x natuurlijk gedekt), 3 maanden na de castratie bleef er NIETS over van hengstemanieren of wat dan ook...
Mijn inmiddels 3,5 jarige ruin heb ik laten castreren op 2,5 jarige leeftijd (dit heeft echter wel wat medische complicatie's opgeleverd) en die gaat nu af en toe wel een flemen maar niet meer dan dat, hij heeft echter nooit gedekt en heeft toch net iets meer hengstemanieren dan de 13jarige hengst die we lieten castreren...
Zo zie je maar dat het nooit echt op voorhand weet wat er nog gaat overblijven van de hengstenmanieren...