Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:19

En exact dat wat jullie noemen leek een beetje naar voren te komen uit dat gesprek van vanmorgen :j ze legde een beetje uit wat zij over cushing wist, nouja daar kwam in ieder geval uit naar voren dat het niet te genezen maar dat je wel kunt proberen de symptomen te 'verminderen', maar direct noemde ze daarbij dat dit behandelen ontzettend duur is.

Fargo, ik onthoud beide namen even :j bedankt!

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:23

ik weet hoe je engels is ,maar ik vind erg veel over cushing en ir op amerikaanse sites....zoeken op cushing horse....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:28

Pergolide is ongeveer 30 euro per doosje met 30 pillen erin.
Een klein paard krijgt halve of hele tablet per dag. Dat betekent dat je 15 tot 30 euro per maand kwijt bent zo ongeveer meestal.
Sommige paarden die tijdelijk of langer meer moeten hebben zouden bijv 1 tot 2 pilletjes per dag krijgen, dan wordt het dus ongeveer 60 eur per maand, maar dat zijn uitzonderingen.

Voor iemand die een paard heeft, is 15 tot 30 eur extra per maand nou niet echt de nekslag meestal, zeker niet als je daarmee extra bijverschijnselen en problemen en DA bezoekjes kunt voorkomen. Ik denk wel eens dat sommige DA's ook niet echt weten hoe duur het is om een paard te houden en te verzorgen. Daar kan over het algemeen nog wel 30 eur bij als het echt niet anders is ;) Beter dan al die DA bezoekjes betalen :D

De algemene rekenregel is ongeveer 0.002mg * gewicht van het paard als dosis pergolide per dag. Kun je met minder toe, prima, beter zelfs!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:31

dan vallen de kosten nog mee....(ik ben jaarlijks 800 euro kwijt aan schildklierhormoon...aan mijn insuline resistente paard)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:34

Nou, dat zijn inderdaad niet de hoogste kosten :) ik vraag me dus af of zij het wel over pergolide had, misschien heeft zij iets anders in gedachten? Toen ik namelijk pergolide noemde kreeg ik niet echt een bevestigende reactie :)) overigens ben ik op dit moment veel en veel meer kwijt aan dierenartskosten, zeker op jaarbasis..

Perdy is trouwens een pony van 1,42 :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:35

mijn verzorgpaard is overleden door cushing |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:38

Yellowfish schreef:
Nou, dat zijn inderdaad niet de hoogste kosten :) ik vraag me dus af of zij het wel over pergolide had, misschien heeft zij iets anders in gedachten? Toen ik namelijk pergolide noemde kreeg ik niet echt een bevestigende reactie :)) overigens ben ik op dit moment veel en veel meer kwijt aan dierenartskosten, zeker op jaarbasis..

Perdy is trouwens een pony van 1,42 :)

Nee het gaat echt over pergolide en ze hebben daar gewoon andere ideeën/belevingen over dan wij. Misschien is het ooit wel duurder geweest, maar vlgs mij niet echt. Maar ook Franklin had het er in eerste instantie over dat het wel duur was hoor.. Hij ging dan van te hoge dosis van 1,5 pilletje uit; dus ongeveer 45 eur per maand. We hebben nu al 3 jaar een helemaal opgeleefd paard terug, daar leveren wij graag 30 eur per maand voor in.

De DA kosten, ja die kosten die lopen de pan uit, daar loop je nou juist op leeg, niet op zo'n setje pilletjes ;( . Perdy is dus niet zo groot, hoe zwaar denk je dat ze is? Nog geen 500 kg waarschijnlijk? Eerder ongeveer 300 kg? Dan zit je waarschijnlijk al super met een half pilletje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:40

_helga_ schreef:

Ach wat sneu, is ze lang ziek geweest? En hoe oud is ze geworden? Veel sterkte in ieder geval :(:)
De foto's van haar in je profiel geven in ieder geval een bekend plaatje weer.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:45

fargo schreef:
Nee het gaat echt over pergolide en ze hebben daar gewoon andere ideeën/belevingen over dan wij. Misschien is het ooit wel duurder geweest, maar vlgs mij niet echt. Maar ook Franklin had het er in eerste instantie over dat het wel duur was hoor.. Hij ging dan van te hoge dosis van 1,5 pilletje uit; dus ongeveer 45 eur per maand. We hebben nu al 3 jaar een helemaal opgeleefd paard terug, daar leveren wij graag 30 eur per maand voor in.

De DA kosten, ja die kosten die lopen de pan uit, daar loop je nou juist op leeg, niet op zo'n setje pilletjes ;( . Perdy is dus niet zo groot, hoe zwaar denk je dat ze is? Nog geen 500 kg waarschijnlijk? Eerder ongeveer 300 kg? Dan zit je waarschijnlijk al super met een half pilletje.

Klopt het dan dat pergolide eigenlijk geen geregistreerd medicijn is voor dieren? daar had zij het namelijk ook over :) Perdy is geschat op 400 kilo :j

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:03

fargo schreef:
_helga_ schreef:

Ach wat sneu, is ze lang ziek geweest? En hoe oud is ze geworden? Veel sterkte in ieder geval :(:)
De foto's van haar in je profiel geven in ieder geval een bekend plaatje weer.

nee ze is niet lang ziek geweest. ze had het begin 2008 en er was toen niks aan de hand en toen kwam er een veulen in de zomervakantie, die was 2weken te laat en normaal is ze juist te vroeg. we vonden het al heel raar enzo maar het kan natuurlijk een keer gebeuren.
na 2weken kwam het veulen, maar het veulen is dood geboren :(:)
toen ze weer lekker op de wei stond naar een week ofzo werd ze opeens hoefbevangen in 4benen, en ze had al hele dikke benen en zere benen van de zwangerschap,(die dikke benen komen omdat ze bij de vorige eigenaar te zwaar werk heeft gedaan) ;(
maar ze werd alleen voor de fok gebruikt.
van de DA moesten we 4zakjes pijnstillers per dag geven, maar dit hielp niet ze lag heel de dag maar en ging liggend eten en drinken.
als het savonds een beetje ging afkoelen kon ze weer een beetje lopen.
toen hebben we maandag ochtend de DA weer gebeld dat de pijnstillers niet helpen ;)
de DA zij toen: je kunt haar beter van haar pijn verlossen.
dus werd ze die dag nog ingeslapen op 23-09-08 |(
ik miss haar nog zo erg je kon alles bij haar doen lkker in de wei gaan zonnen en dan keek ze wel uit waar je lag.
gelukkig hebben we nog 3gezonden hengsten van haar bij ons! :D
hier is ook een topic over haar:
[IM] Malaura waarom jij??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:26

Yellowfish schreef:
fargo schreef:

Klopt het dan dat pergolide eigenlijk geen geregistreerd medicijn is voor dieren? daar had zij het namelijk ook over :) Perdy is geschat op 400 kilo :j

Klopt is oorspronkelijk voor mensen met parkinson (en/alzheimer?) gemaakt. Dus is ook bij de gewone apotheek met recept te krijgen, maar ook via groothandel die aan DA aanlevert.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:36

Ik hoor eigenlijk aleen maar over de pergolide hier, Onne had er ook nog Bromocriptine bij.

@ Ireen_ mag ik je emailadres voor de foto's van Onne .

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:49

fargo schreef:
Klopt is oorspronkelijk voor mensen met parkinson (en/alzheimer?) gemaakt. Dus is ook bij de gewone apotheek met recept te krijgen, maar ook via groothandel die aan DA aanlevert.

Weer iets geleerd :)*

Onne, wat is dat voor middel en wat 'doet' het? Ik ben nieuwsgierig :j

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:23

Om je waarheid te zeggen ben ik dat kwijt, zal een na zoeken , want ik had het wel opgeschreven.
Misschien was het wel omdat Onne ook IR is.
Er is wel geloof ik over gesproken in het begin van het topic.
Kan je even niet meer vertellen nu.
Onne heeft trouwens geen medicijnen, wel gehad.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:16

Rava heeft ook iR en krijgt hier die suikerbalans bij weet nog steeds niet wat erin zit maar werkt wel heb ik het idee.

Heb even gegoogeld op Bromocriptine en dat is dus ook een middel voor mensen met parkinson zullen wel dezelfde werkzame stoffen inzitten maar andere fabrikant ofzo. Heb het niet helemaal gelezen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:00

Ik had ook al zitten kijken , het is al weer een tijd geleden dat Onne medicijnen kreeg, soms denk ik wel een ,zal hij niet op dat moment teveel hebben gekregen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:40

Volgensmij is Bromocriptine wel een ander medicijn dan Pergolide. Behandelen met pergolide schijnt vaker succesvol te zijn. Volgensmij krijgt Luna van mexxuna ook bromocriptine.

Onne ik zal mijn mailadres even PB'en!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:32

Hoi, heb hem en er is al mail onderweg , fijn dat je dit wilt doen voor mij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:16

Als je toch aan medicijnen begint zou ik met het meest bekende en het meest werkzame en effectieve beginnen!! Rava heeft als merrie hengstenneigingen (dat was rava toch?? of was dat Luna) dus die is afwijkend van onze paarden daarin. Zij hebben paarden (merries) die zich als hengst gedragen, er was ook nog een paard hier die 2-slachtig was of zo?? Dus dat is anders dan de "standaard" cushing als er al zoiets is als standaard cushing :D ;)
Pergolide heeft in de testen het beste effect bij de meeste paarden.

Onne had toch ook meer problemen dan alleen cushing of was toch ook een uitzondering ergens in? Weet het niet goed meer??

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:21

Yep, Onne is 2- slachtig en is IR .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:28

Dat is Luna met hengstengedrag mijn watje is een echte merrie met gegil en al :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:47

rumay schreef:
Dat is Luna met hengstengedrag mijn watje is een echte merrie met gegil en al :D

Ooooh heerlijk dat meisjesachtige geschreeuw en gepiep :D

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:59

Dan is Peter een homo ... die gilt z'n hele leven al als een wijf :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:10

Ach Petertje, maar hij is ook zo klein, dan moet je af en toe een beetje herrie maken om serieus te worden genomen! Ben jij zo lang of zijn je paardjes zo klein ;-) of heb je alleen lang bovenlijf?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:14

Lady is idd een E, ben ik voor het plaatje te groot voor (ben ook niet klein hoor, 1,80m)... maar dat zal mij een worst zijn ;) Bandit zit toch wel bijna tegen de 1,70m aan :j
En ik heb een ontzettend lang bovenlichaam helaas ... behoorlijk last van met kleding kopen en vroeger ook lichamelijke problemen -O-

Haha, ja Petertje is een kleine ... maar heeft altijd al praatjes gehad. Felle rakker tegen de andere paarden, heeft heel wat jonge afgespeende veulens .. en jaarlingen 'afgericht' :P En vroeger toen ik er nog op reed ook ... twas net een hengstje in het bos, met z'n dikke nek en dribbelpasjes als die eigenlijk stappen moest :+: